Valjoux og andre urverk skolen??

Speedy Pro kom opprinnelig med cal. 321, men i 1968 ble dette byttet ut med cal 861.

Se her for mer info.
http://www.omega-addict.com/movement.html

Dagens kaliber 1861 er likt som 861, men belagt med rhodium for å hindre korrosjon.

På versjonene med safir baklokk heter kaliberet 863/1863, og er en dekorert utgave av 861/1861

Hva er det du mener med kvalitet da Celter?
Seiko er jo noen slitesterke arbeidshester, mens high-end ur er mer skjøre eller er det en helt feil påstand?

For meg er "kvalitet" i et urverk flere ting. Presisjon er et av kriteriene for kvalitet. Det er tross alt det å måle tiden riktig som er hovedsaken i et urverk. Jeg har ennå ikke hatt et mekanisk østenprodusert urverk som har vært i nærheten av de beste sveitsiske på dette området. (Når det er sagt har jeg aldri eid en "Grand Seiko")
At urverkene er håndlaget er for meg kvalitet. At hvert enkelt urverk, og delene i det, ikke bare spyttes ut på samlebånd. Noen prosesser MÅ gjøres for hånd skal urverket bli det det skal være. Kontrollen som utføres før, og etter, verket blir satt inn i klokken er et kvalitetstegn. At det derfor ikke finnes noen "mandagsklokker". "Dekoreringen" er også en del av kvaliteten. Et kvalitetsurverk skal også være vakkert.
Dette var mine enkle funderinger om "kvalitet", men jeg respekterer at andre har andre meninger.

Dette er ikke et ETA-verk.

Heller ikke Audemars Piguet, men Frederic Piguet.

Frederic Piguet er en verksleverandør som, som ETA, også er eid av Swatch Group tror jeg. Jeg mener de er kjøpt opp av Blancpain. De har tradisjonelt levert verk til Blancpain, men også baser til bla. Audemars Piguet.

Piguet 1285 var lenge "eksklusivt" for Omega, men er nå og finne også i andre klokker.

Helt korrekt dette, Mogens! Er som UJU sier, heleid av Blancpain, som igjen er eid av Swatch Group..

F. Piguet skal forverring levere meget gode urverk:)

Glashütte original har eget inhouse, det har jo ALS også. Da antar jeg det at det står glasütte på ALS bare henviser til at man kan se inn i urverket?

+1, og i denne tyske byen/området har man også noen flere produsenter, feks Nomos, Muhle og Union Glashütte!

Se det ja, da skjønner jeg alt dette med Glashütte. :D Hehehe får meg til å tenkt litt på en slags hobbit-bygd i alpene. ;)

Hvorfor er ikke f.eks Seiko mer verdsatt når de lager alt selv, er det kun sveitsisk som gjelder eller er det rett å slett bare prestisje?

Seiko er verdsatt blant folk som faktisk liker klokker, og som ikke er interessert i stammekriger. Men det er litt elementer av bilmerkeaktig rivalisering der Audi-entusiastene kanskje kan krangle litt med BMW-entusiastene, men alle kan være enige i at Toyota er teit. I tillegg har du dette med at mange rangerer produsenter etter hva deres billigste produkt koster, og Seiko lager produkter i alle prisklasser (de litt overdådige heter Credor). Derfor må man vite noe om klokker for å sette pris på en Seiko, det holder ikke bare å kjenne til navnene. Men det kan jo være en fordel også, man slipper at noen synes man er idiot for å ha kjøpt et kostbart armbåndsur hvis man har noe som ikke alle har hørt om eller vet hva er.

Glashutte

Er det der en ekte WIS legger ferien??:D

Antar det :)

ghstreet.jpg

gomus2.jpg

hemess.jpg

gomus1.jpg

Dårlige bilder dette men...
De er fra "sentrum" av GH hvor museet ligger. A. Lange, GO og Tutima ligger f.eks. i en litt annen gate, og Nomos ligger i et veikryss mellom disse gatene. Mange, mange urprodusenter i dette lille dalføret. Stedet minner litt om Rjukan egentlig.

Og horder av mer eller mindre tilfeldig skuelystne inntar avkroken for en titt - i tillegg til de mer organiserte manufactur-turene som arrangeres av div. urfora, journalister fra div. ur-blader osv.

- Og et og annet lukket fabrikksbesøk fra de beste av de beste kundene urmerket har selvfølgelig... :)

BT

Seiko er verdsatt blant folk som faktisk liker klokker, og som ikke er interessert i stammekriger. Men det er litt elementer av bilmerkeaktig rivalisering der Audi-entusiastene kanskje kan krangle litt med BMW-entusiastene, men alle kan være enige i at Toyota er teit. I tillegg har du dette med at mange rangerer produsenter etter hva deres billigste produkt koster, og Seiko lager produkter i alle prisklasser (de litt overdådige heter Credor). Derfor må man vite noe om klokker for å sette pris på en Seiko, det holder ikke bare å kjenne til navnene. Men det kan jo være en fordel også, man slipper at noen synes man er idiot for å ha kjøpt et kostbart armbåndsur hvis man har noe som ikke alle har hørt om eller vet hva er.

Tja, problemet med Seiko er jo ikke at det er dårlig - så langt der i fra, men at det kanskje mangler litt sjel.

Litt som Toyota (og Lexsus <-> Grand Seiko) med andre ord...

Se det ja, da skjønner jeg alt dette med Glashütte. :D Hehehe får meg til å tenkt litt på en slags hobbit-bygd i alpene. ;)

He he - bare at innbyggerene i denne delen av Tyskland her langt ifra Hobbiter i størrelse :D Og så er det et ganske langt stykke over til Alpene - ihverfall de Sveitsiske alper. Klokkeindustrien her har en meget interessant historie, ikke minst ifra den gang området var en del av Øst-Tyskland.

Frode

He he - bare at innbyggerene i denne delen av Tyskland her langt ifra Hobbiter i størrelse :D Og så er det et ganske langt stykke over til Alpene - ihverfall de Sveitsiske alper. Klokkeindustrien her har en meget interessant historie, ikke minst ifra den gang området var en del av Øst-Tyskland.

Frode

Det kan jeg tenke meg Øst-Tyskland i sin tid er innteressant. Hehehehe, nei det er nok ikke den størrelsen som utmerker seg der. :p
Hadde vært artig å tatt en tur dit engang, men tror neppe jeg får med meg veninnegjengen dit på storbyshopping:D

Glashütte ligg ikkje langt frå Praha.
Då går det an å reise med venner til Praha og snike seg vekk ein dag for å besøke Glashütte:)

Dette må du forklare.

"Sjel" er ikke et konkret objekt eller en formelt definert enhet. Det er en subjektiv opplevelse, og ofte oppkonstruert for å forsvare et personlig forhold til noe. Når noen sier at noe "mangler sjel", betyr det som oftest "jeg har en emosjonell tilknytning til noe annet". Mange har et emosjonelt forhold til at armbåndsur er sveitsiske, og det betyr at produkter fra andre steder har mindre "sjel". Noen har emosjonelle forhold til varemerker grunnet tidligere opplevelser eller andre referanser. De forskjellige prøver seg også med forskjellig markedsføring som vil appellere til folk forskjellig. Mange er ikke reflekterte nok til å innse at den forskjellen de opplever på ting er en egenskap ved dem selv, og ikke ved objektet de ser på. "Jeg har ikke noe forhold til Seiko" er et mye bedre svar enn "Seiko har ikke sjel".