Kohe321
Støttemedlem
- Medlem
- 19. okt. 2011
- Innlegg
- 5.367
Tatt fra Worn And Wound sin instagram. En ref. 6159 fra 1959! Her kan vi se litt av historien til den moderne Marinemasteren, designet er jo nesten uforandret igjennom alle disse årene. Viser at Seiko også kan være konservative og holde fast på tradisjonsrike design over tid. Marinemaster 300 er en modell som alltid vil finnes i Seiko sin katalog på en eller annen måte, om SBDX001 noensinne går ut av produksjon blir nok det for å gi plass til en ny iterasjon.
De har forøvrig gjort noen små forandringer på SBDX001 de siste årene uten å skifte referansenummer. Kronehalsen har blitt lengre og mer solid for å forhindre "crossthreading", og for å forlenge levetiden til selve kronehalsen, som må sveises av når den er slitt ut og må byttes. Denne reparasjonen koster noen tusenlapper, men om du er forsiktig så vil den nok vare i noen tiår før det blir aktuelt. De har også forandret låsen som fester glasset for å gjøre det lettere for alle urmakere å komme seg inn i kassen for å kunne utføre service.
Den nyeste forandringen som ble kunngjort på årets Baselmesse var at alle 8L35 verk skal få MEMS produserte "pallet fork" og "escapement" (glemmer de norske ordene i farten), akkurat som 9S65 verket som sitter i Grand Seiko modeller har. 8L35 verket er basert på dette, og er forsåvidt helt identisk bortsett fra dekorering, regulering og disse MEMS produserte delene, men nå blir altså noen av disse også overført. Vet ikke om det er flere deler som er MEMS produsert i 9S65 som fremdeles ikke er kommet over til 8L35.
MEMS teknologien betyr at delene lages av mikro-maskiner, og på denne måten blir toleransene ekstremt små og måten delene passer sammen på perfekt. Har lest at MEMS produserte deler som tannhjul har så lite friksjon av de skal vare opp til 10 ganger lengre enn vanlig maskinerte deler...
De har forøvrig gjort noen små forandringer på SBDX001 de siste årene uten å skifte referansenummer. Kronehalsen har blitt lengre og mer solid for å forhindre "crossthreading", og for å forlenge levetiden til selve kronehalsen, som må sveises av når den er slitt ut og må byttes. Denne reparasjonen koster noen tusenlapper, men om du er forsiktig så vil den nok vare i noen tiår før det blir aktuelt. De har også forandret låsen som fester glasset for å gjøre det lettere for alle urmakere å komme seg inn i kassen for å kunne utføre service.
Den nyeste forandringen som ble kunngjort på årets Baselmesse var at alle 8L35 verk skal få MEMS produserte "pallet fork" og "escapement" (glemmer de norske ordene i farten), akkurat som 9S65 verket som sitter i Grand Seiko modeller har. 8L35 verket er basert på dette, og er forsåvidt helt identisk bortsett fra dekorering, regulering og disse MEMS produserte delene, men nå blir altså noen av disse også overført. Vet ikke om det er flere deler som er MEMS produsert i 9S65 som fremdeles ikke er kommet over til 8L35.
MEMS teknologien betyr at delene lages av mikro-maskiner, og på denne måten blir toleransene ekstremt små og måten delene passer sammen på perfekt. Har lest at MEMS produserte deler som tannhjul har så lite friksjon av de skal vare opp til 10 ganger lengre enn vanlig maskinerte deler...
Redigert: