Tråden for oss med rettskrivings- og grammatikk-OCD

En feil jeg ser veldig ofte er bruk av prikk prikk prikk, eller ellipse, som det faktisk heter.
Det skal ikke være to, fire eller flere prikker, men tre prikker.
Dersom de skal brukes som "pause" i en setning skal det være mellomrom mellom ordet og ellipsen.
F.eks "Unnskyld, men ... eh ... tror du at jeg kunne fått ta en titt på den Pateken du har der?"

Mens hvis det er et ord som blir avbrutt, så skal ellipsen henge på ordet.
F.eks: Fy f...

Ad ellipser: en kompis hadde en klassevenninne som under høytlesing i engelsktimen presterte "prick, prick, prick".

Når det kommer en helsetning etter kolon, skal det alltid være stor forbokstav i denne.

Ser at det er flere som slurver med dette, også i denne tråden.

Forøvrig synes jeg dette er en utrolig interessant tråd. Selv leser jeg "hæstkuken" Hegges spalte så ofte som jeg bare kan.

Edit: skrivefeil

Redigert:
Trådstarters første avsnitt på anna målføre:

Eit lite mindretal av oss er over gjennomsnittet oppteken av rettskriving. *Spøkefullt seier vi gjerne at vi har *OCD (*obsessive *compulsive *disorder), altså ein *tvangslidelse. Eigenleg meiner vi berre at det er viktig å freiste å skrive riktig; god og tydeleg kommunikasjon er ein kunst, og første føresetnad for suksess er at språket vert så brukt riktig som mogleg. Vi gjer alle feil når vi skriv, i større eller mindre grad, og det må sjølvsagt vere lov, men det må òg vere lov å freiste å *tilstrebe å skrive så riktig som mogleg. Sjølv ignorerer eg det som oftast når eg ser feil i *TS-innlegg, sidan eit forum som dette av mange sikkert vert oppfatta som på grensa til munnleg. Innlegg vert *hastig *inntastet på ein trong *smarttelefon. Men når det er feil i *overskrifter eller til og med signaturar vert eg faktisk litt oppgjeve. Meg om det...

Bare for morro skyld.

Trådstarters første avsnitt på anna målføre:

Eit lite mindretal av oss er over gjennomsnittet oppteken av rettskriving. *Spøkefullt seier vi gjerne at vi har *OCD (*obsessive *compulsive *disorder), altså ein *tvangslidelse. Eigenleg meiner vi berre at det er viktig å freiste å skrive riktig; god og tydeleg kommunikasjon er ein kunst, og første føresetnad for suksess er at språket vert så brukt riktig som mogleg. Vi gjer alle feil når vi skriv, i større eller mindre grad, og det må sjølvsagt vere lov, men det må òg vere lov å freiste å *tilstrebe å skrive så riktig som mogleg. Sjølv ignorerer eg det som oftast når eg ser feil i *TS-innlegg, sidan eit forum som dette av mange sikkert vert oppfatta som på grensa til munnleg. Innlegg vert *hastig *inntastet på ein trong *smarttelefon. Men når det er feil i *overskrifter eller til og med signaturar vert eg faktisk litt oppgjeve. Meg om det...

Bare for morro skyld.

Moro skrives ikke med dobbel m.

@Loevhagen

Redigert av en moderator:
Spørs om noen blir redde for å skrive salgsannonser etterhvert!
Det kan være en grei liten opplærende effekt med positive ringvirkninger å fremme litt rettskriving.

Min favoritt har lenge vært:
"Skyt ham ikke vent til jeg kommer!"

:cool:

PS: hvor var det forresten dette kommaet skulle plasseres?

Stein i glasshus her @Minuteman ... et ord som faktisk skrives med to M'er :mrgreen:

Denne tok jeg ikke. Hvilket ord skal skrives med M-er. Bindestrek er for øvrig det rette når en bokstav skal skrives i flertall. Ikke apostrof.

@adamskater

Edit: Jeg er klar over at ordet apostrof skal skrives med apostrof, men jeg finner ikke ut hvordan jeg får skrevet apostrofer med denne personlige datamaskinen.

Redigert av en moderator:
Noe som gjør meg alvorlig irritert er ukritisk bruk av utenlandske låneord. Én ting er å bruke engelske ord hvor norske mangler, eller i internasjonale miljøer hvor det er viktig å bruke begreper med samme innhold overalt, men der stopper det. Når det finnes godt etablerte, fullt ut forståelige norske ord i vanlig bruk er det bare tøysete å bruke engelske synonymer. Hvorfor i alle dager sier oppegående norsktalende nordmenn at de skal ta en tattoo? Eller bære en caps (!) på hodet? Hvorfor ble det plutselig riktig å være single, men feil å være enslig? Stevnemøte er bra ord, som fortjente en bedre skjebne enn å bli utkonkurrert av date. Grffmbl.

Og Lynvingen er uendelig mye tøffere på norsk enn Batman.

Som utdannet datalærer er mine norske favoritt ord "Åttergruppe", "kne-pd" og "datalefse".

Er det noen som vet hva dette er?

:cool:

Noe som gjør meg alvorlig irritert er ukritisk bruk av utenlandske låneord. Én ting er å bruke engelske ord hvor norske mangler, eller i internasjonale miljøer hvor det er viktig å bruke begreper med samme innhold overalt, men der stopper det. Når det finnes godt etablerte, fullt ut forståelige norske ord i vanlig bruk er det bare tøysete å bruke engelske synonymer. Hvorfor i alle dager sier oppegående norsktalende nordmenn at de skal ta en tattoo? Eller bære en caps (!) på hodet? Hvorfor ble det plutselig riktig å være single, men feil å være enslig? Stevnemøte er bra ord, som fortjente en bedre skjebne enn å bli utkonkurrert av date. Grffmbl.

Veldig enig, men forstår at single velges fremfor enslig. Det ene klinger av frihet og muligheter mens det andre unektelig høres litt stusselig ut.

Her er for øvrig en fin rettskrivingstest med tidspress. Hadde forventet 18-19 riktige av 20, men endte litt snurt på 13. Må ha noe med månefasen å gjøre, dårlig dagsform, ett eller annet.
http://www.bt.no/spesial/spraktest/#!/

Veldig enig, men forstår at single velges fremfor enslig. Det ene klinger av frihet og muligheter mens det andre unektelig høres litt stusselig ut.

Her er for øvrig en fin rettskrivingstest med tidspress. Hadde forventet 18-19 riktige av 20, men endte litt snurt på 13. Må ha noe med månefasen å gjøre, dårlig dagsform, ett eller annet.
http://www.bt.no/spesial/spraktest/#!/
Morsom den. En snurt til her, med 14 ...

Beste Lynvingen-album.

1065185-0.jpg

Sorry, litt OT der... ;)