- Medlem
- 26. mai 2013
Jeg liker jo godt Submariner, og snorkler på grunna så den er innafor
Men det er alltid verdt å utvide horisonten før du tar et valg, også for ferske klokkekjøpere. Stiller meg også bak IWC, og vil gjerne legge til JLC og Glashütte. Ta deg en tur til Tidemann i Oslo om du har muligheten!
Når det gjelder anbefalingen av Sjöö Sandström stusser jeg litt. Jeg har solgt disse urene selv, og har noen argumenter mot.
Modellen som nevnes har jo en artig funksjon i den hengslede kassen og to urverk, quartz og mekanisk. Men kassen blir bra tykk av slikt, og når man bruker de digitale funksjonene må kassen være åpen. Hverken praktisk eller elegant.
Det mekaniske urverket er ETA, ikke spesielt horologisk interessant. Manuelt opptekk i kombo med quartz er litt snodig, men et automatisk verk hadde nok gjort kassen for tykk.
Det mest interessante med uret er jo faktisk quartz-verket! Vet ikke hva slags verk som sitter i de nyeste utgavene, men da de ble lansert var det mye fokus på at verket var utviklet i forsvarsindustrien, det skal også sitte i missiler fra Bofors. Verket er termokompensert, og av høy kvalitet. For en quartz-entusiast bør SS være høyst interessant.
SS har gjort mye ut av det svenske ved urene. Forsvarsknytning, svensk stål, svenske kjendiser etc. Og det har de nok lykkes med. Utenfor Sverige er interessen laber. Bruktprisene er lave, så en fersk kjøper bør være helt sikker.
Perfekte ur for stolte svensker (uendelig mer interessant enn Bruvik ihvertfall ), hvorfor vi andre skal velge Sjöö Sandström framfor klassikere fra Sveits er jeg mer usikker på.
Mange gode poeng her, men synes fortsatt personlig at Sjöö Sandström er mer spennende enn du skal ha det til. Det interresante med klokken er ikke det mekaniske urverket eller hvor praktisk den er, men hvor unik den er. Du finner få lignende ur på markedet. Grunnen til at jeg har sansen for klokken er rett og slett at den ikke er som alle andre. Ellers synes jeg at det å si at klokken ikke er elegant blir å ta i. Selvom den er noe tykkere enn mange andre klokker blir den etter min mening ikke mindre elegant. Det at den er tilknyttet svensk forsvar og laget av svensk stål er etter min mening med på å gjøre klokken spesiell, også for oss som ikke er svenske. Når du sier at interessen utenfor Sverige er laber er jeg delvis uenig i det. Chronolinken som blir nevnt over er blant annet inkludert i samlingen av verdens mest prestisjefylte klokker hos Musée International d’Horlogerie i Sveits.
Ellers har nylig kommet med en annen interresant klokke, nemlig UTC skydiveren. Anbefaler flere og sjekke ut den.
Redigert: