Vis oss din Seiko!

Da har jeg mottatt ett stykk Strapcode super oyster med chamferlås. Med en rabattkode på 9-10 dollars, endte jeg vel på drøye 600 kr for lenka.

Hvis jeg skal gi karakter på denne sett i forhold til OEM-lenka til Sumoen, så havner jeg så og si likt.

Strap code oyster
Bra:
-Skruer i stedet for push pins
-Endeleddet sitter tettere til lugs og kasse (også høyere uten at dette gjorde det noe penere).
-Ørlite mindre strekk i lenka mot OEM
-Chamferlåsen er langt kraftigere bygd enn OEM-låsen fra Seiko.

Dårlig/Mindre bra:
- Ørlite mer gulaktig skjær i metallet i forhold til kassa (ørlite mer nikkel?)
- Bråker like mye som OEM-lenka (slapp av, vi snakker ikke Metallica-konsert).

Seiko Sumo OEM
Bra:
- Penere lenke med polerte elementer innimellom det øvrige børstede metallet - passer meget godt til urkassa (mao. samme finish som kassa).
- Meget behagelig å ha på grunnet noe strekk i lenka - napper ikke armhår for de som har det:)
Penere lås med diver ext.

Negativt:
- Antagelig ikke fryktelig mye mer usikkert enn skruer, men lenka har push pins på Seiko-måten. Litt mer tidkrevende å justere lenka om man gjør dette ofte. Mange små deler.
- OEM-låsen lar seg lett bøye på et par områder.
- Noe mer strekk i lenka som kan være positivt, men gir også følelsen av at den er skranglete og billig tillaget (som sikkert er riktig).


Så sånn totalt sett vil jeg si at lenkene av lik kvalitet, og jeg dauer ikke av forskrekkelse om det er slik at Strapcode, Wjean og Yobokies skaffer hele eller deler av lenkene fra samme sted. Jeg har en superoyster fra Wjean til SKX'en min som er mistenkelig lik.

Er det verdt å skaffe seg denne strapcode-lenka om man har OEM-lenka? - Nja. kanskje/kanskje ikke. Men det skal sies at jeg har liggende ei lenke fra en Seiko Stargate fra en tid tilbake. Denne er OEM-lenka er dårligere enn den som fulgte med Sumoen (til info). Jeg har også tatt i noe rare SKX-lenker fra Seiko før som jeg ikke ville nølt med å bytte ut lenka på. Sumo-lenka dog, er ikke så forbanna dårlig til hva den og klokka koster.

Nå har jeg fått tilpasset den nye lenka, skrudd inn skruene med ørlite loctite gjengelim (ikke den som sitter for godt), og satt den på klokka, så da får den lov å sitte til hverdagsbruk. Skulle jeg få behov for å dresse opp Sumoen, så går OEM-lenka på.

Kunne jeg spart meg kjøpet? -Tja. Angrer jeg? -Nei.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: kimare
Uendelig (Ananta) er kosmos

ananta_zps726532ee.jpg


anantaii_zps9aca84f5.jpg
 
Jomfruturen på lenke

Slengte på lenka idag for første gang.
Førsteinntrykk: Tjaja. Veldig glad i MM på reim då, føles større på lenke.

Får ha den på lenke nokon dagar før ein bedømme ned og nord:)

 
  • Liker
Reaksjoner: Midwing og mutriakis
Prøver ut gummiremmen nå, og etter å ha vært igjennom "kokebehandlingen" to ganger har den naturlige fasongen blitt omtrent helt perfekt for min arm. Veldig behagelig! Liker godt hvor mye lettere klokken ble, noe som får den til å føles litt mindre ut på armen. I tillegg så gjør jo en mørk rem at selve klokkehodet blir mer definert og kommer tydeligere frem, en effekt man rett og slett ikke får med lenke. Jeg liker lenken veldig godt, så jeg skal nok veksle litt frem og tilbake igjennom sommeren. Det er uansett kjekt å kunne variere :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Ny JDM Seiko på vei fra Japan!

Kan gi et hint og si at om du sier kodenavnet med litt innlevelse så vil du høres ut som en pirat. :D

 
  • Liker
Reaksjoner: Fender77 og Preacher
Skal si den passet den rustikke natoen veldig godt! Etter å ha sett en del bilder av Marinemaster 300 med forskjellige kombinasjoner så virker den som en usedvanlig "altetende" klokke når det gjelder remmer. Så nylig en på WUS som prøvde ut en shark-mesh på sin, og det så veldig kult ut. Tror den passer det meste som ikke blir for utpreget dressy.

Synes ikkje den bærer 44mm. Funker på mindre håndledd og vil eg tru...
Enig, den føles mindre enn 44mm, dette var noe jeg merket med en gang jeg hadde pakket den ut. Tok faktisk frem tommestokken for å dobbelsjekke, og joda den er 44mm. Den føles mer ut som Seiko sine 42mm dykkere, og disse passer jo nesten alle håndledd.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann