Tissot-tråden

1697986799139.jpeg
 
Er veldig i tenkeboksen

Jeg hadde ikke tenkt lenge.....

Mekanisk er det som "gjelder".

For det første så er gangen på sekundviseren mer elegant på et mekanisk ur. Den 'sekund-hakkende' quartz-sekundviseren syntes jeg gir klokken et billig preg. Den er mer elegant med den mekaniske flyten.

Tikkene på en mekanisk klokke er finere. Mekaniske klokker sier 'tikk, takk, tikk, takk', en quartz sier "tikk...... tikk...... tikk".

Batteri varer ikke lenge. Noen år. Ønsker du å ha klokken vanntett så må du til en urmaker. (Du må gå til en kyndig fagmann og ikke disse 'jallaurmakerne'). Med trykktest så blir det noen kroner. En service på en mekanisk klokke er ikke nødvendig så ofte!

Noen mekaniske klokker har displayback. Innsikt til urverket er bare lekkert å se på.

Sist og ikke minst så er det noe med magien... Det å bære en mekanisk klokke gir noe mer. Den føles bedre på håndleddet. Jeg har noen quartz-klokker, men trives ikke så godt med dem. (Da ser jeg bort i fra 'Ferieklokken' (Tissot T-Touch). Denne liker jeg. Den betyr jo ferie!).

Stille klokker er bare hyggelig. Før byttet jeg daglig, kanskje flere ganger pr dag. Nå går jeg med samme klokke i flere dager, kanskje noen uker.
Det er fortsatt hyggelig å vurdere hvilken klokke jeg skal ta på. Trivelig å stille den.

Godt valg, men jeg vet hva jeg hadde valgt.

8- )
 
har et par vintage klokker(arvegods) en automatic og en opptrekkbar
ellers har jeg eple klokka(ligger på finn)
For øyeblikket så er Tissot T-Touch klokka jeg bruker. Må si jeg liker denne mer og mer. Passe dum og elegant/tøff. ikke ladet siden 10 oktober når jeg hentet den i pakkeboksen. Mangler 2 streker. lite sol for tiden. Må jeg bruke org lader på denne? eller kan jeg bruke plate? Må nok på sikt supplere med en Automatic. mye pent/tøft å velge i...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
har et par vintage klokker(arvegods) en automatic og en opptrekkbar
ellers har jeg eple klokka(ligger på finn)
For øyeblikket så er Tissot T-Touch klokka jeg bruker. Må si jeg liker denne mer og mer. Passe dum og elegant/tøff. ikke ladet siden 10 oktober når jeg hentet den i pakkeboksen. Mangler 2 streker. lite sol for tiden. Må jeg bruke org lader på denne? eller kan jeg bruke plate? Må nok på sikt supplere med en Automatic. mye pent/tøft å velge i...
Veldig logisk og normal tankegang. Gleder meg til å se snøballen rulle, jeg er villig til å vedde en Seiko 5 på at det dukker opp både quarts og mekanisk til vel over 4k i løpet av ett års tid :LOL:

har et par vintage klokker(arvegods) en automatic og en opptrekkbar
ellers har jeg eple klokka(ligger på finn)
For øyeblikket så er Tissot T-Touch klokka jeg bruker. Må si jeg liker denne mer og mer. Passe dum og elegant/tøff. ikke ladet siden 10 oktober når jeg hentet den i pakkeboksen. Mangler 2 streker. lite sol for tiden. Må jeg bruke org lader på denne? eller kan jeg bruke plate? Må nok på sikt supplere med en Automatic. mye pent/tøft å velge i...

Ble en automatic på black week.har ikke brukt tissot connect’n siden.kunne tenkt meg å solgt denne å heller kjøpt en annen Tissot eller 2.
Tissot er vel kanskje det merket jeg liker best. Mye flott og ikke grisedyrt.
Når en passerer 10 lapper så er det ikke så mye å hente i kvalitet/funksjon.
Nå banner jeg vel litt i kjerka.

Noen som har PRX 35mm Automatic?

Virker ikke som Tissot fans er den største gjengen her inne.

Kjøpte min første Tissot sent på 90 tallet.En PR100.kostet 2500kr.Denne går ennå.solgte den i 2002 til min far når jeg fikk ny klokke i gave hos opplæringskontoret når jeg tok fagbrev.fagbrevklokka stoppet for 10år siden PR100’n tikker ennå
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Her fant jeg et bilde av konfirmasjonsklokken min. Den er fra slutten av 70-tallet.
PRS518 paa 17 mai.jpg


Den har vært med på mye herjinger. Lumen på timeviseren datt av under en snehuletur.

Nå lever den en bedagelig pensjonisttilværelse.

8

Edit: Ripene i det ripefrie glasset kommer fra sommeren vi bar nye shingel-plater til taket på hytten.
 
Stilig klokke,den dag idag.ikke alltyi nytt og moderne er bedre

Jeg husker at størrelsen var 'type slagvåpen ' den gangen . Langt større enn vanlige klokker. I dag er den normal og ser moderne ut.

8

Edit: En artig finesse er at datoen stilles frem en dag ved å trykke kronen inn.
 
Det er jo en grei funksjon.ser noen nye Tissot har egen knapp for dette.
For min del så kan klokkene komme uten dato visning.

Dagvisning har jeg mer sansen for,kjekkt å ha når en kommer på hjemmet å dagene går i surr
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
For det første så er gangen på sekundviseren mer elegant på et mekanisk ur. Den 'sekund-hakkende' quartz-sekundviseren syntes jeg gir klokken et billig preg. Den er mer elegant med den mekaniske flyten.

Enig, men når det er sagt, hadde det vært helt avsindig kult med en mekanisk klokke med deadbeat seconds. :D