Det er mulig at dette uret kan oppfattes som en ren hån mot trådens intensjon og andre innlegg, og i så fall ber jeg om tilgivelse allerede nå.
Da Muren falt og grensene mellom Norge og Sovjetunionen åpnet i 1991 startet noen ukers frenetisk grensehandel. Folk fra Kola og Murmansk fylte lommene med det de kunne raske med seg og stakk over grensen for å handle til seg hard, vestlig valuta. Imellom uniformluer, matruska-dukker, ubåtkikkerter og alt annet tenkelig som ikke kunne boltes fast dukket det opp - et lommeur. Vesle meg tenkte nok at dette var et varp, langet over et par måneders ukelønn og ble den lykkelige eier av et sovjetisk, gullforgylt dobbeltkapslet lommeur med lenke.
Vis vedlegg 217567
Dessverre er det batteridrevet (merk at jeg ikke kaller det kvarts), og jeg evner ikke å vri av baklokket. Ikke har jeg lyst til å bryte heller. Bruksanvisningen (som selvsagt er på russisk) forteller at det bruker et 1,5V batteri som jeg antar er umulig å få tak i. Herligheten måler 40 mm over kassen, som er rikt dekorert. Jeg vet ingenting om opphav og type, om noen kan fortelle meg mer setter jeg pris på det.
Jeg tør ikke si om urkassen er stål eller noe mer edelt, og laget av gulldoublé er tynt men jevnt. Den originale esken på bildet over er noe mindre dekadent enn vi vestlige imperialister er vant til, men den passer uret og gjør det til et fint minne om noen ukers eufori da den kalde krigen endte.