* K L O K K E S T A F E T T E N 3*

Heftig samling og heftig historie, @GrimReaper!

At klokken fortsetter å gå da du «var på vei til å forlate verden» setter ting i perspektiv på en merkelig måte. Forstår godt at du er knyttet til denne med den bakgrunnen, og at det er en helt rå klokke i utgangspunktet gjør jo heller ikke noe. Helgull Daytona som symbol på at man har jobbet hardt og lykkes står det også respekt av. Hatten av for både samlingen og delingen av historiene bak.

Kanskje greit at det ble noen ekstra timer å lande på før neste etappe på torsdag…
Tusen takk skal du ha @Sonch.

Man lærer så lenge man lever og en ting jeg har tatt lærdom av er at å være sterk er mer enn bare å fremstå tøff. Jeg har brukt mye tid på selvransakelse for å bearbeide traumer på flere plan. Jeg setter veldig pris på de hyggelige tilbakemeldingene.

Det er også fint å kunne dele personlige historier som gir litt substans. Selv om det koster litt å dele så personlige tanker. Jeg synes det er en fantastisk gjeng her inne på Tidssonen og dette forumet har gitt meg masse glede i årene som medlem. Derfor synes jeg det er så utrolig stas med et sånt initiativ som dette. Her kan man virkelig kose seg og lese om ting på absolutt alle nivåer, interesser og plan. Felles er den genuine gleden vi alle sammen som er aktive her har rundt klokker. Om det er Seiko eller Patek, det spiller ingen rolle. Herlig!
 
@GrimReaper

Takk for at du deler en personlig og sterk historie med oss her. Det er ikke småtterier det du har vært med på. Det kan jeg en del om. Jeg er glad du kom over kneika og er aktiv her.

Og så er det bra du kom igjennom sommerens grubling med en flott klokkesamling. Ikke ulikt @OCD har også din samling en klokke for vann, luft og land. En favoritt? Ja, det må jo bli den i helgull. Kanskje fordi det er den som er lengst unna noe av det jeg selv har i dag. Og kanskje mest fordi den unektelig ser bra ut.

Ikke alle er av den typen som knytter hendelser og opplevelser til klokker, men jeg er blant de som gjør det. Jeg forstår godt at akkurat din GMT-Master II er uerstattelig på mange måter - selv om det "bare" er en eiendel når alt kommer til alt.

Gitt historien, så roper den helgull Daytona’en i mine ører; Nyt øyeblikket!
I og for seg passende, all den tid den jo skal fange passert tid.

Gleder meg til å se hva som er i vente.

Mon tro om jeg ikke selv må ha en Rolex innom boksen en gang...

Takk!
 
  • Elsker
Reaksjoner: GrimReaper
Tusen takk til alle som har bidratt så langt. Det her er virkelig en gøy tråd som får frem det beste med dette forumet.

Jeg elsker starten din @MikroKrone ! Jeg er svak for en samling som er litt «all over» og som inneholder stor variasjon og gjerne klokker som ikke er i «luksuss» segmentet. Ikke helt ulik min egen samling. En veldig god start!

Tissot chronoen er jo rett og slett nydelig! Og jeg er også svak for Zelos titan diveren med blå bezel.

En veldig fin oppfølging fra deg også @Ban . Den luftforsvaret klokken interesserer meg bare mer og mer for hver dag som går! Håper jeg en dag får ha den i samlingen også.

Innlegget ditt gjorde meg helt målløs @Fjordseiko . For en sinnsyk samling, og så spennende å lese om hver eneste modell. Den Seiko ‘’slimwillard’’ 6105-8009 fra 1968 er noe av det peneste jeg har sett! Ble rett og slett skikkelig inspirert.

Spennende samling @Bgo80 , der Tudoren var den store overaskelsen. Dette er en klokke jeg ikke helt har fått med meg, men som jeg må si jeg ble veldig nysgjerrig på! Kanskje jeg kan bidra til å få liv i seikoen også etterhvert, det hadde vært veldig kjekt.

Nydelige bilder fra deg @OCD ! De to første rolexene du presenterer er vel de to som står øverst på listen min også. Lysten ble ikke mindre ;)

Jeg er alltid imponert over innleggene dine @seiltid ! Klokkeseilas tråden din er helt legendarisk, og jeg elsker selvfølgelig samlingen som er all over og har vokst seg imponerende stor de siste årene.
Jeg håper ikke du blir sur, for det er litt løk å melde, men jeg synes skx007 på lenke er noe av det stiligste som finnes, og kanskje er den feteste klokken i boksen. Den er helt der oppe med OCD sin sub i mine øyne.
Jeg tror jeg må få ut fingern og kjøpe samme lenke til min! Men det er jo litt av en godteboks du har generelt. Så mye gøy og variert.

Jeg må si du tok meg på sengen med et så personlig og fint innlegg @GrimReaper ! Samlingen er selvfølgelig av øverste hylle, men det du skriver om deg selv og historien til de to siste gjør at jeg fikk veldig respekt for deg.

Denne tråden er peak-tidssonen forum for meg! <3
 
Redigert:
@GrimReaper

Takk for at du deler en personlig og sterk historie med oss her. Det er ikke småtterier det du har vært med på. Det kan jeg en del om. Jeg er glad du kom over kneika og er aktiv her.

Og så er det bra du kom igjennom sommerens grubling med en flott klokkesamling. Ikke ulikt @OCD har også din samling en klokke for vann, luft og land. En favoritt? Ja, det må jo bli den i helgull. Kanskje fordi det er den som er lengst unna noe av det jeg selv har i dag. Og kanskje mest fordi den unektelig ser bra ut.

Ikke alle er av den typen som knytter hendelser og opplevelser til klokker, men jeg er blant de som gjør det. Jeg forstår godt at akkurat din GMT-Master II er uerstattelig på mange måter - selv om det "bare" er en eiendel når alt kommer til alt.

Gitt historien, så roper den helgull Daytona’en i mine ører; Nyt øyeblikket!
I og for seg passende, all den tid den jo skal fange passert tid.

Gleder meg til å se hva som er i vente.

Mon tro om jeg ikke selv må ha en Rolex innom boksen en gang...

Takk!
Selv takk @seiltid :love:
 
Takk for presentasjonen @GrimReaper , flotte klokker og ikke minst en sterk historie. Jeg misunner deg ikke det du har vært gjennom, men fint å lese om tilknytning du har til klokkene.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
@GrimReaper

Wow!

En ting som ikke er kommentert, er den «gi faen»-holdningen du viser med gullklokken. Den markerer en (livslang) prestasjon, og «ikke faen» om du skal gi deg i kast med noe «quiet luxury»! Herlig!

Tilfeldighetene ville ha det til at jeg leste følgende passasje i en bok (Amor Towles: ‘Rules of Civility’) rett før jeg leste ditt innlegg:

«(…) But for me, dinner at a fine restaurant was the ultimate luxury. It was the very hight of civilization. For what was civilization but the intellect’s ascendancy out of the doldrums of necessity (shelter, sustenance and survival) into the ether of the finely superflous (poetry, handbags and haute cuisine)? (…) If and when I had twenty dollars to my name, I was going to invest it right here in an elegant hour that couldn’t be hocked»

Den ultimate luksus, sivilisasjonens høyeste punkt, pengene som ikke er hentet fra pantelåneren: Ikke faen om de pengene skal brukes til noe annet enn selveste gullklokka!
 
Jeg er klar over at jeg er en dag for tidlig ute her og jeg hadde egentlig tenkt å poste rett over midnatt. Men det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse. Grunnet en meget hektisk dag i morgen må jeg levere mitt bidrag en dag før tiden.

Først og fremst vil jeg gi en klapp på skulderen til @Dazed for initiativet. Det er som dag og natt her inne på forumet når det dukker opp en tråd med litt substans. Det skaper god stemning og det er åpenbart at det er sånt som skal til for at medlemmene her inne skal bidra til et morsomt og informativt forum. Kudos!

Så over til min beskjedne samling, for som jeg nevnte innledningsvis tidligere i tråden så har jeg vært i en limbo med hobbyen i sommer. Jeg var lenge i tvil om hvorvidt jeg skulle bli en OWG og disponere midler på andre ting. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg tror det var et resultat av det sinnsyke feilfokuset klokker har fått de siste årene. Det føltes brått platt og intetsigende for meg. og jeg ble lei av denne "interessen" fra alle som ikke aner frem eller tilbake på en klokke. Profittjegere og show-offs som blandet seg inn i den lille boblen vår tok rett og slett gleden av hele greiene for meg en stund. Det sa bare stopp.

Etter en "hvit" periode i sommer med min kjære Rolex 116710BLNR på armen i nesten to måneder kom kjærligheten og gløden tilbake, dog kanskje ikke helt som før. Jeg har for eksempel innsett en samling på 8-10 klokker er for mye. Per nå har jeg tre klokker som jeg virkelig liker og bruker, samt en i bestilling som jeg vet jeg kommer til å like.

1. Tudor Black Bay 58 "Bjerke 100år"

Vis vedlegg 381812

Denne modellen er i min bok nær perfekt i sitt prispunkt, og er utvilsomt et gateway-drug for de som ramler utpå galeien inn i de dyre segmentene i hobbyen. Den er perfekt med proposjoner, pris, kvalitet, komfort og solid stamtavle. Bang for Buck summerer vel det meste. Dette er min arbeidsklokke og den som brukes til det meste, samt per nå Diver-alibiet i boksen. At det står Bjerke på skiva synes jeg personlig er litt artig i og med at det bare finnes 100 stk. Morsomt å bli tilgodesett med en av de. Men klokka er konge uavhengig av det.

2. Rolex GMT-Master II 116710 BLNR
Vis vedlegg 381813
Min kjæreste eiendel i livet. Klokken som aldri vil forlate samlingen. Denne har enorm sentimental verdi for meg. Å beskrive Rolex-modeller med specs er vel lite interessant all den tid eksponeringen på disse har vært ganske ekstrem de siste årene. Jeg velger heller å kort fortelle litt om tilknyting til klokken.
Den ble først og fremst kjøpt pre-hype og har navnet mitt i kortet. Det er litt kult og gir en litt annen tilknytning til klokken for generasjonen som kommer, da denne skal gå i arv.
Videre så ble jeg akutt syk samme år klokken ble kjøpt og jeg var klinisk død to ganger med denne på armen. Det ga meg en rar følelse av tidsperspektiv og vår sårbare tilstedeværelse på kloden. Når jeg var på vei til å forlate verden, fortsatte klokken å gå. Det er en vanskelig ting å forklare, men jeg ble veldig knyttet til den etter dette. Det tok meg også 2 år og komme meg tilbake til et normalt liv etterpå og denne var med meg hver eneste dag i gråt, smerter, mørke tanker, angst og fortvilelse. Mulig det høres blasert ut, men den vil alltid ha en verdi for meg som en påminner om sårbarhet, og hvor lite tid vi faktisk har til disposisjon mens vi lever. En påminner om å leve mens man kan.

3. Rolex Daytona 126508
Vis vedlegg 381814
Min grail. Kort og godt. Som liten var luksus et fremmedord og oppveksten som et løvetannbarn levnet lite visjoner om sånne ting. En gullklokke var en utopisk tanke, nesten er enhjørning.
Som ung voksen og voksen sterkt preget av barndommen ble hardt arbeid og besettelsen av å lykkes i livet fremtredene. Fikk tre barn før fylte 23 og jobbet døgnet rundt for å gi de det jeg ikke hadde. Det bar frukter og i år kunne endelig drømmen om en helgull Daytona Realiseres. En grail for meg og på mange måter slutten på reisen sånn jeg kjente den. Nå begynner et nytt kapittel i klokkereisen med mange drømmer oppfylt og noen andre ikke. Fasit en for meg per nå er i alle tilfeller at færre gir mer en mange. Så under 6 klokker holder for meg skal jeg opprettholde en glede i hobbyen uten at det blir platt.

For å si litt om klokken også så er helgull Rolex noe helt helt spesielt. De som har prøvd en slik på armen vet hva jeg mener, den har en tilstedeværelse som er helt enorm. For mange vil nok en helgull Rolex være overkill, men for meg så har det en dypere betydning og en bekreftelse på at man har oppnådd en drøm med umulige odds.

Dette ble kanskje ikke helt i samme gate som mange andre innlegg i stafetten, men jeg valgte en litt mer personlig tilnærming til mitt forhold til akkurat disse. Rent subjektivt er jo ikke klokkene spesielt sjeldne eller spennende, derav den personlige relasjonen til disse hypede klumpene av metall som man enten elsker eller hater. For meg betyr det lite hva andre mener. Både klokker og i livet generelt.

Tusen takk for meg.
Fantastisk samling og rørende lesning.
Min grail er Helgull submariner i gult gull med blå skive. Den er bare helt rå. Jeg er ikke noe daytona fan, men hvis jeg skulle hatt en så ville den vært lik til din.
 
  • Elsker
Reaksjoner: GrimReaper
@OCD Kul Rolex samling og eg ser fleire nevner DJ og Explorer som en utvidelse av samlingen . Noke eg fult ut kan støtte.

Sjølv synes nok kanskje GMT og Sub er alt for like og dei dermed må sloss litt om oppmerksomheten i boksen så om en skulle beholde antallet så hadde nok muligens en av dei røket ut til fordel for en DJ.
Den daytonaen er sylfrekk
 
  • Liker
Reaksjoner: OCD
@seiltid Veldig fin samling dette.
Elsker Certinaen og Tudor .
Eg har en certina sjølv , om en ikkje like klassisk så med historien og alt det medfører seg. Det er sikkert en av dei rimeligste, men mest dyrebare klokkene eg har.

Tudor er utrulig flott og fint valg av Omega og seiko divers gir et ganske variert utvalg.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
@GrimReaper den daytonaen i gult gull er bare fantastisk. Resten av samlingen også selvfølgelig. Jeg husker første gang jeg så den her inne. En litt uoppnåelig grail for meg. IMO den feteste klokka her inne.
 
  • Elsker
Reaksjoner: GrimReaper
@OCD Kul Rolex samling og eg ser fleire nevner DJ og Explorer som en utvidelse av samlingen . Noke eg fult ut kan støtte.

Sjølv synes nok kanskje GMT og Sub er alt for like og dei dermed må sloss litt om oppmerksomheten i boksen så om en skulle beholde antallet så hadde nok muligens en av dei røket ut til fordel for en DJ.
Den daytonaen er sylfrekk
Takk du!
DJ er dessverre ikke helt for meg, veldig pen klokke, har lånt den og brukt, men finner en GMT på jubilee mer i min gate da.
Joda, Sub og GMT ganske like, men veldig ulike hva gjelder funksjoner og ikke minst bærekomfort. Når man eier begge to og roterer jevnlig merker man utrolig forskjell på mm. Men ser poenget ditt, men for meg dekker de to forskjellige behov.
 
Takk du!
DJ er dessverre ikke helt for meg, veldig pen klokke, har lånt den og brukt, men finner en GMT på jubilee mer i min gate da.
Joda, Sub og GMT ganske like, men veldig ulike hva gjelder funksjoner og ikke minst bærekomfort. Når man eier begge to og roterer jevnlig merker man utrolig forskjell på mm. Men ser poenget ditt, men for meg dekker de to forskjellige behov.

Det er litt meir vekt ut av en gmt på jubilee ja.

Så foresten dokumentar om Boots hansen og Red adair her om dagen . Dj i gull er absolutt en toolwatch om man er i brønndreper bransjen :D
 
  • Haha
Reaksjoner: OCD
Jeg er klar over at jeg er en dag for tidlig ute her og jeg hadde egentlig tenkt å poste rett over midnatt. Men det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse. Grunnet en meget hektisk dag i morgen må jeg levere mitt bidrag en dag før tiden.
Bedre med for tidlig enn for sent. :)

Takk for et fantstisk innlegg. En sterk historie og noen utrolige klokker.

Selv er jeg ikke flink til å knytte klokkene mine til opplevelser eller begivenheter, men det du snakker om er jo en opplevelse utenom det vanlige, og at klokka har blitt så symbolsk for deg, og et minne, gjør det jo bare enda bedre. Takk for at du deler.

Som deg, opplevde jeg at klokkeknteressen fikk en liten dip i sommer, men den er heldigvis (vel…) på oppadgående kurve igjen nå. :)

Du har en nydelig tre klokkers samling der. For skams skyld burde du kanskje hatt en g-shock for når du er ute og graver i jorda. :)

Og den helgull Daytonaen er helt fantastisk! Virkelig noe helt utenom det vanlige!
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: GrimReaper og Bgo80
Bedre med for tidlig enn for sent. :)

Takk for et fantstisk innlegg. En sterk historie og noen utrolige klokker.

Selv er jeg ikke flink til å knytte klokkene mine til opplevelser eller begivenheter, men det du snakker om er jo en opplevelse utenom det vanlige, og at klokka har blitt så symbolsk for deg, og et minne, gjør det jo bare enda bedre. Takk for at du deler.

Som deg, opplevde jeg at klokkeknteressen fikk en liten dip i sommer, men den er heldigvis (vel…) på oppadgående kurve igjen nå. :)

Du har en nydelig tre klokkers samling der. For skams skyld burde du kanskje hatt en g-shock for når du er ute og graver i jorda. :)

Og den helgull Daytonaen er helt fantastisk! Virkelig noe helt utenom det vanlige!
Takk for det @Dazed :) jeg har 2 Casioer også, og en Seiko SKX. Men jeg valgte dette trekløveret denne gangen da det er de som utgjør kjernen av bruken min p.t. men de finnes litt av hvert i skuffen som ikke brukes men kanskje burde bli brukt mer :)
 
Da var vi halvveis!
Det er med en smule ærefrykt jeg trykker publiser etter å ha sett samlingene så langt. Det er interessant å lese om hvilke tanker folk gjør seg rundt sine samlinger, uansett om det er nøye kuratert eller blitt til ved ren impuls, og ikke minst de personlige historiene som @GrimReaper sin i forrige etappe. Stafetten har også gitt anledning til å vurdere egen samling, og ved et kjapt blikk ser jeg fort at den er ganske konservativ sammenlignet med en del av de foregående.

Min klokkeinteresse startet rolig som ingeniørstudent da jeg ble fascinert av finmekanikken i mekaniske ur og har generelt en dragning mot det analoge. Det er noe eget ved å høre tikkingen fra urverket og se sekundviseren gli over skiven, på samme måte som det er tilfredsstillende og tilstedeværende å sette på en plate på platespilleren, trekke fram en rull Kodak Gold eller kverne kaffebønnene selv, fremfor å ty til Spotify og kapselmaskin.

Jeg kjører presentasjonen fra grovt til pent og satser på at det gir en lesverdig progresjon. Slenger også med et bilde av hver klokke i profil, en vinkling jeg synes ofte får lite oppmerksomhet, men som tidvis kan avsløre spennende detaljer så vel som hvordan klokken ligger på håndleddet. Here goes:

Casio G-Shock M5610U
1728496268171.jpeg

1728496423118.jpeg


Klokken til de skitneste jobbene. Jeg er i utgangspunktet ikke redd for riper og skjønnhetsmerker på klokkene, men har heller ikke behov for å bruke finere klokker ved rissklatring eller annen aktivitet som garanterer uhelbredelige skader. Da er det fint med en G-Shock. Den er også grei å ha dersom man ønsker alarm på håndleddet på telttur.

Jeg liker denne oppdaterte modellen som har riktig datoformat (DD/MM), selv om jeg synes backlighten på den gamle modellen var kulere. Negativ skjerm gjør totalinntrykket i mine øyne fetere, men lesbarheten er dessverre ganske dårlig ved dårlige lysforhold. Hadde også satt pris på en mykere reim - har forstått at den som sitter på GW-5000 er bedre, så tenker å prøve en slik.

Tudor Black Bay 58
1728496214183.jpeg

1728496492124.jpeg


BB58 er beatern som brukes mest og brukes til det meste. Kjøpte denne som en litt forsinket 30-årsgave til meg selv, og markerte vel det jeg følte var steget opp til litt mer luksuriøse klokker. Den matte blåfargen på skive og aluminiumsbezel er helt rå, og personlig synes jeg det gjør seg mye bedre enn sort/gilt-versjonen. Eneste jeg har å utsette er at den mangler on-the-fly mikrojustering på lenka. Dette har jeg løst ved å sette på en BB54-lenke med T-Fit, og den funksjonen brukes stadig vekk.

Omega Speedmaster Professional
1728495904325.jpeg

1728496616863.jpeg


Speedmaster var jo som for mange en klokke som tidlig dukket opp på radaren, og noe som visstnok enhver samling burde inneha. Jeg opplever den som helt i grenseland for meg størrelsesmessig, selv om den bærer mindre enn de oppgitte 42 millimeterne. Noen dager synes jeg den er akkurat innafor, andre dager er den litt for stor. Jeg kunne godt tenkt meg å oppgradere til 3861 som har marginalt mindre dimensjoner og en fantastisk slankende lenke, men foreløpig blir prisdifferansen for stor (og kanskje er det andre kronografer som frister mer i den prisklassen). Jeg setter pris på safirglassets ripefrihet og ikke minst å ha innsyn til urverket gjennom baklokket, og bryr meg mindre om hesalittens fordel dersom glasset skulle knuse/sprekke i vektløshet.

Seiko SJE073J1
1728496341941.jpeg

1728500221064.png


Dette var en av de første klokkene jeg virkelig falt for og brukte deretter lang tid på å få kloa i. Jeg nøyde meg i lang tid med en SARX055 som på bilder ser fryktelig lik ut, men du verden så ulike de er. Linjene og vinklene på kassen, zaratsupoleringen, strukturen på skiven, blånert sekundviser… Det er veldig mye som er veldig riktig med denne. Men aller mest er det den slanke kassen og den velbalanserte lenken, kombinert med det mest refleksfrie glasset jeg har opplevd, som gjør denne unik. Det oppleves nesten som at det ikke er noe glass mellom den Snowflake-inspirerte skiven og omverdenen. Skal jeg sette fingeren på noe kunne den gjerne vært en millimeter mindre i diameter og hatt «Grand» foran Seiko-logoen, men alt i alt er jeg meget fornøyd med denne.

Fortsettelse følger i neste post…
 
Rolex Datejust 36
1728538031245.jpeg

1728538079474.png


Var egentlig på jakt etter Tudor Date-Day med rillet bezel, men da denne dukket opp rykket det voldsomt i kjøpefingeren. Den ble kjøpt like etter at min første (og foreløpig eneste) sønn ble født, og er i tillegg birthyear til samboer (som fødte nevnte barn), så den har potensiale til fort å bli en nostalgisk stålklump. Den sorte skiva er ikke i perfekt stand, men jeg synes den er meget stilig og liker den bedre enn de sekssifrede skivene med lume-markører. Jeg har også en strøken sølvfarget skive liggende til denne, så har mulighet til å endre uttrykk om ønskelig (noen mener kanskje det er fy-fy?). Jeg blir ikke lei av å se lyset spille i hvittgullsbezelen på denne.

Omega DeVille 18k
1728538115629.png

1728538127750.png


Denne tikket alle boksene da jeg var på jakt etter mekanisk dressklokke i helgull, og etter en kjapp byttehandel var den på plass i klokkeboksen. I min søken etter mer informasjon om modellen finner jeg nesten bare eksemplarer med hvite eller sølvfargede skiver, så det kan tyde på at denne med gullskive ikke er like utbredt. Jeg er usikker på hvilken variant jeg synes er finest, men det er jo litt stas dersom det er en litt mer sjelden utgave. Utover dette vet jeg lite om denne, så setter pris på all kunnskap folk eventuelt skulle sitte på.


Noen egne observasjoner:

Med relativt små håndledd (i likhet med de fleste klokkeinteresserte, virker det som) foretrekker jeg mindre klokker og avskriver dessverre fort modeller kun basert på diameter, lug-to-lug og tykkelse.

Jeg er svak for klokker som lener litt mot den pyntelige delen av skalaen, men bruker helst noen litt mer robuste i det daglige.

1728538188785.png


Jeg må nok ydmykt erkjenne at status, anerkjennelse og pris fortsatt betyr en del. Kanskje modnes smaken og tilnærmingen etter hvert. @Fjordseiko sin spesialiserte samling ga i hvertfall inspirasjon til å prøve å finne en retning og dyrke denne. Jeg føler fortsatt jeg bygger et referansegrunnlag, ved å prøve mye forskjellig og da gjerne klassikerne som man «bør» ha et forhold til. Likevel tenker jeg at det kanskje ikke nødvendigvis er ufortjent at noen klokker får status som klassikere. Kanskje er jeg bare et lett bytte for watchfluencerene på Instagram som legger føringer for hva jeg skal like. At Cartier Tank, Zenith Chronomaster Sport og Grand Seiko SBGW231 (eller en variant) står høyt på listen over hva jeg kunne tenkt meg videre, kan muligens tyde på det. Uansett nyter jeg nerdingen, diskusjonen og jakten, samt setter pris på de som allerede er i boksen.

Takk til @Dazed for initiativet og takk for meg.
 
Rolex Datejust 36
Vis vedlegg 381911
Vis vedlegg 381912


Var egentlig på jakt etter Tudor Date-Day med rillet bezel, men da denne dukket opp rykket det voldsomt i kjøpefingeren. Den ble kjøpt like etter at min første (og foreløpig eneste) sønn ble født, og er i tillegg birthyear til samboer (som fødte nevnte barn), så den har potensiale til fort å bli en nostalgisk stålklump. Den sorte skiva er ikke i perfekt stand, men jeg synes den er meget stilig og liker den bedre enn de sekssifrede skivene med lume-markører. Jeg har også en strøken sølvfarget skive liggende til denne, så har mulighet til å endre uttrykk om ønskelig (noen mener kanskje det er fy-fy?). Jeg blir ikke lei av å se lyset spille i hvittgullsbezelen på denne.

Omega DeVille 18k
Vis vedlegg 381913
Vis vedlegg 381914

Denne tikket alle boksene da jeg var på jakt etter mekanisk dressklokke i helgull, og etter en kjapp byttehandel var den på plass i klokkeboksen. I min søken etter mer informasjon om modellen finner jeg nesten bare eksemplarer med hvite eller sølvfargede skiver, så det kan tyde på at denne med gullskive ikke er like utbredt. Jeg er usikker på hvilken variant jeg synes er finest, men det er jo litt stas dersom det er en litt mer sjelden utgave. Utover dette vet jeg lite om denne, så setter pris på all kunnskap folk eventuelt skulle sitte på.


Noen egne observasjoner:

Med relativt små håndledd (i likhet med de fleste klokkeinteresserte, virker det som) foretrekker jeg mindre klokker og avskriver dessverre fort modeller kun basert på diameter, lug-to-lug og tykkelse.

Jeg er svak for klokker som lener litt mot den pyntelige delen av skalaen, men bruker helst noen litt mer robuste i det daglige.

Vis vedlegg 381915

Jeg må nok ydmykt erkjenne at status, anerkjennelse og pris fortsatt betyr en del. Kanskje modnes smaken og tilnærmingen etter hvert. @Fjordseiko sin spesialiserte samling ga i hvertfall inspirasjon til å prøve å finne en retning og dyrke denne. Jeg føler fortsatt jeg bygger et referansegrunnlag, ved å prøve mye forskjellig og da gjerne klassikerne som man «bør» ha et forhold til. Likevel tenker jeg at det kanskje ikke nødvendigvis er ufortjent at noen klokker får status som klassikere. Kanskje er jeg bare et lett bytte for watchfluencerene på Instagram som legger føringer for hva jeg skal like. At Cartier Tank, Zenith Chronomaster Sport og Grand Seiko SBGW231 (eller en variant) står høyt på listen over hva jeg kunne tenkt meg videre, kan muligens tyde på det. Uansett nyter jeg nerdingen, diskusjonen og jakten, samt setter pris på de som allerede er i boksen.

Takk til @Dazed for initiativet og takk for meg.
Komplett og fin samling, @Sonch!
Den mest «proffe» presentasjonen til nå med bruken av bilder m/stats og artig å se alle i profil. Min favoritt her tror jeg må bli Omega’en i gull, den var virkelig flott! :) Skjønner at du setter pris på disse du har her i boksen, og uansett et veldig godt utgangspunkt for hobbyen videre!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Sonch
Rolex Datejust 36
Vis vedlegg 381911
Vis vedlegg 381912


Var egentlig på jakt etter Tudor Date-Day med rillet bezel, men da denne dukket opp rykket det voldsomt i kjøpefingeren. Den ble kjøpt like etter at min første (og foreløpig eneste) sønn ble født, og er i tillegg birthyear til samboer (som fødte nevnte barn), så den har potensiale til fort å bli en nostalgisk stålklump. Den sorte skiva er ikke i perfekt stand, men jeg synes den er meget stilig og liker den bedre enn de sekssifrede skivene med lume-markører. Jeg har også en strøken sølvfarget skive liggende til denne, så har mulighet til å endre uttrykk om ønskelig (noen mener kanskje det er fy-fy?). Jeg blir ikke lei av å se lyset spille i hvittgullsbezelen på denne.

Omega DeVille 18k
Vis vedlegg 381913
Vis vedlegg 381914

Denne tikket alle boksene da jeg var på jakt etter mekanisk dressklokke i helgull, og etter en kjapp byttehandel var den på plass i klokkeboksen. I min søken etter mer informasjon om modellen finner jeg nesten bare eksemplarer med hvite eller sølvfargede skiver, så det kan tyde på at denne med gullskive ikke er like utbredt. Jeg er usikker på hvilken variant jeg synes er finest, men det er jo litt stas dersom det er en litt mer sjelden utgave. Utover dette vet jeg lite om denne, så setter pris på all kunnskap folk eventuelt skulle sitte på.


Noen egne observasjoner:

Med relativt små håndledd (i likhet med de fleste klokkeinteresserte, virker det som) foretrekker jeg mindre klokker og avskriver dessverre fort modeller kun basert på diameter, lug-to-lug og tykkelse.

Jeg er svak for klokker som lener litt mot den pyntelige delen av skalaen, men bruker helst noen litt mer robuste i det daglige.

Vis vedlegg 381915

Jeg må nok ydmykt erkjenne at status, anerkjennelse og pris fortsatt betyr en del. Kanskje modnes smaken og tilnærmingen etter hvert. @Fjordseiko sin spesialiserte samling ga i hvertfall inspirasjon til å prøve å finne en retning og dyrke denne. Jeg føler fortsatt jeg bygger et referansegrunnlag, ved å prøve mye forskjellig og da gjerne klassikerne som man «bør» ha et forhold til. Likevel tenker jeg at det kanskje ikke nødvendigvis er ufortjent at noen klokker får status som klassikere. Kanskje er jeg bare et lett bytte for watchfluencerene på Instagram som legger føringer for hva jeg skal like. At Cartier Tank, Zenith Chronomaster Sport og Grand Seiko SBGW231 (eller en variant) står høyt på listen over hva jeg kunne tenkt meg videre, kan muligens tyde på det. Uansett nyter jeg nerdingen, diskusjonen og jakten, samt setter pris på de som allerede er i boksen.

Takk til @Dazed for initiativet og takk for meg.
Herlig og variert samling! Her har du noe til enhver anledning! Min favoritt er ikke overraskende Tudoren, men både GS og Speedy er deilige klokker!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Sonch