Tips København

Thomas84

Støttemedlem
Medlem
14. aug. 2012
Innlegg
2.935
Sted
Rælingen
Hei! Dama, jeg og et vennepar skal til Køben i starten av April i forbindelse med min 30-årsdag.
Hotell er satt, middag på Noma er bestillt! Vi har bare en oval helg der, så vi må bruke tiden godt.
Setter pris på tips til flere gode spisesteder, både til lunsj og til middag. Er det noen severdigheter man må få med seg?
Er det noen morsomme klokkestrøk der? Fått tips om Klarlund, så det skal sjekkes:)
 
Jeg har bodd i kbh i 5 år nå, så her burde jeg vel kunne bidra :)
Hvilket hotel bor dere på?

Restauranter:
- Fishmarket (Nydelig sjømat)
- Tony's (Casual, billing italiensk)
- Sticks N Sushi på Tivoli Hotellet (byens beste sushi og fantastisk utsikt)
- Kiin-Kiin (1 Michelin stjerne. Thai. Dyrt)
- Café Victor (lunch. Book bord)
- Café G eller Zirup for dagen-derpå hangover brunch
- Madklubben Steak for casual, billing biff
- Cocks & Cows eller Halifax for digge burgere

Barer:
- Ruby's cocktail bar (et must)
- Balthazar (champagne bar bak HotelD'Angleterre)
- Mikkeller mikrobryggeri på Vesterbro


Utsteder:
- The Jane
- Hornsleth
- Molly
- Sunday´s
- Zefside

Klokker:
- Franz Jaeger & Me (vintage/brukt) - Stamsjappa til Kristian Hagen
- Klarlund (Rolex, IWC, Hublot, AP)
- Hvelplund (Breitling, PP, IWC)
- Ole Matheisen (Lange, PP, IWC)
Alle ligger i 5 min gang fra Kongens Nytorv. De tre siste ligger side om side ved inngangen til Strøget

Severdigheter:
- Gåtur fra Amalienborg og opp til Kastellet er veldig sjarmerende
- Torvhallerne (her er det også fint å spise lunch)
 
Redigert:
Brasserie Degas. Ligger rett ved Tivoli og Radisson Royal. Mer value for money skal du lete lenge etter!
 
Er temperaturen ålreit er det fantastisk flott med guidet kanalbåt-tur. Høres kanskje veldig turist ut, men du får sett veldig mye av byen fra kanalen.
 
Studerer i Danmark, så kan bidra litt jeg og; som Talisker nevner, er Cocks & Cows verdt et besøk, veldig kult konsept (og dersom du ender opp der, kan jeg anbefale BBQ-sausen og 1664 Blanc). Videre kan en lunsj på d'Angleterre være veldig hyggelig, jeg var der rett før de fikk stjernen, så er litt usikker på hvorvidt prisene eller etterspørselen har steget som følge av utmerkelsen i Guide Michelin. Kokkeriet er også en helt vill restaurant, som virkelig lever opp til sitt navn, de tar matinnovasjon til nye høyder.

Hva gjelder shopping hadde jeg en litt morsom opplevelse på en butikk en dansk venn viste meg, Herrernes Magasin (Herrernes Magasin by David K), som selger utelukkende "pentøy". Jeg var der første gang i førjulstiden, og da vi kom inn i butikken ble vi veldig godt mottatt og fikk umiddelbart spørsmål om hvorvidt vi ville ha en vanlig øl eller en juleøl til shoppingen. Vet det et billig triks med å dele ut drikke, men det var en veldig hjertelig steming i butikken som kombinert med at de kan sine saker og har gode priser, gjorde at jeg endte opp med en lekker smoking!

God tur! :)
 
Høye Danske smørbrød, snapsflasken på bordet, pils og "brunt"' interiør og klientell = Cafe Sorgenfrid! Alltid interessant som lunsjsted, men ikke samme dag som en middag på Noma;)
 
Ser at Cocks & Cows er anbefalt på burger. Har vært der flere ganger, men må si at jeg føler kvaliteten har dalt en del i det siste. For en virkelig burgeropplevelse ville jeg dratt på Thight. Er ikke en burgerrestaurant, så det er bare en burger på menyen etter hva jeg husker. Tilgjengjeld er den absolutt en av byens beste.
 
I området kødbyen er det en kul sjømatrestaurant jeg ikke husker navnet på, men det var en ganske industriell look på stedet og fokus på råvarer. I samme området ligger restauranten Mother som har knallgod pizza.
Edit: Fiskebaren http://fiskebaren.dk/
 
Redigert:
Restaurant Krebsegården er god kok! Det hjelper at de to innehaverne/kokkene er fra vestlendinger og at han ene endog fra nabobygden. Søk den opp, den får topp karakterer :cool:
 
5-10 minutters gang fra Amalienborg/Kastellet finner du Statens Museum for Kunst, og 5 minutters gang derfra er Den Hirschsprungske Samling. Nær Tivoli har du Glyptokeket, og ikke så langt derfra Natiionalmuseet. De fleste museer har stengt mandag, i helgen er det ofte åpent ca 10-17. Botanisk Have er rett ved Statens Museum for Kunst, våren pleier å komme tidlig, så hagen er sikkert fin i april.
 
Redigert:
Statens Musen for Kunst har full renovering så det ser ut som et bombenedslag, men kan rapportere om at våren har kommet :)
 
Spiste middag på Geranium i påsken.
Én av de i alt 24 serveringene ble inntatt på kjøkkenet


Fantastisk mat og service.
 
Trekker opp denne. Jeg og kona drar til København i midten av august. Prøver å få booket bord på Noma, men trenger hotelltips. Har sett litt på Admiral. Forslag? :)
 
Jeg var på noma @abc, du finner bilder av det i dagens middag-tråden. Det var absolutt en fantastisk opplevelse, men var klar over at dette er veldig sært og annerledes. Om en av dere, eller begge, er det minste sær i matveien, finnes det mange andre gode steder å ta en bedre middag. Sånn, da var du "advart". Vi bodde på tivoli hotel, 5-10 min gange fra selve tivoliet. Helt greit ifht prisen, fint, rent og nyoppusset. Veldig bra sushirestaurant i toppetasjen:)
 
Redigert av en moderator: