The Ball Fireman Racer, according to reim
Da har passaround-klokken vært meg i hende i et par dager, og det er på tide å gjøre seg opp noen inntrykk. Dette er altså en Ball Fireman Racer, og mitt førsteinntrykk da jeg så klokken var:
* Den var noe mindre enn ventet, jeg visste at den var 40mm men regnet med at den ville virke større pga smal bezel. Størrelsen er imidlertid helt fin.
* Designet er litt hit and miss i mine øyne. Skulle jeg kjøpt den til meg selv hadde jeg nok absolutt vurdert varianten med røde tall, visere og søm på gummiremmen. Skiven med flere sirkulære felter med litt forskjellig glans er pen, men også noe som jeg har sett igjen i min fars Certina DS til et par tusen. Det kan hende det er derfor jeg ikke umiddelbart får følelsen av at dette er en klokke i høyere prisklasse, og muligens er dette litt urettferdig.
Til forskjell fra mine forgjengere i passarounden fikk jeg ikke helt fot av gummiremmen. Den fikk imidlertid sitte på den første kvelden, og jeg har innsett at jeg inntar "tenkepositur" med venstre hånd oppe i haka relativt ofte når jeg sitter ved datamaskinen. Dette fordi jeg nå fikk en behagelig vaniljelukt opp i nesa hver gang jeg ettertenksomt klødde i skjegget
Jeg synes derimot at NATO-remmen som Krille har vedlagt gjør seg godt på denne klokken, og den ble raskt montert.
En interessant ting med denne klokken som jeg bet meg merke til umiddelbart: Det er (for meg) uvanlig mye avstand fra skiva opp til glasset. Av mangel på et bedre uttrykk - ROLEXROLEXROLEXROLEX-ringen er bred
Dette gir umiddelbart en illusjon av at klokken har et avrundet glass a la plexien på Speedmaster, men det reelle er at den har en todelt bezel og, så vidt jeg kan se, helt flat krystall. Ellers registrerer jeg jo at glasset har en kyklops, den har lite praktisk betydning men gir litt særpreg.
Videre er kronen stor og behagelig å anvende, med screwdown. Den har en uvant følelse av motstand (skraping) ved opptrekk og innskruing, men jeg antar at dette ikke har noen praktisk betydning.
Men jeg skulle virkelig ønske at de hadde kuttet ut tall for 6,9,12 (eller i det minste endret tallfont, men da hadde det vel ikke vært en BALL), og at de hadde tonet ned blinget på viserne. Spesielt har jeg problemer med dette vikingskipet eller hva det er på enden av sekundviseren. Beklageligvis har jeg ikke makrokunnskaper eller utstyr til å gjengi denne vederstyggeligheten på skikkelig vis.
Men før dette blir altfor surmaget, over til det jeg liker aller best: LUME!
Nåh, det foregående bildet er mye jug og kreative kamerainnstillinger fra min side. (Samt sjokkerende dårlig rengjort krystall, ser jeg i ettertid.) Dette er en mye mer realistisk framstilling:
Men lumen holder seg altså konstant på dette nivået, noe som gjør dette til en soveklokke per choice for småbarnsfedre med hang til nattevåk. Det er fantastisk å ha lume tilgjengelig på en klokke som ikke en gang har fått være på armen samme dag.
Alt i alt er jeg litt delt i konklusjonen når det gjelder denne klokka. Det er i det store og det hele en pen klokke, og jeg liker at den har mye polerte flater selv om dette selvfølgelig har sine ulemper for beaterpotensialet. Men der er også problemet, dette blir en slags hybridklokke som jeg ikke helt skjønner. Den er altså ikke en beater. Tross blingy detaljer passerer den ikke som penklokke, til det er den for rotete i designet. Og med vanntetthet til 100m er den åpenbart heller ikke tiltenkt det våte element, selv om den har skruinnkrone. Man kunne bli forledet til å tro at det er en brannmannklokke, men "fireman" i denne sammenheng er visst fyrbøteren på et damplokomotiv.
Jeg har altså en del å sette fingeren på når det gjelder denne klokken. Men jeg må si som det så ofte heter her på sonen, den har vokst litt på meg i løpet av våre to dager sammen. De viserne har imidlertid altfor dårlige vekstforhold i så måte, de blir aldri pene i min bok...
Et par bilder til på tampen: