Tips til kjøp av Speedmaster Reduced

Medlem
8. juni 2012
Sted
Engavågen
Har lenge hatt lyst på en Omega speedmaster Reduced.
Så jeg har kommet fram til at jeg skal prøve å skrape i hopen nok penger til en.
Det blir nok ebay som blir plassen å kjøpe en ,hvis ikke jeg er heldig at det dukker opp en her på sonen.

Ser man kan få en på ebay for 6000,- å oppover.
Er det noen spesielle modeller man bør styre unna?
Hva bruker det å koste for en service på en slik?
Er ikke så gira på å betale 6-7-8000,- for katta i sekken.

Tar gjerne imot noen tips.
Er sånn som disse noe å satse på?

Auth Used Omega Speedmaster 3510.50 Wrist Watch for Men Good Condition #B426 | eBay

Good con OMEGA Speedmaster Chronograph automatic 3511.50 Black dial Men's_154373 | eBay

Auth OMEGA SPEEDMASTER SS Black dial Men's Automatic 3510-50 96139 | eBay

Har strengt tatt ikke særlig peiling på Speedmaster Reduced, men så vidt jeg vet er det bare 3510.50 som bærer det navnet blant de mange automatspeedyene. Sikkert fordi denne modellen bærer så mange likhetstrekk med storebror måneklokken, mens den andre du linker til for eksempel har 6-9-12 layout på subdials.

Jeg innser at dette ikke svarer på det du spør om, det andre jeg kan bidra med er at du vil finne mange steder på nett at Speedy Reduced er 35,5mm, mens den i virkeligheten er 39 :)

Det tredje jeg kan bidra med er et søk etter tidligere tråder om Speedy Reduced her på TS:

https://www.google.no/search?q=site:tidssonen.no+speedmaster+reduced

;)

Har strengt tatt ikke særlig peiling på Speedmaster Reduced, men så vidt jeg vet er det bare 3510.50 som bærer det navnet blant de mange automatspeedyene. Sikkert fordi denne modellen bærer så mange likhetstrekk med storebror måneklokken, mens den andre du linker til for eksempel har 6-9-12 layout på subdials.

Jeg innser at dette ikke svarer på det du spør om, det andre jeg kan bidra med er at du vil finne mange steder på nett at Speedy Reduced er 35,5mm, mens den i virkeligheten er 39 :)

Det tredje jeg kan bidra med er et søk etter tidligere tråder om Speedy Reduced her på TS:

https://www.google.no/search?q=site:tidssonen.no+speedmaster+reduced

;)

Trodde alle som var 39mm var reduced. Men da er det ikke kun reduced jeg har lyst på da :p

....men så vidt jeg vet er det bare 3510.50 som bærer det navnet blant de mange automatspeedyene.
Mulig jeg har levd i en villfarelse, men trodde at bl.a. modellene 3813/3513, 3821/3521, 3523, 3820/3520, 3811/3511 var betegnet som Reduced.

Være seg enten reduced eller pro, ville jeg avventet kjøpet til det dukker opp en her! Kjøpte selv min reduced på sonen for noen måneder siden og de dukker ikke opp så sjeldent at jeg ville vurdert ebay. :)

Den heter ikke reduced pga. størrelse, men siden den mangler dato. Så den har "reduced complications". Urverket er også helt forskjellig fra den manuelle. Automatic versjonen har et ETA 2890 med en kronograf på toppen. Ved service skifter man gjerne hele kronografen istedet for å ta den fra hverandre. Dette gjør gjerne service på disse endel dyrere.

Det er det noe med plasseringen av de små skivene jeg ikke liker helt. Så mitt tips er å spare litt til og gå for Pro-varianten. Men for all del, hvis du liker den så er den ikke noe dårlig kjøp.

Redigert:
Den heter ikke reduced pga. størrelse, men siden den mangler dato. Så den har "reduced complications". Urverket er også helt forskjellig fra den manuelle. Automatic versjonen har et ETA 2890 med en kronograf på toppen. Ved service skifter man gjerne hele kronografen istedet for å ta den fra hverandre. Dette gjør gjerne service på disse endel dyrere.

Det er det noe med plasseringen av de små skivene jeg ikke liker helt. Så mitt tips er å spare litt til og gå for Pro-varianten. Men for all del, hvis du liker den så er den ikke noe dårlig kjøp.

Da lærte jeg noe nytt i dag og :)
Grunnen til at jeg vil ha reduced er pga at jeg tror speedmaster pro blir i største laget.

Men speedmaster Pro mangler jo også dato. Er den reduced også da?

Nå har jeg ikke eid en reduced selv, men ble frarådet å kjøpe den da jeg var hos Urmaker Kjell Larsen for å høre om mulighetene for å ha den og proffessional som parklokker til meg og fruen. Han sa han ikke anbefalte urverket som sitter i den. Fikk aldri vite hva han la i det, men.

Jeg har Speedmaster Proffesional og er veldig fornøyd med størrelsen på den. Den er jo ikke så mye større, så vil råde deg til å prøve den på armen hvis du har mulighet :)

Men speedmaster Pro mangler jo også dato. Er den reduced også da?

Nå har jeg ikke eid en reduced selv, men ble frarådet å kjøpe den da jeg var hos Urmaker Kjell Larsen for å høre om mulighetene for å ha den og proffessional som parklokker til meg og fruen. Han sa han ikke anbefalte urverket som sitter i den. Fikk aldri vite hva han la i det, men.

Jeg har Speedmaster Proffesional og er veldig fornøyd med størrelsen på den. Den er jo ikke så mye større, så vil råde deg til å prøve den på armen hvis du har mulighet :)

Har ikke muligheten til å prøve den. Men ser at lug til lug er 48mm så det skal egentlig gå bra, har satt meg selv en grense på 49-50mm .
Hva koster det sån sirca for en normalt brukt speedmaster pro?
Er alle manuel opptrekk?

Har ikke muligheten til å prøve den. Men ser at lug til lug er 48mm så det skal egentlig gå bra, har satt meg selv en grense på 49-50mm .
Hva koster det sån sirca for en normalt brukt speedmaster pro?
Er alle manuel opptrekk?

Skal du ha 3570.50, som er den originale Speedmasteren kan du slippe unna med alt fra 15-16k og oppover. De ligger på 27 900 listepris. Denne kommer også kun med manuelt opptrekk. Skal du ha samme klokke med automatisk verk, får du den med safirglass og innsyn til verket på baksiden. Denne ligger noen tusen over i pris. 33k ca ny.

Skal du ha 3570.50, som er den originale Speedmasteren kan du slippe unna med alt fra 15-16k og oppover. De ligger på 27 900 listepris. Denne kommer også kun med manuelt opptrekk. Skal du ha samme klokke med automatisk verk, får du den med safirglass og innsyn til verket på baksiden. Denne ligger noen tusen over i pris. 33k ca ny.

Hvis du tenker på 3573.50 så har ikke den automatisk opptrekk.

Når det gjelder hva en Speedy reduced er så har jeg aldri hørt at det har noe med dato å gjøre. Speedy Pro har jo heller ikke dato. Reduced brukes ihvertfall om den som har tilsvarende skive-layout som 3570.50, 39 mm bredde og automatisk opptrekk.

Nja, er vel kun når man opplever feil med kronografen at den eventuelt blir byttet (jfr denne artikkelen av Chuck Maddox). Ved vanlig service er det ingen grunn til å bytte kronografmodulen.

Edit: ser jeg var litt kjapp der, stemmer nok at det har gått rykter om at man bytter modulen ved service. Når det er sagt kjenner jeg til flere som har hatt Reuced til service uten å ha nevnt noe om at kronografmodulen måtte byttes.

Redigert:
Når det gjelder hva en Speedy reduced er så har jeg aldri hørt at det har noe med dato å gjøre. Speedy Pro har jo heller ikke dato.

Dette med reduced funksjonalitet var nytt for meg også. @Omen , har du noen referanser til dette?

Nå var det ellers noen som påpekte det morsomme i at Omega velger å markedsføre en klokkemodell som "reduced" (det være seg redusert størrelse eller redusert funksjonalitet) :)

Redigert av en moderator:
Dette med reduced funksjonalitet var nytt for meg også. @Omen , har du noen referanser til dette?

Nå var det ellers noen som påpekte det morsomme i at Omega velger å markedsføre en klokkemodell som "reduced" (det være seg redusert størrelse eller redusert funksjonalitet) :)

Jeg stilte også spørsmål ved dette. Det var @ketiljo som påstod at dette hadde sammenheng med dato-komplikasjon, ikke jeg :)

Redigert av en moderator: