Valjoux og andre urverk skolen??

Medlem
6. nov. 2011
Jeg leser og leser her om disse urverkene ETA, Inhouse, valjoux osv. Så langt har jeg forstått at inhouse er når de lager egene urverk i tillegg til klokken på et sted/fabrikk. Eta har jeg forstått som en fabrikk som leverer en mengde baseverk til forskjellige klokkeprodusenter som da stapper det inn i sine klokkedesign. Er jeg på rett kjøl da? :oops:
Er ikke lett å være fersk i dette store universet! ;)

Det jeg ønsker er en slags oversikt og en litt mer enklere forståelse av disse tingene på et sted. Som man kan finne å gå tilbake til å lære seg mer. Det er jo så mange her med vanvittig høy kunnskap, og tenkte det kunne være fint for nye interesserte også å lære litt om dette.

Er også litt forvirrende å være ny og skulle se etter en klokke og ønsker seg en av god kvalitet på innsiden, når klokkebransjen priser gjerne like høyt for utseende som innmaten.

Jeg vil tro at for de fleste er det øynene som fanger oppmerksomheten først, (iallefall for meg) og som ny viste jeg lite om slike ting før jeg kom hit. Føst da skjønte jeg at det var tull å legge mye penger i F.eks quartsur når du egentlig betaler for utseende og det som er på innsiden er en svært lite flatterende plastklump med batteri.

Hva er et bra urverk, hva består det av og hva definerer det?

Er det en dårlig klokke når det ikke er inhouse, eller er det bare mindre verdsatt fordi fabrikken ikke gjør jobben selv?

Hvorfor er ikke f.eks Seiko mer verdsatt når de lager alt selv, er det kun sveitsisk som gjelder eller er det rett å slett bare prestisje?

Kan man forklare de forskjellige urverkene på en litt "for dummies" måte?

Jeg vet det sikkert har blitt diskutert mange plasser før men fint å få det litt samlet om det går.

Ble mye tekst det her håper det ikke var altfor forvirrende, for jeg er litt forvirret:p

Slik jeg har forstått dette er du helt på rett spor. ETA lager gode urverk i fleng de. Og leverer til alle som ønsker å kjøpe.
Noen ønsker å forbedre, eller finpusse på pre-produserte urverk og kaller det gjerne noe annet etterpå. Feks. Longines Legend Diver. Har cal 633, som egentlig er et ETA 2824 om jeg husker rett. Men litt finpusset, og gitt ett annet navn så de som skal kjøpe ikke så lett føler seg snytt, eller noe i de baner.

Inhouse er urverk som er bygget opp fra starten av av produsent. En av de mest kjente urverkene som er inhouse er muligens El primero, som er skapt av Zenith, men b.la brukt av Rolex i sin Daytona. (tidligerer modeller)

Hva som setter prisen på en klokke er for det meste materialvalg, urverk, utseende og historie. I forskjellig rekkefølge alt ettersom hva som er viktig for deg.

Enkelte klokker "kler" ETA fordi de ikke har image som overpriset etc. Panerai bruker eta i mange av sine urverk, og slik jeg oppfatter dette er det fordi det er en rimelig løsning, og samtidig bidrar til å opprettholde sit "tool watch" image.

Hvis jeg skriver noe som er helt på viddene her, så korrekter meg gjerne, jeg sitter igrunn på et vorspiel å rablet i vei noe kjapt før turboneger spiller opp til konsert.

Ha en fin helg.

Prippa har forklart dette fint. Jeg vil tillegge at det er ikke gitt at at urverk er bedre fordi det er" in-house". De store urfabrikantene som PP, AP og VC har brukt fantastiske urverk fra bl.annet Jaeger LeCoultre i sine ur. De er da selvfølgelig ikke "in-house", men allikevel bedre enn mange "in-house" verk. Alle verk fra Seiko er "in-house" men de fleste av dem når ikke opp til JLC verkene i kvalitet.

Takk! Kos deg på konsert! :)

Betyr det da at min bestilte omega po chrono som jeg VENTER på har et slikt blandingsverk siden det står omega co axial 3313( baseverk piguet 1285) er et Audemars piguet verk, med omega sin egen lille vri på?

Hva er det du mener med kvalitet da Celter?
Seiko er jo noen slitesterke arbeidshester, mens high-end ur er mer skjøre eller er det en helt feil påstand?

Hvis du lurer på hvilke verk som definerer en god klokke trenger du bare se til Rolex Sub med sitt 3135-verk.
Det er ikke uten grunn at denne er så populær her på sonen.

ETA lager gode og pålitelige urverk. De er masseprodusert, så det er litt begrenset hvor spennende de er da de finnes i utallige klokker. Ikke særlig unikt med andre ord. In-house er litt mer prestige om du vil.

Her er en side jeg leste hyppig som er fullpakket med god info:
chronocentric.com

Takk! Kos deg på konsert! :)

Betyr det da at min bestilte omega po chrono som jeg VENTER på har et slikt blandingsverk siden det står omega co axial 3313( baseverk piguet 1285) er et Audemars piguet verk, med omega sin egen lille vri på?

Omega får sine verk levert fra ETA etter Omegas egne spesifikasjoner.
De er derfor ikke å finne i andre klokker enn Omega. Om dette kan kalles "in-house" kan diskuteres.

Dette er ikke et ETA-verk.

Heller ikke Audemars Piguet, men Frederic Piguet.

Frederic Piguet er en verksleverandør som, som ETA, også er eid av Swatch Group tror jeg. Jeg mener de er kjøpt opp av Blancpain. De har tradisjonelt levert verk til Blancpain, men også baser til bla. Audemars Piguet.

Piguet 1285 var lenge "eksklusivt" for Omega, men er nå og finne også i andre klokker.

Omega får sine verk levert fra ETA etter Omegas egne spesifikasjoner.
De er derfor ikke å finne i andre klokker enn Omega. Om dette kan kalles "in-house" kan diskuteres.

Aha, det forklarte mer, de er litt hybrider på en måte. Så det at det står piguet har ingen ting med AP å gjøre da?

Dette er ikke et ETA-verk.

Heller ikke Audemars Piguet, men Frederic Piguet.

Frederic Piguet er en verksleverandør som, som ETA, også er eid av Swatch Group tror jeg. Jeg mener de er kjøpt opp av Blancpain. De har tradisjonelt levert verk til Blancpain, men også baser til bla. Audemars Piguet.

Piguet 1285 var lenge "eksklusivt" for Omega, men er nå og finne også i andre klokker.

Dette er selvsagt korrekt. Var nok litt rask på avtrekkeren der.:)

Frederic Piguet er idag heleid av Blancpain.

Hvis du lurer på hvilke verk som definerer en god klokke trenger du bare se til Rolex Sub med sitt 3135-verk.
Det er ikke uten grunn at denne er så populær her på sonen.

ETA lager gode og pålitelige urverk. De er masseprodusert, så det er litt begrenset hvor spennende de er da de finnes i utallige klokker. Ikke særlig unikt med andre ord. In-house er litt mer prestige om du vil.

Her er en side jeg leste hyppig som er fullpakket med god info:
chronocentric.com

Noen vil jo også hevde at en del av Rolex sine verk er masseproduserte, de spyr jo ut ur fra den fabrikken. At noe er masseprodusert betyr ikke at det ikke er bra. Nyere PO og Aqua Terra osv fra Omega kommer vel også med rent inhouse-verk.

Har skjønt at TS's harde kjerne sverger til Rolex, dette har jo vært diskutert opp og ned her. :p
En er liksom ikke helt godkjent WIS uten en rolle i samlingen sin. ;)

Jeg har ikke noe problemer med å forstå iveren til Rolex, men jeg prioriterer ikke rolex som min første litt mer opp i pris ur. Det synes jeg designet er litt for kjedelig til, men det kommer nok inn en ved en senere anlendning. De er tidløse. :)

Longines er rimeligere klokker, men de ansees for å være av god kvalitet selv med eta som baseverk?
Breitling har svært høy pris, selv på quartz urene sine så der er vel ikke prisen nødvendigvis satt pga innmaten?

En er liksom ikke helt godkjent WIS uten en rolle i samlingen sin. ;)

Håper ikke du sitter med denne oppfatningen. Man trenger ikke en Rolex for å få anerkjendelse her inne. Det viktigste av alt er at man er genuint interessert i klokker.

Rolex får altfor mye kred her inne syns jeg.

At Rolex urverk er masseprodusert er det vel ingen tvil om. Forskjellen er at du finner dem kun i Rolexklokker.;)

Longines er etter mitt syn god kvalitet til en fornuftig penge.
Omega får fremdeles sine 8500-verk levert av ETA, så det er ikke såkalt in-house i mine øyne, men dette kan sikkert diskuteres.;)

Ellers stiller jeg meg bak Sponon. Man trenger ikke en Rolex for å bli ansett som en WIS. Snarere tvert i mot.
Det er vel ikke noen annen klokke som gir en mindre sikker indikasjon på at eieren er klokkeinteressert.
En Orange monster derimot...

Neida jeg tror vel ikke det ;)

Men triller man ut en rolex her så reiser hele menigheten seg i tungetale:D

Jeg kjøper de klokkene jeg synes snakker til meg, og hva andre mener om det for bli demmes sak, smaken er som baken. :p
Men jeg har ikke lyst til å bruke en masse penger på klokker som er overpriset pga design uten innhold.

Jeg gleder meg veldig til å poste mine nye ur som er på vei!! :D

Det tar bare så lang tid, og vente er grusomt....:oops:

Omega får fremdeles sine 8500-verk levert av ETA, så det er ikke såkalt in-house i mine øyne, men dette kan sikkert diskuteres.;)

Ikke for å være vanskelig, nei vent - for å være vanskelig; her er jeg fullstendig og uutømmelig uenig med deg ;).

8500 verkene er på alle mulige måter inhouse synes jeg.

Det er designet av Omega i samarbeid med ETA.
Omega og ETA er eid av samme moderfirma.
8500 verkene finner du ikke i noen andre klokker, heller ikke deriviater av verket.
8500 verket produseres så vidt meg bekjent heller ikke i samme produksjonslinjen som resten av ETA verkene, jeg er faktisk ikke helt sikker på om de engang lages i samme fabrikken som resten.

Så, hvor går grensen ? Hva er forskjellen mellom Rolex sine verk og 8500 verket mtp "inhouse" status ?

Personlig begynner jeg å lurte på om jeg ikke synes det har gått litt inflasjon i hele "inhouse" terminologien.. :)

Strekker man strikken langt nok kan man jo strengt tatt si at Speedmaster med Lemania-verk er in-house :D

Alt eies jo av SG.

Strekker man strikken langt nok kan man jo strengt tatt si at Speedmaster med Lemania-verk er in-house :D

Alt eies jo av SG.

Mjoda, men for å vri spørsmålet, hva skal til ?

Nei.... det blir for dumt å si at 8500 ikke er inhouse synes jeg. Ikke deriviater, ikke delt med noen andre, ikke noe du finner noe annet sted...

Kan dere gi meg en liten forklaring på de forskjellige typene speedmaster som er ute på markede?

Jeg vet det er kun en som er den riktige speedyen, men det er så mange andre varianter med forskjellig urverk inni.

Selv venter jeg på å hente en reduced på søndag, og den er mye diskutert pga urverket inni. Som jeg har forstått det er det to verk som ligger på hverandre at chronographen er drevet av en annen type eller noe slikt?

Den originale speedyen er vel også med manuellt opptrekk?

Inhouse bør være så enkelt forklart at verket ikke kommer utenfra bygget. Helst i sin helhet.

Speedmaster pro 'måneklokken' er manuelt opptrekk ja.

Har selv hatt reduced, og syntes den ga veldig wrist presence. Men syntes verket ga litt mye vibrasjoner.

Gleder meg til din unboxing og spent på hva annet du venter på!