Vintage fra Chrono24

gkk

Medlem
10. des. 2016
Innlegg
26
Sted
oslo
Heisann!

Blitt mer og mer lysten på en vintage, men usikker på om jeg egentlig bør styre unna, ettersom jeg har svært lite peiling (greit å være ærlig med seg selv) ;)

Sett litt på Zenith og Omega fra rundt 60-tallet på chrono24. Utrolig enkle men allikevel så flotte... Mye tilsynelatende flott til mellom 5 og 10. Er dette bare et minefelt? Tenker da såklart på trusted seller, gode bilder, god info osv osv. Hvor mye kan man stole på "trusted" sellers på siden? Er dette seriøse folk som har et rykte å passe på, eller kan man relativt enkelt bli trusted der? Kan man ta det de skriver for god fisk? Jeg spør fordi jeg ikke er kapabel til å avgjøre om det er sant eller ikke.

Etter å bladd litt kjapt gjennom en del tenker jeg på noe i denne duren:
https://www.chrono24.no/zenith/classic-vintage-18kt-gold-watch-cal-40--id5379723.htm
https://www.chrono24.no/zenith/vintage-mechanical-18k-gold-50s--id3395703.htm
https://www.chrono24.no/zenith/rare-vintage-mens-bumper-60s--id4169152.htm

Hva sier ekspertene? Best å styre unna? Er det bedre steder å kjøpe dette i Norge? Sett en del på finn, men mange av de klokkene der er for det første langt dyrere, og bærer i tillegg preg av å være behandlet i overkant mye.

Takker!
 
Ville heller ha fulgt med her inne og på Finn, @braanaas har vel mye kunnskap og mange fine eldre ur som dukker opp for salg. @tobben har hatt mye flott til salgs siste året også.
Hva kunnskap om Zenith angår, så kommer man ikke utenom @Santos-Dumont.
@SpaceCowboy er vel en som kan gammel Omega rimelig godt også.

Lykke til med vintage, det er santen ikke lett!
 
  • Liker
Reaksjoner: gkk
Vent til en av de gamle vintagetraverne her inne selger noe.
Da er du relativt sikker på å få rett kvalitet til rett pris.
Har aldri handlet fra chrono24, men husk at dette kun er en formidlingstjeneste.
Har lest om eksempler på at klokkene som tilbys i realiteten ikke er tilgjengelige, hvorpå du tilbys noe annet til en annen pris.
Også, etter sigende, er ikke alle forhandlerne like pålitelige.
@ErikR har en god del erfaring med vintagekjøp på ebay.
 
Jeg er ingen ekspert, men har mye erfaring..

Det er 2 viktige ting med vintagekjøp fra ebay/
1. Ikke kombiner brennevin og impulskjøp.
2. Det finnes (nesten) ikke kupp lengre.

Ad punkt 2: veldig mange tråler ebay osv. Mange får Mail på direkten når det dukker opp treff på bestemte søkeord. Det vil si, alle vintage ur annonser på ebay har sannsynligvis blitt sjekket ut idet du rekker å se annonsen. Er ikke uret solgt er den vurdert som for dyr til å være et kupp. Dog finnes det et unntak. Nemlig de klokker som ikke har gode bilder eller meget manglende anlonsetekst. Her tør ikke samlere å gamble. Her er det fullt mulig å kontakte selger for å undersøke om uret er originalt evt få tilsendt bilder på privat mail.
 
Jeg stoler mer på eBay enn Chrono24. Okke som, spør her FØR du kjøper, skulle du finne noen eksemplarer du vurderer å by på eller kjøpe.
 
Nei, ser den. Trenger forsåvidt ikke å gjøre noe kupp, vil bare ikke bli lurt... om jeg kan finne klokken 500-1000 kr billigere er ikke det så farlig. Tanker om klokken jeg postet over? Fra gg med mange referanser.
 
Personlig ville jeg gått for en med skrulokk, alternativt baklokk presset på. Denne må åpnes forfra og jeg synes jeg ikke denne kasseformen er av de beste. Flott urverk og positivt at den er servet. Skiven tror jeg er en re-dial, klarer ikke å se "swiss made" nederst. Min tilsvarende med litt annen skive har det.
 
Redigert:
Han mente at skiven var original, men klart man vet jo aldri...

Jo det gjør man faktisk. :)

Men da må man være godt kjent med modellen, og se etter tegn til re-dial (det siste krever litt trening). Skal man kjøpe vintage må man ikke bare kjøpe selger men også være sin egen kvalitetssikrer. Noen selgere selger bevisst uoriginale franken-klokker/re-dials, men det kan være vanskelig og selger kan uforvarende si at f.eks. skiva er original (og tro det selv).

Når det gjelder De Villen du viser til (som nå forøvrig er solgt), så ville jeg nok hatt et godt nærbilde for å avgjøre om det er en re-dial. Jeg har mine mistanker. Når det er sagt er Omega Forums er bra sted, da de tillater at vi får kommentere salgsannonser. Det betyr at andre brukere fort kan kommentere uregelmessigheter. OF er derfor er bra sted å handle vintage Omega.
 
  • Liker
Reaksjoner: chronometer

I utgangspunktet en fin og original ref. 1570.

Det som trekker ned her er gravering på baklokk. Det er ikke så veldig populært blandt oss samlere. At den er gull-belagt er også et minus. De fleste samlere ønsker stålklokker (dog er jeg ikke en av dem). Ellers en flott klokke. Den har et Longines-modifisert ETA 2824-verk, en skikkelig arbeidshest, så på den fronten er det ikke noe å utsette. Er du ok med at den opprinnelig tilhørte Bill Harvey og at alle vil være klar over det så lenge det står der, er det bare å slå til. :)
 
Jo det gjør man faktisk. :)
.

Hehe, var nok litt uklar... Mente at man "aldri vet om han snakker sant" :p Som noen sa så mangler "Swiss made" nederst på skiven, som jo virker rart. Har spurt om dette...

Litt i tankeboksen på Longines-en, er i utgangspunktet også mer glad i enten stål eller rent gull (tror jeg). Så er det jo det med Bill Harvey som er litt katta, men det trekker vel i det minste prisen ned ;)
 
Som noen sa så mangler "Swiss made" nederst på skiven, som jo virker rart. Har spurt om dette...

Det behøver ikke å være et problem, da Omega ikke var 100 % konsistent på dette, også innenfor modell-referansene. Det var mer en generell vurdering jeg ville ha gjort her mhp re-dial.
 
Litt skeptisk, vanskelig å vite... tror jeg lar den gå for denne gang!
https://omegaforums.net/threads/longines-18k-1956-cal-23zd-ref-6578-subsekond-date.45471/
Retter oppmerksomheten mot denne røveren! Helt perfekt. Eneste er om denne er «for fin»? Kan en 60 år gammel klokke se sånn ut eller har den blitt fikset opp i ettertid?

Ja det kan den. :)

Men vær obs på at mange av dressklokkene (uavhengig av merke) fra 50-tallet er veldig vanskelig å sjekke originalitet på. Denne her har sub second OG dato, noe jeg ikke har sett før fra Longines. Litt googling, og jeg klarer ikke å finne noe tilsvarende. Referansen 6578 gir meg heller ingen gode treff. Det får mine bjeller til å ringe, selv om man med ytterligere googling kan finne ut noe mer.

Det er tryggere med klokkene fra 60- og 70-tallet, de er lettere å sjekke. Longines fra før 1961 hadde også inhouse-verk, noe som kan bety begrenset tilgang på deler. Da er det tryggere å gå for nyere klokker med baseverk fra ETA eksempelvis.

Det som er mulig her, er å kjøpe klokka og sende referansen og verknummeret til Longines. De har god track på produksjonen sin fra gammelt av. Da kan man få vite mer. Men det er en fin klokke, dog har jeg en mistanke om at den bærer litt smått på hånden, gitt kasseform og diameter.
 
  • Liker
Reaksjoner: chronometer og gkk
Problemet med å kjøpe først er jo at det er litt sent å sjekke originaliteten i ettertid :p
Mulig å bare maile Longines på forhånd?
 
Problemet med å kjøpe først er jo at det er litt sent å sjekke originaliteten i ettertid :p
Mulig å bare maile Longines på forhånd?

Selvsagt. Hvis den fortsatt er til salgs da. Du kan kanskje spørre selger. Det kan fort ta 3-4 uker for å få et svar.
 
  • Liker
Reaksjoner: gkk
Longines kaliber 23zd står for dato og sub sekund, og er typisk et manuelt kvalitetsverk fra Longines på 50 tallet. Merk stenene som sitter i gullforinger. Igjen stusser jeg på skiven, veldig rent utseende uten swiss nederst, noe som får meg til å tro at den er av nyere dato. Vi har en superekspert på longines her på sonen @haviadm ?
Fin klokke :)