Under pressure.. Advarsel: Sterke bilder

Medlem
30. okt. 2010
Ferieturen til Tyskland fikk en amputert start. På gjennomreise i Mannheim fant jeg ut at jeg skulle sjekke servicekostnad på min 100% komplette, originale og ubesudlete birthyear datejust. På mitt spørsmål om service ble jeg ble vist til en herre som satt og skiftet rem på en gull Lange... Da han først var ferdig etter 10 minutter ser han opp på meg. Jeg får da svar at service tar 3 til 4 mnder og pris ca 1000 euro. Både pris og tid var selvsagt hårreisende ubehagelig og jeg smilte og takket høflig nei til tilbudet.

Siden ferieoppholdet innebærer utallige timer i basseng med barna tenkte jeg at jeg likevel kunne nytte anledningen til å få trykktestet klokken. Naturlich, svarte herren i hvit frakk og tok i mot uret og puttet det inn i trykktesteren. Mens det duret og pumpet fra boksen kom det plutselig en skarp klunkelyd fra boksen. Jeg merket at herren kvapp litt i stolen, men satte seg tilbake og ventet på at maskinen duret seg ferdig. En papirstrimmel ble plutselig printet ut og i det samme som hvitfrakkmannen åpner boksen glipper et "nein! Das glas gebroken" jeg kjente umiddelbart at mellomgulvet beveget seg faretruende opp, samtidig som at halsen snørte igjen som ved et kvelertak.. Klokkeknuseren sier at han skal hente butikksjefen da dette aldri har skjedd før. Jeg står lamslått og stirrer på knust glass og visere og skive som spriker i alle retninger. En rolex som har overlevd førti år i original stand ligger forran meg med åpent benbrudd, jeg hører et refreng langt i det fjerne " det er bare en ting, det er bare en ting..." men jeg kjenner at jeg heller hadde ofret en sub, explorer eller ingy, men bare ikke denne som jeg har blitt så glad i.

Plutselig står herr Geschaftsführer Schlögl forran meg og rekker ut hånden. Jeg tar meg sammen og besinner meg etter beste evne. Wolfgang forsikrer meg om at dette aldri har skjedd før og de må være ganske sikker på at jeg ikke kan tysk for han ber klokkeknuseren ringe Rolex for råd og for å sjekke at klokken et autentische... Wolfgang forsikrer meg likevel at de skal reparere klokken kostnadsfritt. Jeg poengterer at det er viktig for meg å bevare originaledeler og at bøyde visere heller må rettes ut og at jeg bare får leve med evt skader på skive eller visere. Jeg ber også butikken komme med en løsning og ringe meg innen 2 timer. Etter 4 timer får jeg telefonen. Klokken er på vei til Hamburg hvor de vil prøve å få reparert den ferdig til lørdag kl 15. Jeg poengterer igjen viktigheten av at uret forblir mest mulig originalt, men dette tror jeg ikke rolex ad'er generelt har en forståelse for...

img20130221104148.jpg

Rolex hotline

Så her sitter jeg halvveis nede i en flaske courvoisier, uten ur og funderer hva jeg skal og hva man bør gjøre i en sådan situasjon. Litt trøst og noen klapp på skuldra gjør nok sikkert også godt fra medasylantene..

img20130221104508.jpg

img20130221104203.jpg

Sclecht...

dsc4763z.jpg

Det var en gang :(

MVH
Reisende Onkel Relox

Ps, med ettertanke er dette tredje klokken jeg har fått skadet av rolex ad. 2x tudor og nå en rolex... Enkel risikovurdering sier meg at størst risiko er å levere inn ur til service/rep...

Redigert:
Trøst og klapp på skuldra kommer herifra.
Klarer ikke å se for meg hvor utrolig kjip følelse det må være å oppleve dette.

Får håpe de klarer å fikse den uten å bytte skiver og visere. Regner med at de tar en rens av urverket i samme slengen?

God bedring ihvertfall:)

Shit, kjente det vrei seg i magen da jeg leste igjennom dette. Håper inderlig på dine vegne at de ordner opp på en god og kjapp måte. Det eneste jeg kan tenke meg som har skjedd er at fyren bak disken har stilt trykket alt for høyt slik at krystallet har gitt etter... For en enorm tabbe i så fall.

Å så til de grader kødde til en trykktest...
FCEYI.gif

Krysser fingrene for at det ender bra og klapp på skulder sendt. :(

Edit: nå kom bildene på plass. Tolker jeg kvitteringen rett om at trykket ikke var over 10 bar?

Redigert:
Shit, kjente det vrei seg i magen da jeg leste igjennom dette. Håper inderlig på dine vegne at de ordner opp på en god og kjapp måte. Det eneste jeg kan tenke meg som har skjedd er at fyren bak disken har stilt trykket alt for høyt slik at krystallet har gitt etter... For en enorm tabbe i så fall.

Å så til de grader kødde til en trykktest...
FCEYI.gif

Krysser fingrene for at det ender bra og klapp på skulder sendt. :(

På trykktestlappen røk klokken på 10 bar. Er ikke 100 meter trykk noe vel optimistisk på en gammel datejust?

Dette var langt fra bra. Du har min medfølelse. Satser på at det ordner seg til slutt.

Noe så forferdelig!
Altså. Merkverdig at ikke pakminger gikk før glasset. Men altså. Hallo... Det her må de vare ordne opp i. Og... Med dine orginale deler - glasset...

Lykke til, og håper på det beste

Ajaj, skjønner godt at dette er en kjedelig opplevelse som gjør at det knyter seg i halsen. Dette må jo være uflaks med stor U! Håper for all del det blir orden på klokken din uten at for mye må byttes og at orginaliteten blir så høy som mulig etter reparasjon.

Venter i spenning på fortsettelsen og forhåpentligvis blir det et resultat du kan bli fornøyd med:)

På trykktestlappen røk klokken på 10 bar. Er ikke 100 meter trykk noe vel optimistisk på en gammel datejust?

Det vet jeg rett og slett ikke, men magefølelsen min sier at "bare" 10 bar ikke burde føre til sprukket glass. Som Entropy sier så synes også jeg at det er litt merkelig at pakningene ikke gikk før glasset. Men igjen, hva annet enn for høyt trykk kan føre til et knust glass på denne måten i en vanlig trykktester? Det er jo ikke en mix-master de har brukt heller... :confused:

Stilig :) At pakkninger ikke har røket først er helt naturlig. Disse blir jo skiftet (eller smurt opp) med jevne mellomrom når uret er på service. Et 40 år gammelt glass kan jo sikkert bli sprøtt og få redusert styrke vil jeg tro - men allike vel litt spesielt må man kunne si.

At kvitteringen viser 10 bar overtrykk betyr ikke så fryktelig mye annet enn at test automaten var ferdig med lavtrykks testen og var over i overtrykks modus. Hva det egentlige trykke var får vi aldri vite. Dette fordi det ikke er en trykkmåler som angir virkelig målt trykk i testkammeret. Print-out'en viser kun de pre-satte verdiene.

Så i teorien kan pre-settingen ha vært feil (defekt).

Frode.

Huff! Veldig trist sak dette. 10ATM er vel et slags minstemål for å kunne være "vanntett" med god margin.

Dette er helt sikkert ikke hva du vil høre, men jeg er ærlig talt ikke helt sikker på om dette er butikken sin skyld. Sprøtt, gammelt glass kanskje med en microchip et eller annet sted ?

Jeg er forøvrig sikker på at problemet er veldig løsbart, mulig visere og skive får et par ekstra skrubbsår men det vil vel bare være en del av en etter verdt veldig lang og spennende livshistorie.

Her må det jo ha vært en defekt eller skade på glasset som har svekket det.

Trøsten må være at glasset sikkert hadde røket i en eller annen setting uansett, og da er det jo like greit at det skjedde hos snoen som reparerer den kostnadsfritt for deg...
(Og så stemmer vi alle i:
Some things in life are bad,
They can really make you mad.
Other things just make you swear and curse.
When you're chewing on life's gristle,
Don't grumble, give a whistle,
And this'll help things turn out for the best, and........)

Håper ferien din ikke blir for amputert av dette!

Fikk skikkelig vondt i magen når jeg leste dette. Håper det ordner seg å dette er noe ingen burde oppleve:(
Lykke til...

Ekstremt heavy opplegg som jeg aldri håper skjer med noen, men håper at dette i det lange løp kan være med på å fortelle historien til klokken. "Den ble til og med knust en gang". Lykke til videre!

Hvor er dislike knappen?

Trist å høre, men som alle andre sier og mener, håper det ordner seg!

Nevnte dette for min lokale urmaker da jeg var innom tidligere i dag, og han mente det kunne skyldes at kronen ikke var skrudd helt igjen... Uansett årsak, forferdelig trist - men hvis det kommer tilbake til fin stand, med noen krigsar så gir det vel uret bare mer sjel :)