GrimReaper
Støttemedlem
Ikke alle kallenavn som klinger like godt nei. Og det er nok rimelig å anta at det er tulling.«Bruce Wayne» er det dummeste med den annonsen der og vitner bare om at det er en tulling som prøver å selge klokka.
Ikke alle kallenavn som klinger like godt nei. Og det er nok rimelig å anta at det er tulling.«Bruce Wayne» er det dummeste med den annonsen der og vitner bare om at det er en tulling som prøver å selge klokka.
@Klokkegutt hvor i KL var dette?Som jeg tidligere har forklart er det grenser for hvor ofte jeg gidder å dra innom Rolex-forhandlere, men fra tid til annen skjer det jo. Senest i dag kunne jeg kjøpe en Datejust i stål over disk. Dette var forøvrig i Kuala Lumpur.
Jeg har flere ganger de siste månedene opplevd å kunne kjøpe diverse modeller i stål uten noe venteliste. Det sier seg likevel selv at forhandlere for tiden ofte ikke har mange ulike modeller til salgs over disk, så man skal naturligvis ha flaks dersom akkurat den modellen man vil ha den dagen er tilgjengelig. Vi er ikke tilbake der vi en gang var, hvor man kunne velge mellom 10 ulike stålmodeller når man dasset innom en forhandler.
Jeg er likevel klar over at noen mener at Norge og deres ADer er retningsgivende for klokkeverdensbildet.
Det er selvfølgelig mulig at jeg er så utrolig sjarmerende at det kun er jeg som fra tid til annen blir tilbudt å kjøpe Rolex stålmodeller over disk.
Key take-away: "Large brands Rolex and Patek Philippe are still growing sales, said Jean-Philippe Bertschy, head of Swiss equity research at Vontobel. If we exclude those brands, the decline in Swiss watch exports would be significantly more pronounced.”"Swiss Watch Exports Plunge as Chinese Demand Dries Up
(Bloomberg) -- Swiss watch exports fell sharply in September as shipments to China dropped by half, putting more pressure on the European country’s struggling luxury sector.www.swissinfo.ch
Det er vel pga norsk moms?Jeg konstaterer at her inne på TS kjøp/salg og på Finn, så mener noen selgere av ulike Rolex modeller at hypen fremdeles ikke er over.
Imidlertid, et raskt søk på Chrono24 etter de samme referansenummer, viser at prisene i den kanalen, nå er langt mer nøkterne - og oftes godt under dagens forhandler priser.
Det er vel nøyaktig det samme andre steder : en kjøper fra f.eks. Italia som handler din klokke fra Norge eller fra en engelsk selger eller fra en sveitsisk selger måtte også ha betalt frakt og lokal mva ( selvsagt unntak mellom EU landene) Det er et faktum at om en velger å kjøpe brukt fra utlandet blir det avgifter på toppen men prisnivået er i utgangspunktet jevnt.Det er vel pga norsk moms?
Skal du kjøpe en av klokkene på Chrono24 må du legge på frakt og 25% moms.
Er prisene da fortsatt mye billigere enn på det norske markedet?
Det er vel kun de som skal selge en «overpriset» Rolex, som tror at Norsk mva. skal legges til på den markedsprisen - som gjelder ellers i verden. En Rolex blir ikke automatisk verdt 25% mer i Norge, bare fordi vi er utenfor et felles Europeisk marked. Egentlig er det vel litt motsatt, siden EU markedet er så uendelig mye større enn det «lille» Norske miljøet for brukte klokker.Det er vel pga norsk moms?
Skal du kjøpe en av klokkene på Chrono24 må du legge på frakt og 25% moms.
Er prisene da fortsatt mye billigere enn på det norske markedet?
Norge er jo en bananrepublikk når det kommer til import sånn som ståa er nå.Det er vel kun de som skal selge en «overpriset» Rolex, som tror at Norsk mva. skal legges til på den markedsprisen - som gjelder ellers i verden. En Rolex blir ikke automatisk verdt 25% mer i Norge, bare fordi vi er utenfor et felles Europeisk marked. Egentlig er det vel litt motsatt, siden EU markedet er så uendelig mye større enn det «lille» Norske miljøet for brukte klokker.
Jeg tenker at den gjeldende markedspris for brukte ur i Norge, tilsvarer eller er litt under de gjennomsnittspriser som kan sees på Chrono24.
I Norge eksporterer vi mer verdier enn det vi importerer.Norge er jo en bananrepublikk når det kommer til import sånn som ståa er nå.
Ergo så vil det Norske markedet leve i sin boble godt beskyttet av en krone i fritt fall og høy mva.
Men hvis man selger ut av landet så vil nok prisen man oppnår være ganske lik Chrono24.
Så jeg er enig med @Gin.
Enig med deg at det er lønnsomt med en svak valuta når vi primært driver med eksport. Det var vel egentlig det jeg sa, men med litt andre ord.I Norge eksporterer vi mer verdier enn det vi importerer.
Da er det riktig med en valuta som er svak mot de fleste andre vi driver handel med.
Å tro på at en sterk valuta betyr sterk økonomi, er en fadese European Central Bank elsker å spy.
Helt riktig, det er kun journalistene som elsker å fremheve at ferituren blir en tier eller to dyrere.I Norge eksporterer vi mer verdier enn det vi importerer.
Da er det riktig med en valuta som er svak mot de fleste andre vi driver handel med.
Å tro på at en sterk valuta betyr sterk økonomi, er en fadese European Central Bank elsker å spy.
MVA har jo egentlig ingenting å si ift. priser på Chrono. Hvis jeg som selger i et annet land selger en klokke til en i Norge, så er det jo bare prisen jeg har satt for klokken jeg får som kjøpesum. Eventuell MVA i annet land er jo ikke noe som påvirker hva som kommer inn på min konto ved salg.
På samme måte kan man jo tenke at ved å kjøpe en klokke på Chrono fra Tyskland når man befinner seg i Tyskland, så vil jo annonsert pris være den samme som man betaler.
Derfor kan man jo sånn sett si at priser på Chrono reflekterer markedspris. Argumentet fra de som selger Rolex (eller andre klokker, men typisk Rolex) i Norge er jo at det legges på 25% MVA på kosten ved å få den inn til Norge, som jo forsåvidt er korrekt. Men det har jo egentlig ingenting med markedsprisen å gjøre.