Vinterjakke

Vekker til live denne tråden.

Noen som har tips til en varm vinterjakke (selv i -30c)?
Send en mail til George C:
1728413028336.png

Når det er som verst bruker jeg en mountain equipment ekspedisjonsboblejakke, føler meg som George og driter i hvordan seg ser ut, alternativet er å fryse ihjel.

... jeg har en USAAF B3 saueskinnsjakke fra Aviation Leathercraft. Den er faktisk så varm at det må være 15 blå. Den er også designet i en periode hvor menn brukte ordentlige bukser, så med moderne femi hoftebukser blir man dødsvarm på overkroppen og iskald på magen.

b3-front.jpg

Noen som har tips til en varm dunjakke til barn? Poden vokste ut av en Bergans-variant, men da jeg kjøpte tilsvarende så syntes jeg den var litt tynn (Røros down).

Noen med erfaringer rundt Gloverall Duffle Coats? Ser de kommer i en myriade av varianter og utførelser, men «the monty» er vel kanskje klassikeren og dermed fasit?

Har ikke sett på Gloverall på 20 år, men da var de av svært høy kvalitet. Jeg gikk med en Aquascutum duffle dengang, og den så litt billig ut ved siden av kameratens Gloverall.

Monty er helt riktig klassikeren.
Field-Marshal-Sir-Bernard-Montgomery.jpg

Sømmer og "toggles" ser riktig ut på den de lager i dag, men jeg synes det ser ut som om de har endret litt på lukkingen i halsen. Uansett blir det typisk bare du som vet om det er "en original Monty" og du fremstår gjerne litt rar om du snakker om det. Jeg snakker av erfaring.

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Finnes det en egen jakketråd her inne?
Lurer på å kjøpe en UBR,noen med UBR og ølmage her inne?
Hvor stor Ølmage kan en ha i størrelse Xl?(regular fit)

UBR og ølmage

Det ække heeeelt optimalt. Snakker av erfaring.

Jeg er ca 180 høy og da jeg veide over 100 kg kjøpte jeg en UBR vinterparkas i XL. Den passet såvidt rundt magen men var en god størrelse for stor over brystet og skuldrene. Nå veier jeg mye mindre og da er den for stor overalt. Har strammet den inn i sidene og bruker den utelukkende til å lufte hundene med i mørket, og da helst med en tynn dunjakke under.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Du må nesten prøve. Men av vinterparkaser jeg har prøvd er nok UBR den minst egnede for de som ikke er helt atletiske...

• Liker
Reaksjoner: Raniets
Kunne gjerne tenkt meg norskprodusert jakke.
Men når jeg sjekker litt,så er jo ingenting laget i norge.
Foruten Lund treskofabrikk og noen ullprodusenter.så er alt laget i utlandet! Finnes det noe i det heletatt som er laget inorge?

Kunne gjerne tenkt meg norskprodusert jakke.
Men når jeg sjekker litt,så er jo ingenting laget i norge.
Foruten Lund treskofabrikk og noen ullprodusenter.så er alt laget i utlandet! Finnes det noe i det heletatt som er laget inorge?
Er nok for dyrt å produsere i Norge generelt. Men enkelte produsenter som Canada Goose f.eks har sin produksjon i Canada. Mens mange andre tyr til Indonesia. Av to onder ville jeg valgt Indonesia foran Kina.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og UJU
Noen gode alternativer?

Kanskje prøve Arc'teryx Therme?
Jeg har ikke testet akkurat denne, men har prøvd et par andre "by-stil" Arc'teryx vinterparkaser. De var liksom en hel størrelse større rundt livet enn en UBR i samme skulderbredde. Ellers har jeg god erfaring med Canada Goose, men mine er så gamle at de skulle være praktiske og ikke ettersittende.

Kjører jo kinabil,så har ikke noe imot kinesiske produkter.så lenge det ikke er statseid. Noe BYD ikke er. Verre med MG som kinesiske staten har eierinteresser i. Som igjen samarbeider tett med VW.
Kjøpe merker fra norge,gb og usa som har «made in china» på seg irriterer meg noe veldig.
Mulig canada goose kan være noe? Er ikke de veldig varme? Eller har de noe lettere også?
Kjøper gjerne canadisk. Har jo slekt over der :)

Redigert:
Kjører jo kinabil,så har ikke noe imot kinesiske produkter.så lenge det ikke er statseid sånn Noe BYD ikke er. Verre med MG som kinesiske staten har eierinteresser i. Som igjen samarbeider tett med VW.
Kjøpe merker fra norge,gb og usa som har «made in china» på seg irriterer meg noe veldig.
Mulig canada goose kan være noe? Er ikke de veldig varme? Eller har de noe lettere også?
Kjøper gjerne canadisk. Har jo slekt over der :)
Alt er statssubsidiert i Kina, det er hele poenget med Kina.

Men for å holde oss til jakker så er Canada Goose ekstremt varme ja, hvis man velger en varm modell. Men jeg regner med de har modeller som er litt mer moderate også.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Men den modellen er vel ikke unik for china?
Norske stat subsidierer jo norske bønder?
Derfor få i norge ikke har råd til annet enn Norvegia kjøpt på tilbud til 79kr kiloet?