Urmaker Bjerke

Mulig jeg er litt trøtt på mårran, men jeg ser ikke hva som er så galt med det han sier? Vi vet jo at det finnes folk som han beskriver.

Kan jo mene det man vil om ventelister og tilgjengeligheten på Rolex, men at Bjerke velger å prioritere lojale kunder som de vet ikke snur seg rundt å legger klokka på finn 5 min etter de har kjøpt den, burde vel ikke komme som en overaskelse?

(Er jeg enig i at man må handle for x antall tusenlapper før man i det hele tatt får "lov" til å vente i 12 mnd på en submariner i stål? Absolutt ikke.)
Vel, å hevde at Rolex følger med på og finner ut av om en klokke solgt i denne butikken selges videre er komisk. At Rolex har oversikt over videresalg må man jo gjerne innbille seg. Videre er det å kalle kunder eller potensielle kunder for kjeltringer både komisk og drøyt og det er tydelig at denne karen nyter dagens posisjon. Forøvrig er det muligens enkelt for en som er ellevilt forelsket i Rolex og/eller butikken Urmaker Bjerke å mene at dette klinger helt normalt.
 
Mulig jeg er litt trøtt på mårran, men jeg ser ikke hva som er så galt med det han sier? Vi vet jo at det finnes folk som han beskriver.

Kan jo mene det man vil om ventelister og tilgjengeligheten på Rolex, men at Bjerke velger å prioritere lojale kunder som de vet ikke snur seg rundt å legger klokka på finn 5 min etter de har kjøpt den, burde vel ikke komme som en overaskelse?

(Er jeg enig i at man må handle for x antall tusenlapper før man i det hele tatt får "lov" til å vente i 12 mnd på en submariner i stål? Absolutt ikke.)
Hva er en lojal kunde? En infuenser/tiktoker/has been kjendis som flasher sine nyervervede klokker ? Eller en som aller nådisk ber om å komme på venteliste for en attraktiv Rolex/ PP modell OG kan vise til laaang kjøps historikk og får nei?
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19
Hva er en lojal kunde? En infuenser/tiktoker/has been kjendis som flasher sine nyervervede klokker ? Eller en som aller nådisk ber om å komme på venteliste for en attraktiv Rolex/ PP modell OG kan vise til laaang kjøps historikk og får nei?

Hva som er en lojal kunde må du nesten spørre Bjerke om. Det jeg mente var noen som Bjerke kunne være sikker på ikke kjøper klokka kun for å tjene penger på den umiddelbart eller kortsiktig. For de vet vi jo absolutt finnes.

Hvorvidt Rolex selv sitter å følger med på brukt/gråmarkedet har jeg ingen formening om. Men det ville jo vært nærliggende å tro at om en AD selger en haug med Rolex-klokker som kort tid etter befinner seg på bruktmarkedet, så vil nevnte AD måtte svare for seg hos Rolex.

Uansett, ventelister kan ta seg en bolle. Det samme kan brukte klokker med markup på 25% eller mer på bruktmarkedet gjøre. Er det virkelig for mye å be om, å få en stakkars sub i stål til retail?
 
  • Liker
Reaksjoner: Watcher
Mulig jeg er litt trøtt på mårran, men jeg ser ikke hva som er så galt med det han sier? Vi vet jo at det finnes folk som han beskriver.

Joda, men samtidig som han beskriver invistorer beskriver han også folk som faktisk ønsker å kjøpe en stålmodell til egen bruk, men som ikke har penger til eller ønsker om å kjøpe en rekke Breitlinger, TAG Heuere, Omegaer og annet overpriset ræl i 30 år først.
 
  • Liker
Reaksjoner: patashnik
Joda, men samtidig som han beskriver invistorer beskriver han også folk som faktisk ønsker å kjøpe en stålmodell til egen bruk, men som ikke har penger til eller ønsker om å kjøpe en rekke Breitlinger, TAG Heuere, Omegaer og annet overpriset ræl i 30 år først.
Det er et veldig godt poeng. Jeg har heldigvis ikke ramlet ned i kaninhullet, men jeg ønsker gjerne å kjøpe en Daytona. Det har vist seg umulig. Jeg har også fått forslag om å kjøpe andre klokker, som jeg ikke er interessert i. I 2024, og i bærekraftens navn, fremstår det som et helt tullete forslag.

Og samtidig forstår jeg dilemmaet ved at de selger ting billigere enn folk kan flippe det for. Men det fremstår mer og mer som en lukket klubb. Det trekker ned for meg. Dersom den klokken jeg ønsker meg samtidig sender et symbol om jeg er en del av Illuminati så blir det hele litt sånn, blæh. Historien sier "eventyr", realiteten sier "penger".
 
Det er et veldig godt poeng. Jeg har heldigvis ikke ramlet ned i kaninhullet, men jeg ønsker gjerne å kjøpe en Daytona. Det har vist seg umulig. Jeg har også fått forslag om å kjøpe andre klokker, som jeg ikke er interessert i. I 2024, og i bærekraftens navn, fremstår det som et helt tullete forslag.

Og samtidig forstår jeg dilemmaet ved at de selger ting billigere enn folk kan flippe det for. Men det fremstår mer og mer som en lukket klubb. Det trekker ned for meg. Dersom den klokken jeg ønsker meg samtidig sender et symbol om jeg er en del av Illuminati så blir det hele litt sånn, blæh. Historien sier "eventyr", realiteten sier "penger".
Hva er løsningen du ser for deg, da?
Når du, som alle andre, ønsker å kjøpe verdens kanskje mest ettertraktede modell, men ikke vil bruke penger på noe annet i butikken.
 
Hva er løsningen du ser for deg, da?
Når du, som alle andre, ønsker å kjøpe verdens kanskje mest ettertraktede modell, men ikke vil bruke penger på noe annet i butikken.
Det er ingen løsning. Enten så må man erverve seg en historikk som tilsier at man kan få tilbud om å kjøpe. Eller så må man kjøpe brukt.
At det skal være så innmari vondt for mange å svelge synes jeg for å være helt ærlig er litt rart.
Bjerke ville sikkert solgt 50 om dagen de hvis de kunne, men når omstendighetene ikke tillater det så er det vel helt naturlig at de selger til de kundene de anser som gode og har vist interesse for klokker over tid.
At enkelte anser det som en menneskerett å få kjøpt en Rolex over disk synes jeg er veldig spesielt. Hvis man kommer for sent til toget så er det ikke noe å gjøre med. At de som har vært i gamet siden før absolutt alle med puls og kredittkort skal ha Rollies til instagramen sin blir prioritert synes jeg er helt innafor.
 
At enkelte anser det som en menneskerett å få kjøpt en Rolex over disk synes jeg er veldig spesielt.

I lys av siste artikkel er det vel snarere et spørsmål om hvorvidt det er en menneskerett å ikke bli omtalt som "kjeltring" i avisen hvis man ikke har råd til å bestikke Bjerke til å bli satt på venteliste.
 
I lys av siste artikkel er det vel snarere et spørsmål om hvorvidt det er en menneskerett å ikke bli omtalt som "kjeltring" i avisen hvis man ikke har råd til å bestikke Bjerke til å bli satt på venteliste.
Synes du det er veldig nyansert det du skriver nå eller er det tatt litt ut av kontekst?
Jeg har aldri bestukket noen hos Bjerke men jeg har vært kunde der i mange år og har bygd opp en god relasjon til de. Og jeg får kjøpe stort sett det jeg ønsker. Jeg føler ikke på noe som helst at mine kjøp hos de gjennom tiden har blitt ansett som bestikkelser, snarere har det vært med på å bygge opp klokkeglede og hobby uavhengig av hva slags merke jeg har kjøpt der. Og jeg har kjøpt mye annet enn Rolex uten at det har vært motiv for å posisjonere meg for en spesifikk modell av Rolex.

Kan man ikke bare akseptere at det er slik det fungerer. Det er jo sånn over hele kloden, det er jo ikke bare Bjerke som må sile ut hvem de vil selge til. Sånn som klimaet rundt Rolex har vært de siste årene så er det klart at de ønsker å være trygge på at produktet havner hos de som virkelig vil ha de og ikke i hendene på "kjeltringer" som kun jager profitt. Og da er det ganske åpenbart å se til historikken for å ta den vurderingen.

Jeg synes det er helt fair, og jeg har til dags dato alltid følt meg velkommen og ivaretatt som kunde der. Uansett om jeg har kjøpt en Tudor til noen få tusenlapper eller om det en Rolex til langt mer.

Folk må slutte å sutre og akseptere at det er bare sånn virkeligheten er. Som så mange andre som hater Bjerke og Rolex sier, det er jo så mye annet fint der ute. Kjøp det da vel.
 
Hva er konteksten, da? Hvem er det gamle Bjerke bruker spalteplass på å omtale som luringer og kjeltringer? I ditt hode?
Uten å ha lest stykket i sin helhet - kun referater og utdrag. Så vil jeg anta han mener de som ønsker å snike til seg en listeplass på en populær modell med eneste motiv å selge for rask profitt.

Det er jo naturligvis ikke ulovlig, men at de blir lei av denne typen "interessenter" har jeg forståelse for. Jeg kan vanskelig se for meg at han anser alle de som drømmer om en Rolex som kjeltringer.

Men de som har bestemt seg for å mislike Bjerke har gjort seg opp en mening uansett og da er det ikke noe vits i å plage de med noe så trivielt som faktum f.eks.

Haterne kommer alltid til å hate. Facts of life.
 
  • Liker
Reaksjoner: superlaffen
Uten å ha lest stykket i sin helhet - kun referater og utdrag. Så vil jeg anta han mener de som ønsker å snike til seg en listeplass på en populær modell med eneste motiv å selge for rask profitt.

Jeg har, og alt du trenger å lese står i utdraget på forrige side. Og som jeg skrev på forrige side: i sin iver etter å kjeltringforklare kundene sine glemmer han å skille mellom invistoren og fattiglemmet som har råd til en Rolex, men ikke en Breitling, en Omega, en Cartier og en Rolex.

Dette er ikke noe jeg sutrer over for min egen del, men jeg synes det er en skikkelig ekkel og ganske unorsk måte å omtale kundene på.
 
Jeg har, og alt du trenger å lese står i utdraget på forrige side. Og som jeg skrev på forrige side: i sin iver etter å kjeltringforklare kundene sine glemmer han å skille mellom invistoren og fattiglemmet som har råd til en Rolex, men ikke en Breitling, en Omega, en Cartier og en Rolex.

Dette er ikke noe jeg sutrer over for min egen del, men jeg synes det er en skikkelig ekkel og ganske unorsk måte å omtale kundene på.
Leste utdraget nå, og jeg kan fortsatt ikke se hvordan han omtaler menigmann som kjeltring. Det står da vitterlig at de han omtaler som kjeltringer er de som prøver seg på alle mulige slags triks for å lure til seg en plass på venteliste, bruker falske navn osv.
Synes du virkelig dette er er så ille? At folk som jukser blir ansett som kjeltringer?
Jeg kan ikke se noe sted i det stykket at han kaller noen andre enn de som prøver å manipulere systemet for kjeltringer.
Og han sier jo akkurat det jeg skrev tidligere, at så lenge situasjonen er som den er så velger de å selge til de kundene de føler seg komfortable med å selge til. Er det virkelig så ille? Sånn helt seriøst?
 
Det står da vitterlig at de han omtaler som kjeltringer er de som prøver seg på alle mulige slags triks for å lure til seg en plass på venteliste, bruker falske navn osv.

Det tolker jeg til å omfatte fattiglemmet som får en venn av familien til å sette seg på liste for ham - for en Sub han har drømt om, og aldri skal selge - i stedet for å kjøpe 4 andre klokker først slik Bjerke vil.

Er det virkelig så ille? Sånn helt seriøst?

Jeg synes det er litt ubehagelig at Bjerke de facto ikke selger Rolex til veil. pris, men til veil. pris + 1 Omega + 1 Breitling + 1 Panerai.

Det jeg synes er ordentlig ekkelt er måten Bjerke omtaler kundene sine på. Det er skikkelig uprofesjonelt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og patashnik
Det tolker jeg til å omfatte fattiglemmet som får en venn av familien til å sette seg på liste for ham - for en Sub han har drømt om, og aldri skal selge - i stedet for å kjøpe 4 andre klokker først slik Bjerke vil.



Jeg synes det er litt ubehagelig at Bjerke de facto ikke selger Rolex til veil. pris, men til veil. pris + 1 Omega + 1 Breitling + 1 Panerai.

Det jeg synes er ordentlig ekkelt er måten Bjerke omtaler kundene sine på. Det er skikkelig uprofesjonelt.
Jeg synes du er helt på jordet nå og tar scenarioer helt ut av løse luften. Disse eksemplene du refererer til er jo fullstendig fiktive. Hvor står det at du må kjøpe en masse andre merker først? Ja - hvis du vil begynne å bygge opp en kjøpshistorikk når du endelig har skjønt at Rolex er the shit og umulig å få tak i så må man nødvendigvis kjøpe noe annet for bygge relasjon. Husk at mange av kundene deres har vært interessert i klokker lenger enn 2-3 år. Og de har sikkert kjøpt både det ene og det andre før Rolex ble umulig å få tak i. Det er jo et paradoks at det skal være så mye støy nå som det er så pop med Rollies, mens hvis vi ser 6-8 år tilbake var det fullt mulig å kjøpe en sub på dagen. Da var det helt stille I fjøset.

Og hvis det er så inn i h****** viktig å få kjøpt en Rolex så kjøp på gråmarkedet da vel, så slipper man å kjøpe noe annet. Det sikkert billigere også enn å kjøpe 3-4 andre klokker som visstnok er et krav. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i påstandene dine. Og jeg oppfatter heller ikke at han omtaler kunder som kjeltringer, kun de som prøver å manipulere de. Og hvis du hadde blitt forsøkt manipulert og lurt mange ganger om dagen så hadde du sikkert blitt lei du også.

Men det er helt åpenbart at vi ikke blir enige her. Det er bare så synd at alt hatet mot systemet og Bjerke som utøvende aktør av et nødvendig system overdøver fullstendig at de faktisk er en veldig trivelig butikk og handle i, og det jobber veldig mange kompetente og trivelige mennesker der. Jeg tror mange ikke greier å skille bitterheten over å ikke få kjøpe et hypet produkt og at det faktisk er mye annet å få kjøpt også. Men det er ikke relevant all den tid det kun er Rolex som er tema. Det sier vel noe om tilstanden til de som skriker mest?
 
  • Liker
Reaksjoner: LilleMy
Det er bare så synd at alt hatet mot systemet og Bjerke som utøvende aktør av et nødvendig system overdøver fullstendig at de faktisk er en veldig trivelig butikk og handle i, og det jobber veldig mange kompetente og trivelige mennesker der.

Nå aner jeg ikke hvem du snakker om, for jeg er meget fornøyd som kunde og liker alle de ansatte der jeg har møtt. Hate? Det gjør jeg ihvertfall ikke.

Rolex er uansett ikke min greie. Men det hindrer meg ikke i å synes at dette intervjuet var elendig PR.
 
Nå aner jeg ikke hvem du snakker om, for jeg er meget fornøyd som kunde og liker alle de ansatte der jeg har møtt. Hate? Det gjør jeg ihvertfall ikke.

Rolex er uansett ikke min greie. Men det hindrer meg ikke i å synes at dette intervjuet var elendig PR.
Jeg siktet ikke til deg heller. Men på generelt basis. Dette intervjuet er glemt like fort som det er lest uansett så jeg tviler på at noen egentlig bryr seg. Bortsett fra de som føler seg truffet.