* K L O K K E S T A F E T T E N 3*

1.png
2.png
3.png
4.png
 
Redigert:
Hvor stor er Nomos? Funker den som daglig klokke eller den for pen? Vanntett?
Nomos er smått, men bærer vesentlig større. En 34 eller 36mm ser ut som 40. Skiven tar veldig mye oppmerksomhet fordi det knapt er noe stål rundt. Ingen bezel.
Utover noen modeller - spesielt sportsklokken Ahoi - er de ikke vanntette.
Rent stilnessig synes jeg den jeg hadde nesten fungerte som dagligklokke (pent kontorantrekk), men hadde hele tiden følelsen av at den var for skjør. Tynn, med er svært delikat uttrykk:
IMG_0923.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
@Johnsigans Kul samling, men en stikker ut som en bananas vinner, 5035J. Automatisk års-kalender men 11mm tykk?? Dressy 37mm i gult gull og romertall men lume på både tall og visere?? Dette blir også kritikken for bidraget ditt! Gi oss flere bilder, helst av hvor tynn den er, og i mørket med litt UV-lys! :cool:
 
@Genta

Takk for det som må være den mest effektive presentasjonen til nå! Men skjedde det en liten endring av oppsettet her? Smakfullt presentert er det uansett.

Jeg må si jeg imponert over din beinharde nedskalering. Samlingen er skikkelig kompakt og sportslig. IWC Pilot mark XVII vokser på meg, og det hadde vært gøy å prøve en på armen en dag. Jeg trodde datovinduet var et eksklusjonskriterie for meg, men er neimen ikke så sikker lenger. I denne samlingen kan den utgjøre et lite dressklokkealibi for de som bryr seg om slikt.

Klart man skal ha en dykkerklokke i samlingen, og jeg synes valget ditt av Seamaster 300 med kvartsverk er litt annerledes. Har prøvd en svært lik av en kamerat. De er ikke dumme.

At du i en treklokkesamling har valgt å beholde en Radium, det er gøy. I utgangspunktet er det klokker man kan kjenne igjen på langt hold, et unikt design. At den i tillegg er rød gjør den jo ulikt alt annet. Morsomt valg! Enig i sammenligningen med Swix-termometeret. Vi skal kanskje ikke se bort ifra at en slik radium med fargefelt dukker opp på et tidspunkt :unsure:

Retningen er jo staket ut med en Submariner i horisonten, så her er det bare å glede seg til fortsettelsen.
Står det noe annet på blokka?
 
@Genta

Takk for det som må være den mest effektive presentasjonen til nå! Men skjedde det en liten endring av oppsettet her? Smakfullt presentert er det uansett.

Jeg må si jeg imponert over din beinharde nedskalering. Samlingen er skikkelig kompakt og sportslig. IWC Pilot mark XVII vokser på meg, og det hadde vært gøy å prøve en på armen en dag. Jeg trodde datovinduet var et eksklusjonskriterie for meg, men er neimen ikke så sikker lenger. I denne samlingen kan den utgjøre et lite dressklokkealibi for de som bryr seg om slikt.

Klart man skal ha en dykkerklokke i samlingen, og jeg synes valget ditt av Seamaster 300 med kvartsverk er litt annerledes. Har prøvd en svært lik av en kamerat. De er ikke dumme.

At du i en treklokkesamling har valgt å beholde en Radium, det er gøy. I utgangspunktet er det klokker man kan kjenne igjen på langt hold, et unikt design. At den i tillegg er rød gjør den jo ulikt alt annet. Morsomt valg! Enig i sammenligningen med Swix-termometeret. Vi skal kanskje ikke se bort ifra at en slik radium med fargefelt dukker opp på et tidspunkt :unsure:

Retningen er jo staket ut med en Submariner i horisonten, så her er det bare å glede seg til fortsettelsen.
Står det noe annet på blokka?
Joa, måtte endre fra one-pager da skriften ble for liten på mob, og takk:)

Enig at den er sporty, men både Omegan og IWCn kler skinnreimer og skjorte på jobb.
Ditt eksklusjonskritere (åpent dathohjul) er mitt valgkriterie:)
Står faktisk ikke noe på blokka enn vintage Tudor sub (evnt 5513) og Daytona - men klokkekontoen er ganske skrapa...
Bortsett fra at jeg ble sabla nysgjerrig på den nye karbonkompositt-Tissoten!


___________________________________

Oppsett ver 0,9:


genta.png
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Liker IWCen, slevom jeg er litt splitta på om datovisningen er råkul eller ikke. Hvorfor «snudde du ryggen» helt til Rolex? :unsure:
Ikke snudd ryggen til Rolex, er fremdeles stor fan. Bruker konas Hulk når abstinensene blir for store;)
Kommer sterkere tilbake når matvareprisene faller 20 % og kidsa ikke skal på 5-10 aktiviteter i uke hver...

Det sagt, prisgalopp og galskap rundt Rolex har holdt meg litt igjen, heldigvis roa seg nå.
Også er de moderne sportsmodellene for chunky for meg.
 
Joa, måtte endre fra one-pager da skriften ble for liten på mob, og takk:)

Enig at den er sporty, men både Omegan og IWCn kler skinnreimer og skjorte på jobb.
Ditt eksklusjonskritere (åpent dathohjul) er mitt valgkriterie:)
Står faktisk ikke noe på blokka enn vintage Tudor sub (evnt 5513) og Daytona - men klokkekontoen er ganske skrapa...
Bortsett fra at jeg ble sabla nysgjerrig på den nye karbonkompositt-Tissoten!


___________________________________

Oppsett ver 0,9:


Vis vedlegg 382265
Jeg måtte prøve meg på et raskt forsøk. Joda, her mangler det kanskje en Swix-logo og i alle fall OSLO PROD, dessuten vil sikkert Radium ha sin sekundviser. Men det kan jo bli en artig klokke :p

radium-x-swix.jpg
 
Rolex Datejust 36
Vis vedlegg 381911
Vis vedlegg 381912


Var egentlig på jakt etter Tudor Date-Day med rillet bezel, men da denne dukket opp rykket det voldsomt i kjøpefingeren. Den ble kjøpt like etter at min første (og foreløpig eneste) sønn ble født, og er i tillegg birthyear til samboer (som fødte nevnte barn), så den har potensiale til fort å bli en nostalgisk stålklump. Den sorte skiva er ikke i perfekt stand, men jeg synes den er meget stilig og liker den bedre enn de sekssifrede skivene med lume-markører. Jeg har også en strøken sølvfarget skive liggende til denne, så har mulighet til å endre uttrykk om ønskelig (noen mener kanskje det er fy-fy?). Jeg blir ikke lei av å se lyset spille i hvittgullsbezelen på denne.

Omega DeVille 18k
Vis vedlegg 381913
Vis vedlegg 381914

Denne tikket alle boksene da jeg var på jakt etter mekanisk dressklokke i helgull, og etter en kjapp byttehandel var den på plass i klokkeboksen. I min søken etter mer informasjon om modellen finner jeg nesten bare eksemplarer med hvite eller sølvfargede skiver, så det kan tyde på at denne med gullskive ikke er like utbredt. Jeg er usikker på hvilken variant jeg synes er finest, men det er jo litt stas dersom det er en litt mer sjelden utgave. Utover dette vet jeg lite om denne, så setter pris på all kunnskap folk eventuelt skulle sitte på.


Noen egne observasjoner:

Med relativt små håndledd (i likhet med de fleste klokkeinteresserte, virker det som) foretrekker jeg mindre klokker og avskriver dessverre fort modeller kun basert på diameter, lug-to-lug og tykkelse.

Jeg er svak for klokker som lener litt mot den pyntelige delen av skalaen, men bruker helst noen litt mer robuste i det daglige.

Vis vedlegg 381915

Jeg må nok ydmykt erkjenne at status, anerkjennelse og pris fortsatt betyr en del. Kanskje modnes smaken og tilnærmingen etter hvert. @Fjordseiko sin spesialiserte samling ga i hvertfall inspirasjon til å prøve å finne en retning og dyrke denne. Jeg føler fortsatt jeg bygger et referansegrunnlag, ved å prøve mye forskjellig og da gjerne klassikerne som man «bør» ha et forhold til. Likevel tenker jeg at det kanskje ikke nødvendigvis er ufortjent at noen klokker får status som klassikere. Kanskje er jeg bare et lett bytte for watchfluencerene på Instagram som legger føringer for hva jeg skal like. At Cartier Tank, Zenith Chronomaster Sport og Grand Seiko SBGW231 (eller en variant) står høyt på listen over hva jeg kunne tenkt meg videre, kan muligens tyde på det. Uansett nyter jeg nerdingen, diskusjonen og jakten, samt setter pris på de som allerede er i boksen.

Takk til @Dazed for initiativet og takk for meg.
Flott samling som dekker alt man skulle finne på. Tipper Seikoen ble litt overflødig etter kjøp av datejust.
BB58 er definitivt penest i blått. Lumepippen med gullfarget ramme ødelegger trekanten i bezel på den svarte for min del. Once u see, u can't unsee it.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80
Da var det min tur igjen!

Etter Klokkestafetten 1, ble jeg solgt på idéen om å "konsolidere samlingen". Bytte ut kvantitet med kvalitet. …Noe som i utgangspunktet er en god ting, men uten å starte presentasjonen med en fullstendig avsporing så er en god definisjon på kvalitet å «oppfylle kundens forventninger». Kanskje kvaliteten på kvantiteten allerede var god nok?

Jeg synes nemlig at det lugger litt for tiden, og savner å ha et drøyt dusin klokker å bytte mellom. ..Og det hjelper ikke at jeg rett og slett er jævlig dårlig på å vente på ting. "Instant gratification!" Der har du meg.

Desperat etter variasjon har jeg lekt litt mer enn vanlig med rembytter, men som lenkemann, ender jeg alltid opp med å sette klokkene tilbake på lenken sin etter en dag eller to.

Uansett, så solgte jeg unna i rask rekkefølge: PRX i "gull", Casio Full Metal CasiOak, Christopher Ward C60 Trident Pro 300 (Den sved litt!), Tissot Visodate 42, Certina DS Action GMT og Seiko Baby Marinemaster for å kjøpe denne:

Omega Seamaster Professional «Diver 300 / SMPC»
Vis vedlegg 382003
Denne er jeg utrolig fornøyd med. Den er passe stor, har bra specs, jålete keramisk bezel og skive, in house-urverk, (Vel, kanskje heller «manufaktur» for å være presis.) merkehistorie og en kvalitetsfølelse der man ikke kan sette fingeren på noe som helst galt. (…Og det kan jeg som oftest.) 42mm, og med lenke helt uten avsmalning. Akkurat det er det mange som misliker, men jeg synes det er helt supert! …og det burde være påbudt med «on the fly»-mikrojustering i spenna sånn som denne har. Jeg trodde jeg skulle irritere meg litt på heliumventilen, men det er ikke noe tema i det hele tatt. Denne er nå «klokka mi»! Kanskje litt "kjedelig", i den forstand at den er konservativ, helt uten outrert design eller noe utenom det vanlige, men bare med perfekte proporsjoner, godt design og kvalitet tvers gjennom, uten å bli for flashy. Litt som klokkenes svar på en tysk premium-sedan. Perfekt som stamme i "basiskolleksjonen". :)

Planen min med "konsolideringen" (Eller "askésen", som det føles som. First world problems, anyone?) er å bygge meg opp en fast "kjerne" eller en basis i samlingen på tre skikkelige klokker, og så stå fritt deretter, til å jangle med alskens morsomme og kule klokker i alle (vel, lavere) prisklasser når anledningene byr seg. Det føles bare langt frem, og jeg blir sur og tverr av å vente. I alle fall har plass nummer to i denne kjernesamlingen blitt gitt til en klokke jeg kjøpte her på Tidssonen:

Longines Conquest (2023) 41mm
Vis vedlegg 382004
Også en klokke jeg er veldig fornøyd med. Flott hverdagsklokke/Go Anywhere Do Anything-klokke. Funker til dress (spesielt på bespoke alligator-rem), men også til genser eller T-skjorte, og går under skjortemansjetten …Noe 42mm Diver 300 ikke er så egnet til. Det tok litt tid å venne seg til den ekstremt avsmalnende lenken (16mm ved spenna) - en egenskap jeg ikke er så glad i – men tenker ikke på det mer, og det gjør jo hele klokka litt "penere". Jeg setter heller ikke pris på at Longines har valgt å senke frekvensen til L888-urverket til 3,5Hz fra basen ETA 2892 sine 4Hz for å presse gangreserven opp i 70 timer, men det har de nå i alle fall gjort. En nerde-hangup selvsagt, som jeg egentlig ikke tenker noe på, når sant skal sies.

Klokke nr. 3 i basiskolleksjonen:
….finnes altså ikke enda. På sensommeren solgte jeg Certina DS Action Diver 43mm i two tone, for å begynne å legge til side penger til den. Jeg prøver å holde «hobbykontoen» separat fra den daglige økonomien. (Onde tunger vil kanskje sammenlikne det med dobbel bokføring.) …Men her gjorde et anfall av samvittighetskvaler at jeg brukte pengene fra salget til å hjelpe til med Mastercard-regningen fra sommerens tur til Legoland. (Faen, de vet å ta seg betalt!)

Two Tone Diver-en savner jeg VELDIG. Det salget var et feilgrep! :(

Planen for basisklokke nr. 3 er å skaffe en mekanisk kronograf. Sikter kanskje mer eller mindre bevisst etter en Tudor BB Chrono. ….Hadde jeg klart å strekke meg til en S&G hadde jeg slått to fluer i én smekk og krysset av i Two Tone-boksen samtidig.

Speedmaster Racing Automatic er egentlig vesentlig fetere, men realistisk sett vil ikke økonomien strekke seg dit før lenge etter at tålmodigheten er oppbrukt. Jeg har også skitne tanker om en svær Breitling kronograf. Mange griner på nesa av Breitling, og kanskje nettopp derfor hadde jeg elsket å rocke en svær Super Avenger 48mm på fet lenke. :D Jeg har for øvrig aldri vært redd for å være litt Harry.

Nylig har jeg også solgt den fantastisk undervurderte allrounderen Victorinox Alliance Mechanical og Glycine Combat 6 (Den gikk smertefullt billig, men sånn er det bare.) samt en del annet stash jeg har hatt på lageret for latent hobbyutstyr, og har begynt å fylle opp hobbykontoen med penger for å spare til den kronografen. …Det går selvsagt langt fra fort nok, og det er fremdeles en risiko for at suget etter en Two Tone sender meg ut på et sidespor igjen hvis det dukker opp en BB Heritage 41mm S&G. Time will tell.

Andre overlevende fra forrige runde er de følgende:

Longines Hydroconquest 41mm L3.642.4.96.6
Vis vedlegg 382005
Denne klokka fikk jeg, da klokkeinteressen begynte å vokse, sammen med Squale-en under, av en kompis og kollega som hadde gått lei av klokkehobbyen. En svært generøs gest, og disse to klokkene har evig fast plass i boksen. Denne trengte en service, og det fikk den. Veldig fin hverdagsklokke, selv om hverken denne eller Squale-en er de hånden blir trukket mest mot når jeg åpner boksen for å finne en klokke for dagen.

Squale 20 Atmos Y1545
Vis vedlegg 382006
Fin klokke med vintage-stil, fra et merke med lang historie og høy kvalitet. ETA 2824-verket er det mest presise jeg har hatt, og den går stabilt på +1s/d, selv uten å noensinne ha fått service. …Men, jeg må innrømme at jeg har litt "hommage"-kompleks når jeg går med den.

Casio G-Shock 5600
Vis vedlegg 382007
Alle har vel en sånn? Har egentlig ikke noe forhold til den, men det er jo kjekt å ha en klokke som kan brukes der det er risikabelt å bruke de finere klokkene. ….Likevel står nok denne i fare for å bli skjøvet ut og erstattet av f.eks. en G-Steel en gang i fremtiden.

Som sagt, savner jeg å ha en full klokkeboks å velge fra, og når planen min om en tre klokkers basis-samling forhåpentligvis blir gjennomført, kan veien være kort dit. Kanskje en vintage dressklokke kan komme inn? Ellers savner jeg chunky Seiko dykkerklokker, fargerike moroklokker og ikke minst DS Action Diver TT-en, så det er mye å ta igjen. …Og jeg har fremdeles lyst på noe "out of left field", som f.eks. en Hamilton Ventura XXL.

Jeg gleder meg i alle fall til å få på plass den kronografen, (Eller hva nå den neste klokka blir når det kommer til stykket.) for nå føler jeg noen ganger at jeg i praksis bare har to klokker jeg bytter på. …og det var mye kulere med 14.

På toppen av det hele, vurderer jeg fremdeles innimellom å få restaurert min farfars gamle Revue Sport, men det er nok lite sannsynlig at jeg noen gang vil gå med en klokke på 32mm.

Vis vedlegg 382008

Så, fyr løs med meninger, reaksjoner, råd eller slakt. Dette er status på min klokkesamling i dag.
Kul samling. Selv har jeg aldri blitt kompis med lenken til seamaster, men smaken er som baken.
G-shocken må du ikke finne på å selge, du får ikke noe for den likevel. Kjøp en combi lenke til den så har du en perfekt beater.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80
Beklager forsinkelsen og på forhånd mine manglende evner til å ta gode bilder.


Tissot Le Locle
For meg begynte klokkesamlingen i det små, og Tissot har aldri skuffet.

Oppkalt etter byen Tissot er fra, er dette en fantastisk allrounder med sin 39 mm størrelse og flotte urskive for dem som elsker romertall.
Den passer like godt til skjorte og slips som til hettegenser og joggebukse. Det eneste jeg savner er litt bedre vannbestandighet, men jeg har brukt den på flere ferier uten problemer.

Den kostet rundt 3000 kroner da jeg kjøpte den, og nå kommer den med det oppdaterte Powermatic-verket.
Vis vedlegg 382199


Casio G-SHOCK GA-2100-1A1ER

Jeg fikk denne i bursdagsgave fra min kjære kone. En morsom klokke med mange funksjoner, mørk urskive og utrolig robusthet.

Dette er det perfekte valget for toppturer og tøft vær, men den passer også fint til badeshorts og strandliv. Det krever litt YouTube-søk hver gang den skal stilles, men du får virkelig mye klokke for pengene!
Vis vedlegg 382200


Vacheron Constantin Overseas Chronograph

Dette er klokken som virkelig tok samlingen til et nytt nivå. Kjøpt fra en venn med samme lidenskap.

Jeg ble helt betatt av skrifttypen og det store datovinduet. Med 40 mm (i motsetning til de nyere, større modellene), 150 meter vannresistens og en fantastisk finish, er denne klokken en perle.

Dessverre er den på vei ut av samlingen, da jeg har vanskelig for å rettferdiggjøre å eie en sportsklokke som er for fin til å brukes

Vis vedlegg 382201



Panerai Luminor PAM560

Etter å ha eid både Submariner og Seamaster, var jeg på jakt etter en sportsklokke som "ikke alle har".

Da falt valget raskt på Panerai Luminor. Det eneste som holdt meg tilbake var at jeg sliter med å holde klokker i gang.

Noen måneder senere dukket det opp en modell med 8-dagers gangreserve – perfekt for meg. Dette er en klokke jeg får ekstra mye glede av, på grunn av de mange mulighetene for å bytte reimer.
Vis vedlegg 382202


Tissot Tradition

Etter min mening er dette et skikkelig kupp. Jeg kjøpte den ny på nett for 150 USD. Den har quartzverk, men mangler sekundviser, så dette er vanskelig å avlsøre. Med en tykkelse på kun 5,2 mm er den utrolig slank, viserne og skiven gir litt ALS-vibber. Brukes jevnlig til både jobb, bryllup og fest.
Vis vedlegg 382207


Patek Philippe 5035j


Jeg måtte jakte på denne klokken i hele to år! Den ble solgt sist gang mens jeg var på ferie en langhelg, og jeg var helt knust over at den glapp.

Nå i høst fikk jeg endelig tak i den etter en hyggelig handel med en GG på TS, og jeg har brukt den ved et par anledninger siden. Legg merke til romertallene ved klokken 4 – en svært utypisk detalj i urmakerverdenen, som jeg liker veldig godt. Jeg innser nå at jeg må skaffe meg en winder, da jeg ikke klarer å holde gangreserven i gang.
Vis vedlegg 382208

Takk for meg og takk for fin tråd!
Herlig samling. Et levende bevis på at klokkeglede ikke nødvendigvis trenger å være knyttet opp mot kroner og ører. Her er det jo flere eksemplarer fra begge endene av skalaen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Johnsigans og Bgo80
Helt super samling, @Genta!
Har veldig sansen for alle tre her. Har en variant av to av dem selv (IWC og Omega), så skjønner veldig godt hvorfor du har valgt disse. Og med bytting av remmer passer de til de fleste anledninger. Som tidligere diskutert syntes jeg datohjulet fra Mark XVII burde vært videreført på de etterfølgende modellene.
Radium’en er skikkelig tøff - og @seiltid gjorde den enda bedre!
 
  • Elsker
Reaksjoner: seiltid og Genta
@Parmined herlig flott samling . Minner meg litt om min egen før eg tok litt av.
Certina action diver er en favoritt , kanskje då eg har lyst på en sjølv akkurat no.
Eller er omega aldri feil som klassiker og montblanc er en flott balansert klokke .
Eg synes jo det er litt sjarm med flightmasteren . Viser at den har blitt brukt og fungerer jo endå sånn nesten .
 
Flott presentasjon @Genta! Min favoritt er IWC'en. Digger dataløsningen på den, det gjør mye av klokken og gir et særpreg jeg liker godt.
Radiumen er også fet men ikke for meg.
Hulken til kona er nok den jeg sikler mest på ;)
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Bgo80 og Genta
@Johnsigans

Begynte fint med en Tissot og en gshock , som eg skal være ærlig å sei eg ikkje er spesielt fan av . Men den VC , gubedre for en klokke , og den lenka ser veldig behagelig ut.
Og så topper du det med en patek og en 8 dagers Panerai . Grattis med flott samling
 
Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: Johnsigans
@Genta . Imponerende nedskalering . Noke eg skal , men får ikkje til .

Liker den seamasteren i quartz , og iwc er en flott kvardagsklokke .
Radium er berre kult .

Eg ser du ikkje har chronograf i samlingen. Så her hadde jo en daytona , eller endå bedre en zenith passa fint inn .
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og seiltid
Den artigste samlingen til nå. Jeg finner liksom ingen logikk i utvalget. Her har du tydeligvis fulgt hjertet. Respekt.
Enig med @GrimReaper her. Jeg hadde stjelt kvinnfolket sin hulk og latt de andre ligge i skuffen.
@Fjordseiko + @GrimReaper Så lenge dere lar kvinnfolket forbli ustjålet er jeg happy;)

Logikken i utvalget er:
- Ulikhet i design. Ulikhet i historie. Ulikehet i brands. Ulikhet i bruksområde. Når jeg skal fly. Når jeg skal dykke. Når jeg skal stå på ski.
- Likhet i pris og størrelse (alle bygger lavt og er komfortable).
- Kompletthet: ulikhetene ovenfor og sammen med Rolexen til kona og Tudoren til konformant så dekkes også noen av de største produsentene.
 
Redigert:
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: GrimReaper og seiltid