Øl

Et perfekt sommerøl.

P1160971_zps4836899c.jpg



Vinmonopolet *>**>*Øl*>*Norge *>*Ægir/Boulevard Ævenue Collaboration Saison
 
Har nå i anledning jobb fått prøvd b.a Thomasmesse og Skoddehav fra Kinn Bryggerier i tillegg til mye annet nytt og gammelt. Må virkelig si at Kinn gjør det meste riktig, til tross for at jeg kanskje ikke er den mest objektive i denne saken :)
 
Kinn er en rising star innen norsk øl, og jeg tror(håper) det vil komme mye mer godt øl derfra fremover :) Har en Kinn Julefred fra ifjor stående, som skal nytes om ikke altfor lenge! Den er helt nydelig!

Svartekunst er også fabelaktig, og den blir bare bedre..

Edit: men man må kjenne sin besøkelsestid for å få tak i den..

Julefred er herlig den, @Skovdahl ! Bare å nyte den :) Helt enig her, @The last nick left . En utrolig god øl, og tilgang på den bør ikke være så alt for vanskelig når man har tilgang til bryggeriet og noen lager :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
Det er nevnt litt her om at folk brygger selv, men er det noen som har noen gode oppskrifter? Det er på tide å brygge juleøl og jeg trenger litt inspirasjon! Jeg har ikke mulighet for å brygge så kaldt nok for å lage pilsnertyper, så her går det i ale.

For å få i gang litt deling, så har jeg en American Pale/Golden Ale som jeg har brygget dobbel batch av nå i sommer som jeg syns er veldig god. Om noen har smakt Big Wave fra Kona Brewing Company, så er den temmelig lik (iallefall i mitt hode!).

Jeg brygger på ekstrakt med innblandet spesialmalt.

Malt:

3 kg lys spraymalt
0.5 kg Cara Pils
0.5 kg Crystal 70L

Spesialmalten ble trukket i vannet opp til 70 grader og så tatt ut.

Humle:

10 gram Warrior 15.9% 60 minutter
33 gram Cascade 7.25% 15 minutter
10 gram Cascade 7.25% 5 minutter


Gjær: Safeale 05, gjæret på ca 20 grader i 14 dager.
Karbonert på flaske i 14 dager med en sukkerbit i hver flaske.

Målt OG: 1050
Bitterhet/IBU (beregnet): 28
Farge/EBC: 18 Deep amber / light copper
Styrke på ølet (målt %vol)): 5.25

Jeg angrer litt på at jeg ikke tørrhumlet denne den Cascade. Jeg savner litt ekstra "blomsterduft" i lukten. Da hadde den blitt enda mer typisk for en APA også. Smaken på denne er fyldig med en rund bitterhet (som like vel er der). Det er masse maltsmak og den er fruktig og leskende i varmen. Med litt mer "blomster" i duften og ettersmaken, så hadde den vært enda bedre.
 
Har drukket mye godt øl i sommer. Her er et utvalg:

Flying Dog Wildeman Farmhouse IPA
E60DF6A3-028B-484B-B7F8-5CAEB5CA8A75_zpsobbiwhcs.jpg


Hornbeer Caribbean Rumstout
47E3342B-67DB-4ED7-930D-72666E1750A6_zpsyfqq5o6c.jpg


Augustiner Bräu Edelstoff, Lagerbier Hell & Weissbier
322E9809-4568-4F93-B1A3-2E0D5EC48950_zpswakesst8.jpg


Avery Brewing Co. India Pale Ale - beste boksølet jeg har smakt.
D2C1B7A6-519B-4C0D-99E8-AB585DFF84DD_zpshcrf8air.jpg


Tre brødre: Leffe Vieille Cuvée, Tripel & Radieuse
98CB2E4B-61D7-42BC-A1BF-4A8B1DE1FCB5_zpshfwmulhg.jpg


Kona Brewing Co. Castaway India Pale Ale
8CE353BF-BE5E-4326-AC33-BF57413204A5_zpsofy5z1ss.jpg


Sveitsisk mikrobrygg: BFM (Brasserie des Franches-Montagnes) La Salamandre & La Meule
6324E71F-87EB-4EA1-9ADF-C0202678818A_zps5xptgcay.jpg


Mer sveitsisk: Bad Attitude White IPA (samarbeidsbrygg med Nøgne Ø)
37EEE3E0-9912-49BB-ABFC-3209672D9BCA_zpsog92zp34.jpg


Southern Tier Brewing Co. IPA
5E7B40EF-1815-4629-8F52-A2A82C410BB6_zpstrcmkhnv.jpg


Dogfish Head 90 Minute Imperial IPA
11FD1291-C72F-4A6E-94F2-C8EA488E2D89_zpsrijlmxcd.jpg


Firestone Walker Brewing Company Pale 31
CE928D21-BC95-45B0-82E8-15B137447949_zps8ymgytg7.jpg


Flying Dog Raging Bitch Belgian Style IPA
9F34168A-E0DE-4AA6-9263-7AB5DBF80C08_zpsgcmpommb.jpg


Grimbergen Blond
C95B568B-59BB-4E28-A67F-8D5D7A541142_zps5godmqq8.jpg
 
Ølsorter som er vanskelige å oppdrive

Heisann! Var i sommer så heldig å komme over en vin/øl-sjappe i DK, som viste seg å ha noen flasker av det høyst uvanlige og sjeldne merket Trappist Westvleteren. For de av dere som er over middels interessert i ølmerker fra hele verden, så bør det her ringe en bjelle.

De hadde både varianten "8" og "12" i hyllene. Jeg valgte den "billigste" varianten (8), skjønt billig og billig, fru Blom - kr 115DEK for 1 flaske (én) 0,33l. Grunnen til at jeg valgte denne er ikke prisen, den andre typen (12) kostet "bare" kr130DEK pr flaske.
Grunnen var at den var såpass sterk (10,2 %) og jeg var litt skeptisk. Valgte derfor varianten som er 8 %. Senere leste jeg meg opp til at jeg kanskje burde ha valgt den sterkeste (og dyreste), eventuelt begge to.

Uansett, et fantastisk øl.

Dette er såkalt Trappist øl, en betegnelse som i Belgia er beskyttet, i den grad det kun er klosterbryggerier, som har lov å kalle ølet sitt Trappist. I dette tilfellet med Westvleteren, er det faktisk kun munkene i klosteret selv, og noen få assistenter, som brygger og tapper ølet. Det selges ikke på komersiell basis, kun for å finansiere driften av klosteret. Det brygges bare ca 4750hl per år totalt for alle typer. Det selges kun på forhåndsbestilling med maks 1 kasse per kunde per måned og man må bestille på tlf, komme selv og hente ølet på stedet osv. De selger i tillegg i en liten butikk ved siden av klosteret, men der er det ofte utsolgt og det er en høyere pris.

Ølet distribueres offisielt ikke ut av Belgia overhodet. Det som er å finne utenfor byen Westvleteren, er kjøpt opp av folk som driver i gråsonemarkedet. I så måte kan man si at jeg har kjøpt det på "svartebørs", prisen skulle vel også tilsi dette;)

Westvleteren 12 ble rangert som verdens beste øl av Ratebeer.com, etterspørselen økte da radikalt, og munkene strupet tilgangen, for å begrense salget, da de ikke har planer om å øke volumet.

Men, verdt hver en krone, hver en dråpe!

Noen andre?
 
Polet fikk tak i et par kasser tidligere i år, men jeg var som mange andre for sent ute dessverre.
 
Systembolaget fikk inn et parti for ca halvannet år siden, jeg hadde tenkt å bestille, men kona var så uforskammet at hun gikk hen og fødte rett før de ble lansert.. :p

Men jeg fikk sikret meg en flaske av hver da polet solgte det for et års tid siden. De ligger og godgjør seg og skal ligge en liten stund til.
 
Noen som kan anbefale noe av utvalget ( både i standar, BU og superduperSlippet 9. Oktober ) til julematen som nærmer seg med stormskritt?? :)
 
Nå kommer det jo juleøl i november, men personlig foretrekker jeg andre øl enn juleøl til julemat. Til pinnekjøtt synes jeg Coisbo Pinnekjøttøl passer best, det er på polet nå. Når det gjelder ribbe, kommer det jo an på tilbehøret, men jeg synes ribbe trenger ganske markert bitterhet for å matche, samtidig liker jeg litt mørkere ting enn de lyseste ipa'ene til ribbe. Det er nettopp lansert noen India red ale, de burde gå bra, i tillegg er det en del black India pale ale/ India black ale som som passer bra, for eksempel Green Petrol fra Brewfist.