Tråden for oss med rettskrivings- og grammatikk-OCD

Er det lov å skrive "komma" flere ganger i en setning?

To ganger er vel lov, men ikke i hver eneste setning.
Man kan skrive komma to ganger, men forøvrig ikke i hver setning, da dette gjør den unødvendig tung å lese.

Eller...?

To ganger er vel lov, men ikke i hver eneste setning.
Man kan skrive komma to ganger, men forøvrig ikke i hver setning, da dette gjør den unødvendig tung å lese.

Eller...?

Noen kan ...

“A legion of horribles, hundreds in number, half naked or clad in costumes attic or biblical or wardrobed out of a fevered dream with the skins of animals and silk finery and pieces of uniform still tracked with the blood of prior owners, coats of slain dragoons, frogged and braided cavalry jackets, one in a stovepipe hat and one with an umbrella and one in white stockings and a bloodstained wedding veil and some in headgear or cranefeathers or rawhide helmets that bore the horns of bull or buffalo and one in a pigeontailed coat worn backwards and otherwise naked and one in the armor of a Spanish conquistador, the breastplate and pauldrons deeply dented with old blows of mace or sabre done in another country by men whose very bones were dust and many with their braids spliced up with the hair of other beasts until they trailed upon the ground and their horses' ears and tails worked with bits of brightly colored cloth and one whose horse's whole head was painted crimson red and all the horsemen's faces gaudy and grotesque with daubings like a company of mounted clowns, death hilarious, all howling in a barbarous tongue and riding down upon them like a horde from a hell more horrible yet than the brimstone land of Christian reckoning, screeching and yammering and clothed in smoke like those vaporous beings in regions beyond right knowing where the eye wanders and the lip jerks and drools.”
Cormac McCarthy, Blood Meridian, or the Evening Redness in the West

Vi som ikke har ordene i vår makt på samme måte, gjør kanskje lurt i å la være.

Dette er en flott tråd! Selv liker jeg dårlig sær skrivnings feil, men merker at jeg av og til synder på det området. Godt å få skjerpet seg litt. :)

Hva fa.. er poenget med rettskriving? :)

Jeg liker denne tråden, og jeg liker å se @aek tirret :mrgreen: Videre har jeg også har sansen for lange setninger, gjerne med flere kommaer, men kun om de er riktig konstruert og faktisk inneholder noe. Det betyr bare at en kan holde en tankerekke, hvilket er bra. Og ikke til forkleinelse for noen, men har en problemer med å lese lange, men godt konstruerte og innholdsrike setninger, ligger feilen vel så mye hos leser som hos skribent.

Forøvrig er første post i denne tråden godt skrevet.

Redigert av en moderator:
Jeg har også mennesker på min arbeidsplass som bruker opptil 5 utropstegn etter hverandre i en setning. Det irriterer meg grenseløst. For litt siden kom den en slik setning i en mail og essensen var egentlig at et eller annet vedlikehold, utført av et eller annet firma ikke var helt etter boka. Ikke at det ikke var gjort skikkelig, men en ubetydelig liten prosedyre hadde blitt oversett.

Jeg spør vedkommende om hvorfor hun bruker så mange utropstegn på en slik setning og hvordan ville hun formulere seg og bruke tegnsetting hvis hun skulle skrive en mail om noe som faktisk var viktig eller veldig presserende? Da kom det noe svada tilbake, etterfulgt av en haug med smiley's. jeg kunne drept denne personen og levd fint med det.

edit: en annen stor kilde til frustrasjon er vekslingen mellom og/å.

Redigert:
Jeg beklager for alle mine skrivefeil. Tidligere var jeg relativt god i rettskriving, men siden jeg jobber meg en stor gjeng analfabeter, påvirker dette meg negativt. Kanskje du vil lese korrektur på innleggene mine fremover, @aek?:p

Jeg beklager for alle mine skrivefeil. Tidligere var jeg relativt god i rettskriving, men siden jeg jobber meg en stor gjeng analfabeter, påvirker dette meg negativt. Kanskje du vil lese korrektur på innleggene mine fremover, @aek?:p
Synes ikke du har fremstått som en analfabetaspirant @Thomas84, i det siste har du vel primært fremstått som tung pamflipper, hehe...
Så jeg tror du klarer deg fint selv!

Denne tråden har absolutt livets rett.
For egen del prøver jeg så godt det går at inkorporere det jeg (tror jeg) kan.

Stusser for eksempel over at det på forrige side var to innlegg med setninger efter punktum (og på nye rader) som startet med "Og ..."

Finner nå at det er liberalisering ute og går her:
http://www.riksmalsforbundet.no/Spr...ng).aspx?PID=305&M=NewsV2&Action=1&NewsId=135

Ps. Regner med at postere her i tråden nøysomt leser og humrer når Per Egil Hegge fører pennen i Aftenposten med sin språkspalte.

Denne tråden har absolutt livets rett.
For egen del prøver jeg så godt det går at inkorporere det jeg (tror jeg) kan.

Stusser for eksempel over at det på forrige side var to innlegg med setninger efter punktum (og på nye rader) som startet med "Og ..."

Finner nå at det er liberalisering ute og går her:
http://www.riksmalsforbundet.no/Spr...ng).aspx?PID=305&M=NewsV2&Action=1&NewsId=135

Ps. Regner med at postere her i tråden nøysomt leser og humrer når Per Egil Hegge fører pennen i Aftenposten med sin språkspalte.
Nå forventes vel ikke samme språklige presisjon av deg som av oss innfødte, @adamskater; du er jo tross alt utlending...

På skolen lærte jeg at man aldri skal begynne en setning med og, eller, men, for, med det har jeg alltid betraktet som tøys, så det er fint å se at Riksmålsforbundet synes å ha kommet til samme konklusjon.

Hegge leser jeg aldri, ganske enkelt fordi jeg ser på ham som en reaksjonær hæstkuk*.

*Beklager uttrykket. Min nærmeste kollega er nordlending.

:D

Dette blir en digresjon, men den boken ble jeg midlertidig sinnsforvirret av å lese.
En digresjon kan hende @JoLu, men en morsom og informativ en, om en er ute etter råd om bøker som ikke bør oppføres på leselista.

Kjekk tråd.

Jeg synes det er høyt rettskrivingsnivå her på Tidssonen i forhold til (bruk bare i forhold til når du mener "sammenlignet med") de fleste andre fora.

Siden du er trådstarter, @aek, tåler du litt flisespikkeri:

Husk komma etter innledende leddsetning:

Men når det er feil i overskrifter eller til og med signaturer komma blir jeg faktisk litt oppgitt. Meg om det...

Det skal også være komma etter en interjeksjon:

Og/å-feil er gjengangere komma ja, men de verste synes jeg er når infinitivsmerket å settes foran annet enn infinitiv.

Todda

Kjekk tråd.

Jeg synes det er høyt rettskrivingsnivå her på Tidssonen i forhold til (bruk bare i forhold til når du mener "sammenlignet med") de fleste andre fora.

Siden du er trådstarter, @aek, tåler du litt flisespikkeri:

Husk komma etter innledende leddsetning:

Men når det er feil i overskrifter eller til og med signaturer komma blir jeg faktisk litt oppgitt. Meg om det...

Det skal også være komma etter en interjeksjon:

Og/å-feil er gjengangere komma ja, men de verste synes jeg er når infinitivsmerket å settes foran annet enn infinitiv.

Todda
Ikke bare tåler, men setter sågar pris på, @Todda, det er jo det denne tråden er til for. Det du påpeker viser nok litt hvorfor jeg tidligere har skrevet at jeg ikke er kvalifisert til å være noe orakel. Jeg er ikke noe god på kommaregler, og som du påviser over gjør jeg feil rett som det er. Det verste er nok at jeg ikke synes noe av det du påpeker er feil, så da er det nok en glitch i mitt språkøre, eller i reglene. Det er vel nærliggende å mistenke det første...

La oss få en rettskrivningsmoderator som har autoritet til å slette salgsannonser som ikke oppfyller aktuelle krav.

Ikke bare tåler, men setter sågar pris på, @Todda, det er jo det denne tråden er til for. Det du påpeker viser nok litt hvorfor jeg tidligere har skrevet at jeg ikke er kvalifisert til å være noe orakel. Jeg er ikke noe god på kommaregler, og som du påviser over gjør jeg feil rett som det er. Det verste er nok at jeg ikke synes noe av det du påpeker er feil, så da er det nok en glitch i mitt språkøre, eller i reglene. Det er vel nærliggende å mistenke det første...

Her er en grei oversikt over kommareglene: http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Kommaregler/

Som Språkrådet skriver, setter vi komma for at det skal bli lettere å lese, ikke for at det skal bli vanskeligere å skrive, så det er vel ikke de verste feilene.

Todda