Tudor-tråden

Det var ikke poenget. Poenget er at det forteller en del om hvor i markedet produktet plasserer seg. Og hvorvidt det treffer på prisingen sin.

Jeg kjøper det jeg har lyst på, men jeg gidder ikke betale overpris for et produkt som markedet mener er priset for høyt. Det gjelder forsåvidt alt annet i livet også. At andre gjør det får bli deres sak.
Klokker er en luksusvare. Å ikke bry seg om et verditap på en luksusvare er jo en luksus i seg selv. Omega selger klokker i massevis, ser ikke ut som markedet er enig i din markedsanalyse.
 
Det var ikke poenget. Poenget er at det forteller en del om hvor i markedet produktet plasserer seg. Og hvorvidt det treffer på prisingen sin.

Jeg kjøper det jeg har lyst på, men jeg gidder ikke betale overpris for et produkt som markedet mener er priset for høyt. Det gjelder forsåvidt alt annet i livet også. At andre gjør det får bli deres sak.

At en brukt gjenstand taper seg i verdi er normalen for et forbrukerprodukt. At luksusprodukter kan tape seg 50% på bruktmarkedet er heller ikke unormalt. Bare å se litt på bruktpriser på dyrere merkeklær som ikke er å få kjøpt over disk i Norge. Dette får man til gi bort pris. Rolex er en abnormalitet som holder seg så godt i pris. Skal man følge din teori om at fallende bruktpriser indikerer feil prising på produktet, så er stort sett alle produkter feilprisen.

Når det gjelder bang for the buck så er det vel ingen tvil om at Omega stort sett slår Rolex i de fleste klokkekategoriene. Rolex lever videre på bakgrunn av tre ting; konservativt/klassisk design, status og annenhåndsverdi.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo og TomB
Har gjennom noen tiår med klokkegalskap sett at prisene er blitt vanvittige. Tudor er blitt den nye Rolexen, når Omega - ja spes Omega - og Rolex priser seg over deres tidligere markedsposisjon.

Man kan fortsatt kjøpe Tudor uten kunstig venting og måtte betale ekstra for «branding» - enn så lenge.
 
Back on-topic. FXD-duo. Ganske pent visuelt. :)

L1090201.jpg

L1090241.jpg

L1090129.jpg

L1090186.jpg
 
Kommer nok ikke til å skje, men hadde kjøpt denne modellen på dagen om den kom i en litt mindre versjon.
Å spå i fremtiden skjer hver dag i ulike medier, så da kan vi som liker Tudor gjøre det samme. Hvis du vil ha en 38-40mm versjon; kan skje innen året er omme eller i 2025. Når det er sagt, så bærer FXD overraskende petit. Urkassen er en del mindre enn bezel og insert gir inntrykk av.
 
Klokker er en luksusvare. Å ikke bry seg om et verditap på en luksusvare er jo en luksus i seg selv. Omega selger klokker i massevis, ser ikke ut som markedet er enig i din markedsanalyse.
Det kan hende. Jeg er ingen markedsanalytiker. Jeg bare mener noe subjektivt. Jeg har superlyst på den nyeste speedyen for eksempel, men jeg får meg ikke til å kjøpe den ny til 100 papp når jeg kjøpte en ny for 6 år siden for 34. Jeg synes til og med 50-60 er drøyt. Da føler jeg at jeg rett og slett blir snytt. Mulig Rolex også er for dyrt, men da har man ihvertfall ikke kastet 50 løk ut vinduet om man skulle angre.

Edit: og for å holde det litt innenfor topic så var poenget at per tid så leverer Tudor godt produkt til fornuftige priser. Sånn som Omega gjorde før. Så Tudor har på en måte overtatt den posisjonen som den beste entrylevel produsenten. Og det er synd om de faller for fristelsen til å gjøre det samme som Omega.
Det var egentlig hele poenget med innlegget i første omgang.
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos
Spørsmål: Hvilke aftermarket/leverandører tilbyr 22mm reimer med velcro (borrelås) finnes det - som passer FXD? Takknemlig for konkrete tips. :)

Jeg vet at Barracuda fra CNS er en opsjon, men de er for korte for oss med 19+cm håndledd, dessverre. Andre valg?

velcro-diver-velcro-diver-khaki-green-30487837278265__80418.1679155392.jpg
Er du låst på borrelås?

Jeg er superfan av Nick Mankey Designs. Det er superkomfortabelt med myk, stretchy bomull, og han har en serie du kan velge farger og sømfarge fritt.

Monteres slik at den ikke bygger noe høyde. Du kommer ikke til å angre på en av de.
 
Det finnes hovedsaklig to typer (klokke)entusiaster:

- Case A: De som kjøper, og aldri eller svært sjelden, selger
- Case B: De som kjøper, og selger for å finansiere en ny klokkeopplevelse

Klokka er den samme og gir - eller bør gi - samme eierglede uansett hva som ansees som den teoretiske andrehåndsverdien.
Skulle ønske jeg var i kategori A, men det har jeg ikke råd til.
Salgsprosess og verdier er nødvendige onder jeg må forholde meg til for å oppnå nye klokkeopplevelser.

————

Jeg hadde versjon 1, som mistet all borr i låsen, fikk ny versjon på garanti.
Hadde en RubberB med borrelås (ikke til FXD), veldig ukomfortabel, tjukk. Måtte til å med ha en egen hempe for å "låse" borrelåsen.
Borren henger seg opp i klær.
Borren må være "ren" for å funke som lås.
Reima må være eksakt korrekt lengde for å fungere.
Alt i alt, og med disse erfaringene, så syns jeg borrelås funker dårlig.

Så jeg kan ikke hjelp med det du spør etter, flere leverandører, men jeg var veldig happy med Erika Original til FXD, syns hun har truffet nerven på Tudor Subs historie.
 
Redigert:
Borrelås 2.0 er mye bedre enn den første versjonen som kom, fikk også byttet min uten spørsmål.

Det virker som original gummirem er av god kvalitet, men den blir jo naturligvis litt tynn og puslete for at den skal kunne tres gjennom kassen.

Erikas Original er ellers en sikker vinner til FXD, anbefales!
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Er gummireimen til fxd ikke bra/fin ? Ser ut som de fleste bruker borrelåsvarianten?
Gummireimen er flott den, men for de som liker at reimen følger tett til konturene og kantene og ligger inntil håndleddet etter at reimen passerer urkassen, så er det tøy som gjelder. Nato-style-gummireimer "står litt ut".

Illustrasjon:

tudor-pelagos-fxd-marine-nationale-2.jpg

tudor-pelagos-fxd-marine-nationale-4-.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen
Gummireimen er flott den, men for de som liker at reimen følger tett til konturene og kantene og ligger inntil håndleddet etter at reimen passerer urkassen, så er det tøy som gjelder. Nato-style-gummireimer "står litt ut".

Illustrasjon:

tudor-pelagos-fxd-marine-nationale-2.jpg

tudor-pelagos-fxd-marine-nationale-4-.jpg
Helt enig, gummireim som dras gjennom som en nato ser småteit ut hvis ikke den strammes nok til å fungere som tourniquet...