Et lite mindretall av oss er over gjennomsnittet opptatt av rettskriving.
Ad ellipser: en kompis hadde en klassevenninne som under høytlesing i engelsktimen presterte "prick, prick, prick".
Edit: skrivefeil
Joda, men «hæskuk» funka greit for meg... Jeg mener, for meg ...Denne tråden øker nok frekvensen av slike redigeringer.
Eller matematikk?Fin innledning.
Mens 50 % av oss er over gjennomsnittlig opptatt av mattematikk.
Trådstarters første avsnitt på anna målføre:
Eit lite mindretal av oss er over gjennomsnittet oppteken av rettskriving. *Spøkefullt seier vi gjerne at vi har *OCD (*obsessive *compulsive *disorder), altså ein *tvangslidelse. Eigenleg meiner vi berre at det er viktig å freiste å skrive riktig; god og tydeleg kommunikasjon er ein kunst, og første føresetnad for suksess er at språket vert så brukt riktig som mogleg. Vi gjer alle feil når vi skriv, i større eller mindre grad, og det må sjølvsagt vere lov, men det må òg vere lov å freiste å *tilstrebe å skrive så riktig som mogleg. Sjølv ignorerer eg det som oftast når eg ser feil i *TS-innlegg, sidan eit forum som dette av mange sikkert vert oppfatta som på grensa til munnleg. Innlegg vert *hastig *inntastet på ein trong *smarttelefon. Men når det er feil i *overskrifter eller til og med signaturar vert eg faktisk litt oppgjeve. Meg om det...
Bare for morro skyld.
Stein i glasshus her @Minuteman ... et ord som faktisk skrives med to M'er
Stein i glasshus her @Minuteman ... et ord som faktisk skrives med to M'er
Noe som gjør meg alvorlig irritert er ukritisk bruk av utenlandske låneord. Én ting er å bruke engelske ord hvor norske mangler, eller i internasjonale miljøer hvor det er viktig å bruke begreper med samme innhold overalt, men der stopper det. Når det finnes godt etablerte, fullt ut forståelige norske ord i vanlig bruk er det bare tøysete å bruke engelske synonymer. Hvorfor i alle dager sier oppegående norsktalende nordmenn at de skal ta en tattoo? Eller bære en caps (!) på hodet? Hvorfor ble det plutselig riktig å være single, men feil å være enslig? Stevnemøte er bra ord, som fortjente en bedre skjebne enn å bli utkonkurrert av date. Grffmbl.
Og Lynvingen er uendelig mye tøffere på norsk enn Batman.
Morsom den. En snurt til her, med 14 ...Veldig enig, men forstår at single velges fremfor enslig. Det ene klinger av frihet og muligheter mens det andre unektelig høres litt stusselig ut.
Her er for øvrig en fin rettskrivingstest med tidspress. Hadde forventet 18-19 riktige av 20, men endte litt snurt på 13. Må ha noe med månefasen å gjøre, dårlig dagsform, ett eller annet.
http://www.bt.no/spesial/spraktest/#!/
Og Lynvingen er uendelig mye tøffere på norsk enn Batman.