Trenger hjelp speedy. HVIS DU KUNNE VELGE EN ?

Medlem
16. juli 2014
Innlegg
27
Hei alle som vil si sin mening om en speedmaster.

Jeg står å skal ha en speedmaster. Og trenger noen kloke ord:)! Budgett 30.000

Opptrekk Vs automatik.

Let spørsmål egentlig, jeg ville altid velger en opptrekk når man snakker om speedy "gammel" model ( eldre en 1980 ?)
Men men men.. Hva hvis man skal kjøpe en NY speedy fra 2014. Hadde DU da kjøpt en opptrekk, for å "bevare" historikken, kanskje åpen bak for å se inn til det vakre urverket?

Men er det ikke snart å kjøpe en ny klokke med nytt automatisk urverk?

Dvs tankegangen er :

Ny klokke automatik
Gammel klokke opptrekk

Men så tenker jeg igjen, vil det koste mere å holde en gammel klokke i live med tanke på service ?
Hvis den nesten kun blir brukt til pent og noen sommer dager osv.
Eller er ikke det noe å tenke over.

Er det lurere å kjøpe en ny automatisk speedy hvor serviceintervallene er høyere, men kanskje også prisen.?

Lenke eller ikke er ikke noe å fundere over. Skal ha en lærreim på den uansett :)


Så jeg spør deg nå!!! Hvilken speedy ville du valgt hvis du hadde 30.000 til rådighet ( ja du må holde budgettet)


På forhånd tusen takk.
 
Skulle du ikke akkurat ha en PAM? :) Eller skal du fylle hele klokkenboksen med en gang?

Jeg har en forkjærlighet for de eldre speedmasterene, så personlig hadde jeg valgt en eldre speedmaster med plexiglass
 
Pamen må vente, klarer ikke å bestemme meg.
Men den kommer den dagen jeg ser den jeg MÅ ha, den har bare ikke hoppet fram enda.

Men ja, prøver å fylle en klokkeboks ;) det tar sin tid ..
 
Ligger en Speedmaster legend (panda) på Kjøp&Salg for 24k
Berre gjør det!! (Hvis den ikke gått allerede ...)
 
Ny? 3570.50, før butikkene fylles med arvtageren :)

Brukt? I dag hadde jeg kjøpt en 3570.40:
Speedmaster357040-1_zpse216b53c-700x350.jpg


Jeg har sett noen få som er å få under 30'. De er ikke så ofte å se (2004 stk totalt), men jeg synes en genuin 3570.40 er veldig fin.
 
Med mindre du går i pent hver dag (eller bor et sted der det alltid er sommer) vil jeg tro at du må stille og trekke klokken stort sett hver gang du skal bruke den. Uansett urverk :)

Og hvis du skal ha kliss ny Speedmaster til under 30 kNOK er det nok bare å lete opp en 3570.50 mens de fortsatt er å finne.

2014-04-008_zpsa592cca8.jpg


Stor fan. Vintage Speedy er selvfølgelig også et bunnsolid valg.
 
Jeg var så heldig at jeg fikk tak i en brukt 3572.50 her på forumet, og det er den ultimate Speedmaster i mine øyne;
Den har opptrekk, korrekt størrelse og samme urverk som 3570.50, men sapphire glass på baksiden.

Jeg vurderte lenge å kjøpe 3573.50 "Sapphire Sandwich" som noen viste bilde av over her, men har slått den fullstendig fra meg. Klarer ikke å bli komfortabel med "tåka" som safirglasset lager langs hele ytterkanten av glasset rundt langs bezelen... vanskelig å forklare men det er på en måte en slags "ring" på innsiden av bezel som er helt hvit eller lys grå. Dette får man ikke på modellene med plexiglass foran.

Så om jeg skulle kjøpt en helt ny, hadde det blitt 3570.50 med plexi foran og stål bak.
 
3570.50 er det solide og mest fornuftige valget. Er du heldig får du enda kjøpt den helt ny med rabatt hos enkelte forhandlere selv om den nå akkurat er utgått. Svært mye klokke for pengene. Det har blitt færre på bruktmarkedet det siste året, men kan jo være heldig fra tid til annen.
 
3570.50, jeg for min del ville ha mest mulig autentisk på klokke med så mye historie. Plexi og opptrekk.
 
Ser ut til at 3570.50 fremdeles er i salg på urverket.no

Hadde jeg ikke hatt en 3572.50 allerede hadde jeg kastet meg rundt nå, om det stemmer at den er på vei ut.
 
Du kan også gå for så autentisk som mulig ved å velge enten en 105.012-65 eller en 145.012.

105.012-65 vil da være den samme modellreferansen og produksjonsår (1965) som Neil Armstrong sin Speedmaster. En 145.012 vil være samme referanse som Buzz Aldrin sin. På sistnevnte ville jeg valgt et produksjonsår før 1969. Man vet ikke produksjonsåret for Buzz Aldrin sin klokke, den forsvant nemlig under mystiske omstendigheter i forbindelse med en reparasjon. Skal vedde på at det sitter en eller annen luring med den på armen akkurat nå.

But I digress. :)

Uansett:

Burde være mulig å få en slik en til rundt 30.000, i alle fall hvis du kun skal ha klokka og ikke lenke.
 
Redigert:
Du kan også gå for så autentisk som mulig ved å velge enten en 105.012-65 eller en 145.012.
. Man vet ikke produksjonsåret for Buzz Aldrin sin klokke, den forsvant nemlig under mystiske omstendigheter i forbindelse med en reparasjon. Skal vedde på at det sitter en eller annen luring med den på armen akkurat nå.


Helt 100% off topic, men jeg kom over denne artikkelen for en stund tilbake siden, som sier den forsvant på vei til The Smithsonian (museum), og ikke reparasjon; har du kjennskap til noe som skulle tilsi annet? Er ikke meningen å være besserwisser, men er bare interessert i historien bak denne ikoniske klokken ;) Artikkelen er uansett interessant lesning! :)

http://www.hodinkee.com/blog/ten-watches-were-still-looking-for
 
Var selv på utkikk etter en Speedy i høst etter å ha blitt enig med meg selv om hva min første ordentlige klokke skulle være. Mitt valg falt på en 3570.50 fra markedet her på TS etter å ha lest mye for og imot.

Jeg bruker den tilnærmet daglig med ulike kombinasjoner av natofarger, lenke og lærremmer og er meget happy. Selv er jeg ganske uvøren og har fått noen merker på glasset, men ettersom det ikke er safirglass så kan det enkelt fikses om en først får en ripe.

3570.50 er definitivt the way to go ihvertfall når du, som du selv skriver, ikke skal bruke den daglig. Klassisk og funker med så og si alt av remmer, lenker osv.

Off-topic: Woho, endelig noe vettu å bruke min "første" post på.