Viktigheten av nøyaktighet

Medlem
15. juli 2009
Innlegg
6.520
Jeg blir provosert over de som mener at nøyaktighet ikke er viktig. Det er det absolutt viktigste i et urverk.

Dekorasjon, historie, teknologi, haute horlogerie er viktige faktorer, men nøyaktighet trumfer gjennom alt dette i min bok. Ikke vits med et in-house verk som er dekorert opp i mente som går 15 sekunder feil i døgnet.

Enig/uenig? Post din mening! ;)

Hilsen en brisen Sponon i ferie mode!
 
:D

Delvis enig.

Jeg bryr meg nesten aldri med å stille "riktig" tid eller måle avvik.

Leste akkurat en test av AP ROO Diver, som fikk kritikk for ca 16 sek diff i ulike posisjoner - gjør det at jeg ser ned på dens nydelige urverk av den grunn? Nei.

Det gir heller grunn til å hylle ETA ;)

Skål 8)
 
CEO av Patek Philippe sa i et i tervju med Watchtime Magazine for ett år +- siden at nøyaktighet var deres største utfordring. Rettere sagt, han sa at nøyaktighet var det PP strevet mest mot.

Det gir meg mer lyst på en Patek. Leste en artikkel om AP RO i nyeste utgave av dette eminemte magasinet idag. Morsomt at Genta ble ringt opp klokken 16:00 av bossen i AP som forlangte en skisseav en ny modell dagen derpå, med strenge krav fra markedet. Nok avsporing.

Accuracy for life!
 
Nøyaktighet har vært viktig fra dag én. Det er f.eks derfor vi fikk Tourbillionen.

Kanskje noe av fokuset på nøyaktigheten i mekaniske ur neglisjeres av noen for å få fokuset vekk fra quartz, som uansett vil ha den beste presisjonen. Litt ironisk at det var jaget etter presisjon som gjorde at quartz så dagens lys, og nesten tok livet av den sveitsiske ur-industrien :p

Likevel, jeg synes personlig det gir en helt annen følelse å gå med et "nøyaktig" fint mekanisk urverk, enn 100% presist quartz. For meg er det derfor uinteressant å sammenligne de to, og jeg verdsetter presise mekaniske ur med god samvittighet. Høy presisjon er vel også et tegn på god kvalitet :)
 
Selvsagt er nøyaktighet viktig, riktignok innenfor produsentene! Som flere påpeker er det dette de store klokkeprodusentene prøver å oppnå, et minst mulig avvik, med en mekanisk klokke produsert med finurlige detaljer og vanvittig presisjon. Målet seg i mellom må jo være å kunne vise frem et fantastisk flott og nøyaktig mekanisk ur, som konkurrentene ikke har.

Når det er sagt så bryr jeg meg fint lite om klokken går 10 sek. + eller - , så lenge jeg trives med uret på armen. :D
 
Jeg bytter klokke så og si hver dag og siden jeg ikke har de i winder må jeg sette tiden hver gang. Det sagt, jeg finner glede i å se at klokken er spot on neste morgen også. For meg er dog ikke +/- 0 ekstremt viktig, jeg er mest opptatt av å kunne stole på klokken i det daglige.

Med BPens syv dager reserve hender det forresten at jeg slipper å stille :)
 
Når jeg har stillt klokka på sekundet føler jeg meg mer vell......
Mao ja nøyaktighet er viktig
 
Jeg blir mindre og mindre opptatt av nøyaktighet.... Selvfølgelig synes jeg det er ok å vite at klokken går rett, men jeg sjekker ikke alle urene manisk lengre. Dét gjorde jeg tidligere, jeg skal tilstå at jeg har noen excelbaserte logger på samvittigheten. Nå bytter jeg ur nesten daglig, så da er det greit om uret ikke går på timesvis feil på én dag....:)
 
Jeg tipper de fleste som henger her inne (bortsett fra Chronodiver som er manisk én-klokke-mann) ikke rekker å oppleve store avvik på klokkene sine. Det er nesten litt paradoksalt dette, at vi som godt over snittet opptatte av mekaniske klokker strengt tatt ikke behøver å bry oss om at de er nøyaktige. (Men det gjør jeg jo allikevel.)
 
Ikke for å banne i kjerka her, men innefor rimelighetens grenser gir jeg totalt blaffen i nøyaktighet. :)
 
Jeg tipper de fleste som henger her inne (bortsett fra Chronodiver som er manisk én-klokke-mann) ikke rekker å oppleve store avvik på klokkene sine. Det er nesten litt paradoksalt dette, at vi som godt over snittet opptatte av mekaniske klokker strengt tatt ikke behøver å bry oss om at de er nøyaktige. (Men det gjør jeg jo allikevel.)

:pTakker for gode ord. Til informasjon har jeg registrert med mitt nåvärende ur at jo lenger det er siden full service jo mer nöyaktig har det gått. Man kunne kanskje tro det motsatte. Hatt uret inne på en runde nå og fikk da gleden av å ha en billig 007 på armen i seks uker. Imponert over nöyaktigheten der.
 
Det er det som har fasinert meg med mekaniske klokker.

Har klokken et avvik på 10 sekunder i døgnet betyr det en presisjon på 99,988% !!

Les her for fun facts. Ganske så fasinerende!
 
Har klokken et avvik på 10 sekunder i døgnet betyr det en presisjon på 99,988% !!

Skulle man sagt det samme om toleransene på tannhjulene og?

Nei, 10 sekunder avvik er mye i urenes verden. For mye synes jeg. Og det har ingenting med at jeg er redd for å komme 15 sekunder for sent til møte, men at avviket sier veldig mye om urverket og dets craftmanship.

Når et billig ETA verk lett går innenfor cosc bør man forvente det samme om et high end ur.

Kun min subjektive mening. Nå kan den harde kjerne arrestere meg :p
 
Skulle man sagt det samme om toleransene på tannhjulene og?

Nei, 10 sekunder avvik er mye i urenes verden. For mye synes jeg. Og det har ingenting med at jeg er redd for å komme 15 sekunder for sent til møte, men at avviket sier veldig mye om urverket og dets craftmanship.

Når et billig ETA verk lett går innenfor cosc bør man forvente det samme om et high end ur.

Kun min subjektive mening. Nå kan den harde kjerne arrestere meg :p


enig!

Noe av min fascinasjon er at man kan fylle en kasse på å knappe 4 cm med et velfungerende lite maskineri. alle delene må være perfect for at det hele skal fungere. Tanken av å ha 300 deler i dette maskineriet. Helt fantastisk.

Da skal jo selvfølgelig maskineriet FUNGERE pertfekt og?

Det samme kan jo sies om en kjøper en Ferrari. Der og kan ikke motoren bomgire eller girkassa slippe et gir. Der og kan en sitte å se på motoren og beundre hvor bra den ser ut. men den må prestere også.
 
Skulle man sagt det samme om toleransene på tannhjulene og?

Nei, 10 sekunder avvik er mye i urenes verden. For mye synes jeg. Og det har ingenting med at jeg er redd for å komme 15 sekunder for sent til møte, men at avviket sier veldig mye om urverket og dets craftmanship.

Når et billig ETA verk lett går innenfor cosc bør man forvente det samme om et high end ur.

Kun min subjektive mening. Nå kan den harde kjerne arrestere meg :p

+1

Sitter og leser i Watchtime 01/12, der har de testet AP ROO. Dette er resultatene:

Rate results: (Deviations in seconds per 24 hours)*
Dial up +12*
Dial down +5*
Crown up–4*
Crown down +5*
Crown left –1*
Crown right +3*
Greatest deviation of rate 16*
Average deviation: +3.3*
Mean amplitude:*
Flat positions 296° Hanging positions 250

I mine øyne er dette hårreisende dårlig for en klokke til ca. 150.000 (?).
 
+1

Sitter og leser i Watchtime 01/12, der har de testet AP ROO. Dette er resultatene:

Rate results: (Deviations in seconds per 24 hours)*
Dial up +12*
Dial down +5*
Crown up–4*
Crown down +5*
Crown left –1*
Crown right +3*
Greatest deviation of rate 16*
Average deviation: +3.3*
Mean amplitude:*
Flat positions 296° Hanging positions 250

I mine øyne er dette hårreisende dårlig for en klokke til ca. 150.000 (?).

AP opererer med low beat urverk. Vet ikke frekvensen i offshore modellene, men det er vanskeligere å få et low beat til å gå nøyaktig. Ligger en del prestisje i det. Men det er på ingen måte en unnskyldning å la lav frekvens, komplikasjoner, gangreserve og dekorasjon gå på bekostning av nøyaktighet. Min gamle Royal Oak gikk 2-3 sekunder for raskt hver dag, og det var et stabilt avvik over en uke: veldig bra!

Noen som leste Watchtime's comparison review av Speedmaster 3570 vs Speedmaster med 9300? Sistnevnte urverk var en av de mest nøyaktige mekaniske urverkene de hadde testet. Start/stop/reset er silky smooth.

Elsker de nye in-house verkene til OMEGA :)
 
AP opererer med low beat urverk. Vet ikke frekvensen i offshore modellene, men det er vanskeligere å få et low beat til å gå nøyaktig. Ligger en del prestisje i det. Men det er på ingen måte en unnskyldning å la lav frekvens, komplikasjoner, gangreserve og dekorasjon gå på bekostning av nøyaktighet. Min gamle Royal Oak gikk 2-3 sekunder for raskt hver dag, og det var et stabilt avvik over en uke: veldig bra!

Frekvensen på det testede uret var 21.600. Ingen komplikasjoner (utover dato), og en gangreserve på (muligens over gjennomsnittet, men ikke hæla i taket) 60 timer. Jeg mener selvsagt ikke at alle AP er noe dritt, men ble lettere sjokkert over det store avviket. Hadde det vært en billig Orient (eller en überkomplisert perpetual calender e.l.) hadde jeg nok ikke reagert på det, men det er snakk om en stålklokke uten komplikasjoner med en veiledende pris på 127.200,- (113.195,- hos urverket). Når den eneste funksjonen i klokken er å vise tiden så forventer jeg at den ihvertfall gjør DET bedre enn Steinharten min. :cool:
 
Skulle man sagt det samme om toleransene på tannhjulene og?

Nei, 10 sekunder avvik er mye i urenes verden. For mye synes jeg. Og det har ingenting med at jeg er redd for å komme 15 sekunder for sent til møte, men at avviket sier veldig mye om urverket og dets craftmanship.

Når et billig ETA verk lett går innenfor cosc bør man forvente det samme om et high end ur.

Kun min subjektive mening. Nå kan den harde kjerne arrestere meg :p

+2