Bilsnakk

Hele poenget med en Toyota er jo å kjøpe og beholde! Leasing er som skapt for tyske premium merker!
Poenget er at leasing umulig kan være billig. Enkelt bilhold ja, men svindyrt. Grunnen til at jeg tok fram Toooyota var at alle som kjører det merket sier at det er så billig å eie nettopp en Tooooy. Hvis en ser på leasingkostnader så er det ganske likt for alle merker at det koster ca 50% av bilens verdi etter 3 år og 30-40.000 km. Tror ikke alle som leaser har tatt fram kalkulatoren før de signerer kontrakt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19 og Spring Drive
Er på min tredje Model 3 performance nå. Jeg er nok en enkel sjel. Jeg har alltid vært bilinteressert og har hatt det meste av 5 serie og A6 opp gjennom årene, men jeg synes faktisk Model 3 perf er veldig morsom å kjøre. Den nye modellen begynner i tillegg å få veldig god opplevd kvalitet. Har kjørt ca. hundre tusen km med disse tre bilene uten å "legge ut en krone" utenom strøm.
 
Kjøpte min toyota for 210k når den var 3år. Hadde den i nesten 8år.solgte da for 55k
Det billigste bilholdet får en sikkert på den måten du gjør det. Kjøp en bil som koster 1/2 pris etter 3 år og behold den i mange år. Hvis du har en bil som MÅ selges før den er 5 år / garanti utgår så er det en dritbil og en bør muligens kjøpe et annen merke. Alle biler bør holde i min 10 år før kostnadene begynner å komme selv om enkelte har fått en mandagsbil. Et verdigtap de tre første årene er så stort at en får vedlikeholdt mye bil for samme kostnad. Men gøy med ny bil og en kan bli lei av å kjøre samme bilen i mange år, men det koster å bytte. Kjøpte mange nye MB i perioden 2003 til ca 2016 og hadde et verdigtap å ca 45-70.000 kr pr år, disse tidene er for lengst passert da en kan gange verditapet med to til tre gangen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Det billigste bilholdet får en sikkert på den måten du gjør det. Kjøp en bil som koster 1/2 pris etter 3 år og behold den i mange år. Hvis du har en bil som MÅ selges før den er 5 år / garanti utgår så er det en dritbil og en bør muligens kjøpe et annen merke. Alle biler bør holde i min 10 år før kostnadene begynner å komme selv om enkelte har fått en mandagsbil. Et verdigtap de tre første årene er så stort at en får vedlikeholdt mye bil for samme kostnad. Men gøy med ny bil og en kan bli lei av å kjøre samme bilen i mange år, men det koster å bytte. Kjøpte mange nye MB i perioden 2003 til ca 2016 og hadde et verdigtap å ca 45-70.000 kr pr år, disse tidene er for lengst passert da en kan gange verditapet med to til tre gangen.
Enig, tror egentlig fasiten er å kjøpe 10 år gammel Panamera med V8’er. Må ikke være Turbo (S), kan være 4S.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og GrimReaper
Det billigste bilholdet får en sikkert på den måten du gjør det. Kjøp en bil som koster 1/2 pris etter 3 år og behold den i mange år. Hvis du har en bil som MÅ selges før den er 5 år / garanti utgår så er det en dritbil og en bør muligens kjøpe et annen merke. Alle biler bør holde i min 10 år før kostnadene begynner å komme selv om enkelte har fått en mandagsbil. Et verdigtap de tre første årene er så stort at en får vedlikeholdt mye bil for samme kostnad. Men gøy med ny bil og en kan bli lei av å kjøre samme bilen i mange år, men det koster å bytte. Kjøpte mange nye MB i perioden 2003 til ca 2016 og hadde et verdigtap å ca 45-70.000 kr pr år, disse tidene er for lengst passert da en kan gange verditapet med to til tre gangen.
Raskt regnestykke med en del antagelser:
1724240289225.png


Ca halv pris å beholde gammal Volvo fremfor å kjøpe/lease ny.

Mister: 3cm bakkeklaring.
Får: Splitter ny bil.
Miljøeffekt: trolig værre å produsere en ny bil enn å ferdigbruke den vi har.
Verdt 4'/mnd eller en Tudor Pelagos 39 per år? Nei.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper og DJ41
Raskt regnestykke med en del antagelser:
Vis vedlegg 377754

Ca halv pris å beholde gammal Volvo fremfor å kjøpe/lease ny.

Mister: 3cm bakkeklaring.
Får: Splitter ny bil.
Miljøeffekt: trolig værre å produsere en ny bil enn å ferdigbruke den vi har.
Verdt 4'/mnd eller en Tudor Pelagos 39 per år? Nei.
Restverdi VW ID7 tror jeg er usikker, men den største X-faktoren er jo service/rep/dekk på en gammel Volvo. Årlig service er jo i hvert fall 5-10K, og det er ikke mye som skal gå galt før de 50K i forskjell får ben å gå på. Spørsmålet er egentlig hvordan du priser denne risikoen, samt gleden ved å faktisk kjøre rundt i noe splitter nytt......

Tror heller jeg hadde gått for en brukt V90XC med garanti :)
 
Raskt regnestykke med en del antagelser:
Vis vedlegg 377754

Ca halv pris å beholde gammal Volvo fremfor å kjøpe/lease ny.

Mister: 3cm bakkeklaring.
Får: Splitter ny bil.
Miljøeffekt: trolig værre å produsere en ny bil enn å ferdigbruke den vi har.
Verdt 4'/mnd eller en Tudor Pelagos 39 per år? Nei.
Et raskt google søk på leasing for ID7 så er det ca 320.000 i kostnad / verditap over 3 år. Da må du plusse på ca 3300 kr pr mnd i kostnader. Da spretter merkostnaden opp til ca 90.000 kr pr år. Da blir det to stk Tudor :)
 
  • Wow
Reaksjoner: Genta
Restverdi VW ID7 tror jeg er usikker, men den største X-faktoren er jo service/rep/dekk på en gammel Volvo. Årlig service er jo i hvert fall 5-10K, og det er ikke mye som skal gå galt før de 50K i forskjell får ben å gå på. Spørsmålet er egentlig hvordan du priser denne risikoen, samt gleden ved å faktisk kjøre rundt i noe splitter nytt......

Tror heller jeg hadde gått for en brukt V90XC med garanti :)
Godt oppsummert dilemma det der. Enn så lenge har Volvoen vist seg å være "gratis" utover service med oljeskift og slitedeleskift til 5-10' per år. Kjørt 215'.
Kjøpskostnad for en 4 år gammel V90XC (med et års garanti igjen og kjørt ca 70'km) er litt lavere enn en ny bil, men besparelsene elbil gir forsvinner.
Så om trent likt regnestykke (med masse antakelser om rentenivå, energipris og restverdi).
1724247266176.png


Vil jeg kjøre splitter ny id7 fremfor 4 år gammel V90XC/MB E-all terrain?
NEI! Oppfatter de to siste som meget mye bedre biler, selv om jeg ikke har prøvekjørt VW.

Fremdeles er det veldig mye rimeligere å kjøre gammal XC70;) Og den økonomiske risikoen ved et eventuelt totalhavari blir mindre og mindre hvert år. Får prøver å overleve 2-3 år til kanskje, så kan jeg heller kjøpe en skokk med Tudors!

Uansett bil så er den store kostnaden verditap. Jo dyrere bil jo større tap. Verditap overgår glatt besparelsene el kan gi.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
For meg er bil følelser og pengene jeg bruker på bil ser jeg på som investering i livskvalitet. Om jeg skulle latt alle følelser ligge og kun tenkt praktisk/rasjonelt ville jeg kjøpt en 3-4 år gammel Skoda Oktavia firehjulstrekk diesel med lav km og kjørt den til den ikke gikk lenger…
 
For meg er bil følelser og pengene jeg bruker på bil ser jeg på som investering i livskvalitet. Om jeg skulle latt alle følelser ligge og kun tenkt praktisk/rasjonelt ville jeg kjøpt en 3-4 år gammel Skoda Oktavia firehjulstrekk diesel med lav km og kjørt den til den ikke gikk lenger…
Fasit. Derfor ratter jeg rundt i en 5-6 år gammel Superb med diesel og 4wd, som skal gå til den kneler eller svenskekromen tar den. Familieliv og kul/fin/eksklusiv bil er no go i min bok. Det får bli når ungene har flytta ut av baksetet, og vi ikke lengre trenger å dra vogn.
 
For meg er bil følelser og pengene jeg bruker på bil ser jeg på som investering i livskvalitet. Om jeg skulle latt alle følelser ligge og kun tenkt praktisk/rasjonelt ville jeg kjøpt en 3-4 år gammel Skoda Oktavia firehjulstrekk diesel med lav km og kjørt den til den ikke gikk lenger…
For meg er det også følelser. Kjører ikke elbil da det er for meg helt følelsesløst. Hjelper ikke om Tesla går 0-100 på 1,2 sek. Kjører heller BMW G31 540i og AMG med V8 som kosebil. Det har blitt for dyrt å kjøpe nybil og bytte etter et par år som jeg gjorde tidligere.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: GrimReaper og Heftos
Enig i et bil er følelser. Men jeg trenger ikke disse følelsene hele tiden, og er ikke overbevist om at en noenlunde praktisk bil på 2-2,5 tonn ville klart å gi meg de følelsene uansett ;)

I det daglige verdsetter jeg heller noe som er driftsikkert, tåler en og annen ripe, har god plass, et visst minimum av kvalitetsfølelse, og er billig i innkjøp/drift.

Møt min perfekte uperfekte 10 år gammel Mercedes B-klasse. Oftest sett som taxi og kjørt av pensjonister – men ble vel egentlig i sin tid skapt for sånne som meg.

IMG_20210730_133348.jpg
 
Godt oppsummert dilemma det der. Enn så lenge har Volvoen vist seg å være "gratis" utover service med oljeskift og slitedeleskift til 5-10' per år. Kjørt 215'.
Kjøpskostnad for en 4 år gammel V90XC (med et års garanti igjen og kjørt ca 70'km) er litt lavere enn en ny bil, men besparelsene elbil gir forsvinner.
Så om trent likt regnestykke (med masse antakelser om rentenivå, energipris og restverdi).
Vis vedlegg 377763

Vil jeg kjøre splitter ny id7 fremfor 4 år gammel V90XC/MB E-all terrain?
NEI! Oppfatter de to siste som meget mye bedre biler, selv om jeg ikke har prøvekjørt VW.

Fremdeles er det veldig mye rimeligere å kjøre gammal XC70;) Og den økonomiske risikoen ved et eventuelt totalhavari blir mindre og mindre hvert år. Får prøver å overleve 2-3 år til kanskje, så kan jeg heller kjøpe en skokk med Tudors!

Uansett bil så er den store kostnaden verditap. Jo dyrere bil jo større tap. Verditap overgår glatt besparelsene el kan gi.
Enkelte nyere brukte Volvoer kommer med 7 år/150 000 km garanti. Det er jo tilnærmet full nybilgaranti, og mye av verditapet er tatt. Men nye dekk må jo til etter hvert..

Høres ut som om den XC70en er ganske skuddsikker og kan rulle og gå noen år til:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Fått pris på nye continental sommerdekk til min 3år gamle bil.
20000 ferdig pålaggt. Mmm. Fikk litt rabatt.
Dekk er ikke gratis

Stiv pris. Min datter kjører på Continental Premium. Hun er fornøyd. Jeg har merket at bilen er veldig stillegående. Selv har jeg alltid kjørt på Yokohama, men har vurdert Continental neste gang. (Dramatisk å bytte slik!)

8
 
Toyota og Lexus selger fortsatt bra. Men det skyldes nok i all hovedsak at var litt forut sin tid og ikke kastet seg på elbølgen. De leverer bare én elmodell og den skal de vel fase ut tror jeg.
De tyske fabrikantene har jo tatt poenget nå og går tilbake på elbilsatsingen over hele fjøla, men det tar nok noe tid før de er tilbake på hesten igjen. De skjønte vel at de ikke kunne leve av å bare selge biler i Norge.
Mercedes har allerede varslet at de skal satse milliarder på fossilteknik de neste årene og Audi var første til å varsle at de snur båten.
Alle oddetallsmodellene til Audi blir fossile fremover mens partallsmodellene skal være el. Så det er gudskjelov et skifte i horisonten for oss som er glad bil.
Toyota og Lexus kommer med flere nye elbilmodeller de neste årene, så de skal på ingen måte fase ut elbiler. Den lille duppen vi ser i elbilsalget nå er nok bare akkurat det, en dupp, før det tar seg videre opp igjen.