Tips til skopuss

Er det skotrærne du sikter til @Klokkesamler? Det ligger flere tips angående skotrær i en annen skorelatert tråd på forumet (eller var det denne?). Men jeg fikk i hvert fall kjøpt slike i sedertre for rundt 400,- hos Høyer. De fleste skobutikker har en variant av temaet for en billigere penge, men da sannsynligvis ikke i sedertre.
 
Bruker ofte sadelfett på jaktstøvlene Alpina, de holder fasongen og er vanntette i tre til fire dager på tur og jakt i vestlands fjellene høst, vinter og vår. De blir smurt inn ca tre ganger pr år og det fantastiske er at de trenger kun å tørke en dag eller tre, så er de tørre igjen og klar for en ny runde. Minkoil var årsaken til innkjøpet av Alpinastøvlene, minkoil som ble brukt regelmessig bløtet opp skinnet så mye på Alfa støvlene(ikke M77) at de ikke klarte å holde fasongen på hel og skaft, det endte med kassering.
Sadelfett bruker jeg også på MC kjøreklærene i skinn, smører inn klærne to ganger pr sesong og da er ikke vestlandsværet noen utfordring, masser inn et tynt lag og et døgns hvile før jeg bruker en natursvamp og masserer av overskytende fett - det overskytende blir brukt på div sko til øvrige familiens skotøy.
Stikk innom en salmaker og få en flaske rense balsam, en tube fett og er du ekstra keen på mirror finish(overgår spitshine) så har salmakeren en naturlig bivoks - cremé variant som masseres inn og det krever tid, skipperen underarmer og tålmodighet, når dette "voks" middelet har satt seg og stått over natten så kan man polere og polere til man ser seg selv i skotuppene. Den blanke glansen holder skoene tørre og fantastisk lett å rengjøre, shinen holder i måneder før man må ta en ny runde, det gjør jeg med MC skoene som virkelig får gjennomgå på veien. Etter to til tre måneders bruk ser de ut som noen lefser fra WWII - og en dag på benken får de til å se ut som "nye".
Salmakeren har mye godt skinnpleie utstyr og remedier, noen dyrebutikker har også mye bra - men begredelig kunnskap om produktene, det finnes mye god info om sal/lær pleie på danske hesteforum. Der borte er jo håndverk og kunnskap fremdeles verdsatt.

Forøvrig er det verdt å merke seg at salmakere har produkter som ofte er embalert noget uestetisk og i større emballasje - så er ofte prisene ubegripelig lave i forhold til mengde produkt man får kontra en so so utsmykket dåse med en liten dæsj produkt.

Eks kjøpte jeg en ala hermetikkboks på 1 kg med sadelfett til ca300kr tysk produsent(husker i farten ikke navnet og papiretiketten er borte) og den har jeg vel brukt snaue 10% av på syv åtte år, til sko og MC klær.

Er du glad i skoene dine så har du skotrær og pleiemiddel til dem også :)
 
Redigert:
Etter siste bytur så disse helt jæv... ut. Men stått med skotre i en uke og en liten shine så er de som nye igjen.


 
God erfaring med nettsted og skotrær :) Jeg har det billigste.

Har funnet ut at skotre er et must. Fjerner ubehagelig lukt, og de med sedertre trekker ut fuktighet fra læret. Og holder fasongen på topp. Trenger nok ikke å koste no særlig heller igrunn.

Skille: Har hørt at minkolje ikke alltid er like heldig på overlær. Men hva med sålen? Det skal jo hjelpe på vanntetthet.
 
Noen som har tips til hvor jeg kan kjøpe Saphir produkter til best pris? Har sett på afinepairofshoes og valmour, og sistnevnte er billigest. Men skulle gjerne kjøpt dette i Norge om det er å oppdrive til greie priser?
 
Hvis du holder til i nærheten av Oslo så har skomaker Dagestad et veldig godt utvalg. Hvordan prisene hans er i forhold til andre vet jeg ikke. Hyggelige folk jobber i butikken hans også;)
 
Har nå bestilt meg et lite utvalg av Saphir produkter som jeg gler meg til å prøve. :)

Etter en fuktig bytur har mine double monks fått noen uheldige merker, og ene toe-capen en dyp rift. Er det noe og gjøre med dette?

D1BE831F-7578-4A8F-85AF-83FA99F32709_zpsjfp4v8v8.jpg
 
Man kan jo prøve det trikset vi lærte i forsvaret?
Varm opp hard, farget skokrem og fyll det i hullet - deretter puss over med farget skokrem.

OBS! Ikke skyld på meg hvis det ikke fungerer @Heritage ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Heritage
Hva pleier dere å gjøre av vedlikehold på lærsåler? Finnes det en skokrem spesielt for det?