Det kan se ut som om hypen nå er over

Man skal ikke mer enn 5 år tilbake før man fikk satt seg på venteliste på alt man ønsket seg uten problemer. Da var det mest syting over hvor sinnsykt det var at man måtte vente litt :D man kan bare bla seg tilbake på forumet her og se hvor mye ting har forandret seg de siste 3-4 årene.
Det jeg er usikker på er om hypen vil dø ut i den grad at interessen for klokker vil dø hen tilbake til tiden før hypen. Eller om Hypen på en måte satt et nytt benchmark i interessen rundt klokker og lista vil bli liggende høyere enn den tiden da vi kunne kjøpe det vi ville og være nerder i fred.

Time will show.
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos og Ban
Går man 7-8 år tilbake så var ventelister noe som var forbeholdt Patek osv.

Folk fikk til og med rabatt på Rolex rett fra AD

Man skal ikke mer enn 5 år tilbake før man fikk satt seg på venteliste på alt man ønsket seg uten problemer. Da var det mest syting over hvor sinnsykt det var at man måtte vente litt :D man kan bare bla seg tilbake på forumet her og se hvor mye ting har forandret seg de siste 3-4 årene.
Det jeg er usikker på er om hypen vil dø ut i den grad at interessen for klokker vil dø hen tilbake til tiden før hypen. Eller om Hypen på en måte satt et nytt benchmark i interessen rundt klokker og lista vil bli liggende høyere enn den tiden da vi kunne kjøpe det vi ville og være nerder i fred.

Time will show.
 
Går man 7-8 år tilbake så var ventelister noe som var forbeholdt Patek osv.

Folk fikk til og med rabatt på Rolex rett fra AD
Ja, jeg husker 8% var normalt lenge på Rolex. Omega og Breitling var 25-30% helt vanlig.

Det var tider, nå er man heldig om man får 10-15% på de. Rolex er selvfølgelig utopisk å få rabatt på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone
Rolex har full kontroll over markedet og styrer i stor grad både trender og volumet de kontrollerer markedet med. Uansett hvor mye verden går til helvete så er det alltid folk med penger nok.
Når jeg sa "eier" markedet så mente jeg at de har så stor andel av det at de i stor grad kan styre det.
Forklar meg hvorfor alle i klokke industrien ser på salgene sine gå nedover, og tror du virkelig at Rolex er unntaket som selger som bare fy? Det tror jeg ikke på.
Poenget mitt er at Rolex skal mest sannsynlig dra produksjonen sin nede.
Hvorfor skulle de flomme et fallende marked?
Til og med Kina sitt marked har falt.
Ja, det blir bestandig folk med penger som skal kjøpe, men husk at vi er ikke i midten av en ny jappetid.
 
Jeg tror Rolex selger akkurat like mye som før sett i perspektiv på markedet per nå. Det er jo økende tilgjengelighet en indikator på.
Men at de muligens justerer produksjonen for å opprettholde eksklusiviteten og etterspørselen er nok mulig. De vil naturligvis aldri flomme markedet, det er ikke merkevaren tjent med. Men de er nok en av få produsenter som har makt nok til å kontrollere dette selv i en viss grad. De har penger nok til å ri av noen få dårlige år og de trenger heller ikke stå til ansvar for grådige aksjonærer.
 
De har helt sikkert tilpasset produksjonen til salget og det vil de selvfølgelig også gjøre i fremtiden, men det er jo bare i de siste årene at det har vært ventelister på alt av sportsklokker i stål.
For 10-15 år siden fikk man vel kjøpt det meste over disk eller man fikk ihvertfall stå på en venteliste.
Det kan da ikke være helt utenkelig at man kommer dit igjen?
Jeg tror ikke at vi kommer tilbake til Rolex "for alle over disken".
Rolex skal ikke gå i full revers etter det de har gjort, eller betyr det at de innrømmer foran hele verden at de tok bombefeil med sin "eksklusivitet taktikk".
De skal ikke innrømme dette på en såpass kraftig måte.
Hele historie fra Rolex om at de har aldri sultet markedet, og at det var bare kundene som multipliserte seg som sopp under en fuktig morgen, er bare piss.
Og at de bygger ny fabrikk for å få "Rolex for alle over disken" er også piss.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Nei @GrimReaper
Jeg har ingen tro på at Rolex selger nå som "før".
Du gjør en antagelse som går fullstendig mot markedets barometeret, og den geopolitiske situasjonen vi står i.
Ingen selger som før i en era som vi er i.
På tide å åpne historiebøkene, og se siste gang dette skjedde: for det var ikke en gang i "modern alderen".
Nok om det, jeg melder meg ut fra temaet.
 
Nei @GrimReaper
Jeg har ingen tro på at Rolex selger nå som "før".
Du gjør en antagelse som går fullstendig mot markedets barometeret, og den geopolitiske situasjonen vi står i.
Ingen selger som før i en era som vi er i.
På tide å åpne historiebøkene, og se siste gang dette skjedde: for det var ikke en gang i "modern alderen".
Nok om det, jeg melder meg ut fra temaet.
Jeg sa ikke ar de selger det samme kvanta som før. Men at de i forhold til konkurrentene selger "like godt". Og at de er i en posisjon hvor de kan styre markedet mer eller mindre som de vil gitt sin posisjon. Tror du misforstår meg litt, eller mulig jeg formulerer meg dårlig. Uansett så spiller det ingen rolle. Vi lar den ligge.
 
Rolex-stålmodeller får man i dag kjøpt over disk mange steder. Systemet med å måtte registrere seg i et slags søknadsopplegg for å få kjøpe virker som en rutine som henger igjen fra da ventelister var en nødvendighet i alle markeder. Som kjøper ville jeg ikke vært spesielt bekymret for tilgjengeligheten på Rolex i stål.
 
Rolex-stålmodeller får man i dag kjøpt over disk mange steder. Systemet med å måtte registrere seg i et slags søknadsopplegg for å få kjøpe virker som en rutine som henger igjen fra da ventelister var en nødvendighet i alle markeder. Som kjøper ville jeg ikke vært spesielt bekymret for tilgjengeligheten på Rolex i stål.
Her må du utdype.
Om man går inn til enhver forhandler (hvertfall i Norge) som fører Rolex og spør om en Rolex-stålmodell så vil man jo i de fleste tilfeller ikke bare gå ut med en på dagen. Men enkelte modeller i fremtiden (eks. DJ), kan man nok tro vil skje etterhvert.
 
Rolex-stålmodeller får man i dag kjøpt over disk mange steder. Systemet med å måtte registrere seg i et slags søknadsopplegg for å få kjøpe virker som en rutine som henger igjen fra da ventelister var en nødvendighet i alle markeder. Som kjøper ville jeg ikke vært spesielt bekymret for tilgjengeligheten på Rolex i stål.
Enkelte modeller - også noen av de mer populære vet jeg har vært tilgjengelig for salg over disk. Men det er vel regelen som bekrefter unntaket. Her i Norge er etterspørselen foreløpig høyere enn tilbudet enn så lenge virker det som.
Om vi kommer så langt at de mest hypede modellene blir tilgjengelig over disk så vil nok interessen for de falle like brått som den kom.
Det ligger jo i hypens natur og ville ha det man ikke kan få.
Men for de som er genuint interessert og kan få kjøpt over disk så er det en herlig spådom.

Håper du er sannspådd :D
 
Enkelte modeller - også noen av de mer populære vet jeg har vært tilgjengelig for salg over disk. Men det er vel regelen som bekrefter unntaket. Her i Norge er etterspørselen foreløpig høyere enn tilbudet enn så lenge virker det som.
Om vi kommer så langt at de mest hypede modellene blir tilgjengelig over disk så vil nok interessen for de falle like brått som den kom.
Det ligger jo i hypens natur og ville ha det man ikke kan få.
Men for de som er genuint interessert og kan få kjøpt over disk så er det en herlig spådom.

Håper du er sannspådd :D
Som jeg tidligere har forklart er det grenser for hvor ofte jeg gidder å dra innom Rolex-forhandlere, men fra tid til annen skjer det jo. Senest i dag kunne jeg kjøpe en Datejust i stål over disk. Dette var forøvrig i Kuala Lumpur.

Jeg har flere ganger de siste månedene opplevd å kunne kjøpe diverse modeller i stål uten noe venteliste. Det sier seg likevel selv at forhandlere for tiden ofte ikke har mange ulike modeller til salgs over disk, så man skal naturligvis ha flaks dersom akkurat den modellen man vil ha den dagen er tilgjengelig. Vi er ikke tilbake der vi en gang var, hvor man kunne velge mellom 10 ulike stålmodeller når man dasset innom en forhandler.

Jeg er likevel klar over at noen mener at Norge og deres ADer er retningsgivende for klokkeverdensbildet.

Det er selvfølgelig mulig at jeg er så utrolig sjarmerende at det kun er jeg som fra tid til annen blir tilbudt å kjøpe Rolex stålmodeller over disk.
 
Rolex skal sparke i gang tre nye temporære fabrikker/produksjonslinjer i 2025, mens de i 2029 skal åpne opp en ny gigafabrikk. Ergo vil det helt sikkert bli produsert flere Rolex-klokker fra og med neste år. Dette, sammen med at Bjerke nå vil åpne en dedikert Rolex-butikk, kan kanskje hjelpe bittelitt på Rolex-tilgangen her til lands? :)

 
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Var nylig innom en av de største klokkeforhandlerne i USA, og i følge selger var det fortsatt full trøkk på Rolex. Kunder prøvde visstnok å bestikke de for å få handle Rolex. Spandere lunsjer, middager etc. Han spesifiserte ikke om det var spesielle modeller. De hadde dog mage stålmodeller inne i butikken. Det kan så klart være noe han bare sa..
 
Jeg lever i den naive troen på at bruktmarkedet imploderer ila dette og kommende år og at etterspørsel hos AD går ned. Planen min er nemlig å vandre inn på Bjerke en vilkårlig onsdag i 2026 å plukke med meg en GMT Master 2, pepsi, på jubilee og en Submariner date. Såklart uten spørsmål om venteliste, kundeforhold, sjelen til min førstefødte eller andre verdifulle kroppsdeler. :p
 
Jeg lever i den naive troen på at bruktmarkedet imploderer ila dette og kommende år og at etterspørsel hos AD går ned. Planen min er nemlig å vandre inn på Bjerke en vilkårlig onsdag i 2026 å plukke med meg en GMT Master 2, pepsi, på jubilee og en Submariner date. Såklart uten spørsmål om venteliste, kundeforhold, sjelen til min førstefødte eller andre verdifulle kroppsdeler. :p
Tror det er altfor naivt. Vent heller et par år til og plukk med deg Rålexer til 70% rabatt på opphørssalget til ADene.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Tror det er altfor naivt. Vent heller et par år til og plukk med deg Rålexer til 70% rabatt på opphørssalget til ADene.

"Samfunnet kollapser og WW3 er nært forestående. MEN! Jeg fikk 50% på en Sub hos bjerke. Rekker vel akkurat å få justert lenka før første atombomben treffer, men da dør jeg ihvertfall lykkelig!"
 
Man kan lese på FHS at 2023 så en oppgang fra 2022 på eksporten fra det sveitsiske klokkemarkedet (Rolex gjorde det som aldri før med +1,2M klokker solgt), men 2024 er ganske annerledes.

"Marked decline
June was not a positive month for Swiss watch exports, impacted by two fewer working days and a more significant decline in Asian markets, with the notable exception of Japan. Exports amounted to 2.3 billion
francs, a fall of 7.2% compared with June 2023. Six months into the year, the sector has shipped the equivalent of 12.9 billion francs abroad, representing a 3.3% reduction compared with the first half of last
year."



Kina, Saudi Arabia, Qatar, Portugal og Bahrain faller under 2022 sifrene.