Urmaker Bjerke

Paradokset er jo at i den nye Rolexbutikken er det mange modeller utstilt som få av oss har sett live, fordi mange av modellene som er som er i montrene er pepret med edelstener. Man får litt sånn der "Pablo" feeling, og det er jo artig i seg selv - men samtidig out of reach (og interesse) for de aller, aller fleste - så rimelig uinteressant. Anyway; hakket bedre enn tomme montre.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Det er jo i og for seg greit. Men det er jo ingen forskjell på denne butikken og den gamle bortsett fra bruktbiten. Ser ikke helt hva som er så voldsomt spennende med et nytt lokale. De hadde jo tomme montre og enkelte modeller med exhibition only i KJ også. Så hvorfor plutselig folk står i kø nå er beyond me. Må være fomo da.
For oss som reiser 100 mil en gang eller to å året så er det greit å få komme inn. Men det er ikke værre enn å bestille tid når en er klar over det. Det var ikke vi, men var heldig og kom inn like vel.
 
For oss som reiser 100 mil en gang eller to å året så er det greit å få komme inn. Men det er ikke værre enn å bestille tid når en er klar over det. Det var ikke vi, men var heldig og kom inn like vel.
Ja, jeg forstår hva du sier. Men poenget mitt er at har man vært i en Rolex-butikk så har man vært i alle. Det er jo hele konseptet til Rolex. At alt skal se likt ut og bygges med samme materialer og innredes mer eller mindre identisk uansett hvor i verden man er.
Som jeg har påpekt tre ganger nå er det som også @Loevhagen sier de litt kuriøse bruktmodellene som er annerledes enn andre AD'er som ikke har sertifiserte bruktavdelinger.

Så det er det jeg mener med at jeg ikke helt greier å se hvorfor folk lar seg rive med så voldsomt av dette. Det er jo ikke noe nytt her. Bortsett fra bruktbiten, og prisene der er jo helt avsindige. Både på enkle modeller og de mer spesielle som er pepret med is.

Men for all del. Jeg skal innom jeg også og kikke, men da tar jeg det samtidig som jeg henter en klokke.
 
Tror mange må ta seg en reality check og innse at Rolex har forlatt entusiaster og samlere, til fordel for influensere og wannabes. De ser nå mot Hermes og LV hva angår markedsføring og merkevarebygging. Målgruppen de sikter seg inn på elsker å bli sett i en kø utenfor en slik type butikk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edward
Tror mange må ta seg en reality check og innse at Rolex har forlatt entusiaster og samlere, til fordel for influensere og wannabes. De ser nå mot Hermes og LV hva angår markedsføring og merkevarebygging. Målgruppen de sikter seg inn på elsker å bli sett i en kø utenfor en slik type butikk.
Er det virkelig sånn at det er status å stå i kø utenfor en butikk?! Da er verden ødelagt.
 
Tror mange må ta seg en reality check og innse at Rolex har forlatt entusiaster og samlere, til fordel for influensere og wannabes. De ser nå mot Hermes og LV hva angår markedsføring og merkevarebygging. Målgruppen de sikter seg inn på elsker å bli sett i en kø utenfor en slik type butikk.
På meg så virket det ikke som Bjerke har forlatt entusiasten og samleren selv om jeg kom i donergibukse fra Cubus og dunjakke. Jeg hater også kø så håper at det er historie om noen uker.
 
Forstår at det er stas for Oslo med Rolex boutique med utvendig køsystem.

Her fra Orlando tidligere i dag, den butikken med høyest omsetning i USA ifølge betjeningen/kassedama. Aner ikke om det stemmer. Men de virket ikke å være særlig interessert i køsystem på utsiden til tross for et godt antall kunder i butikken.

Tror aldri jeg har sett kø utenfor en Rolex-butikk/boutique noe sted i verden tidligere forøvrig. Men mulig gode, gamle Oslo er i en særstilling. Eneste grunn til å ikke slippe inn de som vil må vel i såfall være begrensning i antall personer etter myndighetskrav fra feks brannvesen.

At det er køsystem og begrensning på antall kunder inne i butikken per ansatt hos feks LV virker mer fornuftig. Der får jo alle kjøpt det de vil og mersalg fungerer best når de ansatte har mer tid til hver enkelt kunde. Det er vel ikke som -før- at Rolexforhandleren forsøker å pushe på deg en ekstra DJ når du ramler innom for å kjøpe en Sub?

IMG_0306.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper og Ivar
Faksimile fra Financial Times oktober 2024.

One of the most photographed crowds at this season’s Paris Fashion Week was the queue outside The Row’s new store, snaking around the corner on rue du Mont Thabor towards the Tuileries. It’s still there, with an all-weather wait for customers who want access to the Olsen twins’ £4,000 cashmere jackets. Mark Quinn, founder of buying agency and retail consultancy Baluba, was passing between shows and spotted a friend in line. “She was embarrassed to see me,” he says. “She had been there for 25 minutes. Someone else I know mentioned a 50-minute wait to get into Chanel the day before.” This is not a new phenomenon. I remember being bewildered by long queues in Hong Kong 20 years ago and, back in the early 1990s, Voyage — the hot boho label of its era — had a door policy at its Fulham Road store in London that generated column inches as much as curiosity and exclusivity. Today, the queue has become omnipresent internationally. When visiting Rimowa on New Bond Street recently to pick up a repaired suitcase, I was asked to wait before entering. After leaving, I made notes on the queues elsewhere in Mayfair. Prada’s was predictably sizeable. Seeing one at Vivienne Westwood on Conduit Street felt antithetical to the late designer’s anarchic ideology. Many other luxury brands, including Kering- and LVMH-owned labels, as well as indie luxury labels such as Goyard, ask you to wait your turn until a sales assistant is available to escort you through the door. Why? Apart from being a security strategy (overcrowding makes shoplifters more difficult to spot), is it being used to create an illusion of hype and exclusivity? There’s more nuance to it than that. “Many brands have made the calculation that matching visitors to a sales associate, while generating queues, is desirable, as it provides higher conversion and ‘hurts’ more casual potential customers,” says Luca Solca, senior analyst at Bernstein. Brands want superfans, not browsers. There are also other factors at play. Last year, fashion tech company Retviews surveyed the difference in price between identical luxury items in Europe and China. Central to the report: the Celine Cabas Triomphe bag, 41 per cent more expensive in Beijing than Paris. For many Chinese tourists, stores on Avenue Montaigne have the appeal of a sample sale. See also: Eurostar travellers returning from Gare du Nord to St Pancras International, laden with shopping bags. Ever since the UK scrapped VAT tax refunds for foreign visitors in 2021, London has lost a lot of lustre for international luxury consumers. But for non-EU passport holders in Paris, including Brits, anything more than €100 is effectively discounted. And people will queue for a bargain.

I contacted several brands about the logistics of their door policies for this story. Most ghosted me, but some explained in detail; the team at Westwood activates a queueing system only during particularly busy periods, because many customers are shopping for jewellery, which is displayed within cabinets, necessitating one-on-one service. A spokesperson for Louis Vuitton in London told me that its one-to-one service is now standard, to offer each client “the most tailored approach”. The Paris-based publicist for The Row replied with a succinct email that landed like the sound of a door slamming: “Thank you for your interest. The Row will not participate on this.” There are a few retailers bewildered by their own queues. You can order anything from beauty and fragrance brand Officine Universelle Buly online, but every Saturday in Paris there’s a 90-minute to two-hour wait to get into its rue Bonaparte store. The remarkable vintage-looking apothecary interior makes it worth the wait. “We tell people that there are smaller queues at our other locations,” says co-founder and head of marketing Victoire de Taillac. “But it’s become like a Parisian pilgrimage to buy a lip balm or comb over the past two years.”

More bizarre are queues that seem purely performative. There are frequently lines at Canada Goose on Regent Street, but the vast corner windows sometimes expose the empty shop floor inside. Helen Lambert of retail consultancy Style Pulse sees the practice as a potential brand killer when it’s not justified. “There is a difference between making customers wait to have a remarkable experience in the store and making people wait just to create buzz while the store is empty inside,” she says. A friend of mine reported experiencing the latter scenario at Loewe in LA over the summer (but still spent substantial sums once inside). Another, Caz Facey, director of ING Media, found herself with time to kill in Milan between meetings, so headed to Prada, something she used to do regularly in the past. “My experience — five minutes in a queue and then passive surveillance from sales associates for 15 minutes — left me completely alienated from a brand I used to love.” Some door policies might have dubious intent. I recall in 2003 visiting the London flagship of a major Japanese designer. Ahead of me were three Black men, who were told via gesticulation through the glass door that the shop was closed. They walked away. I was beckoned in. Even in the 2020s, there’s still prejudice. Reality TV personality Bethenny Frankel was barred from entering Chanel in Chicago this May when she turned up, as she explained, “in a sweaty T-shirt and not dolled up or looking wealthy”. The next afternoon, she filmed herself dressed smartly being welcomed inside. It made news internationally. So where is this all going? Will there be a tipping point for the queue? Some high-end retailers have gone in a totally different direction. 10 Corso Como in Milan remains an open-house concept store, as do the international branches of Dover Street Market. Both have cafés and bars to reinforce the idea of them as social spaces. “Our hope is to be welcoming and inclusive to everyone who walks through our doors,” says Dickon Bowden, vice-president of Dover Street Market. “It’s about coming together, interaction and community. I think in the future we will see a reversion to rediscovery and deeper appreciation for the importance of physical retail.” I ask Bowden if he thinks this means the end of the queue. There’s no wait for his answer: “I hope so!”
 
På meg så virket det ikke som Bjerke har forlatt entusiasten og samleren selv om jeg kom i donergibukse fra Cubus og dunjakke. Jeg hater også kø så håper at det er historie om noen uker.

Du glir rett inn i køen utenfor LV i dongeri fra Cubus og dunjakken din 😜 Fra spøk til alvor, det er ikke Bjerke som har bestemt dette, men Rolex. Bjerke blir pent nødt til å følge reglene dersom de skal få fortsette å selge Rolex.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Forstår at det er stas for Oslo med Rolex boutique med utvendig køsystem.

Her fra Orlando tidligere i dag, den butikken med høyest omsetning i USA ifølge betjeningen/kassedama. Aner ikke om det stemmer. Men de virket ikke å være særlig interessert i køsystem på utsiden til tross for et godt antall kunder i butikken.

Tror aldri jeg har sett kø utenfor en Rolex-butikk/boutique noe sted i verden tidligere forøvrig. Men mulig gode, gamle Oslo er i en særstilling. Eneste grunn til å ikke slippe inn de som vil må vel i såfall være begrensning i antall personer etter myndighetskrav fra feks brannvesen.

At det er køsystem og begrensning på antall kunder inne i butikken per ansatt hos feks LV virker mer fornuftig. Der får jo alle kjøpt det de vil og mersalg fungerer best når de ansatte har mer tid til hver enkelt kunde. Det er vel ikke som -før- at Rolexforhandleren forsøker å pushe på deg en ekstra DJ når du ramler innom for å kjøpe en Sub?

Vis vedlegg 386303

Hva om Rolex har planer om å utvide til å selge livsstilsprodukter? Det er lurt for de å få flere ben å stå på, og det er mye penger å hente i overpriset merch. De holder klokkene ekslusive ved å begrense tilbudet og viderefører den eksisterende hypen. Samtidig selger de andre mer tilgjengelige ting med stor avanse. Jeg blir ikke overrasket om vi ser Rolex gå i direkte konkurranse med merker som Hermes, LV, Mont Blanc osv. på produkter som de er kjente for.

Angående tilstanden i USA så regner jeg med at Rolex har ulike strategier for de ulike markedene de operer i.
 
Slik forvridd kø er for underkastet mennesker.
Det er sånn jeg ser på det.
Dessuten, å "tigge" for en Rolex kan ikke forstås når man er tidligere kommet i kontakt med dyp fattigdom på nærhold.
Fins det ikke viktigere ting i livet?
Folk burde reflektere litt over sånn.
Det må bli toppen av overfladiskhet.
 
Hva om Rolex har planer om å utvide til å selge livsstilsprodukter? Det er lurt for de å få flere ben å stå på, og det er mye penger å hente i overpriset merch. De holder klokkene ekslusive ved å begrense tilbudet og viderefører den eksisterende hypen. Samtidig selger de andre mer tilgjengelige ting med stor avanse. Jeg blir ikke overrasket om vi ser Rolex gå i direkte konkurranse med merker som Hermes, LV, Mont Blanc osv. på produkter som de er kjente for.

Angående tilstanden i USA så regner jeg med at Rolex har ulike strategier for de ulike markedene de operer i.
Får endelig håpe de ikke begynner å selge livsstilsprodukter. Da blir jo merket enda mer utvannet enn det er i dag.
 
Slik forvridd kø er for underkastet mennesker.
Det er sånn jeg ser på det.
Dessuten, å "tigge" for en Rolex kan ikke forstås når man er tidligere kommet i kontakt med dyp fattigdom på nærhold.
Fins det ikke viktigere ting i livet?
Folk burde reflektere litt over sånn.
Det må bli toppen av overfladiskhet.
De menneskene som underkaster seg en sånn holdning er nok mennesker som aldri har kjent verken fattigdom eller motgang. At de av oss som har sett litt flere nyanser av livet synes det er perverst å være så grunn er ikke så rart. De vet ikke om annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raspeball
Tror ikke en selvopptatt posør reflekterer stort over annen elendighet. Ser det oppfordres til å bestille time, praktiseres timeavtaler som en presis avtale? (vi snakker om klokkebotiik) eller vil en alle tilfelle måtte tilbringe noe tid som nyttig idiot på utstilling, og det å brukes til indirekte markedsføring er en del av kjøpsopplevelsen?, Lenge leve hypen, både butikken og merkevaren er veldig godt tjent med hysteriet
 
Redigert:
Var null problem å stikke innom uten timebestilling i dag, og det var heller ikke kø. Så jeg legger meg flat og trekker tilbake all misnøye! Servicen var helt topp, og jeg fikk til og med prøvd James Cameron-klokka (som forøvrig var helt absurd…). Brukt-utvalget vil etterhvert bli tilgjengelig på nett 👍🏼🎉👏🏼
 
Var null problem å stikke innom uten timebestilling i dag, og det var heller ikke kø. Så jeg legger meg flat og trekker tilbake all misnøye! Servicen var helt topp, og jeg fikk til og med prøvd James Cameron-klokka (som forøvrig var helt absurd…). Brukt-utvalget vil etterhvert bli tilgjengelig på nett 👍🏼🎉👏🏼
Problem solved 😎
 
  • Liker
Reaksjoner: DJ41 og Heftos