Vis oss din Seiko!

Tatt fra Worn And Wound sin instagram. En ref. 6159 fra 1959! Her kan vi se litt av historien til den moderne Marinemasteren, designet er jo nesten uforandret igjennom alle disse årene. Viser at Seiko også kan være konservative og holde fast på tradisjonsrike design over tid. Marinemaster 300 er en modell som alltid vil finnes i Seiko sin katalog på en eller annen måte, om SBDX001 noensinne går ut av produksjon blir nok det for å gi plass til en ny iterasjon. :)


11242123_1437646499885060_246452276_n.jpg


De har forøvrig gjort noen små forandringer på SBDX001 de siste årene uten å skifte referansenummer. Kronehalsen har blitt lengre og mer solid for å forhindre "crossthreading", og for å forlenge levetiden til selve kronehalsen, som må sveises av når den er slitt ut og må byttes. Denne reparasjonen koster noen tusenlapper, men om du er forsiktig så vil den nok vare i noen tiår før det blir aktuelt. De har også forandret låsen som fester glasset for å gjøre det lettere for alle urmakere å komme seg inn i kassen for å kunne utføre service.

Den nyeste forandringen som ble kunngjort på årets Baselmesse var at alle 8L35 verk skal få MEMS produserte "pallet fork" og "escapement" (glemmer de norske ordene i farten), akkurat som 9S65 verket som sitter i Grand Seiko modeller har. 8L35 verket er basert på dette, og er forsåvidt helt identisk bortsett fra dekorering, regulering og disse MEMS produserte delene, men nå blir altså noen av disse også overført. Vet ikke om det er flere deler som er MEMS produsert i 9S65 som fremdeles ikke er kommet over til 8L35.

MEMS teknologien betyr at delene lages av mikro-maskiner, og på denne måten blir toleransene ekstremt små og måten delene passer sammen på perfekt. Har lest at MEMS produserte deler som tannhjul har så lite friksjon av de skal vare opp til 10 ganger lengre enn vanlig maskinerte deler...
 
Redigert:
Skal si den passet den rustikke natoen veldig godt! Etter å ha sett en del bilder av Marinemaster 300 med forskjellige kombinasjoner så virker den som en usedvanlig "altetende" klokke når det gjelder remmer. Så nylig en på WUS som prøvde ut en shark-mesh på sin, og det så veldig kult ut. Tror den passer det meste som ikke blir for utpreget dressy.


Enig, den føles mindre enn 44mm, dette var noe jeg merket med en gang jeg hadde pakket den ut. Tok faktisk frem tommestokken for å dobbelsjekke, og joda den er 44mm. Den føles mer ut som Seiko sine 42mm dykkere, og disse passer jo nesten alle håndledd.


Støtter dere begge på denne!:) bærer absolutt mindre enn størrelsen på papiret skulle tilsi. Og det er jeg glad for.:) Førsteinntrykket er at den er høy, men ikke noe plagsomt. Den oppleves litt topptung, noe som flere har vært inne på i sin omtale av klokken. Kanskje det hadde vært annerledes med 22mm? Digger gummireima, og nå som jeg har fått myket den opp litt er den enda bedre. Lenka er flott den, men er ingen lenkemann(utallige forsøk på tilvenning). Har til gode å teste den på Nato/skinn/perlon, men tror som dere sier at den er svært allsidig. Bezelen er en drøm å dreie, lume er den sterkeste jeg har hatt.

Det andre er bare småpirk. Jeg tar meg i å se på den fantastiske skiva og bezelen hele tiden. Tror kanskje jeg har funnet en keeper!;)
 
Ser ut some det er en MM300 bølge her på forumet for tiden, kan selv si at jeg har en på vei inn selv. Etter nesten to år vekke fra TS har klokkekontoen endelig vokst seg opp til og anskaffe seg en slik herlighet som har stått høyt ønskelisten siden jeg begynte å samle på Seikodykkere.

Herlig og se at interressen for Seikodykkere øker her på TS:)

Ett bilde av en mine dykkere:
 
Ser ut some det er en MM300 bølge her på forumet for tiden, kan selv si at jeg har en på vei inn selv. Etter nesten to år vekke fra TS har klokkekontoen endelig vokst seg opp til og anskaffe seg en slik herlighet som har stått høyt ønskelisten siden jeg begynte å samle på Seikodykkere.

Herlig og se at interressen for Seikodykkere øker her på TS:)

Ett bilde av en mine dykkere:

Oi!! Denne var strøken! Noen aftermarked deler på den?
 
Så i dag kom "piratklokken" jeg vitset om forrige uke - en Seiko SAAAARRRRGGG009 fra Seiya Japan (tykke teksten er linket). Den kostet bare 2780kr inkludert gratis EMS post fra Japan, og momsen kom på rundt 680kr i tillegg... Jeg blir nok en gang positivt overrasket over hvor mye detaljer og kvalitetsfølelse Seiko klarer å pakke inn i en klokke til denne prisen. Overgangene mellom børstede og polerte overflater er skarpe, og 6r15 verket er enkelt men fint dekorert med striper og avrundede kanter. Enkelt og greit.

Denne har noe Tudor Ranger-ish over seg, og skiven har en stilig sunburst effekt som kommer frem i sterkt lys. En kul alt-mulig klokke som kommer til å få mye bruk i sommer. Veldig fornøyd! :)

17240700044_2e769e37f9_h.jpg


17242812973_cab3a5c223_h.jpg



Den har buet safirglass som gir en stilig effekt i bratte vinkler
17676964379_fb1c8087b5_h.jpg


Hadde ikke fått stilt tiden eller justert lenken på bildene, men det er gjort nå. Lenken var veldig lett å justere, har ikke sett dette systemet før hvor selve "pinnen" har en innebygget "hette" i form av at selve pinnen er kuttet i to på langsiden, og hvor de to sidene vil utvide seg slik at pinnen setter seg selv i spenn inni lenken. Veldig kjekt å bare kunne presse pinnen på plass uten å måtte bekymre seg for å miste disse små hettene som nesten er umulige å finne igjen om de først spretter vekk.

Veldig god kjøpsopplevelse fra Seiya forresten, kan absolutt anbefales!
 
Redigert:
Grattis med marinemaster! Denne lukter ekte "tool watch" lang vei. Utrolig kul klokke, ser frem til mer bilder :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nessuno79