Ølsorter som er vanskelige å oppdrive
Heisann! Var i sommer så heldig å komme over en vin/øl-sjappe i DK, som viste seg å ha noen flasker av det høyst uvanlige og sjeldne merket Trappist Westvleteren. For de av dere som er over middels interessert i ølmerker fra hele verden, så bør det her ringe en bjelle.
De hadde både varianten "8" og "12" i hyllene. Jeg valgte den "billigste" varianten (8), skjønt billig og billig, fru Blom - kr 115DEK for 1 flaske (én) 0,33l. Grunnen til at jeg valgte denne er ikke prisen, den andre typen (12) kostet "bare" kr130DEK pr flaske.
Grunnen var at den var såpass sterk (10,2 %) og jeg var litt skeptisk. Valgte derfor varianten som er 8 %. Senere leste jeg meg opp til at jeg kanskje burde ha valgt den sterkeste (og dyreste), eventuelt begge to.
Uansett, et fantastisk øl.
Dette er såkalt Trappist øl, en betegnelse som i Belgia er beskyttet, i den grad det kun er klosterbryggerier, som har lov å kalle ølet sitt Trappist. I dette tilfellet med Westvleteren, er det faktisk kun munkene i klosteret selv, og noen få assistenter, som brygger og tapper ølet. Det selges ikke på komersiell basis, kun for å finansiere driften av klosteret. Det brygges bare ca 4750hl per år totalt for alle typer. Det selges kun på forhåndsbestilling med maks 1 kasse per kunde per måned og man må bestille på tlf, komme selv og hente ølet på stedet osv. De selger i tillegg i en liten butikk ved siden av klosteret, men der er det ofte utsolgt og det er en høyere pris.
Ølet distribueres offisielt ikke ut av Belgia overhodet. Det som er å finne utenfor byen Westvleteren, er kjøpt opp av folk som driver i gråsonemarkedet. I så måte kan man si at jeg har kjøpt det på "svartebørs", prisen skulle vel også tilsi dette
Westvleteren 12 ble rangert som verdens beste øl av Ratebeer.com, etterspørselen økte da radikalt, og munkene strupet tilgangen, for å begrense salget, da de ikke har planer om å øke volumet.
Men, verdt hver en krone, hver en dråpe!
Noen andre?