Tråden for oss med rettskrivings- og grammatikk-OCD

aek

Medlem
23. des. 2013
Sted
Akershus
Et lite mindretall av oss er over gjennomsnittet opptatt av rettskriving. Spøkefullt sier vi gjerne at vi har OCD (obsessive-compulsive disorder), altså en tvangslidelse. Egentlig mener vi bare at det er viktig å forsøke å skrive riktig; god og tydelig kommunikasjon er en kunst, og første forutsetning for suksess er at språket brukes så riktig som mulig. Vi gjør alle feil når vi skriver, i større eller mindre grad, og det må selvfølgelig være lov, men det må også være lov å forsøke å tilstrebe å skrive så riktig som mulig. Selv ignorerer jeg det som oftest når jeg ser feil i TS-innlegg, siden et forum som dette av mange sikkert oppfattes som på grensen til muntlig. Innlegg blir hastig inntastet på en trang smarttelefon. Men når det er feil i overskrifter eller til og med signaturer blir jeg faktisk litt oppgitt. Meg om det...

Men som sagt; vi er et lite mindretall som er opptatt av dette, og siden språklige kommentarer egentlig er unødvendige og utidige i tråder som omhandler noe helt annet var tanken at denne tråden kunne være et fristed for oss avvikerne. Så kan vi obsessere her (jada, jeg vet det verbet ikke finnes) så mye vi vil, uten risiko for represalier, slik for eksempel de som liker å skyte på ting eller løpe etter ting kan, i sine respektive jakt- og fotballtråder.

Hvem vet; kanskje vi kan lære noe, både vi OCD-ere og andre. OK?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har man startet en tråd er det vel også skikk og bruk å gi den et innholdseksempel:

39mm er et eksempel på et avstandsmål vi ser på TS hele tiden. Nesten alle skriver det. Men det er feil; 39 mm er det riktige. Det skal være mellomrom mellom tallet og enheten. 1 millimeter skriver man, da må man skrive 1 mm også. Dette gjelder for alle slags angivelser ved siden av tall, uansett om tallet kommer før eller etter enheten. For eksempel 5 km - 2 kg - 100 % - kr 100 - § 3

Mikroskopiske detaljer for mange, jeg vet... Men i denne tråden er det altså lov!

Redigert:
Hmm, hvorfor skriver du ikke . (Punktum) etter forkortelser som kr?
Er det kr. 100,- som er rett eller kr 100,-?

Er det bare noen forkortelser som skal ha punktum, alle eller ingen?

Kjekk tråd, forresten. Håper å lære noe her ;)

Er ikke så nøye på det, men legger ofte merke til feil ved bruk av når og da.

"Den gang da - hver gang når"

Eksempel på feil bruk: "Når jeg så klokken på armen ble jeg overrasket over hvor stor den egentlig var." Her skal man bruke "da" og ikke "når" siden det er snakk om fortid. Hører feil bruk av dette hver eneste dag.

:mad:

Ikke dårlig. Finn.no er et flott sted for søken etter dårlig språk.
Selv er jeg nok også litt over middels engasjert i korrekt skriftspråk. Det blir ikke mindre aktuelt når man ser og hører skj-lyder, og/å bruk og annen slurv. Spesielt artig blir det i (seriøse) annonser og annet.

Siden til "Astronomer mot orddeling" var en gammel slager på området.

:cool:

Kul tråd. Her har jeg mye å forbedre meg på. Virker som om tråden vil få en konstruktiv tone og ingen ting er vel bedre enn det?
Stort sett kan man lese mine innlegg som noe som er skrevet i all hast, men det er jo artig å forbedre seg.

Sagt med andre ord, bruke gjerne mine innlegg for å finne eksempler.

Et lite mindretall av oss er over gjennomsnittet opptatt av rettskriving. Spøkefullt sier vi gjerne at vi har OCD (obsessive compulsive disorder), altså en tvangslidelse. Egentlig mener vi bare at det er viktig å forsøke å skrive riktig; god og tydelig kommunikasjon er en kunst, og første forutsetning for suksess er at språket brukes så riktig som mulig. Vi gjør alle feil når vi skriver, i større eller mindre grad, og det må selvfølgelig være lov, men det må også være lov å forsøke å tilstrebe å skrive så riktig så mulig. Selv ignorerer jeg det som oftest når jeg ser feil i TS-innlegg, siden et forum som dette av mange sikkert oppfattes som på grensen til muntlig. Innlegg blir hastig inntastet på en trang smarttelefon. Men når det er feil i overskrifter eller til og med signaturer blir jeg faktisk litt oppgitt. Meg om det...

Men som sagt; vi er et lite mindretall som er opptatt av dette, og siden språklige kommentarer egentlig er unødvendige og utidige i tråder som omhandler noe helt annet var tanken at denne tråden kunne være et fristed for oss avvikerne. Så kan vi obsessere her (jada, jeg vet det verbet ikke finnes) så mye vi vil, uten risiko for represalier, slik for eksempel de som liker å skyte på ting eller løpe etter ting kan, i sine respektive jakt- og fotballtråder.

Hvem vet; kanskje vi kan lære noe, både vi OCD-ere og andre. OK?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har man startet en tråd er det vel også skikk og bruk å gi den et innholdseksempel:

39mm er et eksempel på et avstandsmål vi ser på TS hele tiden. Nesten alle skriver det. Men det er feil; 39 mm er det riktige. Det skal være mellomrom mellom tallet og enheten. 1 millimeter skriver man, da må man skrive 1 mm også. Dette gjelder for alle slags angivelser ved siden av tall, uansett om tallet kommer før eller etter enheten. For eksempel 5 km - 2 kg - 100 % - kr 100 - § 3

Mikroskopiske detaljer for mange, jeg vet... Men i denne tråden er det altså lov!

Veldig interessant spørsmål, @Rød, og et lignende spørsmål melder seg: Hvorfor har tilsynelatende mm, km, kg og andre måleenheter "fritak" fra forkortelsespunktumregelen?

Redigert av en moderator:

Godt spørsmål @Rød, og et annet eksempel på en feil man ser hele tiden. Det skrives kr og ikke kr. - uten at jeg kan forklare hvorfor; det bare er sånn... I farten kommer jeg ikke på enhetsforkortelser som skal ha punktum, men kanskje andre gjør. Kanskje er det slik at måle-enheter ikke betraktes som forkortelser og derfor ikke skal ha punktum.

Er ikke så nøye på det, men legger ofte merke til feil ved bruk av når og da.

"Den gang da - hver gang når"

Eksempel på feil bruk: "Når jeg så klokken på armen ble jeg overrasket over hvor stor den egentlig var." Her skal man bruke "da" og ikke "når" siden det er snakk om fortid. Hører feil bruk av dette hver eneste dag.

:mad:
Helt enig @MatsWest, og da er du jo litt nøye på det likevel hvis du - som jeg - reagerer på slikt. Skap-OCD-er!?

Kul tråd. Her har jeg mye å forbedre meg på. Virker som om tråden vil få en konstruktiv tone og ingen ting er vel bedre enn det?
Stort sett kan man lese mine innlegg som noe som er skrevet i all hast, men det er jo artig å forbedre seg.

Sagt med andre ord, bruke gjerne mine innlegg for å finne eksempler.
Sportslig holdning, @Entropy!
Jeg har vel faktisk tidligere (mis)brukt et innlegg fra deg, da du for en stund siden inviterte til et «lite hyggelig jaktlag». Jeg kunne ikke motstå fristelsen til å takke nei, siden det hørtes lite hyggelig ut... Hadde du bare lagt til et lite komma og skrevet «lite, hyggelig jaktlag» ville det jo straks fremstått som hyggelig!

Ikke dårlig. Finn.no er et flott sted for søken etter dårlig språk.
Selv er jeg nok også litt over middels engasjert i korrekt skriftspråk. Det blir ikke mindre aktuelt når man ser og hører skj-lyder, og/å bruk og annen slurv. Spesielt artig blir det i (seriøse) annonser og annet.

Siden til "Astronomer mot orddeling" var en gammel slager på området.

:cool:
Og/å-feil er gjengangere ja, men de verste synes jeg er når infinitivsmerket å settes foran annet enn infinitiv. «Han sitter å leser». Nei, det gjør han ikke, han sitter og leser.

Hehe, ja. Når det gjelder jaktlag er det en avgjørende faktor at sammensetningen blir slik at man balanserer mellom kunnskapsrike og ressurssterke kamerater samtidig som man må sikre seg mot obsternasige regelridende kverrulanter. Tittelen på den tråden ble valgt med nøysom omhu, nettopp med det formålet å skape en ønsket balanse i forhold til klientellet man ønsket å nå.

;)

1. Fokus på rett skriving er flott.
  2. Fokus på rettskriving er flott.
  3. Fokus på rettskriving er flott!
  4. Fokus på rettskriving er flott !

Selv så kjenner jeg OCD trigges av punkt 1, 3 og 4. Har en på jobben som skriver alle mail med utropstegn - bak hver eneste forbanna setning! :mad: Har nevnt til vedkommende at det er et utROPStegn, men til ingen nytte. :mrgreen:

Må man absolutt benytte utropstegn, så må man i alle fall ikke ha et mellomrom før tegnet.

Og, automatisk stavekontroll på alle dingsene lever av og til sitt eget liv...

Redigert:
Hehe, ja. Når det gjelder jaktlag er det en avgjørende faktor at sammensetningen blir slik at man balanserer mellom kunnskapsrike og ressurssterke kamerater samtidig som man må sikre seg mot obsternasige regelridende kverrulanter. Tittelen på den tråden ble valgt med nøysom omhu, nettopp med det formålet å skape en ønsket balanse i forhold til klientellet man ønsket å nå.

;)
Med fare for å fremstå som en kverulant, @Entropy, «kverulant» staves med én r.
Og «nøysom» betyr mer «sparsommelig» enn nøyaktig , som jeg mistenker du var ute etter.

Huff, liker ikke helt denne rødpenn-oppførselen, men du har jo oppfordret til det...

Slike innlegg må selvsagt leses med sylskarpe korrekturbriller...:mrgreen:
Haha @JoLu! Jeg visste at noe sånt kom til å skje, så derfor la jeg inn en helgardering ved å skrive at vi alle gjør feil når vi skriver...

Men jeg ønsker slett ikke å fremstå som noe orakel, og er heller ikke kvalifisert for det, så det er bare fint å bli spottet!

Har rettet feilen, naturligvis.

Det blir ikke mindre aktuelt når man ser og hører skj-lyder, og/å bruk og annen slurv.

Hvis sokkene dine i tillegg forsvinner fra vaskemaskinen vet du at det er fare på ferde...:eek:

235.JPG