Tudor-tråden

Fun fact for å gi supplerende kontekst til synspunktet over. Gjennomsnittlig klokkestørrelse i samlingen er 38,6mm. Det er jo åpenbart at jeg mangler noen 36mm (e.g. Day-Date eller DJ).

størrelser.png
 
Redigert:
Hva som er ansett som passe klokkestørrelse er heldigvis personlig. :) ...og så må man jo vurdere hvorvidt 2mm i diameter i teorien er signifikant sett utifra klokkens helhetlige pragmatiske designuttrykk på eget håndledd over litt id - og ikke 20 sekunder hos en AD. Igjen, artig hvordan vi alle ser og opplever ting ulikt. Har et 19,5cm håndledd som er ganske flatt og BB54 sitter perfekt synes jeg.

Vis vedlegg 372988

Jeg liker klokker som er anpasset håndleddet. Her er 35mm Cartier Santos.

Vis vedlegg 372989
Ja, det er selvfølgelig en smakssak :) jeg prøvde meg på en 36mm Prince Date-Day tidligere i år, men jeg blir rett og slett ikke fortrolig med så små klokker. Selv om mange synes det er den "riktige" størrelsen på flere modeller. Jeg personlig synes ikke det er så pent når klokken ikke dekker det meste av flaten på håndleddet.
 
Skjønner. :) Personlig så
Ja, det er selvfølgelig en smakssak :) jeg prøvde meg på en 36mm Prince Date-Day tidligere i år, men jeg blir rett og slett ikke fortrolig med så små klokker. Selv om mange synes det er den "riktige" størrelsen på flere modeller. Jeg personlig synes ikke det er så pent når klokken ikke dekker det meste av flaten på håndleddet.
Skjønner, men personlig liker jeg at lenken kl 12 og 6 vises på håndleddet da det gir et designmessig bedre og større helhet i det visuelle uttrykket av klokken på armen. Tross alt er lenken ofte en del av helhetsinntrykket, og designer har en tanke bak et slikt helhetsinntrykk.Mange innen hobbyen er opptatt av å bruke ulike lenker, gummireimer et al - og hvis ingen av dem synes - så var det ikke noe poeng. ;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Skjønner. :) Personlig så

Skjønner, men personlig liker jeg at lenken kl 12 og 6 vises på håndleddet da det gir et designmessig bedre og større helhet i det visuelle uttrykket av klokken på armen. Tross alt er lenken ofte en del av helhetsinntrykket, og designer har en tanke bak et slikt helhetsinntrykk.Mange innen hobbyen er opptatt av å bruke ulike lenker, gummireimer et al - og hvis ingen av dem synes - så var det ikke noe poeng. ;)
Godt poeng ;) spørsmålet er vel hvor mye man skal vise av lenken/remmen etc. Det er jo en preferanse.
 
Hvor mye av feriepengene kommer til å forsvinne på dette, mon tro?
Stor nok til at når jeg først oppdaget den så ble den ekstra synlig, så fristende å få den byttet.

IMG_0585.jpeg
 
Artig at vi vurderer dette ulikt - på to variabler.

- De som kun har sett BB54 på bilder, må prøve den. 121 for klokker er å prøve den på eget håndledd. Den, som andre, fremstå ikke nødvendigvis slik bilder og video på YT viser. Når det gjelder BB54, må man prøve den på eget håndledd. Jeg vet dette er en klisje, men noen klokker trigger klisjeén mer enn andre på grunn av "fakta".
- Bezel insert og størrelse. Eksempel: Insert på en 16710 og en 1675/16750 er marginalt større på sistnevnte, noe som gjør at den designmessig ser bedre ut i mine øyne. Selv om forskjellen melom ID og OD er marginal, er delta såpass stor at det visuelt er signifikant forskjell på håndleddet. 1657/16750 ser mye bedre ut designmessig synes jeg med litt større bezel insert.

- Jeg kommer nok til å prøve den dersom jeg tilfeldigvis kommer over den hos AD, men slik ståa er nå så er det ikke noe jeg higer etter. Mye på grunn av at den ser for liten ut, hva enn "fakta" er.
- Jeg mener fortsatt at BB58 ser (for meg) designmessig bedre ut enn P39 på grunn av størrelse på besel opp mot skive. Likevel artig å lese om dine refleksjoner rundt to andre klokker.

Hva som er ansett som passe klokkestørrelse er heldigvis personlig. :) ...og så må man jo vurdere hvorvidt 2mm i diameter i teorien er signifikant sett utifra klokkens helhetlige pragmatiske designuttrykk på eget håndledd over litt id - og ikke 20 sekunder hos en AD. Igjen, artig hvordan vi alle ser og opplever ting ulikt. Har et 19,5cm håndledd som er ganske flatt og BB54 sitter perfekt synes jeg.

Jeg liker klokker som er anpasset håndleddet.

- Selv så tenker jeg at dersom ikke klokken oppleves som passelig på håndleddet i løpet av 20 sekunder hos AD så blir det ikke noe kjøp i håp om at jeg skal ombestemme meg senere. I alle fall ikke når det kommer til å legge fra seg 40k. Men her spiller nok økonomi og interesse veldig inn.
- Jeg (og trolig de fleste andre her også) liker også klokker som er anpasset håndleddet. Og som vi begge er enige i er jo dette en smakssak og 100% personlig.

Personlig liker jeg at lenken kl 12 og 6 vises på håndleddet da det gir et designmessig bedre og større helhet i det visuelle uttrykket av klokken på armen. Tross alt er lenken ofte en del av helhetsinntrykket, og designer har en tanke bak et slikt helhetsinntrykk.Mange innen hobbyen er opptatt av å bruke ulike lenker, gummireimer et al - og hvis ingen av dem synes - så var det ikke noe poeng. ;)

Når jeg ser ned på min BB58 så ser jeg nøyaktig like mange lenkeledd som jeg gjør når jeg ser på dine bilder av BB54 på ditt håndledd. Så det må jo være perfekt det da? ;)
 
Hvis man ikke klarer velge? :p
Da blir det slik:

1000034513.jpg


BB54:
1000034514.jpg


1000034515.jpg


1000034523.jpg


BB58:

1000034518.jpg


1000034519.jpg


1000034522.jpg


Pelagos 39:

1000034524.jpg


1000034525.jpg


1000034526.jpg


Mine tanker:

BB54 passet overraskende bra på mine 16,5cm håndledd, ikke for liten, og mer lik BB58 enn jeg trodde. Designmessig er den mer clean, mindre gull og rødt på besel, og enda mer lik originale submariner i både design/detaljer og proporsjoner. Skiven har et eget spill, minner litt om gammel matt sub, men og litt sunburst. Vet ikke om det er glass+sunburst som gjør det, men det virker også som den buler litt, runder ned mot kanten, herlig illlusjon. Denne ble riktignok kjøpt til min samboer(nå ex), så har ikke gjort annet enn å teste den på armen. Har satt på flere ledd og skal teste mer nå!

BB58 er nær perfekt allround klokke. Clean, men samtidig litt mer spennende med gull og røde farger. Vintage-inspirert, men likevel moderne og med tilstedeværelse.. Ligger deilig og flatt på håndleddet. Mengler dog hurtigjustering i lås.

Pelagos 39 har de siste månedene blitt min allrounder når man ikke vet hva som venter (og beater utenom de værste tingene), inklusive når man ikke vil flashe på jobb eller i lugubre strøk. Også fordi den er lett å justere lenke på kveld/morgen. Har brukt den så mye at jeg ikke tok den med på ferie, og nesten mistet min Batman (i et partyområde), så angrer nesten litt der... Skive er blankere sort med litt sunburst. Den er mer moderne i design, materiale og blå lume, og bittelitt mer chunky enn BB. Men ikke i nærheten av 6-sifret sub, og ligger veldig fint, og ikke minst lett, på armen. Eneste lille ankepunkter er at visere skulle vært mer lume, de er svakere enn håpet, særlig i forhold til markører. Samt at kantene på særlig lenke kunne vært bittelitt mindre skarpe.

Skulle jeg beholdt bare en?

Trolig BB58, særlig som eneste diver.
Kanskje Pelagos 39 i tillegg til Sub.
Beholder nok begge. BB54 må testes mer, men det mulig den blir solgt, eventuelt konfirmajonsgave etter hvert...
 
Er det noen som tør å tippe hva som skjer med 54 fremover? Tror dere vi får se flere modeller? Kan det skje allerede i 2024?

Etter å ha testet alle tudor modellene de har på Bjerke så er det nok denne som sitter finest på mine håndledd (lug to lug). Men jeg elsker monochrome designet på nye bb58 så det er absolutt noe sånt jeg hadde håpet på i en litt mindre dimensjon.
 
Det er vanskelig å spå, især om fremtiden. :)

Jeg tror - og understreker tror - at BB54 er en once off. Ved å la den være såpass begrenset i distribusjonen og ikke replikere den i andre farger eller monokromt design - så forblir den særegen. Mange klokkeprodusenter bør ha en særegen modell i sin line-up, og ikke vanne ut alle "vinnere" i hytt og dynevær.

Ser man på Tudor, er det få slike særegne modeller, som har egen dimensjon, design og farge. "Alt" skal kopieres opp. Jeg tror at BB54 blir den modellen Tudor lar forbli den særegne modellen.

Når det er sagt, så håper jeg at jeg tar feil, for alle de som vil ha BB54 sin formfaktor i andre farger.
 
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor i alle dager folk skulle ville betale 400% påslag på en stål-tudor. Den tiden trodde jeg alle var enige om var over. (Ikke det at Tudor noengang har vært i den situasjonen heller). Jeg blir bare matt.
 
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor i alle dager folk skulle ville betale 400% påslag på en stål-tudor. Den tiden trodde jeg alle var enige om var over. (Ikke det at Tudor noengang har vært i den situasjonen heller). Jeg blir bare matt.
billymunk er ikke som alle andre.