Tidssonen Passaround II

Syns kanskje det er å gå litt langt - det skal jo tross alt være en hyggelig greie og det holder vel å henge ut grove syndere i tråden her? Oss jurister i mellom mener jeg ;)

Forslaget er trukket ;)
Det var bare fordi det var så mange som under PA I var (tilsynelatende) sløve og/eller opptatte at den forsvant under jorden i uke etter ukem uten noen oppdateringer. Da er det litt frustrerende å være langt nede på listen ;)
Men ingen problem altså :D

Vel vel, dersom vi hadde hatt noe straffesanksjoner hadde Espenbki vært home free da klokken nå er overlevert uten dramatik til undertegnede.

Førsteinntrykk: denne er mye mindre enn jeg hadde fått for meg i hodet.
Andreinntrykk: naturgummiremmen lukter vanilje
Tredjeinntrykk: jeg er ikke noen stor fan av naturgummiremmer
Fjerdeinntrykk: Jeg vet ikke om jeg har hørt noen klokke tikke så høyt

Nok lister og tull, klokken ser bra ut men er ikke hva jeg stemte på og jeg står for det ;). Men absolutt bedre inntrykk en forventet, ja det bikker strengt tatt over til positivt.

Som en som veldig ofte går med Rolex var noe av det første jeg la merke til her at Ball har lagt antirefleksbehandling på cyclopsen. Det er en vanvittig god idé og fungerer eminent. Mener å huske jeg har sett at noen nyere rolex serviceglass kommer med dette også. Det fungerer i hvert fall utrolig fint.

Tja, nestemann skal få klokken til helgen. Jeg har egentlig ikke gjort annet enn å jobbe siden jeg fikk klokken, vi blir ikke bestevenner denne og jeg kjenner jeg selv om klokken er aldri så fin ;).

Sitter med akkurat samme følelse som ChristianN.

Remmen var jeg veldig positiv til, men ja den lukter. Kom noen kommentarer fra kona en kveld vi satt i sofakroken. Eneste jeg husker luktet mer hvar da Risti4life hadde striking10th på armen og jeg lurte på hva i helvete det var han hadde parfymert seg med:D

Hehe, jeg går ut fra at innen den kommer til meg lukter den noe helt annet.

Ser bilde av det på forrige side. Samme bilde som lumen. Er ikke så god på å ta bilder av vaniljelukt heller.

Hehe, jeg går ut fra at innen den kommer til meg lukter den noe helt annet.

Hehe, jeg har for så vidt brukt den en del og den luktet vanilje når jeg leverte den fra meg i går.

Den lukter faktisk til det punktet at jeg kunne kjenne vaniljelukten i hverdagen, litt snodig...

Remmen var forøvrig det beste med klokken for meg :).

The Ball Fireman Racer, according to reim

Da har passaround-klokken vært meg i hende i et par dager, og det er på tide å gjøre seg opp noen inntrykk. Dette er altså en Ball Fireman Racer, og mitt førsteinntrykk da jeg så klokken var:

* Den var noe mindre enn ventet, jeg visste at den var 40mm men regnet med at den ville virke større pga smal bezel. Størrelsen er imidlertid helt fin.

* Designet er litt hit and miss i mine øyne. Skulle jeg kjøpt den til meg selv hadde jeg nok absolutt vurdert varianten med røde tall, visere og søm på gummiremmen. Skiven med flere sirkulære felter med litt forskjellig glans er pen, men også noe som jeg har sett igjen i min fars Certina DS til et par tusen. Det kan hende det er derfor jeg ikke umiddelbart får følelsen av at dette er en klokke i høyere prisklasse, og muligens er dette litt urettferdig.

IMGP4441-1.jpg

IMGP4436.jpg

Til forskjell fra mine forgjengere i passarounden fikk jeg ikke helt fot av gummiremmen. Den fikk imidlertid sitte på den første kvelden, og jeg har innsett at jeg inntar "tenkepositur" med venstre hånd oppe i haka relativt ofte når jeg sitter ved datamaskinen. Dette fordi jeg nå fikk en behagelig vaniljelukt opp i nesa hver gang jeg ettertenksomt klødde i skjegget :)

Jeg synes derimot at NATO-remmen som Krille har vedlagt gjør seg godt på denne klokken, og den ble raskt montert.

IMGP4474-1.jpg

IMGP4468-1.jpg

En interessant ting med denne klokken som jeg bet meg merke til umiddelbart: Det er (for meg) uvanlig mye avstand fra skiva opp til glasset. Av mangel på et bedre uttrykk - ROLEXROLEXROLEXROLEX-ringen er bred :) Dette gir umiddelbart en illusjon av at klokken har et avrundet glass a la plexien på Speedmaster, men det reelle er at den har en todelt bezel og, så vidt jeg kan se, helt flat krystall. Ellers registrerer jeg jo at glasset har en kyklops, den har lite praktisk betydning men gir litt særpreg.

IMGP4445-1.jpg

IMGP4453-1.jpg

Videre er kronen stor og behagelig å anvende, med screwdown. Den har en uvant følelse av motstand (skraping) ved opptrekk og innskruing, men jeg antar at dette ikke har noen praktisk betydning.

Men jeg skulle virkelig ønske at de hadde kuttet ut tall for 6,9,12 (eller i det minste endret tallfont, men da hadde det vel ikke vært en BALL), og at de hadde tonet ned blinget på viserne. Spesielt har jeg problemer med dette vikingskipet eller hva det er på enden av sekundviseren. Beklageligvis har jeg ikke makrokunnskaper eller utstyr til å gjengi denne vederstyggeligheten på skikkelig vis.

IMGP4450-1.jpg

Men før dette blir altfor surmaget, over til det jeg liker aller best: LUME!

IMGP4510-1.jpg

Nåh, det foregående bildet er mye jug og kreative kamerainnstillinger fra min side. (Samt sjokkerende dårlig rengjort krystall, ser jeg i ettertid.) Dette er en mye mer realistisk framstilling:

IMGP4508-1.jpg

Men lumen holder seg altså konstant på dette nivået, noe som gjør dette til en soveklokke per choice for småbarnsfedre med hang til nattevåk. Det er fantastisk å ha lume tilgjengelig på en klokke som ikke en gang har fått være på armen samme dag.

Alt i alt er jeg litt delt i konklusjonen når det gjelder denne klokka. Det er i det store og det hele en pen klokke, og jeg liker at den har mye polerte flater selv om dette selvfølgelig har sine ulemper for beaterpotensialet. Men der er også problemet, dette blir en slags hybridklokke som jeg ikke helt skjønner. Den er altså ikke en beater. Tross blingy detaljer passerer den ikke som penklokke, til det er den for rotete i designet. Og med vanntetthet til 100m er den åpenbart heller ikke tiltenkt det våte element, selv om den har skruinnkrone. Man kunne bli forledet til å tro at det er en brannmannklokke, men "fireman" i denne sammenheng er visst fyrbøteren på et damplokomotiv.

Jeg har altså en del å sette fingeren på når det gjelder denne klokken. Men jeg må si som det så ofte heter her på sonen, den har vokst litt på meg i løpet av våre to dager sammen. De viserne har imidlertid altfor dårlige vekstforhold i så måte, de blir aldri pene i min bok...

Et par bilder til på tampen:

IMGP4451-1.jpg

IMGP4452-1.jpg

Måtte slå opp da du skrev den var 40mm for jeg følte den var mindre.

Ser fet ut på nato. Kjenner jeg angrer litt på at jeg ikke prøvde det.

Fin rapport, reim. På disse fire små ukene som har gått har jeg nå fått såpass inntrykk av klokken at jeg neppe kommer til å bli sprø av å vente i 26 uker til.

:p

Takk for fin fin rapport.:)
Håper det holder seg på dette nivået gjennom runden.
Du bekrefter vel de fordommene jeg måtte ha angående denne klokka.
Det blir uansett spennende å prøve den etterhvert.

Kjenner at jeg gleder meg mer og mer! Det er bare så leeeeenge til den kommer vestover :(

Spesielt har jeg problemer med dette vikingskipet eller hva det er på enden av sekundviseren. Beklageligvis har jeg ikke makrokunnskaper eller utstyr til å gjengi denne vederstyggeligheten på skikkelig vis.

:D

Logoen skal visstnok være "RR" for RailRoad. Fin rapport!