Seiko 6139-6009
Endelig fikk jeg tak i det jeg lette etter. Har lenge vært på jakt etter en Seiko 6139, Seiko´s første Chronograf, som ble lansert i 1969.
Denne klokken er mest kjent som "Pogue", da den amerikanske astronauten William Reid Pogue , uautorisert tok i bruk et tilsvarende ur under Skylab-prosjektet på 70-tallet. W.R Pogues klokke hadde en gul urskive.
Jeg har gjort mye research før jeg slo til, da det finnes mye humbug rundt salg av disse klokkene på ebay (aftermarked urskiver, feil visere, polerte kasser etc...etc..)
Min klokke er produsert i april-1970, og er produsert på slutten av første produksjonsår. Typisk for disse, er et lite kutt i kassen, over kronen, en two-piece sekundviser og resist/resist dial/caseback.
Jeg kjøpte klokken på e-bay av en fyr i Australia, og klokken fremstår som 100% orginal.
Det eneste jeg tenker gjøre med klokken er å skifte ut den slarkete orginale lenken, som taperer fra 19mm, til 16mm. Det blir litt for damete for en maskulin klokke, synes jeg. Jeg har gjort et forsøk med å montere en 22-20mm solid oyster-lenke, noe som fungerte utmerket, bortsett fra at det igjen blir en smule for bredt. Jeg har derfor bestilt en 20-18mm oyster-lenke som jeg tror blir perfekt
Midt-linken på oysteren er 9mm, mens det på orginallenka var 10mm. Jeg lagde til to spacere som jeg kuttet av innmaten i en kulepenn. Det fungerte supert!