Tudor-tråden

Enig i at den er absolutt den fineste av variantene. Men Tudor til 60k begynner å "push the envelope" for mange, meg selv inkludert. Da begynner de å bevege seg i Omega-fellen.
Uavhengig av det så kan jeg være enig i at den nok kan rammes av litt ventetid de første 2-3 månedene kanskje. Så vil jeg anta den blir hyllevare etter det.
Ang priser så er 60k mye for en klokke i dag som kostet 30k for noen år side. For noen år siden så var jeg med min sønn for å se på div boliger til hans første kjøp. Jeg syntes alt var allllt for dyrt, men så sa min sønn noe som jeg fikk en liten tankevekker på. Pappa, jeg synes ikke det er dyrt for jeg har aldri sett andre priser så vi kan ikke sammenligne med prisene når du kjøpte din første bolig. Vi gamlinger har nok litt lett for å huske prisene for noen år siden. For ca 3 år siden så jeg på noen Longines klokker og syntes prisen var ganske ok, men nå virker det som de har dobblet seg. Så det har nok vært en stor pristigning de siste årene, men jeg er ganske sikker på de ikke vil gå ned igjen.
 
Med fare for å spore av. Mener jeg leste at Omega solgte for 700 mill NOK mer i 23 enn 22. Så den fellen må jo ha vært helt ok.
De selger sikkert mindre klokker uansett. Med de perverse prisøkningene de har så selger de nok ikke flere klokker enn før. De er bare mye dyrere.
 
De selger sikkert mindre klokker uansett. Med de perverse prisøkningene de har så selger de nok ikke flere klokker enn før. De er bare mye dyrere.
Favoritten din Rolex har ikke akkurat sovet i timen med prisøkninger de heller. En nodate sub har steget 64,3% i nypris siden jeg kjøpte min i 2019. Det er alle merker generelt som har økt prisene, noen verre enn andre så klart. Men føler ikke Omega er noe verre enn Rolex f.eks.
 
Favoritten din Rolex har ikke akkurat sovet i timen med prisøkninger de heller. En nodate sub har steget 64,3% i nypris siden jeg kjøpte min i 2019. Det er alle merker generelt som har økt prisene, noen verre enn andre så klart. Men føler ikke Omega er noe verre enn Rolex f.eks.
Jo, fordi Omega er ikke i samme divisjon. Rolex står seg, Omega faller som en stein.
Ta f.eks. Speedy. Nypris 100(!) Flis, brukt 60.
Sub 100ish - brukt 130-150.
Omega hadde solgt flere klokker hadde de vært edruelige, men da måtte de naturligvis solgt flere for å få samme tall på bunnlinja.
Når tapet på en Omega er nesten 50% på brukt klokke så sier det noe om at de et priset feil. IMO.
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19 og 44106
Fra sidelinjen: I et stadig mer grådig og pretensiøst marked, så er Tudors priser meget edruelige.
Enig med deg i det. Bortsett fra noen hederlige unntak. Men Tudor burde holde seg under 50k, ellers så blir det som jeg nevnte med Omega. Fra det ultimate "bang for buck" merket til et merke som streber etter et marked de ikke hører hjemme i.
Håper ikke Tudor faller for den fristelsen.
 
Få andre som kan levere dette armbåndsuret til prisen. Da tenker jeg på opprinnelig design og funksjonalitet.

Tudor-Pelagos-FXD-2021.jpg


Tudor_Pelagos_FXD_by_Bulang_and_Sons_13.jpg
 
Spørsmål: Hvilke aftermarket/leverandører tilbyr 22mm reimer med velcro (borrelås) finnes det - som passer FXD? Takknemlig for konkrete tips. :)

Jeg vet at Barracuda fra CNS er en opsjon, men de er for korte for oss med 19+cm håndledd, dessverre. Andre valg?

velcro-diver-velcro-diver-khaki-green-30487837278265__80418.1679155392.jpg
 
Jo, fordi Omega er ikke i samme divisjon. Rolex står seg, Omega faller som en stein.
Ta f.eks. Speedy. Nypris 100(!) Flis, brukt 60.
Sub 100ish - brukt 130-150.
Omega hadde solgt flere klokker hadde de vært edruelige, men da måtte de naturligvis solgt flere for å få samme tall på bunnlinja.
Når tapet på en Omega er nesten 50% på brukt klokke så sier det noe om at de et priset feil. IMO.
Hvis du må regne inn annenhåndsverdi i et klokkekjøp så har du vel egentlig ikke råd til klokka du kjøper og bør finne deg en annen klokke som passer budsjettet ditt.
 
Spørsmål: Hvilke aftermarket/leverandører tilbyr 22mm reimer med velcro (borrelås) finnes det - som passer FXD? Takknemlig for konkrete tips. :)

Jeg vet at Barracuda fra CNS er en opsjon, men de er for korte for oss med 19+cm håndledd, dessverre. Andre valg?
Syntes borrelåsen på originalremmen ble fort slapp i fisken. Søkte da etter alternativer, men det var lite med borrelåsremmer som fristet Men, dette er ca året siden og mye kan ha endret seg. Endte opp med Erika´s på fxd, det funker supert
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Syntes borrelåsen på originalremmen ble fort slapp i fisken. Søkte da etter alternativer, men det var lite med borrelåsremmer som fristet Men, dette er ca året siden og mye kan ha endret seg. Endte opp med Erika´s på fxd, det funker supert
Mener originalreimen før og etter 4Q2022/1Q2023 er differensiert med tanke på longevity, så usikker hvilken versjon du refererer til. Versjonen før/etter er ulike rent mekanisk. Uansett, ser etter alternativer da en reim med borrelås er überkomfortabel og det å ha en slik rem med ulike design er kjekt. Alternativet er å sy sin egen (vha. 3. parts vevde reimer og montere borrelås).
 
Min er fra 3q2023, er nok den forbedrede utgaven. Den er ikke ubrukelig, slik jeg oppfattet 1 gen remmene var. Å få en laget av skredderen sin er jo unikt og flott
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Hvis du må regne inn annenhåndsverdi i et klokkekjøp så har du vel egentlig ikke råd til klokka du kjøper og bør finne deg en annen klokke som passer budsjettet ditt.
Det var ikke poenget. Poenget er at det forteller en del om hvor i markedet produktet plasserer seg. Og hvorvidt det treffer på prisingen sin.

Jeg kjøper det jeg har lyst på, men jeg gidder ikke betale overpris for et produkt som markedet mener er priset for høyt. Det gjelder forsåvidt alt annet i livet også. At andre gjør det får bli deres sak.
 
Det finnes hovedsaklig to typer (klokke)entusiaster:

- Case A: De som kjøper, og aldri eller svært sjelden, selger
- Case B: De som kjøper, og selger for å finansiere en ny klokkeopplevelse

Mellom disse to kategoriene, er det ikke én som er mer riktig enn den andre - men det er definitivt slik at den ene har det mye lettere når det gjelder å kunne forholde seg til det de kjøper for entusiasmens del; dvs. selve klokka og da uavhengig av salgsprospektet.

Klokka er den samme og gir - eller bør gi - samme eierglede uansett hva som ansees som den teoretiske andrehåndsverdien.

Søkt analogi muligens, men mange her inne har trolig kjøpt og solgt ulike komponenter i et HiFi-oppsett. Det smarte er å beholde ulike komponenter og bruke disse sporadisk innbyrdes i ulke lydpermutasjoner, fremfor å selge komponenter og "skulle oppnå grail-lyd". YMMV.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pandion