Watches and Wonders 2025

Det var enda godt...holdt på miste trua på hele industrien nå.

Når skal Rolex fortelle alle om sin aprilspøk og komme med ordentlige lanseringene?
Jeg sa det et år siden.
Og forklarte meg videre med "Men når jeg mener at de har nådd toppen sin, mener jeg at nå surfer de mest på laurebladene og satser ikke mer på innovasjon i design."

Innlegg i tråden 'Rolex - Spådommer 2024' https://www.tidssonen.no/forum/threads/rolex-spådommer-2024.72898/post-922144

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Anyway - at Rolex lanserer hi-beat og nytt urverk er jo noe mange Rolex-hatere trolig ikke vil anerkjenne er en god ting. Det viser bare en éndimensjomal tolkning av Rolex som urmaker. Det er bare trist, i en verden der man burde sette pris på utvikling - på flere (tekniske) plan. Alt er ikke mørkt, selv om det muligens er lite lys i enkelte kriker og kroker - også hos mange produsenter. Som i livet ellers, gjelder det å rette søkelys OGSÅ på det som er positivt.

• Liker
Reaksjoner: Jørgen og Tannhjulet
Anyway - at Rolex lanserer hi-beat og nytt urverk er jo noe mange Rolex-hatere trolig ikke vil anerkjenne er en god ting. Det viser bare en éndimensjomal tolkning av Rolex som urmaker. Det er bare trist, i en verden der man burde sette pris på utvikling - på flere (tekniske) plan.
Kunne de ikke heller bare puttet verket i en datejust og kalt den
226300/136300 da, istedet for å pakke det inn i noe som ser ut som AP og Tissot sitt uekte barn.

Tja. Jeg ser mer OQ i nye LD enn de du nevner, selv om "influensere" bruker de to andre referansene til å snakke ned LD som release. Når det er sagt; jeg synes ikke designet til LD er 100% vellykket, men det skyldes detaljer som urskivemønsteret og den skråstilte delen fra glasset til urskiven. Jeg tror Rolex vil - som de allltid eller har gjort - utvikle LD til en mer designvennlig versjon etterhvert som årene går. De må få lov og ha en baseline og ta det derfra. Flere produsenter har gjort det samme med nye modeller. Vi kan nevne i fleng en hel haug med andre produsenter og modeller fra disse.

Eksempelvis:

rolex-datejust-oysterquartz-17000-mk1-quartz-36-mm-full-set-1984.jpg

• Liker
Reaksjoner: KentOve
Tja. Jeg ser mer OQ i nye LD enn de du nevner, selv om "influensere" bruker de to andre referansene til å snakke ned LD som release. Når det er sagt; jeg synes ikke designet til LD er 100% vellykket, men det skyldes detaljer som urskivemønsteret og den skråstilte delen fra glasset til urskiven. Jeg tror Rolex vil - som de allltid eller har gjort - utvikle LD til en mer designvennlig versjon etterhvert som årene går. De må få lov og ha en baseline og ta det derfra. Flere produsenter har gjort det samme med nye modeller. Vi kan nevne i fleng en hel haug med andre produsenter og modeller fra disse.

Eksempelvis:

rolex-datejust-oysterquartz-17000-mk1-quartz-36-mm-full-set-1984.jpg
Jeg vet ikke hva influensere har kalt den da jeg ikke har ofret mye tid på denne modellen. Men det er klin umulig å ikke se og føle at de kom for sent til festen med denne. Og den ser da vitterlig ut som en fortausmiks av de to nevnte. Enda godt det ikke bare er meg som ser det 😅

Det ser ut som du hadde helt rett min gode mann.
Takk, men som du har sett, er det aldri godt mottatt når man kommer med spådommer som ikke gir nyhetene folk vil ha.

Det Rolex har gjort med urverket er veldig bra, og jeg tror vi kan bli enige på at det er ikke sjokoladen som er problemet, men bare emballasjen.

Jeg vet ikke hva influensere har kalt den da jeg ikke har ofret mye tid på denne modellen. Men det er klin umulig å ikke se og føle at de kom for sent til festen med denne. Og den ser da vitterlig ut som en fortausmiks av de to nevnte. Enda godt det ikke bare er meg som ser det 😅
Vi er enige i at Rolex' første forsøk ikke var designmessig en vinner.

De er ikke for sent til "festen". De har utvidet sjengeren.

Mange sier at "jeez, nå må jo integrert lenke trenden ta slutt, ass". Men, det er ingen trend (lenger) - det har vært starten på å utvide en egen kategori i klokkeverdenen, på lik linje med "dykkerur", "dressur", etc.

Jeg skjønner de som sier at de er lei "integrert lenke trenden", som er naturlig i starten av det å etablere en egen kategori av klokketyper etter "dressur", dykkerur", o.l. Det er lett å bli mettet når det pøses på med modeller i en ny permanent sjanger de siste årene.

Men, dette vil blåse over - da klokkekategorien har fått et helt nytt (og mer permanent) designsegment.

• Liker
Reaksjoner: seiltid og GrimReaper
Hvem her på forumet trenger en World timer, bortsett fra @Klokkegutt ?
Og faktisk har jeg aldri sett han med en World timer på håndleddet (tar jeg feil?).
Kanskje burde vi gjør en hyggelig dugnad og kjøpe en for gutten: han fortjener det:mrgreen:

Hva er det med så mange varemerker som kommer ut med GMT/World Timer klokker?
Det ser ut som hele klokkebransjen har hovedsakelig "slitne globetrotters" som kunder 🙄
Ferie på syden blir liksom Jetset livet?
-Huff, jeg lurer på om børsen er åpen i Singapore akkurat nå....Eller skal jeg kjøpe aksjer rett før det stenger i New York?
Jaja, jeg er så kritisk på alt...Jeg må tydeligvis ha en ukjent fransk bestemor :LOL:
Er i hovedsak designet som appelerer til meg og vil jo ikke at designet bare er til pynt! :geek:

En ting som er verdt å nevne i designet til LD, er at Rolex har redusert antall polerte flater i bezel (fra 72 stk. til 60 stk.), som gjør at refleksjonene i "fluted bezel" fremstår større og mer markerte enn på andre modeller med fluted bezel. Det, sammen med alle detaljene på urskiven, gjør at modellen fremstår mer "busy" enn den burde.

F. eks.en DJ med fluted bezel og samtidig "fluted" urskive fremstår designmessig som over the top i mine øyne, så at less is more vil nok gagne LD i årene som kommer også når Rolex forfiner LD-modellen etterhvert.

maxresdefault-3.jpg

Takk, men som du har sett, er det aldri godt mottatt når man kommer med spådommer som ikke gir nyhetene folk vil ha.

Det Rolex har gjort med urverket er veldig bra, og jeg tror vi kan bli enige på at det er ikke sjokoladen som er problemet, men bare emballasjen.
Fullstendig enig med deg.

Sliter mer at Tudor på sin nye modell har 4 ulike "nivå" av lume. Ikke akseptabelt.

Disclaimer: Fotograf kan ha fucked up her. Men, anyways...

Skjermbilde 2025-04-02 kl. 22.13.46.png

Vi er enige i at Rolex' første forsøk ikke var designmessig en vinner.

De er ikke for sent til "festen". De har utvidet sjengeren.

Mange sier at "jeez, nå må jo integrert lenke trenden ta slutt, ass". Men, det er ingen trend (lenger) - det har vært starten på å utvide en egen kategori i klokkeverdenen, på lik linje med "dykkerur", "dressur", etc.

Jeg skjønner de som sier at de er lei "integrert lenke trenden", som er naturlig i starten av det å etablere en egen kategori av klokketyper etter "dressur", dykkerur", o.l. Det er lett å bli mettet når det pøses på med modeller i en ny permanent sjanger de siste årene.

Men, dette vil blåse over - da klokkekategorien har fått et helt nytt (og mer permanent) designsegment.
Integrert lenke er jo ikke noen ny sjanger den har jo eksistert siden 70-tallet. Og når man prøver å kopiere klassisk stil er det fort gjort å gå Hublot-fella. Det er følelsen jeg sitter med at Rolex gjorde her.

Sliter mer at Tudor på sin nye modell har 4 ulike "nivå" av lume. Ikke akseptabelt!

Vis vedlegg 396297
Tudor slipper ikke av kroken de heller, det var vel ingen som har etterspurt noe av det de lanserte. Fint med nytt verk i 58 men hvorfor fortsetter de med det gamle i de eksisterende modellene?

Og når de gjør så vanvittig mye riktig med BB Pro - hvorfor i alle dager kan de ikke kvitte seg med den feite kassa og sette inn samme verket som sitter i BB58 GMT så hadde den vært nær perfekt!

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone