Flott samling, @Parmined!Nesten som å gå opp til eksamen, dette, vel vitende om at medstudentene trolig er bedre forberedt!
Noen av samlingene som så langt har vært presentert, har virkelig tatt pusten fra meg. Utrolig mye velgjennomtenkt og spennende, og gode presentasjoner med kule bilder.
Min samling er i kategorien «budsjett», og blant annet derfor har denne «hypen» under covid rett og slett ikke brydd meg en døyt. Folk må nå gjerne kaste gode penger etter dårlige for min del, og snakke så mye de vil om sine nyinnkjøpte business-caser i østersstål. Så kan heller jeg, med min budsjett-samling, tillate meg å digge, rått og uhemmet, @GrimReaper sin «glorete», men dypt ærlige samling. GrimReaper og jeg er bare på hver vår banehalvdel. Invistorene og Jantelovens voktere får spille mot hverandre på grusbanen ved siden av.
Det sagt, det er et hull i samlingen min etter et relativt nylig salg. Jeg trenger gode råd for å fylle hullet. Og her er et tematisk utgangspunkt:
Jeg er mer opptatt av estetikk enn mekanikk, og like opptatt av brukskunst som av kunst. Tenk IWC Portugieser, sporty Breitling og «Dirty Dozen».
Disse er da referansepunktene (ikke gral, altså, bare referanse!) for samlingen og interessen. Klokkene jeg viser her, er dem som faktisk er i rotasjon, og det går ikke én måned uten at nær samtlige her er i bruk. Jeg bytter gjerne på ettermiddagen også!
Familiebilde først.
Vis vedlegg 382098
Så til hver enkelt, og jeg starter med:
Omega Seamaster vintage.
Vis vedlegg 382099
Fra sent 40-tall, omtrent. Denne ble vel laget som brukskunst, men er jo reneste finkunst i dag.
Mitt eksemplar er det best bevarte jeg noen gang har sett. Jeg har fått kassen lettere polert fordi skiven og viserne er så flotte. Måtte få litt balanse. Kjøpt hos lokal urspesialist for mange år siden, til en fair pris. Jeg falt for den umiddelbart da jeg så den, og nær sagt enhver pris hadde nok vært fair i mine øyne. Kjærlighet ved første blikk!
Den holder tiden lenge nok til at jeg kommer meg hjem fra selskapet, men dernest må den hvile en stund før den kan brukes igjen. (Rare greier - noen som vet hvorfor?) Så er det jo ikke selskaper så ofte, og dermed er det ikke noe problem. Bruker den en gang i blant ellers også, og den gir like mye glede hver gang.
Seiko Presage Cocktail Time
Vis vedlegg 382100
Et estetisk mesterverk, slående vakker som urskiven er, og dessuten fikk jeg den i gave. Dette er en klokke jeg aldri går lei av å se på. Som oftest går jeg i pent kontorantrekk, og denne passer normalt veldig bra til jakke, skjorte og slips. Spillet i skiva gjør den veldig spesiell i ulike lysforhold, og detaljene på visere og timemarkører er på Grand Seiko-nivå.
Holder tiden godt, gjør den også. Det var ellers mye snakk om skinnremmen i diverse fora, at den var så elendig - men jeg har alltid likt den! På en viss avstand kan den se ut som simpel plast, men det er bare sjarmerende - den som vet, den vet osv.
MontBlanc Heritage GMT
Vis vedlegg 382101
Som siste klokke for Portugieser-personligheten er dette også en klokke for pent kontorantrekk, og dessuten velegnet for jobbreiser med GMT-funksjonen. Denne kom til meg i en byttehandel etter at jeg hadde fulgt markedet for modellen en stund. Strålende fornøyd, selv om lakserosa skive ikke er veldig anvendelig.
Lesbarheten er for eksempel ikke allverden, og jeg dummet meg nesten ut under et foredrag for litt siden da jeg knapt klarte å passe tiden. Skal man holde foredrag, trengs en overtydelig skive, er nå min erfaring!
Samtidig: Klokken er så flott at jeg bruker den også når den ikke passer. (Bruks-)kunst!
Certina DS Titanium (two-tone)
Vis vedlegg 382102
Denne klokken er arvegods. Kjøpt på slutten av 90-tallet, quartz, og har vært brukt kontinuerlig siden da og frem til jeg overtok i 2021 - i alle elementer, i all slags vær, til hverdags og til fest, og som hjelpemiddel til en håndverker. I praksis og i over 20 år en ordentlig «do it all»-klokke. Brukskunst.
Da jeg overtok den, polerte jeg selv både kasse og lenke, men lenken var rett og slett for utslitt. Skal lenken tas i bruk, må en fagperson gjøre jobben, men jeg synes den kler forskjellig remmer, så det er ikke så viktig. Jeg bruker den ikke særlig ofte, men det var min fars klokke, og nå er den min helt egen «Dirty Dozen».
Seiko «flightmaster».
Vis vedlegg 382103
Impulskjøp på marked i London. Sliter litt med den ene kronograf-pusheren og med kronograf-innstillingen, hvilket har sin egen sjarme. Sånn er det med annenhåndsmarkedet i London. Man treffer ikke ofte, og denne gang traff jeg altså ikke helt.
Klokken holder dog tiden og er dessuten superkul. Sjeldent i bruk, og aldri på den originale lenken, da den er massiv. Men dette viser min Breitling-side. Stor, kraftig og masse, masse greier på skive og bezel.
Certina DS Action Diver’s Powermatic 80
Vis vedlegg 382104
På 43mm begynner dette å ligne voksen Breitling-størrelse, men utover det er det vel ikke mange likheter. Denne ble kjøpt som ventepølse, men ble umiddelbart en favoritt. Brukes mye og ofte, også til pent kontorantrekk. Synes den gir masse bang for the buck, og både på orignalremmen og på en gammel Erica’s Original-rem, er den rent ut sagt stilig!
En beater som tåler alt, og som jeg nok kommer til å beholde en god stund.
Så til hullet i samlingen. Jeg «mangler» en klokke eller to for tiden, og trenger gode råd!
Jeg er blant dem som tester stil før jeg evt kjøper noe mer solide greier, og er således glad i micro-brands og en og annen Timex eller Seiko til testformålet. Men det gir bare kortvarig glede, og til kortvarige gleder finnes så mangt annet.
Jeg har derfor spart og så testet meg frem via mer kvalitet. Likevel er det for sjeldent det treffer, og verken Radium (brukskunst-estetikk) eller Grand Seiko (finkunst-estetikk), for å gi et par eksempler, har vært riktige.
Tudor stikker seg ut som en favoritt, og jeg har hatt både Black Bay 36 i blå og BB58 925. I tillegg har jeg prøvd på armen nær sagt alle Tudor-modeller siden jeg falt for Ranger Heritage for mange år siden. Da var en slik klokke uaktuelt, for på samme måte som mange her inne sikkert har tenkt på et eller annet tidspunkt: 5k er absolutt maks for en klokke …
Det ble ikke Ranger Heritage, som er veldig Dirty Dozen, og salget av BB36 er nok det jeg angrer mest på. Ranger og BB36 er brukskunst - hverdagslig, enkelt og bunnsolid.
Hva nå? Tudor BB chrono, vintage Tudor Prince eller BB36 på nytt? Nye Ranger?
Eller hva med en Breitling? Jeg synes Navitimer 1 på 38mm er utrolig flott. Med denne har Breitling klart å få frem essensen av Navitimer på det som nesten er et dressur. Godt gjort! På listen er Navitimer 1 høyt oppe. Klassisk Navitimer kronograf er også mulig, men hakket mindre anvendelig for mitt bruk (en klokke for annet enn kun kontoret bør tåle litt vann).
IWC Pilot Mark X(xxx)? I alle fall svært god lesbarhet! Foredragsklokke - er det en ting?
Vet ikke helt - og tar gjerne i mot forslag! Dere ser av vurderingene mine sånn omtrent hvilket prissjikt jeg er innenfor.
Kom gjerne også med kritikk av samlingen, takk for godt initiativ, @Dazed, og takk for noen aldeles supre samlinger her!
God spredning og de som stikker seg mest frem for meg er Flightmaster og Montblanc.
Når du nevnte brukskunst fløy tankene mine raskt til bauhaus og «form følger funksjon», og dermed en av de få klokkene jeg angrer på å ha solgt - Nomos Tangente 35.
Denne er 35 mm, men virker større pga lange lugs. De finnes også i større størrelser.
Ellers har du jo Mondaine, som du gjerne kjenner igjen fra togperronger, hvor lesbarheten er i fokus og en artig detalj hvor sekundviseren stopper opp et par sekunder ved 12-posisjonen.
Disse var gjerne ikke helt i retningen du søkte ut fra klokkene du selv foreslo, men slenger dem i potten likevel.
For å prøve å treffe litt bedre noterer jeg at du er glad i BB36, tool/field-watch som samtidig er pen, grei vannresistens og god lesbarhet. Det vil jo strekke budsjettet litt videre, men er det rett og slett en Explorer du skulle hatt?