Klokkecafé – løst og fast om klokker

1000031438.jpg


Nå har jeg aldri vært noen fan av Panerai, men denne var kul.
 
Joda, en Rolex er jo alltid gjenkjennelig for de som vet hva det er. Men 99% skjønner jo ikke noe av det uansett. Men med det sagt så hadde jeg kanskje droppet det hvis jeg skulle på storbyferie i f.eks Paris eller Barcelona hvor å gå med Rolex er ensbetydende å be om å bli bedt om å avhende den ufrivillig. Rolex i en av disse byene er vel nesten å be om det. Da hadde jeg tatt en Seiko eller en Casio som ingen er interessert i. Eller gått uten.
Times like these det ble oppfunnet Garmin o.l. :)
 
Joda, en Rolex er jo alltid gjenkjennelig for de som vet hva det er. Men 99% skjønner jo ikke noe av det uansett. Men med det sagt så hadde jeg kanskje droppet det hvis jeg skulle på storbyferie i f.eks Paris eller Barcelona hvor å gå med Rolex er ensbetydende å be om å bli bedt om å avhende den ufrivillig. Rolex i en av disse byene er vel nesten å be om det. Da hadde jeg tatt en Seiko eller en Casio som ingen er interessert i. Eller gått uten.
Spotta AP RO i rosegull i barcelona, 5711 i Firenze. Selv lot jeg Paneraien ligge hjemme :geek:
 
Med mange dykkeklokker i boksen, ble ferie-valget vanskelig;
Sub; allemanseie, og usikker om jeg vil gå med det på byen..
Pelagos 39; Funker, men har brukt den mye, og stas med noe som skinner litt mer ut på restaurant.
Seiko SLA043: Liker ikke gummirem hele døgnet, verken soving eller til skjorte. Canvasreimen liker ikke saltvann..

Da ble det;
Batman her og! Litt bling, så har en rimelig Oris i tilfelle ting virker lugubert på byen. Men har foreløpig ikke brukt den..

1000034109.jpg
 
Lurer på å konsolidere hele samlingen i et ur, og si meg fint ferdig med hobbyen.
Samtidig gir jo de urene jeg har en fin bredde og ulike uttrykk, så hva gjør man? Er kanskje begrenset verdi i dette også, i hvert fall for andre enn meg.
Samlingen består av fire Seiko (SBDC051, 6309-7040 og 7290 og en 6139-7001) og en kliss ny isblå Tissot PRX 40mm.
 
Lurer på å konsolidere hele samlingen i et ur, og si meg fint ferdig med hobbyen.
Samtidig gir jo de urene jeg har en fin bredde og ulike uttrykk, så hva gjør man? Er kanskje begrenset verdi i dette også, i hvert fall for andre enn meg.
Samlingen består av fire Seiko (SBDC051, 6309-7040 og 7290 og en 6139-7001) og en kliss ny isblå Tissot PRX 40mm.
Vanskelig å gi et svar, og kanskje vet du ikke om det er riktig å gjøre før du har prøvd det. Kanskje er det nettopp en konsolidering som skal til for at hobbyen får en ny oppsving og du blir mer hekta enn noen gang?
 
Vanskelig å gi et svar, og kanskje vet du ikke om det er riktig å gjøre før du har prøvd det. Kanskje er det nettopp en konsolidering som skal til for at hobbyen får en ny oppsving og du blir mer hekta enn noen gang?
Tingen er at de jeg har får så godt som ingen armtid, og 98% av tiden går jeg med Fenix på armen. Så da tror jeg nok det er rett å selge unna, men samtidig eter de ikke mat der de ligger heller. Så ja. Ikke lett. Kan jo bare beholde 051 og, som jo er en rimelig komplett pakke av et dykkerur.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Tingen er at de jeg har får så godt som ingen armtid, og 98% av tiden går jeg med Fenix på armen. Så da tror jeg nok det er rett å selge unna, men samtidig eter de ikke mat der de ligger heller. Så ja. Ikke lett. Kan jo bare beholde 051 og, som jo er en rimelig komplett pakke av et dykkerur.
Hvis du nå kun bruker en Garmin, så er nok tiden inne til å selge de andre klokkene og bruke pengene du får inn til noe annet. Hvis du angrer en gang i fremtriden (lav sannsynlighet), så kan du jo kjøpe en Seiko igjen da. Less watches. Less hassle. Ikke noe poeng å henge igjen i en "...svunnen mekanisk klokkeinteressetid..".
 
seiko-prospex-spb453-tidssonen-8.jpg


Sponset: Seiko sendte meg den nye SPB453, som jeg har fått teste skikkelig i to uker. Her er min lille rapport med tanker og erfaringer fra perioden.

"Bezelen er laget av aluminium"
Mener du at bezelen er i stål med aluminium "insert" / innlegg ?
Jeg liker den.
Det ser ut som den bærer seg slank i høyden på håndleddet, og følger godt kroppsformen med en fin naturlig kurve.
Sikkert veldig behagelig på hverdags bruk.
Dato vinduet kl4:30 er bra: det kjenner jeg igjen fra min gammel Kazimon 1500.
Diskre og praktisk uten å avbalansere tallskiven.
Viserene er "dykker" perfekt synes jeg ,og en fin sekundviser med motvekt med passelig stor rektangulær markør. Det er også en fin detalj jeg kjenner fra min Girard-P. Seahawk 2-Pro og liker godt.
Og Seiko sin X (jeg er ingen stor fan) er passelig liten og lager ingen stor flekk med resten.
72 timer gangreserve er ideel hvis man bytter klokke for en dag og tar den tilbake uten å tenke på at den holder på å stoppe.
Magic Lever er også noe jeg er fornøyd med: fra Seiko til Damasko sin versjon.
Og prisen er fortsatt spiselig for en 300m Seiko.
Bravo!
 
"Bezelen er laget av aluminium"
Mener du at bezelen er i stål med aluminium "insert" / innlegg ?
Jeg liker den.
Det ser ut som den bærer seg slank i høyden på håndleddet, og følger godt kroppsformen med en fin naturlig kurve.
Sikkert veldig behagelig på hverdags bruk.
Dato vinduet kl4:30 er bra: det kjenner jeg igjen fra min gammel Kazimon 1500.
Diskre og praktisk uten å avbalansere tallskiven.
Viserene er "dykker" perfekt synes jeg ,og en fin sekundviser med motvekt med passelig stor rektangulær markør. Det er også en fin detalj jeg kjenner fra min Girard-P. Seahawk 2-Pro og liker godt.
Og Seiko sin X (jeg er ingen stor fan) er passelig liten og lager ingen stor flekk med resten.
72 timer gangreserve er ideel hvis man bytter klokke for en dag og tar den tilbake uten å tenke på at den holder på å stoppe.
Magic Lever er også noe jeg er fornøyd med: fra Seiko til Damasko sin versjon.
Og prisen er fortsatt spiselig for en 300m Seiko.
Bravo!

Yes, det er innlegget som er av aluminium. Kunne sikkert formulert det litt mer presist, men samtidig så har jeg inntrykk av at de fleste av oss prater/skriver sånn – "keramisk bezel", "coke-bezel" osv. :)

Kult at du liker klokken! Selv skulle jeg jo helst sett av X-en forsvant for godt fra alle Seikos produkter. Men bortsett fra det syns jeg at det er bra levert. At Seiko styrte seg for fristelsen til å jekke opp prisen x-antall tusenlapper syns jeg også er en veldig positiv overraskelse.
 
Med mange dykkeklokker i boksen, ble ferie-valget vanskelig;
Sub; allemanseie, og usikker om jeg vil gå med det på byen..
Pelagos 39; Funker, men har brukt den mye, og stas med noe som skinner litt mer ut på restaurant.
Seiko SLA043: Liker ikke gummirem hele døgnet, verken soving eller til skjorte. Canvasreimen liker ikke saltvann..

Da ble det;
Batman her og! Litt bling, så har en rimelig Oris i tilfelle ting virker lugubert på byen. Men har foreløpig ikke brukt den..

Vis vedlegg 372588


...og etter en uplanlagt fuktig kveld i går hvor Batman var godt på vei av håndleddet av noen luringer o_O , har jeg nå funnet frem Orisen...

Aquis 41,5mm:

1000034282.jpg
 
seiko-prospex-spb453-tidssonen-8.jpg


Sponset: Seiko sendte meg den nye SPB453, som jeg har fått teste skikkelig i to uker. Her er min lille rapport med tanker og erfaringer fra perioden.

Prøvde den på i dag. Synes du oppsummerer det bra. Jeg likte den! Lå behagelig på håndleddet.
 
Yes, det er innlegget som er av aluminium. Kunne sikkert formulert det litt mer presist, men samtidig så har jeg inntrykk av at de fleste av oss prater/skriver sånn – "keramisk bezel", "coke-bezel" osv. :)

Kult at du liker klokken! Selv skulle jeg jo helst sett av X-en forsvant for godt fra alle Seikos produkter. Men bortsett fra det syns jeg at det er bra levert. At Seiko styrte seg for fristelsen til å jekke opp prisen x-antall tusenlapper syns jeg også er en veldig positiv overraskelse.
Ja, det er sikkert mange som kan mene at Seiko melker 62MAS kuen litt for mye.
Men på min side, synes jeg at initiativet til å ta det beste av Seiko sportsklokke/arv avdelingen, og skape en Tilgjengelig 300m! utgave, er bra tenkt.
Det er ikke mange som prøver å gjøre seg tilgjengelig i det siste.
De fleste vil gjerne spille på 2021 bølgen.
(Referanse til en tidligere post) :mrgreen:
1000005992.jpg
 
  • Haha
Reaksjoner: Carrera
Prøvde den blå, da jeg har SPB143 mk1. Den nye her sitter meget bra på håndleddet. :) Små justeringer og mange nok av dem gjør at den føles annerledes. Jeg har ikke noen sterke meninger om "3 DAYS" annet enn at det er unødvendig, men ikke en show stopper. Datovindu plassert 4:30...tja. Siden den er så pass insignifrikant så har jeg ikke sterke meninger om den heller, men skulle ønske de hadde fargematchet datohjulet. Kommer jeg til å kjøpe en SPB451? Trolig ikke, da SPB143 renderer denne type Seiko godt nok i samlingen.

Men, hvorfor være rasjonell i denne hobbyen? SPB451 (blå) og SPB453 (sort) er pene. Kan ikke nekte for det.

IMG_8606.jpeg
 
Redigert:
Yes, det er innlegget som er av aluminium. Kunne sikkert formulert det litt mer presist, men samtidig så har jeg inntrykk av at de fleste av oss prater/skriver sånn – "keramisk bezel", "coke-bezel" osv. :)

Kult at du liker klokken! Selv skulle jeg jo helst sett av X-en forsvant for godt fra alle Seikos produkter. Men bortsett fra det syns jeg at det er bra levert. At Seiko styrte seg for fristelsen til å jekke opp prisen x-antall tusenlapper syns jeg også er en veldig positiv overraskelse.
Det er ikke en X. Det er en P og en S i kryss for ProSpex. Det er virkelig en "can't unsee"-greie for meg.
Så nå kan det være det for alle andre også.
Skjermbilde 2024-06-22 kl. 13.06.21.png

Ikke at det gjør logoen noe finere, men da gir det hvertfall bittelitt mening.