Tråden om politikk, religion, filosofi og samfunn

Donald er en klovn. Men handlekraftig er han. Nå har 100 millioner amerikanere stemt på han for andre gang, det synes jeg vi bør respektere. Han står for mye jeg / nordmenn ikke vil ha. Men at vi skal kritisere Donald for en del tiltak han vil innføre som er like vår egne blir feil. Norge / EU har f.eks 25% mva, USA har stort sett 0-6% og vil innføre 10-20%. EU innførte selv ekstra toll ( 30% hvis jeg ikke husker feil ) på kinabiler fra november 2024. Hvis en blir født ( av en ulovlig imigrant ) i USA så har barnet automatisk amerikansk statborgerskap. Kan ikke se for meg at en svensk dame som er på ferie i norge og føder her så vil barnet bli norsk. USAs helsevesen er jo helt kokko for oss, men det virker som de er ganske fornøyd med løsningen over dammen. USAs befolkning synes sikkert vi er et potetland og ønsker heller ikke vår måte å styre sjappa på. I norske media så virker det som hele verden var sikre på at Donald skulle starte 3. verdenskrig, resultatet var vel at Donald var den første presidenten på 50 år som ikke startet en krig. Donald er ikke president for Norge eller EU, for oss så kan det bli noen nedturer. Men for USAs befolking så kan det bli bedre sett med USAs innbyggeres øyne.

Musk tror jeg er en bedre foretningsmann enn politiker. Ang nazihilsen så ser det stykt ut på bilde, men det er vel en måte å hilse på over dammen. Hvis en ser hele filmen så virker det som han tar seg over hjertet å hiver dette ut. Ang vedlagt bilde så kan jeg ikke påstå at dette er ekte i disse AI tider. Men hvis noen mener det er fake så er det greit med fakta.

Det gikk vel ganske bra sist, går vel bra nå også. Tror ikke Donald starter 3 verdenskrig så jeg sover godt.

1737756065477.png

• Liker
Reaksjoner: HerrUr og Grendel
Jeg tror det er et behov for denne tråden, i og med at temaet dukker opp kontinuerlig i alle andre tråder. Men om noen spør meg, så hadde det vært deilig om vi kunne kost oss med politiske diskusjoner andre steder enn her på Tidssonen og latt nerderiene få råde her inne. Men det er nok en naiv tanke.

For min del jobber jeg delvis politisk - riktignok i en litt annen del enn maktens korridorer og i en begrenset periode som snart er over - og for meg har Tidssonen vært en frisone med veldig mye interessant å lese om. Dermed skal jeg forsøke å holde meg unna denne tråden, og heller grave meg ned i klokke-, sko-, denim- eller en av de andre fantastiske trådene her inne.

Med det ønsker jeg alle dere andre en god diskusjon. Og så krysser jeg fingrene for at nivået i innleggene hva angår respekt for motparten er lik den dere ville vist deres egne foreldre på julaften eller en lignende anledning. Og ikke minst at innleggene får frem mange nyanser og dreier unna enkel tabloid retorikk. God fornøyelse :)
Verdens fineste type, enig med mr seiltid. Jeg klarer ikke å være så grei 😘

• Elsker
Reaksjoner: seiltid
Donald er ikke president for Norge eller EU, for oss så kan det bli noen nedturer. Men for USAs befolking så kan det bli bedre sett med USAs innbyggeres øyne.

Nettopp.
Jeg er usikker på hva som overrasker meg mest - hvor desperat den jevne amerikaner har blitt hvor fort, eller hvor lite innsikt og forståelse den jevne nordmann har for det.

• Liker
Reaksjoner: DJ41
Er det ikke et poeng her at man må skille mellom politikk og person. Politikken til republikanerne kan sikkert ha noe for seg.
Men at en kjeltring, voldtektsmann, oppvigler løgnhals og ja, en klovn kan få et sånt embede - det er jo det som er så perverst. Det skal jo ikke være mulig.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Er det ikke et poeng her at man må skille mellom politikk og person. Politikken til republikanerne kan sikkert ha noe for seg.
Men at en kjeltring, voldtektsmann, oppvigler løgnhals og ja, en klovn kan få et sånt embede - det er jo det som er så perverst. Det skal jo ikke være mulig.

Og her til lands er den indre kjerne i AP i full krisgmodus over at Giske er på veg inn i rikspolitikken igjen

Engasjert, men i mitt hode så driter jeg vanligvis i ting jeg ikke kan påvirke.
Men engasjerte meg lokalt når barneskolen der jeg og min eldste datter gikk - minsta fikk bare ett år.
Ordfører og politikere var samlet på scenen i kampen, og som sikkert kunne hjulpet, anbefalte de folk fra bygda til engasjere seg politisk da ingen herfra satt i bystyret.
Det var da «faen i meg» rakk opp hånden fra salen og fikk ordet:
«De fleste som bor her har gått på samme skole og ble opplært til å ikke lyge og holde det man lover - derfor er det ingen politikere fra bygda vår!»
Til og med ordfører reiste seg og klappet, men det hjalp ikke…

• Liker
Reaksjoner: UJU
Engasjert, men i mitt hode så driter jeg vanligvis i ting jeg ikke kan påvirke.
Men engasjerte meg lokalt når barneskolen der jeg og min eldste datter gikk - minsta fikk bare ett år.
Ordfører og politikere var samlet på scenen i kampen, og som sikkert kunne hjulpet, anbefalte de folk fra bygda til engasjere seg politisk da ingen herfra satt i bystyret.
Det var da «faen i meg» rakk opp hånden fra salen og fikk ordet:
«De fleste som bor her har gått på samme skole og ble opplært til å ikke lyge og holde det man lover - derfor er det ingen politikere fra bygda vår!»
Til og med ordfører reiste seg og klappet, men det hjalp ikke…

Skoledebatten er tragisk og vond for mangen bygder. Og det er litt catch 22 . Synkende elevtall gjer det vanskelig for kommuner å ha mange skuler , samtidig som det er endå vanskeligere å få nye elever i ei bygd uten skule og barnehage.

• Liker
Reaksjoner: Rød
Donald er en klovn. Men handlekraftig er han. Nå har 100 millioner amerikanere stemt på han for andre gang, det synes jeg vi bør respektere. Han står for mye jeg / nordmenn ikke vil ha. Men at vi skal kritisere Donald for en del tiltak han vil innføre som er like vår egne blir feil. Norge / EU har f.eks 25% mva, USA har stort sett 0-6% og vil innføre 10-20%. EU innførte selv ekstra toll ( 30% hvis jeg ikke husker feil ) på kinabiler fra november 2024. Hvis en blir født ( av en ulovlig imigrant ) i USA så har barnet automatisk amerikansk statborgerskap. Kan ikke se for meg at en svensk dame som er på ferie i norge og føder her så vil barnet bli norsk. USAs helsevesen er jo helt kokko for oss, men det virker som de er ganske fornøyd med løsningen over dammen. USAs befolkning synes sikkert vi er et potetland og ønsker heller ikke vår måte å styre sjappa på. I norske media så virker det som hele verden var sikre på at Donald skulle starte 3. verdenskrig, resultatet var vel at Donald var den første presidenten på 50 år som ikke startet en krig. Donald er ikke president for Norge eller EU, for oss så kan det bli noen nedturer. Men for USAs befolking så kan det bli bedre sett med USAs innbyggeres øyne.

Musk tror jeg er en bedre foretningsmann enn politiker. Ang nazihilsen så ser det stykt ut på bilde, men det er vel en måte å hilse på over dammen. Hvis en ser hele filmen så virker det som han tar seg over hjertet å hiver dette ut. Ang vedlagt bilde så kan jeg ikke påstå at dette er ekte i disse AI tider. Men hvis noen mener det er fake så er det greit med fakta.

Det gikk vel ganske bra sist, går vel bra nå også. Tror ikke Donald starter 3 verdenskrig så jeg sover godt.

Vis vedlegg 390533

Sammenligningene på bildet ditt er tatt fullstendig ut av kontekst.
Musk ønsker å undergrave skeives rettigheter, knuse fagforeninger, styre informasjon, ignorere fakta og fremme høyrevridd desinformasjon.
I tillegg kjøper han seg en plass i regjering.
Oligarkiet og den åpenlyse korrupsjonen er komplett.
Han er uten tvil en neo-fascist som ble så ivrig at alle følelsene måtte få utløp i en hilsen som kun gjenspeiler alt han står for.
Hvis det ser ut som en and, kvekker som en and, ja så er det vel mest sannsynlig en and. :poop:

Jeg tror det er et behov for denne tråden, i og med at temaet dukker opp kontinuerlig i alle andre tråder. Men om noen spør meg, så hadde det vært deilig om vi kunne kost oss med politiske diskusjoner andre steder enn her på Tidssonen og latt nerderiene få råde her inne. Men det er nok en naiv tanke.

For min del jobber jeg delvis politisk - riktignok i en litt annen del enn maktens korridorer og i en begrenset periode som snart er over - og for meg har Tidssonen vært en frisone med veldig mye interessant å lese om. Dermed skal jeg forsøke å holde meg unna denne tråden, og heller grave meg ned i klokke-, sko-, denim- eller en av de andre fantastiske trådene her inne.

Med det ønsker jeg alle dere andre en god diskusjon. Og så krysser jeg fingrene for at nivået i innleggene hva angår respekt for motparten er lik den dere ville vist deres egne foreldre på julaften eller en lignende anledning. Og ikke minst at innleggene får frem mange nyanser og dreier unna enkel tabloid retorikk. God fornøyelse :)
Vel du trenger jo ikke lese noe i denne tråden så forstår ikke argumentet om at det «kunne vært deilig å slippe politiske diskusjoner». Det er muligens vanskelig å la være?

At Trump blir president et vel et motsvar på at befolkninga er lei av den rettninga landet tar. Dei er lei denne woke bevegelsen og alt det tullet der. Og der står en milliardær forretningsmann med sine rike venner og selger seg sjølv inn som redningsmannen for USA..

Det at Sylvi er sånn i medgang her til lands kan vel være et tegn på det samme . Og so hjelper det jo at motkandidaten er en litt tannløs tåkefyrste også sjølvsagt.

Trump eller ikke Trump.. Jeg har ikke peiling. Følger svært lite med.

Men jeg har stor respekt for at NRK og TV2 ikke har god nok dekning av et utenlandsk valg. Jeg synes det er veldig mange av mine venner som har ekstremt sterke meninger, som regel negativt, om Trump. Men de har i realiteten ikke så mye mer kunnskap enn ingressene vi får servert i Norge, og de er som regel av det populistiske/klikkbare slaget.

• Liker
Reaksjoner: HerrUr og Edward
Vel du trenger jo ikke lese noe i denne tråden så forstår ikke argumentet om at det «kunne vært deilig å slippe politiske diskusjoner». Det er muligens vanskelig å la være?
Godt spørsmål. Tja, jeg kommer nok til å markere den for "lest", men jeg tror faktisk ikke det er så vanskelig å la være å lese den ord for ord. Jeg har lett etter en mulighet for å skjule tråden, men finner bare muligheten for å skjule brukeren som startet tråden, og JH har jeg ikke tenkt til å skjule.

Grunnen til at jeg synes TS ville vært bedre uten politiske diskusjoner er at jeg ikke tror temaene bidrar til at forumet blir et hyggeligere sted å være. Alt for ofte blir politiske uenigheter grunnlag for skyttergravskrig i kommentarfelt og forum, og ofte bruker enten den ene eller andre retorikk og taktikk som får folk til heller å tie stille og skygge banen. Men dette er kun noe jeg tror og bevis gjerne at jeg tar feil, det hadde vært trivelig i så fall :)

Jeg gjetter på at både Trump og Musk ville bekjent seg til den opprinnelige definisjonen av fascist, hvis man hadde lurt dem til å svare på riktige spørsmål. Jeg har et bilde (i .webm som ikke lar seg linke her) av en ordbok fra 1921 der definisjonen er simpelthen: en (italiensk) nasjonalist som har organisert seg (under Mussolini) for å bekjempe bolsjevisme.

Jeg vet ikke hvor mye historie man skal lese for å forstå nøyaktig hvor redde folk var for bolsjevisme i 1921, og hvor stor grunn de hadde til å være det. Men konnotasjonen av begge disse begrepene har jo endret seg vesentlig de siste 100 årene, i stikk motsatt retning fra hverandre.

Og nå er vi jo forsåvidt inne på nøyaktig så menneskefiendtlige og avskyelige deler av nyere historie at jeg tenker forumet hadde hatt det bedre uten, så jeg kutter der. Vi klarte jo ikke 2 sider engang uten å utløse Godwins lov.

Jeg gjetter på at både Trump og Musk ville bekjent seg til den opprinnelige definisjonen av fascist, hvis man hadde lurt dem til å svare på riktige spørsmål. Jeg har et bilde (i .webm som ikke lar seg linke her) av en ordbok fra 1921 der definisjonen er simpelthen: en (italiensk) nasjonalist som har organisert seg (under Mussolini) for å bekjempe bolsjevisme.

Jeg vet ikke hvor mye historie man skal lese for å forstå nøyaktig hvor redde folk var for bolsjevisme i 1921, og hvor stor grunn de hadde til å være det. Men konnotasjonen av begge disse begrepene har jo endret seg vesentlig de siste 100 årene, i stikk motsatt retning fra hverandre.

Og nå er vi jo forsåvidt inne på nøyaktig så menneskefiendtlige og avskyelige deler av nyere historie at jeg tenker forumet hadde hatt det bedre uten, så jeg kutter der. Vi klarte jo ikke 2 sider engang uten å utløse Godwins lov.
at du gjetter, det var ikke et særlig sterkt argument - men at du spekulerer i å lure noen til å svare på «riktige» spørsmål - det høres ikke helt bra ut…

at du gjetter, det var ikke et særlig sterkt argument - men at du spekulerer i å lure noen til å svare på «riktige» spørsmål - det høres ikke helt bra ut…

Du misforstår. Jeg kan ikke garantere at jeg vet hva de ville svart på spørsmålene:
1. Er du nasjonalist?
2. Er du imot kommunisme?
... men jeg har grunn til å tro at de ville ha svart "ja", for det er helt i tråd med hva store deler av velgerbasen deres står for og svært nær deres egne utsagn. Men det er nødvendigvis og per definisjon gjettverk, for det er mulig at en eller begge ville påberopt seg en vag forskjell mellom "patriot" og "nasjonalist" for å kunne svare "nei" på spørsmål 1.

Poenget mitt var ihvertfall at alt som skal til for å være en "fascist" er - etter samtidens definisjon - å føle sterk tilhørighet til egen nasjon og ikke ønske velkommen en ideologi som ettertiden vet at hadde 100.000.000 menneskeliv på samvittigheten.

• Liker
Reaksjoner: holmby

Her har VG redaktøren skrevet en leder der ho meiner at Norge mykje godt skal legge seg langflat og godta alt . Herregud for en retorikk. En snakker om en ganske inngripende energipakke som omgår alt av konsekvensutgreiinger, lokal vetorett , og flytter meir bestemmelserett over egne resurser ut av demokratisk valgte hender og inn i kapitalstyrte.
Og ka i alle dager meines med distriktene? Er det bydelene rundt stor Oslo som er distrikt ? For resten av landet har jo SP nok vært en skuffelse av dimensjoner.

At argumentet er at det kan være utfordrende å havne utenfor Tollmurer i EU er jo berre tull . Det er snakk om varer og tilgang begge veger og gjenstand for forhandlinger.
Og blir det vanskelig så kan en svare med samme mynt , nemlig å strupe gasskrana.
Usa har pluss i handelsbalansen til Norge , so skal en følge retorikken så skulle vi bli Trumps bestevenner.
So må en huske på at av alle verdens land so er det kun nokre få som er Eu medlem , og so langt har det neppe vært en økonomisk suksesshistorie.
I tillegg har en UK, som nå står utenfor EU. Noke som forsåvidt gjorde det litt vanskeligere for Norge ettersom Eu svarte med å utfordre Norge på ssvalbartraktaten igjen. Det endte med at Norge no betaler Eu snart 7 millarder i året for at en skal ha en form for status quo . Det er distriktene som betaler denne regninga, og i hovedsak Finmark og Nordland. Nei det er på tide å sette ned foten mot dissa korrupte piratene nede i Brussel og sei nok er nok .
Et samarbeid må være på begge sine lands premisser og ikkje en overkjøring slik en legger opp til i dag.

Sikkerhetspolitikken blir uansett ivaretatt gjennom Nato .

• Liker
Reaksjoner: DJ41
Godt spørsmål. Tja, jeg kommer nok til å markere den for "lest", men jeg tror faktisk ikke det er så vanskelig å la være å lese den ord for ord. Jeg har lett etter en mulighet for å skjule tråden, men finner bare muligheten for å skjule brukeren som startet tråden, og JH har jeg ikke tenkt til å skjule.

Grunnen til at jeg synes TS ville vært bedre uten politiske diskusjoner er at jeg ikke tror temaene bidrar til at forumet blir et hyggeligere sted å være. Alt for ofte blir politiske uenigheter grunnlag for skyttergravskrig i kommentarfelt og forum, og ofte bruker enten den ene eller andre retorikk og taktikk som får folk til heller å tie stille og skygge banen. Men dette er kun noe jeg tror og bevis gjerne at jeg tar feil, det hadde vært trivelig i så fall :)

Denne tråden er på ingen måte ment å være en oppfordring til diskusjon (og "diskusjon") rundt emner relatert til politikk, religion, filosofi og samfunn. I min drømmeverden så burde ikke opprettelsen vært nødvendig.

Satire og litt fleiping om samfunnsaktuelle temaer er noe jeg anser for å være innafor, og "i det virkelige liv" har jeg sjelden opplevd at dette skaper dårlig stemning. Det er fordi folk flest viser hensyn ovenfor omgivelsene og leser rommet. Selv sosialister kan le hvis pro-Trump-vitsen er god nok og timingen er riktig.

Her inne har det dessverre vist seg gang på gang at enkelte ikke klarer å begrense seg, og at det fort kan spore av tråders opprinnelige temaer og ut i svære monologer. Men grensene for når det "bikker over" og når det er "nok" er ikke alltid enkle å definere på en god og konsistent måte.

Da gir det mer mening og forutsigbarhet for brukerne at alt relatert til politiske, religiøse, filosofiske og samfunnsrelatert temaer, får sin egen plass. Så kan de som ønsker å fokusere på klokker og nerderi få slippe – og parallelt kan de som insisterer på at Tidssonens klokkeforum skal være en arena for livets "større" spørsmål få en dedikert tråd hvor de som leser den kanskje også er interesserte.

• Liker
Reaksjoner: seiltid og andres