Bilsnakk

Toyota og Lexus kommer med flere nye elbilmodeller de neste årene, så de skal på ingen måte fase ut elbiler. Den lille duppen vi ser i elbilsalget nå er nok bare akkurat det, en dupp, før det tar seg videre opp igjen.

En meget fornuftig mann. 0,92% av salget til en av verdens bilgiganter tilsier vel ikke akkurat kjempesatsning. De vil sikkert hoste opp noen alternativer for entusiastene men friskt at de har et annet perspektiv en resten av saueflokken.
Og elbil er kun relevant i rike land. Ser du for deg IS kjører rundt i en Tesla med en 12.7 festet på taket? Nei, de sverger nok til en fossil hilux.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Flere relativt store produsenter i markedet som ser et etter alternativer. Det er kan vil ikke være tilfeldig at samtlige store og anerkjente produsenter "angrer"?
Kan det være at elektriske biler ikke er frelseren allikevel?
 

En meget fornuftig mann. 0,92% av salget til en av verdens bilgiganter tilsier vel ikke akkurat kjempesatsning. De vil sikkert hoste opp noen alternativer for entusiastene men friskt at de har et annet perspektiv en resten av saueflokken.
Og elbil er kun relevant i rike land. Ser du for deg IS kjører rundt i en Tesla med en 12.7 festet på taket? Nei, de sverger nok til en fossil hilux.

Ikke IS, men en annen terrorist.. ;)


IMG_3574.jpeg
 
Redigert:
Den ventet jeg egentlig på :LOL: spørs hvordan rekkeviddeangsten føles når det flyr kuler rundt øra hans. Ikke det at han trenger å tenke på det uansett, han sender bare ungene siden på 14-15år av gårde i stedet :mrgreen:

Ikke førstevalget til å gå i kamp nei, og dessverre har du nok helt rett om Kadyrov
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Er jo et problem å fortsette el satsing når dei no oppdager at energi og då spesielt elektrisk ikkje vil være en overskudsvare som kan kastes vekk på privattransport i framtida .
Dette sitter åpenbart litt langt inne for enkelte. For ikke å snakke om manglende infrastruktur.
Men lavthengende frukt er alltid den letteste å plukke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Toyota sin plug in hybrid med solceller var jo egentlig genial.Men er jo presset ut pga at elbil visstnok er eneste fremtid

Det virker no som fleire bilprodusenter innser det at der må fleire alternativer til og at el nok ikkje vil kunne fungere over alt .

Jo meir eg hører frå folk som studerer energimarkedet uten å ha store eierinteresser hverken her eller der jo meir trur eg nok at skal en gå den elektriske vegen, samtidig som vi kutter utslepp og bevarer natur så kjem vi ikkje unna kjernekraft i større skala .
Estimert strømpris i 2035 vil være +/- 200 øre pr kWh slik løpet er lagt opp i dag.
 
Er det gjengs med rabatter ved kjøp av ny bil hos merkeforhandler?

I dette tilfellet gjelder det et mulig kjøp av Tesla Y som familiebil.

Endte med en 1,5 år gammel ID4 GTX.

Kampanjen Volkswagen har kjørt var fristende, men forskjellen på brukt vs. ny endte på rett over 100 000 (med mitt beskjedne behov for utstyr). Det ble avgjørende denne gangen. Fornøyd med valget.

Vil i sammen slengen nevne at «smidig bilhandel» hos Finn fungerer utmerket for å kvitte seg med brukbar bruktbil. Må selvfølgelig sile ut en haug med bytteforslag, forhandlere med skambud og optimister, men løsningen er god når kjøperen er seriøs.
 
Jeg trenger en stor bil... Tre isofix i baksetet + stort bagasjerom.
Er jeg idiot om jeg kjøper en 4 år gammel Galaxy eller S-max til 400-450k?
Så og si alle elbiler i den prisklassen er for små.
Buzz er unntaket, men den er ikke tilgjengelig nå med den nye større batteripakken, samt at da snakker vi vel fort 650k?
 
Jeg trenger en stor bil... Tre isofix i baksetet + stort bagasjerom.
Er jeg idiot om jeg kjøper en 4 år gammel Galaxy eller S-max til 400-450k?
Så og si alle elbiler i den prisklassen er for små.
Buzz er unntaket, men den er ikke tilgjengelig nå med den nye større batteripakken, samt at da snakker vi vel fort 650k?
Var i samme situasjon for noen år siden, etter å vurdert mange alternativer så endte vi på VW Touran. Det er den mest praktiske bilen vi noen gang har hatt. Gikk for bensin versjonen, da den opplevdes kvikkere og har heller ikke behov for tung henger. Men de kommer også i diesel. Prøvde s-max med "råeste" motoralternativ, men det var noe sirumpa greier. Nå lager de jo ikke Touran lenger men er noen gode kjøp på brukten. Anbefaler å kikke på de hverfall i din situasjon. Vi har siste generasjon som jeg faktisk synes ser helt ok ut fortsatt.
 
Var i samme situasjon for noen år siden, etter å vurdert mange alternativer så endte vi på VW Touran. Det er den mest praktiske bilen vi noen gang har hatt. Gikk for bensin versjonen, da den opplevdes kvikkere og har heller ikke behov for tung henger. Men de kommer også i diesel. Prøvde s-max med "råeste" motoralternativ, men det var noe sirumpa greier. Nå lager de jo ikke Touran lenger men er noen gode kjøp på brukten. Anbefaler å kikke på de hverfall i din situasjon. Vi har siste generasjon som jeg faktisk synes ser helt ok ut fortsatt.
Takk for innspill! Nyere Touran ser absolutt helt grei ut den.
Problemet er at i dag har jeg en Passat Alltrack og det er begrenset hvor mye større Touranen faktisk er..
Her er f eks Galaxy vs Touran:

1000007608.jpg

Og så skiller det nok nærmere 10cm på bredden.

(jeg trenger ikke 7 seter)
 
Takk for innspill! Nyere Touran ser absolutt helt grei ut den.
Problemet er at i dag har jeg en Passat Alltrack og det er begrenset hvor mye større Touranen faktisk er..
Her er f eks Galaxy vs Touran:

Vis vedlegg 378354
Og så skiller det nok nærmere 10cm på bredden.

(jeg trenger ikke 7 seter)
Med bagasjeromsnett er det helt sykt hvor mye vi har fått med oss på tur. Den er også mye mer firkantet bak i formen enn Passat (som jeg også har hatt), som gir mye mer faktisk plass. Alle 3 baksetene kan flyttes på individuelt og legges helt ned, som gir stor fleksibilitet ift hva man skal ha med. Høyre fremsete kan også legges helt flatt ned som har spart oss for henger ved mange tilfeller. På papiret er den vel ikke så mye større kanskje men anbefaler å ta en kikk om du ikke har gjort det :)
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Med bagasjeromsnett er det helt sykt hvor mye vi har fått med oss på tur. Den er også mye mer firkantet bak i formen enn Passat (som jeg også har hatt), som gir mye mer faktisk plass. Alle 3 baksetene kan flyttes på individuelt og legges helt ned, som gir stor fleksibilitet ift hva man skal ha med. Høyre fremsete kan også legges helt flatt ned som har spart oss for henger ved mange tilfeller. På papiret er den vel ikke så mye større kanskje men anbefaler å ta en kikk om du ikke har gjort det :)
Will do :)
Har også googlet meg frem til at Sharan og Galaxy er "samme" bil. Sharan ser bedre ut, men har vært mye trøbbel med den har jeg hørt.
 
Will do :)
Har også googlet meg frem til at Sharan og Galaxy er "samme" bil. Sharan ser bedre ut, men har vært mye trøbbel med den har jeg hørt.
Vi har hatt Touran tidligere og var veldig fornøyd med den. Massevis av bagasjeromsplass og veldig praktiske seter i midtre rad. Vi har strengt tatt ikke bruk for 7-seter i det daglige, men synes det er veldig praktisk mtp henting og levering til diverse fotballkamper, bursdager etc.

For et par år siden "oppgraderte" vi til Sharan for å få firehjulstrekk. I den har jeg aldri problem når vi pakker bilen, vi får med oss absolutt alt vi kunne drømt om når vi drar på ferie/hytta. Utfordringen er at den er ikke veldig driftssikker. Vi har hatt masse DPF problemer, turbohavari, drivakselbrudd etc etc. Jeg har brukt masse blod, svette, tårer og penger på å holde den i live, så nå klarer jeg ikke selge den. Jeg ville nok aldri anbefalt noen å kjøpe en.

Har ingen erfaringer med Galaxy, men har hørt positive ting fra flere.
 
Will do :)
Har også googlet meg frem til at Sharan og Galaxy er "samme" bil. Sharan ser bedre ut, men har vært mye trøbbel med den har jeg hørt.
Ja ser at de ble produsert på samme sted og at det har vært mye tull. Kommer ikke helt over den skyvedøren til baksetene, får litt maxi-taxi feeling. Synes ikke Sharan ser like moderne ut lenger. Men nå er det jo gjerne av nødvendighet og ikke bilinteresse som gjør at man vurderer noen av disse bilene :D
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf