Bilsnakk

Ja ser at de ble produsert på samme sted og at det har vært mye tull. Kommer ikke helt over den skyvedøren til baksetene, får litt maxi-taxi feeling. Synes ikke Sharan ser like moderne ut lenger. Men nå er det jo gjerne av nødvendighet og ikke bilinteresse som gjør at man vurderer noen av disse bilene :D

Skyvedører ser ikke veldig sexy ut, men er en drøm å ha i trange parkeringshus når man har små barn. trenger ikke kjefte og være så stressa hver gang de skal inn og ut av bilen.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og hbf
Vi har hatt Touran tidligere og var veldig fornøyd med den. Massevis av bagasjeromsplass og veldig praktiske seter i midtre rad. Vi har strengt tatt ikke bruk for 7-seter i det daglige, men synes det er veldig praktisk mtp henting og levering til diverse fotballkamper, bursdager etc.

For et par år siden "oppgraderte" vi til Sharan for å få firehjulstrekk. I den har jeg aldri problem når vi pakker bilen, vi får med oss absolutt alt vi kunne drømt om når vi drar på ferie/hytta. Utfordringen er at den er ikke veldig driftssikker. Vi har hatt masse DPF problemer, turbohavari, drivakselbrudd etc etc. Jeg har brukt masse blod, svette, tårer og penger på å holde den i live, så nå klarer jeg ikke selge den. Jeg ville nok aldri anbefalt noen å kjøpe en.

Har ingen erfaringer med Galaxy, men har hørt positive ting fra flere.
Takk for innspill.
Sharan er på mange måte "drømmen" i denne sammenhengen, nettopp med tanke på skyvedørene. Men er alle disse problemene som snakkes om relatert til enkelte årsmodeller? Trodde motor og drivverk var det samme som de brukte på mange andre modeller også.

Har ikke hørt noe positivt eller negativt om Galaxy, men utseendemessig så ruller den en 2er på min terning. Dog ikke det som betyr mest her...ser ekstremt praktisk ut.

Av andre merker så er det lite utvalg av 3x isofix i baksetet.

Det jeg kjenner jeg sliter mest med er å potensielt bruke 400k+ på en "sliten" smax når man kan få en ny Id4 for bare litt mer. (Men så blir jo Id4 alt for liten da)
 
Vi har en 2018 Touran 7 seter i tillegg til en discovery 4 . Det forundrer meg alltid kor stor plass det er i den touranen, og spesielt med lastenett er bagasjerommet i 5 seter større en det meste. Faktisk større en snart samtlige hybrid suver.
I sommer valgte vi den på feire då den knapt bruker bensin. Einaste er at med 1,2 /1,4 tfsi bensineren så blir den veldig lett foran på vinteren og en skal ha følsom fot for å unngå spinne. Når det er sagt så har vi hatt den sia 2018 og er vel kun nokre få ganger vi har måtte gi opp å komme oss opp den bratte bakken helt opp til huset .
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann og havarduf
Mye positivt om Touran, og den ser jo helt ok ut også, spesielt de nyere modellene.

Ser man på tallene så er S-max større, men jeg må sikkert se de på nært hold for å sammenligne.

1000007610.jpg


1000007614.jpg
 
Seat Alhambra. Ford Galaxy. VW Sharan. Disse tre var egentlig like i gamle dager, men differensiert i ulike prissegmenter.

Men, får Norge VW Touran i 2025? Hadde en Touran i gamle dager. Svært fornøyd med den, helt til garantien utløpte. Spissing var et kjent problem på de fleste VW Touran før. Mange som punkterte da stålduken på innsiden av frontdekkene kom ut uten at man så det fra utsiden av dekket. VW anerkjente aldri problemet og skyldte på at "norske veier hadde for dårlig veistandard".
 
Mye positivt om Touran, og den ser jo helt ok ut også, spesielt de nyere modellene.

Ser man på tallene så er S-max større, men jeg må sikkert se de på nært hold for å sammenligne.

Vis vedlegg 378398

Vis vedlegg 378400

Bror min hadde en s-max for en del år tilbake. Stor bil det og , men verditap omtrent som ethvert gjeldstynga offshore rederi i 2014.
 
Bror min hadde en s-max for en del år tilbake. Stor bil det og , men verditap omtrent som ethvert gjeldstynga offshore rederi i 2014.
Jeg tenker en sånn bil en er et nødvendig onde når du først har lagt bolle(r) i ugnen. Kjøp ny når bleier og grøt er pop, selg når konfirmasjonen på minstemann er unnagjort. Så kjøper man seg en ordentlig bil.

Da blir ikke regnestykket så ille.
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos og havarduf
Jeg tenker en sånn bil en er et nødvendig onde når du først har lagt bolle(r) i ugnen. Kjøp ny når bleier og grøt er pop, selg når konfirmasjonen på minstemann er unnagjort. Så kjøper man seg en ordentlig bil.

Da blir ikke regnestykket så ille.
Unger koster langt mer en verditap på bil...
 
Sykt, det er helt rått! Da må du dele bilder og lyd (!!) når du får den. Når er forventet ankomst forresten?

Var det ikkje den med 800hk+? Damn it....
Ja, skal dele. Den er ikke ny, orker ikke verditapet ,så via en bekjent i Mercedes-systemet fant jeg en riktig bil med god historikk og tilstandsrapport. Samt loaded med utstyr.

Den har vel 610hk mener jeg. Må nok opp på Brabus for å få 700-900hk.
Men det skal nok holde. Får huket av to ting på bucketlista mi på en gang, både eie en S-klasse og en ekte AMG :love:
 
Jeg tenker en sånn bil en er et nødvendig onde når du først har lagt bolle(r) i ugnen. Kjøp ny når bleier og grøt er pop, selg når konfirmasjonen på minstemann er unnagjort. Så kjøper man seg en ordentlig bil.

Da blir ikke regnestykket så ille.
Han bor på møre . Dei tar ikkje lett på verditap der ;) . Bytta i en xc70 som er vesentlig bedre bil på alle måter .
 
Den skal ha full gjennomgang hos Mercedes med tilstandsrapport. Vil være 100% sikker på at den er hel ved. Ikke gratis å reparere på disse.
Regner med levering i løpet av september.
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos og Oddemann