Universal Genève-tråden

Det er vel over middels sannsynligvis at det vil bli brukt Breitlingverk i disse. Noe som mest sannsynlig vil gjøre de dyre hvis man skal måle ut ifra katalogen til Breitling.

Artig gjensyn. Markedsføring for snart 70 år siden var også hyperbol. E.g. ""...de største klimatiske påkjenninger - og som i dag brukes av alle flygere i SAS...". Kaldt i den cockpiten. ;)
18-20 grader i kabinen i følge dette radioinnslaget.
Om mellomlandingen i Kangerlussuaq: "Vi hadde ikke nettopp ventet å møte eskimoer her, men vi ble nå likevel litt overrasket over å få en hyggelig amerikansk negersoldat til å kjøre oss i buss bort til det nye, lille hotellet.."

Og strengt tatt gikk ikke ruten så mye lenger nord enn Bodø, men nærheten til den magnetiske polen gjorde at de måtte bruke gyrokompass til navigasjon.
1731701555005.png

1731702253003.png

1731702299109.png

Over Nordpolen fløy de først på japanruten som åpnet i 1957. Den gikk via Alaska, siden Sovjet ikke lot dem fly korteste vei over Sibir.
2024-11-15T2128_NB_generated 2.jpg

Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: Loevhagen
Hadde lenge troen på at Breitling-verk ville bli brukt i nye UG, og det tror jeg fortsatt vil være tilfellet for kronografene (sannsynligvis i en manuell versjon).

For three-hander har jeg imidlertid blitt usikker på om de vil bruke Kenissi eller ordne noe annet som ligger tettere på Polerouter. Blir ikke helt overrasket om noe med mikrorotor dukker opp – men det trenger ikke nødvendigvis å være noe helt eget. Vaucher, Schwarz-Etienne, Chronode.

Det jeg føler meg mest sikker på er at prisene neppe vil starte noe lavere enn rundt 100.000 kroner.

Det jeg virkelig håper, men ikke (ennå) tror, er at de nye modellene er like tynne og elegante som originalene.

Det som er et paradoks er at flere ny-utgivelser fra andre merker er overraskende tykkere enn originalene, selv om WR av og til er den samme. Man har jo i dag større fleksibilitet til å produsere "bedre" urkasser enn før, samt tilgang på "bedre" manufaktur mtp. urverk.

Vi får krysse fingrene for at UG setter en ny standard, og derigjennom påvirker industrien i rett "ingeniørmessig" retning. Hvis ikke, blir dette enda en produsent som egentlig ikke kan vise til noe materielt nytt og innovativt, men lar dette (fortsatt) være en oppgave for indy-merkene.

UG gearer, dessverre. Urverk? "Microtor..." (sic) "...movement, representing a bridge between the history and future of UG".

1000041425-png.2627354

1000041426-png.2627356

Redigert:
universal-gevene-polerouter-tribute-2024-featured2.jpg

Jubileumsfeiringen titter i bakspeilet, men gir også en sniktitt på veien videre.

En liten kommentar til @Jørgen sin artikkel: Det var ikke "sterke magnetiske felter" som vanskeliggjorde navigasjon i nærheten av den magnetiske nordpolen. Jordfeltet er generelt svakt, og ikke særlig mye sterkere ved de magnetiske polene. Problemet er inklinasjonen, dvs. hvilken vinkel magnetfeltet har i forhold til horisontalplanet/jordoverflaten. I nærheten av den magnetiske polen peker feltet nesten loddrett mot jordoverflaten, og horisontalkomponenten av feltet er så svak at det ikke gir en pålitelig avlesing av en kompassnål. Løsningen er gyrokompasser.
1731705567018.png

Redigert:
En liten kommentar til @Jørgen sin artikkel: Det var ikke "sterke magnetiske felter" som vanskeliggjorde navigasjon i nærheten av den magnetiske nordpolen. Jordfeltet er generelt svakt, og ikke særlig nye sterkere ved de magnetiske polene. Problemet er inklinasjonen, dvs. hvilken vinkel magnetfeltet har i forhold til horisontalplanet/jordoverflaten. I nærheten av den magnetiske polen peker feltet nesten loddrett mot jordoverflaten, og horisontalkomponenten av feltet er så svak at det ikke gir en pålitelig avlesing av en kompassnål. Løsningen er gyrokompasser.
Vis vedlegg 384683
Dette er grunnen til at jeg digger dette forumet. Takk!

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Genta og chrbir
En liten kommentar til @Jørgen sin artikkel: Det var ikke "sterke magnetiske felter" som vanskeliggjorde navigasjon i nærheten av den magnetiske nordpolen. Jordfeltet er generelt svakt, og ikke særlig nye sterkere ved de magnetiske polene. Problemet er inklinasjonen, dvs. hvilken vinkel magnetfeltet har i forhold til horisontalplanet/jordoverflaten. I nærheten av den magnetiske polen peker feltet nesten loddrett mot jordoverflaten, og horisontalkomponenten av feltet er så svak at det ikke gir en pålitelig avlesing av en kompassnål. Løsningen er gyrokompasser.
Vis vedlegg 384683
Jeg kan anbefale å sette av litt tid i helgen til å lese sjefnavigatør Einar Sverre Pedersens beretning om de ulike polarflyvningene i Polarbasillen.
1731745895231.png