For noen år siden gikk jeg til innkjøp av Morten Schkenda sin bok «Om boller, brød og tilfeldigheter fra bakeriet i Lom». Den var egentlig ment som gave til en kompis, men etter å ha bladd i den, ble jeg «frelst».
Kompisen måtte nøye seg med en annen bok, og jeg beholdt Schakenda.
Dette er vel fire år siden, og jeg har siden da bakt brød. Vi snakker i snitt fire brød i uken de siste fire-fem årene.
Forhistorien er den desperate mangel på godt brød i butikkene. Bakeri-brød er jo godt, men dyrt i lengden.
For min del går det i eltefritt brød, stekt i leirgryte (Raumertopf) eller Le Creuset gryte med lokk.
Teknikken oppfyller Schakenda sin filosofi «å bake brød er ikke mye arbeid, men det tar tid». Fordelen er at man kan sette deigen i løpet av 15 minutters innsats kvelden før, og la deigen kose seg til ettermiddagen etter. Bake den ut i kveldinga (5 minutter), se nyheterog annet på TV, vippe deigen inn i ovnen, steke i 35 minutter, og vips- ferskt brød til unger og deg selv om morgenen.
Jeg stasjer brødet med linfrø, trangkokt havregryn, oregano, chia-frø, solsikkefrø og hva jeg ellers måtte finne på. Og smaken? Jeg slår butikkbrød med god margin (håper det ikke virker hoverende, men seriøst!?)
Hadde vært artig om noen andre har samme «dilla», og kan komme med noen tips og innspill. Jeg for min del har mye på hjertet om temaet hvis noen gidder å høre