Vinterjakke

Vekker til live denne tråden.

Noen som har tips til en varm vinterjakke (selv i -30c)?
Send en mail til George C:
1728413028336.png

Når det er som verst bruker jeg en mountain equipment ekspedisjonsboblejakke, føler meg som George og driter i hvordan seg ser ut, alternativet er å fryse ihjel.

... jeg har en USAAF B3 saueskinnsjakke fra Aviation Leathercraft. Den er faktisk så varm at det må være 15 blå. Den er også designet i en periode hvor menn brukte ordentlige bukser, så med moderne femi hoftebukser blir man dødsvarm på overkroppen og iskald på magen.

b3-front.jpg

Noen som har tips til en varm dunjakke til barn? Poden vokste ut av en Bergans-variant, men da jeg kjøpte tilsvarende så syntes jeg den var litt tynn (Røros down).

Noen med erfaringer rundt Gloverall Duffle Coats? Ser de kommer i en myriade av varianter og utførelser, men «the monty» er vel kanskje klassikeren og dermed fasit?

Har ikke sett på Gloverall på 20 år, men da var de av svært høy kvalitet. Jeg gikk med en Aquascutum duffle dengang, og den så litt billig ut ved siden av kameratens Gloverall.

Monty er helt riktig klassikeren.
Field-Marshal-Sir-Bernard-Montgomery.jpg

Sømmer og "toggles" ser riktig ut på den de lager i dag, men jeg synes det ser ut som om de har endret litt på lukkingen i halsen. Uansett blir det typisk bare du som vet om det er "en original Monty" og du fremstår gjerne litt rar om du snakker om det. Jeg snakker av erfaring.

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG