Æ har fire fine lænestola

07-png.924

Har hatt litt vondt i ryggen. Fikk en slik på jobb og det var meget avlastende. Den tvinger deg til å ha riktig sittestilling.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrFinale og Edzilla
Min andre halvdel og jeg har vært på enda en Oslotur for å besøke de møbelbutikkene vi ikke fikk med oss første gang. Huseby, Sørensen, Expo Nova. Vi var til og med på Møbelgalleriet i Moss. Tror ikke jeg orker å lage en like omfattende rapport som etter forrige lørdag, men et par høydepunkter kan det være greit å ta med, sånn i folkeopplysningens navn.

På Sørensens Møbler i Bygdøy Allé (som også er åsted for mangt et nurk-GTG om jeg forstår det rett; jeg er hylende asosial og har aldri vært der - før nå) fant vi denne morsomme stolen, som faktisk var god å sitte i. Den er norskprodusert, men jeg fikk dessverre ikke med meg hvor.
Norsk%20stol.jpg


Den siste butikken vi dro til burde vært den første; Expo Nova er en så stor og velassortert butikk (hvem-er-hvem innen møbeldesign) at en tur dit nesten føles som et museumsbesøk. Et høydepunkt der, hvis man ser på møbler med humorbriller, var denne damen fra B&B Italia. Skarve kr 47 250. God å sitte i, selv om man får puppene i nakken:
Gaetano%20Pesce.jpg


Nå har vi sett det aller meste av bedre møbelbutikker som kan ses i Oslo-området.
Er vi så klare til å handle? Ja, nå ser det ut til at vi kjøper en sofa.
 
For de som liker norsk møbeldesign:

KUNSTINDUSTRIMUSEET: Ekstrem Ekstrøm. Møbel- og industridesign – 14.02.16 – 15.04.16


Terje Ekstrøm (1944 – 2013) bidro til selvstendighet for norsk design i 1970 – 80 årene. Han var en del av en ny generasjon av designere. Som utfordret idealene og normene fra Scandinavian Design-epoken.

Et av Ekstrøm sitt design som oppnådde internasjonal suksess var stolen Ekstrem. Her blir den sett som et tidlig eksempel på postmoderne design, og stolen har ikon-status med bakgrunn i sin unike karakter.

Arbeidene til den banebrytende designeren Terje Ekstrøm (1944–2013) bidro i 1970- og 80-årene til ny vitalitet og selvstendighet for norsk design, i en sosial og kulturell brytningstid. Han tilhørte en ny generasjon av designere, som utfordret sine forgjengernes idealer og normer fra Scandinavian Design-epoken.



Utstillingen på Kunstindustrimuseet gir for første gang et innblikk Terje Ekstrøm sin designpraksis, skaperglede og søken etter orginalitet.

Les mer om utstillingen på Kunstindustrimuseets hjemmesider.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vidar og aek
Min andre halvdel og jeg har vært på enda en Oslotur for å besøke de møbelbutikkene vi ikke fikk med oss første gang. Huseby, Sørensen, Expo Nova. Vi var til og med på Møbelgalleriet i Moss. Tror ikke jeg orker å lage en like omfattende rapport som etter forrige lørdag, men et par høydepunkter kan det være greit å ta med, sånn i folkeopplysningens navn.

På Sørensens Møbler i Bygdøy Allé (som også er åsted for mangt et nurk-GTG om jeg forstår det rett; jeg er hylende asosial og har aldri vært der - før nå) fant vi denne morsomme stolen, som faktisk var god å sitte i. Den er norskprodusert, men jeg fikk dessverre ikke med meg hvor.
Norsk%20stol.jpg


Den siste butikken vi dro til burde vært den første; Expo Nova er en så stor og velassortert butikk (hvem-er-hvem innen møbeldesign) at en tur dit nesten føles som et museumsbesøk. Et høydepunkt der, hvis man ser på møbler med humorbriller, var denne damen fra B&B Italia. Skarve kr 47 250. God å sitte i, selv om man får puppene i nakken:
Gaetano%20Pesce.jpg


Nå har vi sett det aller meste av bedre møbelbutikker som kan ses i Oslo-området.
Er vi så klare til å handle? Ja, nå ser det ut til at vi kjøper en sofa.
Min søster har den B&B stolen med puppene, jeg får alltid følelsen av å sitt på fanget til Erna Solberg når jeg sitter i denne:eek:
 
Min søster har den B&B stolen med puppene, jeg får alltid følelsen av å sitte på fanget til Erna Solberg når jeg sitter i denne:eek:
Sånn, da var den stolen ødelagt.

I min ignoranse trodde jeg det var en ny stol, men etter å ha fulgt @Edzilla sin anbefaling om å kjøpe boka 1000 Chairs oppdaget jeg at den faktisk er designet i 1969, av Gaetano Pesce. Finnes på side 400. Ikke uventet heter den Donna.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Enig i at mauren/myran/myren (?) er veldig god å sitte på lenge. Bare synd at alle har den. Men en kvalitetssak er den absolutt. (Skulle strengt tatt vært i nabotråden.)

Men alle har den firbeinte. Ikke mange har den slik AJ tegnet den med tre bein. Krever litt disiplin å sitte på, men den kan aldri få den visuelle lettheten den skal ha med fire bein. Syveren derimot er tegnet for fire bein og passer med det.
 
Vi har versjonen med 3 ben på kjøkkenet - og det var litt uvant de første dagene, men nå tenker vi ikke over det. De har et helt annet designuttrykk enn versjonen med 4 ben.

Våre stoler er forøvrig en del av jubileums-settet som ble laget til AJ sin 100-årsdag 11.2.02. Det var tilgjengelig for salg i 100 dager, og bestod av 3 stoler, et eggformet bord med 3 ben og en spesiallaget lampe fra Louis Poulsen. (Ikke lampen på bildet, den som hører til ligger lagret på loftet)

 
Liker mauren godt. Spesielt med tre bein slik den var ment å være.
Men du. Post gjerne noen flere bilder av din PH 3/2 pendel i lampetråden. Gud jeg er en sucker for kobberskjermen.
 
Redigert: