Øl

Drakk disse under kvelden ribbe middag hos @adamskater
SDklNDk.png

Nå er jeg på ingen måte noen ølkjenner eller smaker eller noe annet, men alt falt i smak bortsett fra den til høyre. Hansa lager god pils, men juleølen holder jeg meg unna:(
@Dado ville gjerne ha med klokken også:p
9Xmf2lb.png
 
Redigert av en moderator:
I går ble det brygget : Kroken Killer IPA/IAA

Selvkomponert bastard ale, mer en India Amber Ale, med en dæsj black malt for å få en fin rødfarge.

12 kg pale ale malt , så den kommer til å sparke i fra seg :) Er god på smak også , pga store mengder amarillo & cascade humle.

Koking ble timet delvis med Speedmaster :)
 
Gjerne ikke det mest nyskapende, men en tidløs favoritt blir Sierra Nevada Pale Ale.

IMG_0932-570x380.jpg


Under banneret "gode steder å drikke øl" er House of the Trembling Madness i York verdt å nevne - de tar inn drøssevis med nytt snadder ukentlig, og har attpå det en hyggelig liten pub i øverste etasje med god mat og mye interessant på tapp. Verdt en tur for dem som måtte befinne seg i Nord-England på et punkt!
 
Enig ang. etikketen, men innholdet var faktisk ganske godt. Ikke den beste IPA jeg har drukket, men heller ikke den værste..
 
Ingen øl kjenner, prøvrr meg på en liten review alikevel. testet en Kinn IPA igår, Westcoast. Interesent. Tung, mektig, søtlig lang ettersmak, plomme var det som spontant slo meg. Drikkes sakte i små slurker. Slik opplevde jeg den. Ikke bestemt meg for om jeg liker den eller ikke enda, må prøve en gang til da :)
 
Denne fungerte utrolig godt sammen med pizza Grandiosa. Joda, med det forbehold om at 3 stk GT ble servert til forrett.

20131206_223412_zps42bf3b31.jpg
 
Drakk denne fra det nederlandske bryggeriet "Browerij de Molen" forleden:
97895473-8D73-4A01-88CB-8B39C910DFCA_zps2it8dujp.jpg

Veldig god og kraftig. Smakte skikkelig god kaffe. Kanskje ikke så rart da den inneholder det som angivelig er verdens beste kaffe; Kopi Luwak.

Ellers så drakk jeg disse forrige helg:
A1543256-42D0-4D87-A0A0-7D5967929B84_zpspyyktzwf.jpg

Likte juleølet til Delirium og Ægir best. Sistnevnte vant forresten juleøltesten til aperitif.no. Coisbos pinnekjøttøl var litt tamt, og det var litt uvant for så mørkt øl å være. Men til pinnekjøtt passet det faktisk bra.
 
De siste ukene har jeg smakt meg gjennom endel jule/vinterøl, men det er jaggu ikke mye som smaker som jul.

Gouden Carolus og Mikeller Til Fra Via var ganske bra.
Moor gikk i vasken.
Nøgne Ø er meget god. Rignes Julebokk er god. Holy Cow var fin.


Kjøp norsk.

6jpm.jpg


eca9.jpg


oax8.jpg
 
Redigert:
Akkurat nå. Westbrook Brewing Ballistic Stout. 10% 55IBU. Følge: pannekaker.

Brunsvart, svart i glasset. Esporessofarget skum som forsvinner etterhvert. Lukter brent kaffe, mørk sjokolade, lakris. Noe alkohol. Fyldig munnfølelse.
Smaker litt som en BrewDog Tokyo 18,2% junior for dere som har smakt den. Som lukten. Tørr avslutning og laaang ettersmak.


Westbrook Brewing holder til i South Carolina over Dammen og ble kommersielle i 2010. De lager kun tre faste øl, men har en større portefølje som de bytter på å brygge. Dette ølet brygger de kun én gang årlig.


yg7f.jpg
 
Redigert:
Var sammen med en gjeng på den årlige juleøl-blindtesten noen uker tilbake. Vi hadde ca 22 slag, denne fikk høyest score

Hoppy-Lovin-Christmas-Front-Final.png
 
Siste ølprovinga hos en kamrat før flyturen østover:

1390565_10152551996236677_1533307979_n.jpg


Nøgne Ø sin "100% Peated (Almost undrinkable)". Var den mest sære og samtidigt spennende varianten. Kullsyret, alkoholfri laphroaig sier väll tasting notaterne fra den kvelden, og det låter jo kanskje ikke supergodt! Men prøv den hvis du finner den på polet :)
 
Trenger et tips: Av lyse og lette pils liker jeg godt Asahi fordi den er så tørr. Egentlig veldig god, men blir fort lei siden den likevel blir litt tam og uspennende. Finnes det en like tørr pils med litt mer kompleksitet i smaken, eller med litt mer ølsmak om man kan si det slik....?
 
Tror du ikke finner øl med så lite restsukker som Asahi da de bruker et enzym som spiser mer sukker enn gjæren klarer på egenhånd.

Eller. Ser at det finnes andre produsenter som også har Super-dry pils i sortimentet. Produsenter som ikke er representert i Norge.

Kirin?


Leser her at amerikanske og asiatiske pilsnere kan fungere, men de er nok ikke like tørre som Asahi.