Tudor-tråden

Usikker på om dette er rette tråden å spørre i- men gjør det likevel..

Ref en salgstråd som dukket opp siste døgnet her, er det virkelig slik at service på Tudors eget verk er et helt bytte? Sendes det gamle inn og nytt i retur? Tror jeg har lest antydninger til dette på et annet forum og, og lurte på om dette er noe ”alle” vet om..
Føltes litt rart, kunne jo tenke meg å beholde mitt eget så lenge det lar seg gjøre.. :oops:

• Liker
Reaksjoner: Edvino
Usikker på om dette er rette tråden å spørre i- men gjør det likevel..

Ref en salgstråd som dukket opp siste døgnet her, er det virkelig slik at service på Tudors eget verk er et helt bytte? Sendes det gamle inn og nytt i retur? Tror jeg har lest antydninger til dette på et annet forum og, og lurte på om dette er noe ”alle” vet om..
Føltes litt rart, kunne jo tenke meg å beholde mitt eget så lenge det lar seg gjøre.. :oops:

Ja, det skal være korrekt. Når praksisen ble innført vet jeg ikke, og heller ikke om det omfatter alle verk (f.eks. om det skjer med B01-verkene er kanskje mindre sannsynlig(?)).

Som en sidenote så er det verdt å nevne at dette er noe Tudor ikke er alene om.

Ja, det skal være korrekt. Når praksisen ble innført vet jeg ikke, og heller ikke om det omfatter alle verk (f.eks. om det skjer med B01-verkene er kanskje mindre sannsynlig(?)).

Som en sidenote så er det verdt å nevne at dette er noe Tudor ikke er alene om.

Det visste jeg ikke, gir jo urmakeren her hjemme litt mindre å gjøre.
Hva er årsaken til at dette er vanlig praksis?

En liten sidenote, noen som opplever at urverket ikke ligger innenfor oppgitt nøyaktighet pr dag? Jeg er en sånn dust som måler annenhver dag- ish, og hadde kanskje håpet på noe nærmere 0. Til info, så er det ikke utenfor Spec.

Jeg vil tro at mangel på nok menneskelig kompetanse, kombinert med kostnaden av å skru på et verk kontra å sette inn et flett nytt er årsaken. Det er et kjedelig faktum for mange flere enn Tudor, men likevel overraskende gitt verkets kvalitet.

Å måle klokken annenhver dag må du forøvrig slutte med @jorgenht .. Slapp av og nyt klokka ;)

Jeg vil tro at mangel på nok menneskelig kompetanse, kombinert med kostnaden av å skru på et verk kontra å sette inn et flett nytt er årsaken. Det er et kjedelig faktum for mange flere enn Tudor, men likevel overraskende gitt verkets kvalitet.

Å måle klokken annenhver dag må du forøvrig slutte med @jorgenht .. Slapp av og nyt klokka ;)

Vel takk for svar-begge to!
Haha! Heldigvis så nyter jeg den- måling eller ikke. Det er bare artig å se- hvordan tingenes tilstand er. Går nok over etter hvert;)

ar9NOM5.jpg

Jeg er på jakt etter en 79090/79190, i god stand.
Denne dukket opp på finn i går: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=188738011
Jeg har lest meg opp litt for en tid tilbake og har forstått det slik at siste årene med 79190, hadde saffirglass, og at Tudor ønsket å bevege seg vekk fra Rolex sitt brand, på slutten av 90-tallet ved bl.a droppe oyster tekten på urskiven.
Siste produksjonsår av tudor sub skal være 1997. Men jeg klarer ikke finne noe konkret info vedrørende det faktum at denne klokken har "Tudor-Geneve" på baklokket og Tudor logo på kronen, i motsetning til alle andre Tudor Subs som har "Cased by Rolex..." og Rolex krone.

Nå skal sies at klokken som er til salgs på Finn, er en nybygget klokke, så kan jo være dette baklokket og denne kronen er service parts..?
Er det noen som vet noe om dette?

Screenshot 2020-08-22 at 10.01.34.png

Jeg er på jakt etter en 79090/79190, i god stand.
Denne dukket opp på finn i går: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=188738011
Jeg har lest meg opp litt for en tid tilbake og har forstått det slik at siste årene med 79190, hadde saffirglass, og at Tudor ønsket å bevege seg vekk fra Rolex sitt brand, på slutten av 90-tallet ved bl.a droppe oyster tekten på urskiven.
Siste produksjonsår av tudor sub skal være 1997. Men jeg klarer ikke finne noe konkret info vedrørende det faktum at denne klokken har "Tudor-Geneve" på baklokket og Tudor logo på kronen, i motsetning til alle andre Tudor Subs som har "Cased by Rolex..." og Rolex krone.

Nå skal sies at klokken som er til salgs på Finn, er en nybygget klokke, så kan jo være dette baklokket og denne kronen er service parts..?
Er det noen som vet noe om dette?

Vis vedlegg 209748

Denne ligger også for salg her inne. Edit: Selger hevder at den er solgt.

Den er «nybygget», og slik jeg forstår det er det bare urverket som er originalt. Det forklarer nok Tudor-kronen og teksten på baklokket. I mine øyne er den også veldig overpriset.

79190 kom med safirglass, og ble produsert frem til og med 1999.

https://www.tudorwatch.com/en/inside-tudor/history/tudor-history-submariners-1969-to-1999

Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: seikoskar
996986B3-D98A-4D5E-84E8-BE2E63D57770.png
D14F95D5-85CF-4E4A-BB3B-86DB6447FB40.png

Her snakker vi kort varig glede. Lian hadde vel denne i ruten nesten 5. Uker før de valgte å selge den. Kjøper velger å "lufte den" på Finn.no en uke etter han har fått den. For 4-5000 over listepris....

Edit: ikke sikkert at denne er solgt fra Lian. Men de solgte sin i forrige uke...

Edit 2: jeg kjøpte den på Finn...

Redigert: