Bilsnakk

1000021188.jpg

Min gamle Alfa hadde også annen farge foran.

OK - her kommer et spørsmål jeg vet det ikke finnes et riktig svar på, men hva er deres erfaringer?
Pigg eller piggfritt?

Litt om bil og kjøremønster:
Bor i en forstad til Oslo hvor det hver vinter er islagte veier. Stort sett ferdig med kjøring og henting av barn så ikke veldig mye småkjøring. En del langkjøring oppover Østerdalen, gjennom Telemark til Setesdalen, Hallingdalen og til Sørlandet.
Mercedes e220 4matic.

Har hatt pigg de siste 29 årene. Kjøpte nå bil med nesten ubrukte Nokian piggfri. Digg med fravær av piggstøy. Bedre på asfalt (retningsstabilitet, vannplaning, forbruk, mm) som sikkert er 90 % av kjøringen. Men de gangene det er klink is? husker fremdeles jeg møtte holke mellom Seljord og Høydalsmo, bilene lå strødd ved siden av bein, men ikke vi med full familielastet bil og pigg...

Kjør debatt! Følelser og fakta!

Som du sier finnes det ikke et rett svar. Du må velge mellom piggfritt som er best/like bra i 95% av tilfeller, eller pigg som er bedre på klink is som man har noen ganger i året. Klink is er jo noe som er glatt uansett om man har pigg eller piggfritt, men pigg biter jo litt bedre. For min del veier piggfrie egenskaper tyngre, men jeg kjøpte et sett med hurtigkjetting jeg kan bruke om det blir for ille (299kr). Skal sies at de ikke har vært brukt på 6 år, så det sier jo litt om hvor ofte jeg trenger mer enn vanlig piggritt.

Som du sier finnes det ikke et rett svar. Du må velge mellom piggfritt som er best/like bra i 95% av tilfeller, eller pigg som er bedre på klink is som man har noen ganger i året. Klink is er jo noe som er glatt uansett om man har pigg eller piggfritt, men pigg biter jo litt bedre. For min del veier piggfrie egenskaper tyngre, men jeg kjøpte et sett med hurtigkjetting jeg kan bruke om det blir for ille (299kr). Skal sies at de ikke har vært brukt på 6 år, så det sier jo litt om hvor ofte jeg trenger mer enn vanlig piggritt.
Syns det er vanskelig, men burde ikke være det. Logisk er å være sikrest 95 % av tiden. Samtidig så er is så brutalt og kan komme brått på. Hvis jeg vet det er glatt er det enkelt å kjøre sakte, men den ene svingen i skyggen ved siden av elva…

OK - her kommer et spørsmål jeg vet det ikke finnes et riktig svar på, men hva er deres erfaringer?
Pigg eller piggfritt?

Bor i en forstad til Oslo hvor det hver vinter er islagte veier. Stort sett ferdig med kjøring og henting av barn så ikke veldig mye småkjøring. En del langkjøring oppover Østerdalen, gjennom Telemark til Setesdalen, Hallingdalen og til Sørlandet.
Mercedes e220 4matic.

Har hatt pigg de siste 29 årene. Kjøpte nå bil med nesten ubrukte Nokian piggfri. Digg med fravær av piggstøy. Bedre på asfalt (retningsstabilitet, vannplaning, forbruk, mm) som sikkert er 90 % av kjøringen. Men de gangene det er klink is? husker fremdeles jeg møtte holke mellom Seljord og Høydalsmo, bilene lå strødd ved siden av bein, men ikke vi med full familielastet bil og pigg...

Piggfri 100%

Har ikke hatt en pigg på noen av bilene mine på 15 år. I mine øyne er pigger falsk trygghet og unødvendig støy. De 2-3 dagene piggene kanskje har en bedre effekt er det gjerne meldt om glatt føre og da får man heller ta det litt rolig.
Dette gjelder både privat og næring for mitt vedkommende.

• Liker
Reaksjoner: Genta
Pigg eller piggfritt?

Mercedes e220 4matic.

Har alltid kjørt piggfritt, men så bor jeg en liten time utenfor Oslo der jeg jobber, og har ikke hytte.

Den eneste gangen jeg virkelig har hatt utfordring, er i nysnø til opp Hafjell med en BMW med bakhjulstrekk.
Ikke sikkert piggdekk hadde utgjort noen forskjell heller...

Det er kort vei til hovedveier, og hvis det er holke hjemme eller på hovedveier, er det uansett best å la bilen stå (KAOS!), hvilket jeg har mulighet for (tog/hjemmekontor). Har således egentlig ikke testet mye piggfritt på rent holkeføre.

Men firehjulstrekk er gull på de verste dagene, særlig den siste lille oppoverbakken hjem som aldri er brøyta før jeg kommer hjem fra jobb.

Så - med mindre man MÅ ut av huset på holkeføre; Piggfritt.
Et alternativ er også piggfritt på hovedbil, piggdekk på bil nr. 2. :p