Vis oss din Seiko!

Det begynner å balle på seg med Seikos.. Fant ut jeg måtte ha en grab-and-go quartz, og oppmerksomheten ble rettet mot 7548 serien. Jeg slo til på et slitent men originalt eksemplar på bukta, men like etterpå dukket opp en mer minty fra et medlem på svenske klocksnack.se. Denne måtte jeg jo og ha..

Dette har sikkert vært skrevet om før, men i disse sitter altså et høykvalitets, high-torque, 5 juvelers quartz verk. Disse bygger på 6309 platformen, og har flere av de samme delene som den mekaniske varianten. Verkene kan demonteres og servers som mekaniske verk. Disse er i familie med 7C43 og 7C46, sistnevnte som sitter i quartz tunaene.

7548-7010 fra 84 og 7548-7000 fra 79. Førstnevnte er en transitional modell før 7548 ble byttet ut med 7C43. Her ble festemekanismen til glasset forbedret slik at kassen ble vanntett til 200m. Teksten "Professional" fortsetter og på de senere 7C43 modellene. Begge er for det japanske markedet med Kanji daghjul. Merk at sekundviseren alltid (tror jeg) treffer markørene på disse, herlig for oss med litt ocd :)

IMG_0773.jpg
 
Redigert:
Det begynner å balle på seg med Seikos.. Fant ut jeg måtte ha en grab-and-go quartz, og oppmerksomheten ble rettet mot 7548 serien. Jeg slo til på et slitent men originalt eksemplar på bukta, men like etterpå dukket opp en mer minty fra et medlem på svenske klocksnack.se. Denne måtte jeg jo og ha..

Dette har sikkert vært skrevet om før, men i disse sitter altså et høykvalitets, high-torque, 5 juvelers quartz verk. Disse bygger på 6309 platformen, og har flere av de samme delene som den mekaniske varianten. Verkene kan demonteres og servers som mekaniske verk. Disse er i familie med 7C43 og 7C46 som sitter i quartz tunaene.

7548-7010 fra 84 og 7548-7000 fra 79. Førstnevnte er en transitional modell før 7548 ble byttet ut med 7C43. Her ble festemekanismen til glasset forbedret slik at kassen ble vanntett til 200m. Teksten "Professional" fortsetter og på de senere 7C43 modellene. Begge er for det japanske markedet med Kanji daghjul. Merk at sekundviseren alltid (tror jeg) treffer markørene på disse, herlig for oss med litt ocd :)

Vis vedlegg 20244

Grattis! Herlig synk på de to :D
 
Den ser uhørt bra ut, men 3 år på service?? Hva gjorde at det tok sånn tid?
Den trengte ny "mainspring barrel" og det tok sin tid å få tak i samt at jeg ønsket nye visere da de som satt på kom fra en annen modell. Men fikk tak i NOS visere til slutt ;).
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Tenkte jeg skulle poste en av mine nyervervede Seiko, 6105-8000 fra 1970.
Jeg har lenge vært på jakt etter en slik i rett stand. Alt for ofte har disse levd et hardt liv og tatt inn fukt som har degradert lumen. Denne derimot har plettfrie indexer og fargen er fantastisk lys og fin. Jeg har en 8110 som også har perfekte indexer, men der er lumen litt grønn. 8110 er en veldig kul klokke, men 8000 er en mer anvendelig klokke, smalere og uten crownguard.
P1170036.jpg
 
Tenkte jeg skulle poste en av mine nyervervede Seiko, 6105-8000 fra 1970.
Jeg har lenge vært på jakt etter en slik i rett stand. Alt for ofte har disse levd et hardt liv og tatt inn fukt som har degradert lumen. Denne derimot har plettfrie indexer og fargen er fantastisk lys og fin. Jeg har en 8110 som også har perfekte indexer, men der er lumen litt grønn. 8110 er en veldig kul klokke, men 8000 er en mer anvendelig klokke, smalere og uten crownguard.
P1170036.jpg
moar pix plz ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Brukes ikke så ofte lengre, i sin tid en gave fra min frue og dengang min eneste klokke så den har noen bruksspor. Blir like overrasket hver gang jeg tar den fram, den er jo ganske flott og en ordentlig lenke og solid spenne gir stor bærekomfort
IMG_1578.JPG