Tråden for oss med rettskrivings- og grammatikk-OCD

image.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Christoffer91
Kan man skrive remmodeller, eller reimmodeller? Eller heter det reim modeller eller rem modeller. Eller kanskje heller modeller på rem/reim?

Takk @adamskater. Ser ut som OCD'en min slo ut feil og jeg bøyer meg i støvet. Fra Språkrådet: "Særskriving vil seie å skrive samansette ord i to eller fleire ord. Det er ein vanleg skrivefeil i dag at ord som skal skrivast i eitt, blir skrivne i to ord: «røyk fritt» i staden for «røykfritt», «kjempe bra» for «kjempebra»."

Q2Ajhci.jpg

Professor på billigsalg. Knallpris for en professor med et så morsomt navn!

Edit, forresten er det kanskje riktig. Det er ikke en stol av typen professor, altså en professorstol, som jeg tenkte. Det er en modell som heter Professor, og for å unngå forvirring blir vi fortalt at dette er en stol. Ser utrolig rart ut likevel og forvirret blir jeg.

Redigert:
Tenkte jeg det ikke. Og likevel kommer eldre herrer som undertegnede aldri - ALDRI! - til å bruke enda og ennå likestilt som tidsadverb. Bare moderne gærninger kan finne på noe sånt.

Det er ikke umulig at jeg (1970) er eldre enn deg.

Embrace change.
Min ekstremt høye alder til tross omfavner jeg gjerne endringer, hvis jeg opplever dem som forbedringer. Endring av språkregler er regler som tilpasser seg virkeligheten, siden det er tøysete å tro at man kan tilpasse språket til reglene. Men hvis jeg skulle omfavne alle språklige endringer og døende nyanser måtte jeg for eksempel omfavne at kj-lyden i kjøtt er på vei til å forsvinne. Akseptere, ja, jeg har ikke noe valg, men omfavne? Fanken heller.

Eller heck no, som det heter i moderne norsk.

Da unngår du helst beiken til frokost, sjampanje til lunsj og konjakk til kaffen også vil jeg tro.
Absolutt. Ville ikke hverken gjort eller skrevet noen av delene. Tiden har arbeidet godt for konjakk og til dels sjampanje, men beiken? I helvete, heller.

Eller give me a break, som det heter i moderne norsk. Eventuelt you gotta be puttin' me on.

Stave kontroll på data maskiner er hoved årsaken til ord deling.

F@4n ta stavekontroll og de som høyreklikker på "rett opp" knappen uten å se etter hva stavekontrollen gjør. Hele arbeidsplassen er snart kun ord som er delt, men som ikke skal være det. "Kaffe maskin". "Rest avfall". "Møte regler". "Kontor tid". Blæh.