Tidssonen Passaround

En liten review.

Dette er ikke en fisefin pynteklokke som utgir seg for å være noe den ikke er.:D Ingen pyntedetaljer eller noe så tøysete som gull eller polerte deler på denne. Dette er en 100% dykker som innbyr til action. Lumen er bra og den sandblåste look’en forsterker det tøffe inntrykket.

CIMG0529.jpg

CIMG0530.jpg

Den er en ren dykker med 60 klikk på bezel. Den har blitt kritisert for å være litt slarkete, men såpass må man tåle. Bezelen er forøvrig lett å vri, og uten at jeg har forsøkt er jeg ganske sikker på at det går lett med 7mm tykke tre-finger dykkerhansker. Den gir fra seg tydelige klikk akkurat slik den skal. Da går det nemlig an å telle klikk frem til riktig punkt på skiva for start av dykket, uten at man nødvendigvis trenger å se perla så godt. Man kan simpelthen telle seg frem til minuttviser fra perla, og deretter telle klikk frem til riktig posisjon. På noen såkalte ikoniske dykkerklokker er dette vanskelig. Så det så…;)

CIMG0532.jpg

CIMG0533.jpg

På den positive siden kan det nevnes:

Kasseformen. Dette blir jo smak og behag. Men en ting kan de fleste være enige om, den er ganske så spesiell. Den litt firkantede formen med de litt stramme linjene fenger nok ikke alle. Den har skikkelig særpreg, og jeg liker det.
Den virker svært solid. Ingen slark i krona når denne skrus ut. Dette er en tøff klokke.

CIMG0534.jpg

Lumen er bra.

Utskiftbar bezel. Denne kan byttes ut i mange farger. Her er det noe for enhver smak. Hva med å slenge på en tykk gummirem i grelle farger med matchende bezel, og vips, en perfekt sommerbeater.

Gjennomsiktig baklokk. Ok, urverket ser ikke akkurat fantastisk ut. Et rimelig simpelt ETA 2824-2, men jeg er en sucker for slikt uansett.:mrgreen: De har nå tatt seg bryet med å gravere ”Stowa” på rotoren.

CIMG0535.jpg

Den går ganske nøyaktig. Jeg sjekket den mot justervesenet.no, og i løpet av fire døgn gikk den 13sek for fort. Ikke dårlig.:cool:

Det negative med denne er:

Størrelsen. Både diameter og tykkelse kunne med fordel vært redusert. Med en slik kasseform vil den aldri bli særlig diskré uansett. Dette ville kanskje gjort den litt mer tilgjengelig for flere. Den spesielle formen på kassa vil nok støte mange potensielle kjøpere vekk. Den ser faktisk mer ekstrem ut i virkeligheten enn på bilder.

Litt skarpe kanter under lugsa. Ser ikke helt hvorfor det er blitt slik. Er det slurv? Vanskelig å tro siden den generelt har god finish og virker forseggjort.

CIMG0538.jpg

CIMG0539.jpg

Systemet for rembytte. Dette trodde jeg skulle være en positiv ting, men ender opp på trynet. Hva med å legge ved to verktøy ment til dette formålet? Her står Stowa til stryk.:x Spesielt med tanke på at remmene Stowa klokker kommer med er ganske crappy etter min erfaring. Etter å ha inspisert den originale foldespenna og gummireima som lå vedlagt er jeg enda sikrere i min sak. Hvis de først skal utstyre klokkene med møkkareimer kunne det vært ekstra nyttig med noen skikkelige rembytte-verktøy.:evil:

CIMG0540.jpg

CIMG0541.jpg

Konklusjon:
Føler du deg mandig og har håndledd som matcher det oppblåste egoet ditt så er dette klokken for deg. Denne kan du bruke som både hammer og slåsshanske etter å ha dykket blant blodtørstige haier hele dagen, og tilfredsstilt jomfruer i nød hele natten. Den får andre såkalte dykkere med sine polerte flater til å virke fjollete. En skikkelig no-nonsense tool-watch.

CIMG0537.jpg

De skarpe linjene gir den et litt futuristisk utseende. Dette står litt i kontrast til retro-looken på skiva. Den kan virke som om design avdelingen ikke var helt samkjørte når det gjaldt denne. Kan godt forstå at mange synes denne bare er stygg. Jeg synes den er stygg, men kul.

Datovinduet er merkelig lite. Den hadde kanskje gjort seg bedre uten dato, men på en annen side så er det jo praktisk. Da er det faktisk helt greit at det er så lite og diskré. Tror ikke denne hadde kledd et større datovindu når jeg tenker meg om.

I morgen går den videre til Sponon. Jeg har i løpet av en kort uke lært meg å like denne, og hadde satt stor pris på å vinne denne til høsten. Håper dere andre får like stor glede av denne som meg.

Flott review, UJU!

Mulig min tilnærming til klokker ikke er like praktisk som din eller er det virkelig samme klokke vi har sendt rundt:D:D:D

Takk for det Mogens.:)
Viktig å ha litt forskjellig klokke-filosofi vettu.
Hadde blitt kjedelig hvis alle hadde samme mening om alt her inne.;)

Har også oppdatert denne tråden som krille startet på WUS.:)

Her akkurat vært på en superhyggelig lunch med Sponon for overlevering av Stowa'en.
Ble tid til litt prøving av dette monsteret også.
Må jeg innrømme at jeg ble mektig imponert over denne.:D

CIMG0546.jpg

CIMG0547.jpg

CIMG0548.jpg

CIMG0549.jpg

CIMG0550.jpg

Her snakker vi 100% Dykkerklokke.:cool:
Selvsagt i en helt annen prisklasse enn Stowa.

En liten oppdatering

Hadde med meg Stowaen på et grunt treningsdykk idag. Max dybden var 17m, og dykketiden var 79 min. Stowaen var strappet rundt venstre arm på svart zulu og holdt tett :)
Jeg skal se om jeg får tid til å ta Stowaen med ned til 30m i slutten av uken. Legger inn dykkelogg på minnepennen.

Jeg liker designet! Kassen, skiven og viserne er helmaks! Prøvde lumen igår kveld, og den lyste veldig bra de første minuttene, men så ble den svakere og svakere. Ikke det beste jeg har vært borti, men duger. Elendig løsning på rembytte (STRYK!). Bezelen får også stryk fordi den sitter altfor løst. Det er lett å vri denne utilsiktet. Under vann så er det litt anstrengende å lese av bunntiden fordi bezelen har ingen markeringer med tall som kan angi bunntid ved et raskt blikk. Jeg måtte ta utgangspunk i triangelen og telle hver strek frem til jeg traff minuttviseren.

Urverket har jeg ikke testet skikkelig ut, men synkroniserte det igår kveld og holder nå +8 sek / 12 timer. For meg er det godkjent under tvil på et standard ETA 2824-2. Er dog fullt mulig å få dette justert til å gå ganske nøyaktig hos enhver urmaker om det skulle plage den heldige vinneren.

Alt i alt så er klokken helt kurant til den prisen. Ble ikke skuffet, men heller ikke overrasket. Var med andre ord som forventet. Kommer ikke til å kjøpe denne klokken selv i fremtiden, men vinner jeg den så skal jeg ta vare på den ;) Evt. donere den bort gratis til et annet medlem i denne trekningen om jeg skulle gå lei.

I morgen blir Stowaen med offshore en kort tur.

5999024988_2097517638_b.jpg

5999024750_aa9a4d060d_b.jpg

Da har jeg hatt klokken i ca en ukes tid, og den blir levert til Stipey ved første anledning.

Den har vært med på to dykk, med max dybde på 31m. Vært en snartur innom offshore og badet litt i oljemudd. Denne klokken er ikke for meg, og håper ikke jeg vinner denne trekningen.

Her fra dagens dykk, før avgang (håpte jeg fikk tatt et bedre bilde med mobilen, men den gang ei!)

6022907572_82899563aa_z.jpg

Jeg fikk den etter sponon, hadde den ca 1 uker før jeg sendte den til KarlFr... Tror det er han som har den nå.

Jeg fikk den etter sponon, hadde den ca 1 uker før jeg sendte den til KarlFr... Tror det er han som har den nå.

Takker! Fått klokken idag og förste inntrykken er positive:D Sitter ganske fint på vristen og störrelsen ikke noe problem. Bezelen er ikke så gale som tidligere beskrevet, MkII mye mye dårligere. Eneste er vel att skiven og saffiren ser litt platt å trist ut, ikke så mye "art noveau" der;) Og så att det er litt styr med skruer for å bytte lenke/band, ikke noen enkle lugpins der. Generelt en meget grei kul klokke med enkel design for litt sportlige aktiviteter.. Kommer tilbake om noen dag for oppdatering

Da har Stowa'n blitt brukt litt mer:D
Synes det er en helt grei sporty klokke, ikke så gale störrelse men ikke så liten heller.
Kassen er litt kul, litt "tactical" som amerikanene pleier å si.
Lumen er ok men langt ifra en Planet ocean. Det jeg IKKE likte var den enkle kjedelige skiven, visene og den helt flatte safirglasset som minner om et helt platt vindue glass, heller ikke så greit med skrue lugpins:(
Konklusjon; sporty grei tactical klokke med litt kjedelig designet skive, viser og glass

NEste mann er fjk ;)

stowa.jpg

Jeg har fått pakke i posten i dag, tipper det er denne. Rekker bare så vidt å plukke den med meg før det bærer rett på fjellvandring i helga. Updates med bilder når jeg er tilbake! :)

Og dette betyr at klokken for tiden er hos deg, Kristafaa? Da er det etter mine beregninger bare topale igjen etter deg før det er utlodning. Skal begynne å tenke litt på hvordan vi gjør det, planen er vel egentlig å ta det på NURK, slik at vi har vitner og mulighet for interesserte til å delta. Noen som har andre forslag eller innspill?

Jeg synes loddtrekkning foretatt av deg på NURK er passende, om noen utenfor Oslo blir trukket kan vil alltids trekke på nytt :)