Vern om dine favorittbiter (Rolex)?

Medlem
26. jan. 2009
Sted
Ålesund
Jeg skriver dette innlegget fordi jeg nå er i en prosess som innebærer å verne om mine favoritt Rolexer.

Jeg lurer derfor på hvorfor tilgangen på Rolexer med gammel kassetype har blitt så dårlig? Når var det sist en Rolex GMT Master II av nyere dato til salgs her på forumet? Eller for ikke å snakke om en Rolex Submariner 16610 av nyere dato til salgs? Explorer II av nyere dato? Rolex 14060? Det finnes mange som kan nevnes :)

Har folk på forumet blitt samlere alle sammen? Er det fordi vi er inne i en høykonjukturperiode i landet vårt, som gjør at folk har så god råd at istedenfor å selge klokkene man allerede har for å finansiere nye så kan man bare kjøpe nytt i tillegg?
Eller er det fordi vintage er så i vinden at det er dette alle vil ha ?

Eller er det fordi at flesteparten ikke liker de nye kassene til Rolex og derfor beholder de gamle ?

Det er ikke mer enn 2-3 år siden jeg husker at det krydde av de nevnte modellene ovenfor på kjøp og salgsforumet.
Bare en liten tankeprosess her jeg sitter inne med høststormen utendørs på vestlandet :)

En ting er iallefall sikkert, jeg skal ihvertfall verne om mine favorittbiter :)

De få som evt dukker opp blir solgt før man får snudd seg, ofte til priser som er langt over hva de kostet nye.
Det er ihvertfall ingen tvil om at det er lettvint å få tilbake gode penger på dem når man selger videre.

Eldre Rolexer sportsmodeller blir mer og mer sjelden.
Det som er i vinden nå er GMT master i stål, eldre.
Rolex Sub 1680 er nesten ikke for salg.
16610 og 16710 er ikke så sjeldene, finnes i bøtter å spann og kommer ikke til å bli i ettterspørsel før om ca 10 år.

Eldre Rolexer sportsmodeller blir mer og mer sjelden.
Det som er i vinden nå er GMT master i stål, eldre.
Rolex Sub 1680 er nesten ikke for salg.
16610 og 16710 er ikke så sjeldene, finnes i bøtter å spann og kommer ikke til å bli i ettterspørsel før om ca 10 år.

Du som sier bøtter å spann? Hvor er de da? I utlandet ja, men her? Før var de jo mange av på finn og her. Ingen nnå lenger:)

Jeg har observert det samme.
Tidligere kunne en 16610 ligge ute en god stund.
Nå ser man dem nesten ikke i det hele tatt.

Ellers er det jo tross alt markedsøkonomien som styrer.
De modellen du nevner blir det som nevnt ikke flere av. Snarere tvert i mot.:) Så hvorfor skulle ikke prisene reflektere dette?;)
Klart de finnes i bøtter og spann, men hvorfor ikke skaffe seg et eksemplar nå før du må ta til takke med en skikkelig scruffy en.;)
Jeg har i hvertfall tenkt til å jobbe meg opp en skikkelig samling av de klassiske modellene mens de fremdeles er i god stand.:cool::)

Synes det er enda kortere siden det var en helt annen omsetning på rolexer. Jeg har ikke vært på sonen i særlig mer enn et år,og det virker betraktelig lengere mlm hver rolex av typen du beskriver nå enn da. Nå ligger det f.eks. Minst fire wtb på 14060, men kan ikke huske sist en var ute for salg.:(

Det har gått et par 16613lb, men det er det. Ja også en 16610 som skiftet eier to ganger for en måneds tid siden, den fikk jo etterhvert en hyggelig pris da.

Synes det er enda kortere siden det var en helt annen omsetning på rolexer. Jeg har ikke vært på sonen i særlig mer enn et år,og det virker betraktelig lengere mlm hver rolex av typen du beskriver nå enn da. Nå ligger det f.eks. Minst fire wtb på 14060, men kan ikke huske sist en var ute for salg.:(

Det har gått et par 16613lb, men det er det. Ja også en 16610 som skiftet eier to ganger for en måneds tid siden, den fikk jo etterhvert en hyggelig pris da.

= kjøp fra utlandet, gjennom rolexforums 3-4 "sjefsselgere". Over dammen og på Kontinentet har de krise, mens ola dunk vasser i penger ;)

Jeg ha observert det samme som trådstarter... Omsetningen av utgåtte rolex-modeller er farlig lav og fortsatt synkende.Tror også som nevnt i tråden at løsnigen kan bli å handle fra USA eller andre steder utenlands der den økonomiske nedturen er kommet mer til syne i det private forbruk.

Når det gjelder 16610/14060 er det fortsatt gode penger å spare i forhold til å kjøpe en 116610. Dog har de gått opp et par lapper på bruktmarkedet, men dette skyldes nok også at mange av de som "måtte" ha en cermaic sub eller gmt (og MÅTTE selge den gamle) nå har fått seg en slik:)

I tillegg har jo rkjersem roet ned flippingen sin.. og det merkes i et lite land som Norge:)

Skal jeg handle en utgått Rolex modell så er TRF første plass jeg sjekker. For meg er det positivt slik markedet er på Tidssonen. Lettere å selge til en god pris om det skulle bli aktuelt ;)

Skal jeg handle en utgått Rolex modell så er TRF første plass jeg sjekker. For meg er det positivt slik markedet er på Tidssonen. Lettere å selge til en god pris om det skulle bli aktuelt ;)

Det må jo være positivt for alle at det hentes noen klokker inn fra utlandet, så blir tilbudet i neste runde større for de som ikke føler seg komfortable med/har tilstrekkelige kunnskaper til å handle på nett...

En faktor er at de nyeste sportsmodellene til Rolex nå koster rundt 50 tusenlapper, så slik sett har det vært et vesentlig prishopp fra forrige generasjon. Det gjør at det kan ligge en forventning om at bruktmarkedet for nest siste generasjon sportsmodeller også skal gå opp i kjølevannet av de nye modellene, jamfør flere kommentarer på tidssonen om prisstigning på sea dweller 16600. En slik forventning om prisstigning vil fort gjøre at noen avventer og ser om også modeller som submariner 16610/14060 og gmt 16710 også skal noe opp, men dog ikke like mye som 16600. I 2008 kunne man få en 16610 komplett med boks og sertifikat for rundt 24-28 000. I dag må du fort betale 30-35 000 for samme klokke. Samtidig er det som rist4life skriver, noe penger å spare enn å kjøpe den nyeste generasjon. En annen faktor, som også nevnes, er at det finnes skeptiske og konservative Rolex-entusiaster som ikke er helt klar for de nyeste modellene og som foretrekker nest siste generasjon sportsmodeller. I tråd med poenget til rist4life, du må flippe mer kjersem så vi andre har mer å velge på:)

En faktor er at de nyeste sportsmodellene til Rolex nå koster rundt 50 tusenlapper, så slik sett har det vært et vesentlig prishopp fra forrige generasjon. Det gjør at det kan ligge en forventning om at bruktmarkedet for nest siste generasjon sportsmodeller også skal gå opp i kjølevannet av de nye modellene, jamfør flere kommentarer på tidssonen om prisstigning på sea dweller 16600. En slik forventning om prisstigning vil fort gjøre at noen avventer og ser om også modeller som submariner 16610/14060 og gmt 16710 også skal noe opp, men dog ikke like mye som 16600. I 2008 kunne man få en 16610 komplett med boks og sertifikat for rundt 24-28 000. I dag må du fort betale 30-35 000 for samme klokke. Samtidig er det som rist4life skriver, noe penger å spare enn å kjøpe den nyeste generasjon. En annen faktor, som også nevnes, er at det finnes skeptiske og konservative Rolex-entusiaster som ikke er helt klar for de nyeste modellene og som foretrekker nest siste generasjon sportsmodeller. I tråd med poenget til rist4life, du må flippe mer kjersem så vi andre har mer å velge på:)

Det er nok mye riktig i det du skriver der.

En annen faktor når det gjelder prisnivået, kan være det at amerikanske AD´er har blitt mye mer gjerrige med rabattene. All den tid de norske prisene "styres" av prisnivået i utlandet, vil også disse stige. 35k for en brukt 16610 er godt nytt for dem som skal selge, men altfor mye for de som skal kjøpe (i hvert fall i mine øyne).

Jeg stiller meg tvilende til at det er grunnlag for å si helt generelt at amerikanske ADer nå er mer gniene med rabattene enn tidligere. Med tanke på at amerikansk økonomi er i den værste hengemyra på flere tiår ville det tvert imot overraske meg dersom det er tilfellet.

Hva gjelder bruktprisene på utførte Rolex-modeller tror jeg man trygt kan si at det har vært en viss prisstigning etter lanseringen av flere nye og dyrere arvtakere. At det derimot er så mange færre klokker tilgjengelig brukt enn tidligere er jeg imidlertid ikke enig i. Det har alltid variert sterkt hva og hvilke modeller som er tilgjengelig på bruktmarkedet. Tilfeldighetene rår. Plutselig ligger det tre-fire av samme rolex på Finn, før det igjen går måneder uten en eneste én av den samme modellen. Sånn har det vært i årevis.

Det norske klokkemarkedet er også litt spesielt fordi det er så lite. Plutselig skal "alle" ha Sea-Dweller eller LV og det driver prisene opp. I praksis trenger man ikke mer enn fire-fem interessenter til enhver tid for å drive prisene oppover fordi tilbudet er så lite. I USA er det fortsatt mulig å få tak i pene 16600 og 16610lv til langt mindre enn i Norge. Bare å sjekke ut Timezone.

Jeg stiller meg tvilende til at det er grunnlag for å si helt generelt at amerikanske ADer nå er mer gniene med rabattene enn tidligere. Med tanke på at amerikansk økonomi er i den værste hengemyra på flere tiår ville det tvert imot overraske meg dersom det er tilfellet...

Du står selvsagt fritt til å tvile på dette. Men dersom man følger med på TRF, vil man registrere at det at det er stadig vanskeligere å oppdrive gode rabatter. Dette, kombinert med stadig økende priser på nye modeller, bidrar nok til økte priser på bruktmarkedet. Også på eldre modeller.

Litt historiekunnskap forteller oss også at prisene på Rolex sjelden lar seg påvirke av økonomiske nedgangstider. Dette gjelder også rabattene. Som det ble sagt under forrige krise, for noen år siden: Å handle Rolex er som å handle gull. Det holder seg svært godt i verdi, også når økonomien raser.

Å redusere eksklusiviteten til varemerket, er garantert noe av det siste Rolex ville ha gjort. Derfor ingen rabatter, selv om USA er i "hengemyra".

Rolex vil selvfølgelig som ethvert annet merke unngå at deres klokker selges til rabatter. Faktum er likevel at forhandlere med store varebeholdninger og høye driftskostnader er sårbare likviditetsmessig. Selv bare dersom en liten del av kundene sitter på gjerdet merkes det. Da kommer rabattene. Enten man vil det eller ei. På kurante stålmodeller får en oppgående kunde alltid minst 10%. Snakker vi hel- og delgull kan rabattene ofte være til dels mye høyere, gjerne opp i 15-20%. Dette gjelder i Norge, og i særdeleshet i USA. Noe annet er at enkelte ADer løser likviditetsproblemene sine ved å selge unna klokker til gråmarkedsforhandlere istedenfor direkte til kundene, og lar gråmarkedsforhandlerne ta seg av sluttslaget - til gode rabatter.

Hvis verdensøkonomien fortsetter i en nedadgående spiral er det naivt å ikke tro at det ikke også merkes i klokkeindustrien. Du kan ikke spise en Rolex, den frakter deg heller ikke til jobben. Dyre klokkekjøp er det første som ryker når folk går usikre tider i møte.

Rolex vil selvfølgelig som ethvert annet merke unngå at deres klokker selges til rabatter. Faktum er likevel at forhandlere med store varebeholdninger og høye driftskostnader er sårbare likviditetsmessig. Selv bare dersom en liten del av kundene sitter på gjerdet merkes det. Da kommer rabattene. Enten man vil det eller ei. På kurante stålmodeller får en oppgående kunde alltid minst 10%. Snakker vi hel- og delgull kan rabattene ofte være til dels mye høyere, gjerne opp i 15-20%. Dette gjelder i Norge, og i særdeleshet i USA. Noe annet er at enkelte ADer løser likviditetsproblemene sine ved å selge unna klokker til gråmarkedsforhandlere istedenfor direkte til kundene, og lar gråmarkedsforhandlerne ta seg av sluttslaget - til gode rabatter.

Hvis verdensøkonomien fortsetter i en nedadgående spiral er det naivt å ikke tro at det ikke også merkes i klokkeindustrien. Du kan ikke spise en Rolex, den frakter deg heller ikke til jobben. Dyre klokkekjøp er det første som ryker når folk går usikre tider i møte.

+ 1

Dette er slik jeg oppfatter at meget godt renomerte selgere på TRF, som DavidSW, får tak i klokkene sine, som er BNIB. Så rabattene er der.

Litt historiekunnskap forteller oss også at prisene på Rolex sjelden lar seg påvirke av økonomiske nedgangstider. Dette gjelder også rabattene. Som det ble sagt under forrige krise, for noen år siden: Å handle Rolex er som å handle gull. Det holder seg svært godt i verdi, også når økonomien raser.

Å redusere eksklusiviteten til varemerket, er garantert noe av det siste Rolex ville ha gjort. Derfor ingen rabatter, selv om USA er i "hengemyra".

Holder en knapp på den uttalesen ja. Det er vel asia som er Rolex' største marked, kanskje med Kina i førersetet. Der er det neppe nedgangstider. Rolex får solgt urene sine uansett.

Litt malapropos kanskje, men noen som husker sånn ca hva en 16610 kostet mot slutten (2007-10ish)?

Prisaspektet her hadde jeg ikke tenkt på en gang, men om 16610 var vesentlig rimeligere er det jo selvsagt et aspekt det også.

Holder en knapp på den uttalesen ja. Det er vel asia som er Rolex' største marked, kanskje med Kina i førersetet. Der er det neppe nedgangstider. Rolex får solgt urene sine uansett.

Spørsmålet her har vel aldri vært om klokkeprodusenten Rolex har problemer med å bli kvitt klokkene sine. Siden Rolex kronisk hemmeligholder alle produksjonstall og salgsvolumer får vi for øvrig neppe noengang interessant informasjon om svingninger i etterspørsel fra den kanten, uansett om tidene er gode eller dårlige.

For en AD i Athen, Houston, Lisboa eller New York er det rimelig likegyldig om tilsvarende ADer i Shanghai eller Hong Kong selger klokker som hakka møkk eller ikke, så lenge de selv opplever nedgangstider. Det vi til nå har diskutert er om det er noe som tyder på at det er vanskeligere å oppnå rabatter på nye Rolexer hos ADer i Europa og USA enn tidligere. Sett hen til den elendige økonomiske situasjonen i nettopp USA og store deler av Europa, vil det overraske meg stort om det nå skulle være vanskeligere å få rabatt hos utvalgte ADer nå enn for 3, 5, 7 eller 10 år siden. Det er i alle fall en ganske udokumentert påstand.