Tråden om politikk, religion, filosofi og samfunn

Denne tråden er etter min mening malplassert i et klokkeforum. Etter en sveip innom av ren nysgjerrighet, ser jeg at innleggene bærer preg av følgende:
- Innlegg som kunne vært sakset ut av et hvilket som helst kommentarfelt.
- Gjenkjennbare grafer som «beviser» og underbygger synspunkter til engasjerte medlemmer.
- Medlemmer som uttrykker sin politiske orientering gjør dette hvis de primært føler seg hjemme på venstresiden (eller sentrum) da dette nok oppleves som «trygt».
- Betraktninger rundt ytringsfrihet hvor man etter sigende kan si hva man vil når man vil til hvem man vil. Dette stemmer selvsagt ikke, da enkelte ytringer faktisk kvalifiserer for «date» med domstolene.
- USA og Trump, og at man må respektere at over 100 mill. amerikanere har stemt han fram igjen.
- Diskusjoner om kommunisme, nasjonalisme og fascisme.

Ja, vi har andre tråder her inne som ikke handler om klokker. Men, da er det gjerne andre nerdeting og interesser gjemt i ulike kaninhull. Kos dere med tråden, i mellom tiden krysser jeg fingrene for at TS-fyrsten stenger kommentarfeltet og lar VG overta sandkasse-debattene (y)

Kan være enig i at dette ikke har noe å gjøre her på TS.
Dette har vært et avslappende fristed fjernt fra hverdagens galskap.
På den annen side sitter nok de fleste i et lite ekkokammer. Jeg tviler på at de fleste har en omgangskrets som gjenspeiler det politiske / religiøse/ filosofiske mangfoldet.
Min oppfatning er at den jevne TS'er er relativt oppegående, reflektert og dannet.
Snittet er nok uansett høyere enn i kommentarfeltene på Nettavisen, VG, det erotiske magasinet Dagbladet, osv.
Med litt flaks kan det hende jeg får noen impulser fra synspunkter jeg ellers ikke ville blitt eksponert for.
Oppsiden er at jeg kanskje legger meg om kvelden litt smartere enn jeg var når jeg sto opp om morgenen.

Denne tråden er etter min mening malplassert i et klokkeforum. Etter en sveip innom av ren nysgjerrighet, ser jeg at innleggene bærer preg av følgende:
- Innlegg som kunne vært sakset ut av et hvilket som helst kommentarfelt.
- Gjenkjennbare grafer som «beviser» og underbygger synspunkter til engasjerte medlemmer.
- Medlemmer som uttrykker sin politiske orientering gjør dette hvis de primært føler seg hjemme på venstresiden (eller sentrum) da dette nok oppleves som «trygt».
- Betraktninger rundt ytringsfrihet hvor man etter sigende kan si hva man vil når man vil til hvem man vil. Dette stemmer selvsagt ikke, da enkelte ytringer faktisk kvalifiserer for «date» med domstolene.
- USA og Trump, og at man må respektere at over 100 mill. amerikanere har stemt han fram igjen.
- Diskusjoner om kommunisme, nasjonalisme og fascisme.

Ja, vi har andre tråder her inne som ikke handler om klokker. Men, da er det gjerne andre nerdeting og interesser gjemt i ulike kaninhull. Kos dere med tråden, i mellom tiden krysser jeg fingrene for at TS-fyrsten stenger kommentarfeltet og lar VG overta sandkasse-debattene (y)

Ikke like malplassert som alle de politiske/ideologiske/kvasi-filosofiske monologene som dessverre dukker opp med jevne mellomrom i helt ordinære tråder, som i utgangspunktet ikke har noe med disse emnene å gjøre.

Alternativet er å starte med utestengelser av brukere og/eller en beinhard moderering av alle "ikke-ønskelige avsporinger" inn i disse temaene, som da vil bli slettet uten videre diskusjon. For jeg gidder ikke lenger å se på at tråder blir hijacket og dratt ut i det som etter min personlige mening stort sett er idiotiske monologer, som også får lov til å stå helt ubestridt ettersom folk flest her inne ikke orker eller gidder å krangle.

Da syns jeg det i utgangspunktet virker mer fornuftig å bare la oss ha denne tråden med forutsigbart innhold (som tross alt man kan få lov til å slippe å klikke seg inn i, ), som en slags mekanisme og ventil. Vil du diskutere disse temaene, så gjør det i alle fall på eget område – ikke der folk forventer hyggelig stoff om klokker, livsstil eller hverdagens små oppturer og nedturer.

Men vi kan gjerne ha en avstemming på det.

Jeg har lett etter en mulighet for å skjule tråden, men finner bare muligheten for å skjule brukeren som startet tråden, og JH har jeg ikke tenkt til å skjule.
Hva med et godt kompromiss som lar tråden bli passe usynlig for de som ikke ønsker å ha den her? Start tråden på nytt fra en helt spesifikk bruker, og så kan de som ønsker ignorere brukeren. Da er tråden lett å skjule for de som ønsker TS som et fristed uten politiske avsporinger, og det er fremdeles en tråd som kan brukes til diskusjonene.

Personlig synes jeg det er fint at det blir samlet i én tråd, og ikke sprer seg hist og pist og drar ellers interessante tråder ut i grøfta.

Synes denne tråden er langt bedre enn tråden «Dagens katt». Den tråden gjør meg stresset.
Visste ikke at klokkefolket er fascinert av katter også, til og med internasjonal politikk og “folk som forsvarer Putin og Trump” bør være mindre kontroversielt enn det.

Redigert:
Jeg synes det like greit kan være denne tråden. Jeg er så lei av totalt ukvalifisert oppgulp og feilinformasjon på generell basis, så for min del er det hyggelig å vite at på dette forumet finnes det utelukkende i én isolert tråd som jeg aldri noen gang trenger å lese. Da kan vi alle fortsette å like hverandre, trygge i uvitenhet.

Apropos feilinformasjon og internasjonal spenning i Østersjøen. Det har de siste årene vært mye fokus på kabler og rør i Østersjøen som har blitt skadet, kappet og sprengt, sist en ny kabel i dag.

Det siste vi hørte om det skipet som ble tatt i arrest for en tid siden i Finland, det som ble bordet av finsk politi og som bl.a manglet et anker som ble funnet like ved kabelen som var skadet. Det ble sagt at det IKKE var mistanke om sabotasje, men «dårlig sjømannskap»??

For meg høres det helt utrolig ut at det skulle være grunnen, sett i lys av alt som har skjedd i sammenheng med dette.

Spørsmålet er hva finnene eventuelt skulle oppnå med å påstå at det ikke er sabotasje men at de «velger å tro på» det mannskapet påstår, kan det være at journalistene har misforstått og at finnene kun har formidlet hva sjøfolket på skipet har påstått, uten at de faktisk tror på det?

Syns hele greia er ganske utrolig med en god del logiske brister mht diverse forklaringer.

…men hvordan kan folk vite når det er ‘feilinfo’? det kan jo like gjerne være ‘rettinfo’ - eller er det slik at den som leser automagisk sitter med den objektive fasiten og har rett? :p

det skulle da bare mangle hvis det manglet en tråd som denne: det har aldri i vår levetid vært så kaotisk overalt i verden som nå - klart det er mye innestengte følelser i knollen til den enkelte - la oss lette på trykket og være usiviliserte klokkebrødre og kjærlig denge løs på hverandre med verbale ballespark og virtuelle kastestjerner - for blant familie, venner og bekjente må jo for all del den nysgjerrige minoriteten uten skylapper oppføre seg najs, gå med selvpålagt munnkurv og sitte jææævlig stille i balja 🤪

hvis ikke, så vil det i følge sören klype kjerkegård lønne seg med en skitlang spasertur eller lovere rundt gatelangs noen timer og møte på og skravle med tilfeldige rare folk - helst etter en stor kopp sukker med 7 dråper te 🎩🌂

ønsker dere alle en hyggelig aften, enten dere er politisk rosa eller brune, smartinger eller dumme som loff 🍞

Donald er en klovn. Men handlekraftig er han. Nå har 100 millioner amerikanere stemt på han for andre gang, det synes jeg vi bør respektere. Han står for mye jeg / nordmenn ikke vil ha. Men at vi skal kritisere Donald for en del tiltak han vil innføre som er like vår egne blir feil. Norge / EU har f.eks 25% mva, USA har stort sett 0-6% og vil innføre 10-20%. EU innførte selv ekstra toll ( 30% hvis jeg ikke husker feil ) på kinabiler fra november 2024. Hvis en blir født ( av en ulovlig imigrant ) i USA så har barnet automatisk amerikansk statborgerskap. Kan ikke se for meg at en svensk dame som er på ferie i norge og føder her så vil barnet bli norsk. USAs helsevesen er jo helt kokko for oss, men det virker som de er ganske fornøyd med løsningen over dammen. USAs befolkning synes sikkert vi er et potetland og ønsker heller ikke vår måte å styre sjappa på. I norske media så virker det som hele verden var sikre på at Donald skulle starte 3. verdenskrig, resultatet var vel at Donald var den første presidenten på 50 år som ikke startet en krig. Donald er ikke president for Norge eller EU, for oss så kan det bli noen nedturer. Men for USAs befolking så kan det bli bedre sett med USAs innbyggeres øyne.

Musk tror jeg er en bedre foretningsmann enn politiker. Ang nazihilsen så ser det stykt ut på bilde, men det er vel en måte å hilse på over dammen. Hvis en ser hele filmen så virker det som han tar seg over hjertet å hiver dette ut. Ang vedlagt bilde så kan jeg ikke påstå at dette er ekte i disse AI tider. Men hvis noen mener det er fake så er det greit med fakta.

Det gikk vel ganske bra sist, går vel bra nå også. Tror ikke Donald starter 3 verdenskrig så jeg sover godt.

Vis vedlegg 390533
Finnes det faktisk folk som mer såpass lettlurte at de mener at det bildet har noen relevans?
Svaret virker å være ja når jeg surfer på nett. :cry:

• Liker
Reaksjoner: UJU og mr.quick
Finnes det faktisk folk som mer såpass lettlurte at de mener at det bildet har noen relevans?
Svaret virker å være ja når jeg surfer på nett. :cry:
Kanskje du kan spesifisere hva du mer er feil eller rett eller tvilsomt før du bare avfeier et helt innlegg som uten relevans? Det handler vel om å respektere det andre mener, dersom man har argumenter mot er det jo bare å komme med de, eller mener du at innlegget ikke fortjener motargumenter?

Kanskje du kan spesifisere hva du mer er feil eller rett eller tvilsomt før du bare avfeier et helt innlegg som uten relevans? Det handler vel om å respektere det andre mener, dersom man har argumenter mot er det jo bare å komme med de, eller mener du at innlegget ikke fortjener motargumenter?
Tenkte det var innlysende, men Muskolini kjørte en full nazihilsen, de andre bildene er av politikkere som vinker til publikum, tatt akkurat når det ligner en nazi-hilsen.
Republikanerne er så redde for verden som "media vil du skal forstå den', men mener bilder publisert av annonyme keyboard-warriors må tas på alvor.

• Liker
Reaksjoner: Callahan og mr.quick
Tenkte det var innlysende, men Muskolini kjørte en full nazihilsen, de andre bildene er av politikkere som vinker til publikum, tatt akkurat når det ligner en nazi-hilsen.
Republikanerne er så redde for verden som "media vil du skal forstå den', men mener bilder publisert av annonyme keyboard-warriors må tas på alvor.

Dersom du kan finne noe Musk har gjort som minner om nazisme vil jeg gjerne høre om det, har ikke studert alt han har gjort men har fått med meg at han forsvarer ytringsfrihet ved å åpne for mindre sensur på Twitter eller x eller hva det heter, altså motsatt av nazisme som gjerne ville sensure det frie ord. Men siden mange nå mener at sensur er veldig viktig lurer jeg på hvem som er de virkelige nazistene?
Forstår uansett ikke debatten om at Musk »har for mye makt» og blander seg inn i andre lands politikk. Vi hører jo aldri om det når Bill Gates gjør det samme, kan det ha noe med at Bill Gates står for en venstre ekstrem politikk? Etter mitt syn har Elon Musk null innvirkning på politikk i Europa, dersom nesten ingen er enige i det han sier. Motsatt, dersom veldig mange er enige med Musk vil han ha en betydelig påvirkning.

Dersom du kan finne noe Musk har gjort som minner om nazisme vil jeg gjerne høre om det, har ikke studert alt han har gjort men har fått med meg at han forsvarer ytringsfrihet ved å åpne for mindre sensur på Twitter eller x eller hva det heter, altså motsatt av nazisme som gjerne ville sensure det frie ord. Men siden mange nå mener at sensur er veldig viktig lurer jeg på hvem som er de virkelige nazistene?
Forstår uansett ikke debatten om at Musk »har for mye makt» og blander seg inn i andre lands politikk. Vi hører jo aldri om det når Bill Gates gjør det samme, kan det ha noe med at Bill Gates står for en venstre ekstrem politikk? Etter mitt syn har Elon Musk null innvirkning på politikk i Europa, dersom nesten ingen er enige i det han sier. Motsatt, dersom veldig mange er enige med Musk vil han ha en betydelig påvirkning.
Alle har rett til sin mening, jeg er ingen politikker og skal ikke prøve å endre din, men du kan se denne.

Alle har rett til sin mening, jeg er ingen politikker og skal ikke prøve å endre din, men du kan se denne.
Vel, det sies at AFD er «far right», jeg vil påstå at AFD er et sentrumsparti, mens de partiene i Tyskland som har bestemt de siste 20 årene i realiteten er venstreekstreme, for hvordan kan det ellers forklares at de har rotet det til med å ødelegge det tyske energimarkedet, pluss å ha åpnet grensene for en ekstrem innvandring som et stort flertall av befolkningen absolutt ikke ønsket? At AFD er blitt populære er jo fordi mange tyskere ønsker en politikk som er mer lik den man hadde før i tiden, altså mellom 1945 til ca år 2000. At det selvsagt er noen rare folk i Tyskland som er tilhengere av AFD kommer jo av at det er det eneste partiet de føler de har noe til helst felles med. For dersom de hadde hatt et ekte naziparti hadde jo endel av de verste av de selvsagt valgt det, men jeg vil påstå at minst 95% av de som støtter AFD i Tyskland er helt vanlige normale mennesker med sunn fornuft som et ideal, samme vil jeg si om Elon Musk, for hva skal man si om en mann som mener det kun finnes to kjønn? Eller skal man gi den beskrivelsen til de som mener det finnes over tjue kjønn? Og som mener menn som bytter kjønn skal få lov til å konkurrere som kvinner i idrett?

1000009033.png

Én ting er at Twitter er en privat plattform og kan styres deretter med løst og fast om sensur, men det blir feil å hevde at Musk faktisk representerer mindre sensur. Se på hvordan de sensurerte i Modis favør i India eller Erdogan i Tyrkia som veldig tydelige eksempler.

Hva det angår sosialt kjønn og biologisk kjønn:
Jeg blir behandlet som en mann, hvorfor? Ingen jeg kjenner foruten partneren min har sett meg naken. Ingen vet om jeg har penis eller ikke. Hvorfor behandler de meg som mann? Det er fordi jeg oppfyller en del sosiale og estetiske kriterier. At det skulle være til bry at noen andre ikke føler seg tilpass med rollen de er tildelt, finner jeg det vanskelig å bli krenket av. Jeg liker tilfeldigvis å være "mann", hva enn det betyr. Om noen hadde insistert på at jeg var kvinne, hadde jeg protestert og følt meg forkrenket. Det er ikke urimelig å anta at det føles likt for de som føler seg helt like meg, men som er født inn i en kvinnelig kjønnsrolle.

Farsken, jeg tok agnet. Jeg bidrog i denne fæle tråden jeg håpet på å aldri lese.

Vel, det sies at AFD er «far right», jeg vil påstå at AFD er et sentrumsparti, mens de partiene i Tyskland som har bestemt de siste 20 årene i realiteten er venstreekstreme, for hvordan kan det ellers forklares at de har rotet det til med å ødelegge det tyske energimarkedet, pluss å ha åpnet grensene for en ekstrem innvandring som et stort flertall av befolkningen absolutt ikke ønsket? At AFD er blitt populære er jo fordi mange tyskere ønsker en politikk som er mer lik den man hadde før i tiden, altså mellom 1945 til ca år 2000. At det selvsagt er noen rare folk i Tyskland som er tilhengere av AFD kommer jo av at det er det eneste partiet de føler de har noe til helst felles med. For dersom de hadde hatt et ekte naziparti hadde jo endel av de verste av de selvsagt valgt det, men jeg vil påstå at minst 95% av de som støtter AFD i Tyskland er helt vanlige normale mennesker med sunn fornuft som et ideal, samme vil jeg si om Elon Musk, for hva skal man si om en mann som mener det kun finnes to kjønn? Eller skal man gi den beskrivelsen til de som mener det finnes over tjue kjønn? Og som mener menn som bytter kjønn skal få lov til å konkurrere som kvinner i idrett?
og de andre voldsdømte nynazistene han støtter?