Ur du liker, men ikke hadde kjøpt?

Avenger B01 Chrono Nightmission. Finnes knapt råere designspråk enn Breitling sine Avenger og kvaliteten er udiskutabel. Min «mestforminst/minimalistiske» tilnærming til klokker ekskluderer dessverre nesten alltid komplikasjoner samt at jeg med årene er blitt mer og mer begeistret for mindre ur. Klokken i seg selv er helt sinnsykt flott og det pariastempelet som altfor mange «klokkefolk» har tilegnet Breitling er bare så trist og altfor ofte preget av uvitenhet..
Vis vedlegg 388544
Helt enig med deg i at Breitling får mye ufortjent harselas, ihvertfall tidligere. Det virker som det har roet seg litt etter Kerns inntreden. Men nok om det.
Det jeg ble litt nysgjerrig på er den "mestforminst" strategien. Hvorfor må man følge den hvis man liker en annen type klokke enn det man vanligvis bruker? Man kan jo har en variert samling? Jeg opplever ihvertfall det selv, når man har litt forskjellig i boksen så er det alltid litt mer moro å bytte :)

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg og DJ41
Henger meg på Breitling-praten. Chronomat 36 har vært på radaren en stund og jeg har prøvd på lanken. Men jeg kommer liksom ikke over den kontervekten på sekundviseren, heller ikke nyprisen på 62k. Den dukker heller aldri opp på Finn, noe som sier meg at andre også sliter med å gå for denne modellen.
IMG_0653.jpeg

Helt enig med deg i at Breitling får mye ufortjent harselas, ihvertfall tidligere. Det virker som det har roet seg litt etter Kerns inntreden. Men nok om det.
Det jeg ble litt nysgjerrig på er den "mestforminst" strategien. Hvorfor må man følge den hvis man liker en annen type klokke enn det man vanligvis bruker? Man kan jo har en variert samling? Jeg opplever ihvertfall det selv, når man har litt forskjellig i boksen så er det alltid litt mer moro å bytte :)
Jo nå skal du høre. Jeg har ingen boks. Selvvalgt. Når man bare skal ha en klokke og lever et aktivt liv så er det jo enkelte typer som er mer aktuell enn andre. Jeg er jo veldig glad i komplikasjoner men klart å stå med en PPC på høyrearmen når en pumper ut 7.62 er nødvendigvis ikke det mest praktiske. Til dem nå som sier ; Man skyter jo ikke med mekaniske klokker sier jeg bare sukk.. Mestforminst? Jeg tenker jo at om en fx har 100k og vil ha mest mulig klokke så er det jo og ofte slik at 3hands er rimeligere enn ja komplikasjoner. Men ja klokkelivet mitt føles ofte som et selvpålagt smertehelvete haha, men man skal jo ikke bare ha det godt.

Jo nå skal du høre. Jeg har ingen boks. Selvvalgt. Når man bare skal ha en klokke og lever et aktivt liv så er det jo enkelte typer som er mer aktuell enn andre. Jeg er jo veldig glad i komplikasjoner men klart å stå med en PPC på høyrearmen når en pumper ut 7.62 er nødvendigvis ikke det mest praktiske. Til dem nå som sier ; Man skyter jo ikke med mekaniske klokker sier jeg bare sukk.. Mestforminst? Jeg tenker jo at om en fx har 100k og vil ha mest mulig klokke så er det jo og ofte slik at 3hands er rimeligere enn ja komplikasjoner. Men ja klokkelivet mitt føles ofte som et selvpålagt smertehelvete haha, men man skal jo ikke bare ha det godt.
Du må endre klokkesølibatet ditt 😉 trenger ikke ha 100, men 2-3 stk å variere med er jo trivelig 😊 med mindre det er tungtveiende grunner til å bare ha én da. Det regner jeg med du har.

Henger meg på Breitling-praten. Chronomat 36 har vært på radaren en stund og jeg har prøvd på lanken. Men jeg kommer liksom ikke over den kontervekten på sekundviseren, heller ikke nyprisen på 62k. Den dukker heller aldri opp på Finn, noe som sier meg at andre også sliter med å gå for denne modellen.
Vis vedlegg 388615
...eller er så fornøyd at de ikke selger den.

Ur du liker, men ikke hadde kjøpt?

Frem til medio 2024: Kjøpe en Breitiling? No way. Imidlerid, fra ultimo 2024 og videre inn i 2025 så kjøper jeg Breitling. Herlig når man har evne til å endre sine (fastlåste) preferanser, da dette åpner nye muligheter, innsikter og klokkegleder.

Breitling fra 1930-1980: Bra saker..
Breitling: 1980-2017: Vetta faen. Mer for brautende amerikanere.
Breitling 2017 -> : Hm. Grei vridning av porteføljen etter at Georges Kern og Fred Mandelbaum påvirket retningen til merket.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
Breitling har vært ikonisk i mange år før noen tullebukk trodde han kunne oppfinne det på nytt med "tøff modern" design.
Noen folk får rett og slett feilaktig bilde av "fremtiden", og finner ut 20-30år senere at de vurderte feil.
Det kan skje når folk er såpass overbetalte eller viktige, at de selv tror på at de er klokkeJesus.
Mr Stern er en annen i samme rang.

Breitling har vært ikonisk i mange år før noen tullebukk trodde han kunne oppfinne det på nytt med "tøff modern" design.
Noen folk får rett og slett feilaktig bilde av "fremtiden", og finner ut 20-30år senere at de vurderte feil.
Det kan skje når folk er såpass overbetalte eller viktige, at de selv tror på at de er klokkeJesuser.
Mr Stern er en annen i samme rang.
Var Leon Breitling en tullebukk?
Var Gaston Breitling en tullebukk?
Var Willy Breitling en tullebukk?
Var Ernest Schneider en tullebukk?
Var Theodore Schneider en tullebukk?
Er Georges Kern en tullebukk?
Så når noen konfigurerte en kronograf annerledes; var vedkommende en tullebukk?

Hvor i denne rekken brytes rekken av tullebukker?

Var Leon Breitling en tullebukk?
Var Gaston Breitling en tullebukk?
Var Willy Breitling en tullebukk?
Var Ernest Schneider en tullebukk?
Var Theodore Schneider en tullebukk?
Er Georges Kern en tullebukk?
Så når noen konfigurerte en kronograf annerledes; var vedkommende en tullebukk?

Hvor i denne rekken brytes rekken av tullebukker?
Poenget er at Breitling tok seg en lang Zenith.
Bryr meg ikke om hvor mange ble involvert inn i dette.

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Poenget er at Breitling tok seg en lang Zenith.
Bryr meg ikke om hvor mange ble involvert inn i dette.
Du må jo bry deg, siden du vitterlig sa ""...vært ikonisk i mange år før noen tullebukk trodde...", så ett eller annet brytningspunkt må det jo ha vært, slik du tolker det?

Kryptisk svar, min venn. Tråden omhandler "Ur du liker, men ikke hadde kjøpt?". Så hvilken Breitling liker DU, men ville ikke kjøpt?
Jeg har vært å følge B1 urverkets utvikling fra dag 1, og så meg inn i det, teknisk sett.
Jeg har bestandig likt urverket men ble aldri forelsket i kassene rundt.
Nå skifter det men jeg skal vente videre og se.
At jeg skriver ikke et langt svar betyr ikke at jeg ønsker å bli kryptisk.

On-topic:

Før 2024 ville jeg aldri vurdert å kjøpe en klokke fra Traska. I 2024 ble jeg litt nysgjerrig. På tampen av året slo jeg til på en 36mm med urskive i malakitt. Spent på hva Traska svinger opp med i 2025.

_1270581-jpg.2647960

Redigert:
Jeager lecoultre reverso : den er så ikonisk og lekker , men ser berre teit ut på mine hender.
Patek philipe: utrulig flotte urverk , kjedelige klokker .
Ap royal oak: så vanvittig kul , men stripemagnet og føles som en sart sak og ikkje en solid sportsklokke.
Rolex batman ,kermit og hulk .

Klassiske "mark" pilot-ur fra IWC. Men de har generelt litt lange horn/lugs for mine puselanker, og... jeg hadde nok heller kjøpt noe relativt rimelig tysk som feks Archimede, Stowa, eller Laco. For mine utrente eller ukritiske øyne ser alle de Flieger-klokkene veldig like ut så fort du kommer over et minimum kvalitetsnivå!

Redigert:
Tag Heuer Monaco i Gulfutgave er litt guilty pleasure for meg...😬 Men de ser så j***** ubehagelige ut. Det må dog sies at jeg aldri har fått meg til å prøve en. De nyere versjonene har vel inhouseurverk også, det frister mer enn det gamle cal.11.